O.K. hier onder het niet bewerkte "beknopte" verslag wat ik tot nu toe heb gemaakt.
Dit is normaliter puur voor mijzelf bedoeld om te documenteren wat ik heb gedaan, mijn gedachte te ordenen en hoofd leeg te maken.
Gewoon als illustratie en indicatie van het werk wat wordt verzet.
LiFePo4 project. Misschien leuk te lezen, of misschien een hoop bla bla. (je HOEFT het natuurlijk niet te lezen haha!
)
0-0-0-0-0-0-0-0
We hebben reeds besteld 8 stuks 304 Ah LiFePo4 cellen, dit aan 922 Euro
Nu net besteld hoofdstroomschakelaar dit aan 475 Euro
We maken een aparte spreadsheet hiervoor: Li1
www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-a...-rbs-12v-500a-detail
Het project is zo groot dat we eerst maar eens gewoon de grote items gaan bestellen, en daarna wat nodig is voor de proefopstelling (thuis).
We gaan de tijd nemen, maar willen wel alvast het grote bestelwerk doen.
Ik heb nu ook BMS REC4, kabelset, display en software besteld in Duitsland aan 680 Euro.
Gezien de veel lagere prijs voor zelfbouw, en dat de aanperkende installatie een duur installatie is, immers nieuwe cellen kunnen later worden gemonteerd met behoud van verdere infrastructuur, kiezen we voor kwaliteit.
De REC BMS komt er erg goed af in de recensies, is goed gedocumenteerd, met van horen zeggen goede ondersteuning, en is precies wat we willen: aangesloten met draden vanaf de accu’s, geen interne schakeling van de hoofdstroom maar met uitgangen om een relais aan te sturen, actieve balancering, logische uitgangen die kunnen worden geprogrammeerd.
Hij heeft echt alles wat nodig is voor de gekozen opzet.
0-0-0-0-0-0-0-0
We hebben het hoofdstroomrelais verder bekeken: een puls van 0.3 seconde / 10V top, verbruikend 20 ma is alles wat nodig is om te schakelen.
Met de gele knop naar links staat de schakelaar uit, onafhankelijk van de sturing.
Met de gele knop naar rechts kan de schakelaar met de sturing worden aangestuurd.
We kunnen als de schakelaar aan staat deze naar rechts en links bewegen waardoor de schakelaar uit staat maar weer kan worden aangezet door de sturing
We kunnen als de schakelaar uit is deze van links naar rechts bewegen met knop ingedrukt om deze weer aan te zetten.
Met andere woorden: de gele knop kan zowel de schakelaar uit zetten als aan zetten. In aan stand kan hij door de sturing ook weer worden uitgezet, in de uit stand kunnen we ervoor kiezen dat de sturing hem weer aan zet, of dat hij ongeacht de sturing uit blijft.
Dit is uitstekend lijkt me zo.
We hebben gemeten met een 100R weerstand in serie met de stuurdraden vanuit de schakelaar naar het relais: geen enkel probleem. (ook met 1K lukte het al om het relais om te schakelen)
Verlichting schakelaar pakt 4 ma.
De gele schakelaar is cool aangezien deze kan worden gebruikt om eenvoudig stroomloos te kunnen werken aan de boot indien nodig.
Een goed idee lijkt me ook om de puls om de hoofdschakelaar uit te zetten ook te bedienen valt door een externe schakelaar. Deze zou dan met verlengdraad kunnen worden doorgevoerd naar de kuip als er in de mast moet worden “geklommen”
Dit als extra zekerheid: in het zeer onwaarschijnlijke geval dat een schakelaar zou blijven hangen en de lier doorgaat met trekken is dit een extra zekerheid die het gevaar hierop zowat naar 0 terugbrengt: doen!!
Ook kan met de gele schakelaar de accu toch worden geactiveerd in noodgevallen.
De BMS stuurt de uitgang slechts 1 keer omlaag. Een override met de gele schakelaar zal niet ongedaan worden gemaakt door de BMS.
De voorziening voor het uitschakelen in de kuip gaan we natuurlijk met hoogwaardige connectors en bedrading en schakelaar uitvoeren. Wordt normaal opgeborgen natuurlijk.
Even gezocht: dit gaan we doen met een NE555! Die kan maximaal 18V, liefst maximaal 16V aan als voedingsspanning, levert max 200 m.a. zo’n 10 keer het benodigde!
Alhoewel… hij trekt wel 7,5 ma!!!
Ha! Bijvoorbeeld een ICM7555IN is zo goed als een vervanger voor een NE555 en trekt slechts 0,12 ma! Dat is 80 keer zo weinig! Gewoon een DIP behuizing, pin compatibel en kan 100 ma leveren aan de uitgang. Simpel! En werk natuurlijk met kleine C waardes voor het benodigde RC netwerk!
We kunnen eerst testen met een NE555.
We hebben een mono-stabiele opzet nodig. De NE555 moet met een negatieve puls worden aangestuurd.
Ik heb ondertussen bedacht dat op de LI accubak de zware verdeel strippen op de bak moeten worden geplaatst om zo kort mogelijke verbinding naar de accu’s te garanderen.
0-0-0-0-0-0-0-0
Ik het na zeer goed onderzoek50 stuks timer IC’s ICM7555IPAZ aan 130 Euro inclusief gekocht.
Ik het 4 stuks kleine LiFePO4 besteld aan China om gemakkelijker testen te doen met laden en ontladen en de BMS. Zal pas over zo’n dikke maand zijn aangekomen. Betaald is 105 Euro voor 4 stuks 60 Ah. Zou ook uiteindelijk kunnen dienen als back-up voor de stroom van de boot! Ik het daarna nog een voeding aan zo’n 110 Euro in China gekocht: 30V aan 20A. Hiermee kan ik de 60 aH in minder dan 3 uur herladen, en is ook geschikt voor de grotere, maar eerst de testen met de kleine LiFePO4.
0-0-0-0-0-0-0-0
Ik het vandaag in BM3 een 555 aangemaakt qua symbool en gekoppelde behuizing.
Nog een heel werk om het harmonisch eruit te laten zien, en de schema te maken. Meteen een goede houvast, waardes zijn ook kloppend ingetekend.
YES!!! de schakeling uitgewerkt met omschakelaar en uiteindelijk aangesloten op de relais: werkt feilloos!
We moeten alleen nog de inverterende schakeling testen, en daarna kan er al wel een printje worden gemaakt.
De schakeltijd is wat aan de korte kant 227 milliseconde.
0-0-0-0-0
De REC BMS heeft twee user defined optocouplers: open collector, max 15 m.a. max 63V. Er is ook een emitter uitgang user defined voltage.
De REC BMS heeft twee interne relais: max 0.7A @ 60V DC, 2A AC@ 230 VAC.
We hebben met de nu 220N timing condensator gespeeld. Vanaf 18N doet hij het al goed, laten we zeggen met marge 22N, dus 10 keer zo laag!!!
Voor de zekerheid denk ik 47N nemen doen, 5 keer zo laag als voorheen! Dit is in plaats van 227 m.s zo’n 50 m.s. Ik meen gelezen te hebben dat 40 ms voldoende is.
We zijn zo ongeveer wel klaar met de schakeling. Moeten we een voorziening maken voor sturing met open collector? Is wel zo veilig: stroom overdacht in plaats van spanningsoverdracht…
Laten we maar wel doen: maakt het wel zo flexibel! Spanning in is mogelijk, ook wellicht 5V door handig gebruik te maken van de open collector ingang.
Om aan te geven dat het relais aan staat wordt de gele draad met massa doorverbonden. Dus: we kunnen de gele draad gebruiken om de werkelijke staat van het relais weer te geven! Dit moeten we echt gaan gebruiken!
We kunnen een groen ledje gebruiken om de stand weer te geven doen.
Ik stel dan toch voor om 1 kastje te gebruiken die bij het grote relais wordt geplaatst.
De gele, oranje, zwarte, bruine en rode draad van het relais gaan dan rechtstreeks in het kastje. Dan loopt de stroom die voor de bekrachtiging nodig is wel door het kastje, maar het kaste moet toch al van + en – worden voorzien.
Zetten we de schakelaar in de + of in de –?
In de – dan komen beide na de shunt, alhoewel, dat hoeft niet perse?
Opzoeken, over nadenken. (dit i.v.m. de plaatsing van de relais, en of we “stereo” gaan bouwen of “mono”. Het is duidelijk: REC tekent ze in in de +. Lijkt me ook logisch, gaan we zo doen lijkt me!
We moeten in de boot uitzoeken doen welke + draden van de altenator en de lader zijn die naar de accu lopen. Moet ook nog gezekerd worden of is het al? De 1000A zekering voor de belasting is denk ik nu via welke deze loopt of rechtstreeks op de accu aangesloten?
De REC geeft inderdaad een aparte zekering voor de ontladers en voor de laders.
Dit is ook het enige logische. De zekering moet dicht bij de accu zitten.
De hoofdstroomschakelaar heeft een aparte 2A zekering voor de sturing. We kunnen deze integreren in het kastje dunkt me.
De relais zitten VOOR de hoofdzekeringen.
Een aparte zekering dicht bij de accu voor de draden naar het kastje lijkt me de uitgelezen weg. We moeten dan nog kijken of we nog een extra zekering in serie zetten doen voor de sturing.
Wat willen we voor de lader relais en sturing? Een override lijkt me absoluut niet nodig: volledig opgeladen accu’s zijn geen probleem. Tenzij… we de accu op spaarstand willen hebben doen. We kunnen handmatig het relais uitzetten zonder dat de sturing de mogelijkheid heeft deze weer aan te zetten. We kunnen ook als het relais per ongeluk uitstaat deze weer aanzetten, en dat alleen terwijl de sturing weer kan ingrijpen. Lijkt me precies wat we nodig hebben!
Verder nog een groene indicatie LED wanneer het relais aanstaat.
Wat willen we voor de ontlader relais en sturing?
We kunnen handmatig deze uitzetten, zonder dat de sturing de mogelijkheid geeft om weer aan te zetten. Met andere woorden: met beide handmatige schakelaars kunnen we de accu volledig loskoppelen: prima lijkt me.
We willen een connector om op afstand het relais uit te schakelen voor het geval we iemand in de mast gaan hijsen met de elektrische lieren doen.
We willen een groene indicatie LED.
We willen in geval van nood de stroom weer kunnen inschakelen: kan met de handschakelaar. De sturing heeft hier wel weer invloed, maar de puls is al geweest, de puls komt alleen maar weer als de accu boven de treshold komt en daarna er weer onder zakt. Hmmm…. Daar hoeven we nu niet sterk over na te denken: een extra schakelaartje zal dit voor elkaar kunnen brengen.
Gezien de relais nog voor de zekeringen komen, zullen deze dicht op de accu’s worden geplaatst.
Damn! De open collector ingang opzet gaat niet werken voor de helft van de schakeling! De + puls op de basis van de 2e transistor wordt wel goed gegeven, de – puls voor de tweede 555 zonder extra transistor gaat niet werken! De eenvoudige oplossing is een PNP transistor te gebruiken! Ja, dat moeten we nog even voor elkaar boxen.
Goed, verder: twee kastjes of 1? Ik ga, zeker voorlopig, voor 2 stuks. De LEDS en schakelaar en plug kunnen eventueel worden uitgewerkt naar een paneeltje wat zo te bereiken is: is wel een goede zaak om in 1 oogopslag te zien of beide LEDS groen branden. Eventueel kan er ook een override schakelaar op worden geplaatst.
JA! Dit lijkt allemaal zeer aantrekkelijk!
De printjes zijn goed als op zijn minst en tussenstap om het geheel verder uit te werken. Is ook prima omdat we nu kleinere printjes krijgen waarvan we er 2 nodig hebben. Scheelt een factor 4 in gebruik qua bestelling en oppervlakte of zoiets.
Zo! Ik het het printje klaar en opgestuurd naar China in files.
~ Het hele Litium Ion verhaal kan wachten: in principe lijkt me het best tot na volgend zeilseizoen. Ondertussen kunnen we proeven doen en zeer langzaam maar zeker de installatie voorbereiden, maar moet echt op de achtergrond.
0-0-0-0-0-0-0-0
Printjes vandaag binnen: proefschakeling gesloopt, printje opgebouwd met de ongeteste uitbreiding voor open collector: werkt meteen als een dolle!
Nu erin gesoldeerd doet erg georganiseerd aan!
0-0-0-0-0-0-0-0
De cellen zijn super sexy! EN: veel compacter dan ik zo had gedacht. Ook het gewicht van een doosje met 4 stuks viel mee: 20KG. Zien is meteen begrijpen dat ik er 1 bak van moet maken, niet 2! Compact genoeg, wel aan meer dan 40 KG, maar met goede handvatten aan twee stuks moet het lukken! Wonderbaarlijk schoon in feite!
Afmetingen 7 aan 17,4 centimeter. Dus met 5mm schotten in het midden overdwars en over de lengte word precies de 4 // cellen gescheiden.
Dus:
4* 70 +5= 285 mm
2 * 174 +5= 353 mm.
accubak opgemeten:
Hoogte 31cm
Beschikbare lengte tot start accu: 61cm
Totale lengte 82cm
Breedte 53,5 cm
Dus… Het accupack verzuipt bijna in de accubak!
0-0-0-0-0
Ik het 3 verschillende platen rubber besteld na telefonisch informatie te hebben ingewonnen. 150 Euro inclusief verzenden. Wel een bedrag, maar goed, kunnen we de meest geschikte versie uitzoeken.
0-0-0-0-0
Vandaag de 3 rubber matten binnen. Feitelijk allemaal erg fraai!
Het is duidelijk dat de matten met 1 of 2 lagen versterking minder in de langsrichting uitrekken, meer daar tegen bestand zijn.
Ik zit nu te bedenken dat de strips zoals op de tekening alleen de vereffeningsstromen van de // accu’s hoeven te leveren. We kunnen volgens mij heel goed met een mindere diameter werken en meteen de draden meepersen in het contact voor de BMS. Zo kunnen we alles flexibel houden.
De strippen meten 2mm aan 19mm volgens mij, laten we zeggen 40 mm2. Wat mij betreft bedraden we alles “dubbel” met zo rond die diameter. Opgezocht: de winkel waar te bestellen is stroomwinkel.nl
Standaardmaten gaat van 35 mm2 naar 50mm2. Dit laatste lijkt me te heavy, want zit niet ver naast de 70 mm2 die we eerder hebben toegepast. De huidige accu’s hebben ook 3 keer // verbindingskabels van minder dan 35mm2 volgens mij. Anyway: 35mm2 voelt helemaal goed. Is toch samen aan 70 mm2!
Een rol van 25 meter kost hetzelfde als 17 meter per strekkende meter. Dit is te weinig verschil om het kopen van een rol te rechtvaardigen.
De kabel pers ogen beginnen vanaf 6 mm2. Dit lijkt me dus de optimale maar voor de vereffeningskabels. De opvolgende maat is 10mm2. We zouden dit dus kunnen gebruiken om 4mm 2 mee te nemen, maar is dat wel fraai?
0-0-0-0-0
Ik ben naar de Gamma en van Rossum geweest: 12mm draadeind voor de accubak was erg overdreven. Getwijfeld tussen 10mm en 8mm: 8mm voelde toch niet goed, 10mm is erg stevig, maar wel mooi!
0-0-0-0-0
Vandaag de kleine LiFePo4 cellen binnen gekregen: zagen er niet uit, tweedehands, en maten te hoge inwendige weerstand. Een dispuut aangemaakt en 40 Euro terug gevraagd. Is misschien te weinig, maar heb geen zin om ze terug te sturen en 40 Euro is toch mooi meegenomen. (de cellen komen dan op 60 Euro per stuk)
0-0-0-0-0
De LiFePo4 cellen die ik heb gekocht (voor weinig) zijn zeer slecht, niet echt bruikbaar.
Vandaag lang gestudeerd op diverse merken en Ah, en met stip ben ik nu weg van de EVE LF50K. Deze heeft onder andere een zeer hoge 3C/3C laad en ontlaad en puls zelfs 5C. Ik heb geprobeerd ze aan te schaffen, maar de verzendkosten waren zeer hoog. Nu ga ik proberen via een inkoop actie van ZF ze te bemachtigen.
Het merk wat ik eerst had heeft een slechte naam. EVE lijkt alleen via het bedrijf zelf aan te schaffen vooralsnog.
We willen deze keer optimale kwaliteit en gegarandeerd nieuw.
Ik heb nu een test gedaan: eerst laden tot 3,4V met bulk fase tot 1A, hetgeen uren en uren duurde. Nu aan het ontladen met 12A tot 2.5V en kijken hoeveel energie er kan worden geoogst. Volgende test is opladen tot 3.55 volt zonder bulkfase en dan kijken hoeveel energie er daarna kan worden geoogst.
Lengte bekabeling accu’s: kortste naar uitgang accubak: rood 20cm, zwart 40 cm.
4 kabels in het totaal, waarvan er twee stuks op de achterste accupolen zijn aangesloten. Allen 70 mm2.
Komt bij voor zwart naar shunt 80cm, en voor rood naar zekeringkast: 160 cm.
Alle kabels komen bij elkaar in shunt en in de zekeringkast.
0-0-0-0-0-0-0-0
er lijkt duidelijk sprake van diodiciteit bij de accu’s. Afgaand op de specs van nieuwe dan is de DC spanningsval zo’n 3 keer zo groot als de AC interne weerstand doet vermoeden.
Bij het slechtste proefexemplaar valt de spanning zo’n 0,3V aan 12R belasting. Dit is omgerekend 0,025. Dit is dus wel heel er slecht als een nieuwe EVE van goede kwaliteit van 50 Ah op zo’n 1/10 zit.
12A is niet zo’n heel vreemde belasting. We moeten onderzoeken of deze weerstand lineair is met het afgenomen vermogen!
Gemeten, en gelukkig! De het gaat om een lineair verband tussen stroom en spanningsval, en de inwendige weerstand is vrij precies 0,02 Ohm.
Dit is dus echt vrij hoog!! Nog even testen met een beter exemplaar.
De tweede geteste ligt in de dezelfde grootte van orde, zelfs iets oplopend bij stromen groter dan 5A lijkt het.
Anyway: laten we 0,02 aanhouden als typisch voor deze verouderde cellen van 60Ah.
Gemeten met de impedantie meter geeft bijna een 10 keer lagere waarde! Met andere woorden: de DC impedantie en de opgegeven AC impedantie zijn niet gelijk!!
We moeten een aantal dingen bedenken: de accu’s aan boord hebben 5+5 keer hogere capaciteit: in totaal 608 Ah in plaats van 60 Ah!
Het wordt nu tijd om een uiteindelijke cel te gaan meten doen!
1 grote cel getest: de 0,18 mOhm die erop stond klopte! Het was zelfs iets eronder.
Met 1,2 en 3A belasten gaf geen spanningsval te zien!!
We hebben dus maar met 10A getest: zonder is 2,294 Volt met is 3,286 Volt.
Dit is slechts 8 m.v. lager!! Weerstand is dus 0,8 mOhm.
DC is dus zo’n 4,5 keer de AC impedantie in dit geval.
Anyway: we hebben de cel weer opgeborgen aangezien dit zo erg goed is, dat het niet meer interessant is. Wel goed te weten dat we een factor 5 a 10 moeten vermenigvuldigen voor om de DC weerstand af te leiden van de AC.
Een erg grote DC weerstand is een probleem bij grotere stromen. In dit geval hebben we slechts met een enkele getest, bij twee stuks // halveert de waarde nog eens!!
We moeten dus inderdaad echt heel erg goed oppassen met de grote cellen! De stroom die ze kunnen leveren is echt schrikbarend hoog!!
0-0-0-0-0-0-0-0
Op cel niveau heeft het niet veel zin meer om met de kleine cellen verder te testen. Wat de volgende stap nu zou zijn is het testen van de BMS met deze cellen.
De belangrijkste conclusie is dat oudere cellen een verhoogde inwendige weerstand bezitten en verminderde capaciteit.
Het schema “HR40 12V power distribution” is wat verder uitgewerkt.
Volgende keer wat uitzoeken qua start accu. Wat er zal moeten veranderen is het uitsplitsen van de load en charge bekabeling. Voor de min zit het wel goed, aangezien deze door de shunt zal moeten lopen en dit al doet.
0-0-0-0-0-0-0-0
Alle 4 cellen opgeladen tot 3,55V 12A met limiet 1A. Dit als voorbereiding tot het vormen van een accu met 4 cellen. We gaan hiermee de BMS testen.
Na het opladen alle 4 precies 3,33V na 12 tot zo’n 36 uur!
De cellen samengebouwd op hapa plankje met de REC gemonteerd.
We willen nu echt aanknijp oogjes 6 mm hebben om te monteren aan de draden van de REC. Deze zijn lang en bovendien is M6 ook de maat nodig voor de grote cellen.
We willen ogen bestellen en kabel.
Nog voor de shunt: oog 8mm blauw. 1 stuks, 10mm blauw 1 stuks
Ogen 6 mm blauw 10 stuks
35 mm2 kabel
ogen 6mm 35 mm2.
Voor de 600A busbar hebben we nodig 10mm oog voorlopig maar aan 6 stuks, 35 mm2.
Ogen 35mm2, 6mm doorsnee: voorlopig maar aan 25 stuks voor korting?
Zo! Ik heb zojuist aan 295 Euro (!) de twee vette busbars besteld voor de grote LiFePo4 accu. Een kapitaal, maar we willen niet bezuinigen op de degelijkheid en betrouwbaarheid van de installatie, en volgens mij is het dezelfde die ook al in worden gebruikt in de huidige installatie.
Helaas is de bestelling bij top systems waar ik eerder een bestelling deed een probleem. Ik heb een mail gestuurd met het verzoek toch de bestelling te mogen plaatsen. (nu alleen voor bedrijven). De bestelling zou moeten zijn als volgt:
25 meter rol zwart 35 mm2
25 meter rol rood 35 mm2
perskabeloog 35 mm2 6 mm 50 stuks
perskabeloog 35 mm2 10mm 10 stuks.
In totaal aan zo’n 615 Euro (!)
Afwachten maar… [ gelukt: moet op andere site “stroomwinkel” worden gekocht ]
Aan 29 euro blauw M6 20 stuks, blauw M8 10 stuks en blauw M10 10 stuks kabelogen gekocht. Ook weer voor elkaar nietwaar?
De cellen gemeten na 24uur + rust: allemaal precies 3,33V!
0-0-0-0-0-0-0-0
We hebben een Mastervolt Chargemaster 12/25-3 gekocht. Deze heeft als goedkoopste model integratie met het MasterBus protocol. We hebben al de benodigde converter en de software.
Reden aanschaf: we moeten sowieso voor thuis een lader hebben om te testen.
De 25A capaciteit komt goed overeen met de 50 Ah accu die we nu gebouwd hebben.
Deze acculader is te programmeren op de stand “loodaccu”. We kunnen uitgebreid allerhande scenario’s testen, en een complete functionaliteitstest doen voordat we de installatie voor de boot ontwerpen.
We raken straks goed ingewerkt op deze manier.
We zitten al aan zo’n 4000 Euro voor de installatie op de boot en voor test en meetapparatuur en verder onderdelen! Hiervan is zo’n 1000 Euro van wat niet op de boot wordt geïnstalleerd.
Een vergelijkbare accu geïntegreerd van Mastervolt van 400Ah kost 6000 Euro. Voor 600Ah zou dit dus 9000 Euro zijn! We hebben volgens mij nu wel zo’n beetje alles gekocht voor de installatie van op de boot, dus een factor 3 lagere kosten!
Maar ook een oplossing waar vervanging van de cellen nu zo’n 1000 Euro is, en de rest van de installatie gewoon gehandhaafd kan blijven.
0-0-0-0-0-0-0-0
We hebben de software en de display van de REC getest: alles werkt. Stroomopname van de touchdisplay is erg laag als hij in slaaptstand staat. De REC BMS zelf neemt meer. Zo’n 36 m.a. voor de BMS en zo’n 18 (?) m.a. voor de display.
De 232 uitgang van de BMS kan worden gebruikt voor of het display of de USB interface naar de computer.
Ik zit te denken aan een meerpolige aansluiting voor de REC aan de accubak. Probleem is dan wel dat de zaak niet gezekerd is waardoor we een ultra veilige aansluiting willen hebben.
Lengte kabel display opgemeten: 6 meter precies! Dit zou betekenen dat we hem bijvoorbeeld kunnen plaatsen waar vroeger het paneel van de Fischer Panda zat.
Nog fraaier is als we hem in plaats van de MICC zouden kunnen monteren, maar dat lijkt me niet goed haalbaar.
De waarde van de cellen willen we normaliter toch niet naar kijken, maar de mogelijkheid is er dan wel.
0-0-0-0-0-0-0-0
Het staat me nu duidelijk voor: de BMS is louter ter beveiliging, eventueel eerder afschakelen omvormer en eventueel vroegtijdige signalering (zoemer alarm).
We kunnen met de 50Ah cycli maken van geladen naar ontladen en de tijd meten, als het moet met een loggende laptop. Is wel het probleem dat niet perse het vermogen wordt gemeten en dat niet perse de belasting precies gelijk is.
Anyway: we kunnen cycli doen en kijken waar de BMS in de beveiliging gaat, met loggen van de spanningen van de cellen door de BMS software. Kijken of balanceren nadat eenmaal top balanceren heeft plaats gevonden wel zinvol is.
Verder zouden we om goed te testen later nog vergelijk kunnen doen met een set goede 50 Ah cellen als we deze kunnen bemachtigen.
Ook zou een extra shunt moeten worden aangeschaft om met de mastervolt lader te testen hoe het gaat met een complete installatie en of bijvoorbeeld de + aan de shunt kan worden gemanipuleerd met bijvoorbeeld een diode in geleiding om met een externe schakelaar het laden op conservatief of vol kan worden omgeschakeld.
Raakt de lader niet in de war? Lijkt me van niet omdat de waarde gemeten door de shunt logischerwijs in de praktijk meestal ook lager zal zijn dan die op de lader, maar we moeten dit testen.
Met de software kunnen we de lader instellen. (De USB converter moet uit de boot worden gehaald, vervult toch geen functie als de software niet wordt gebruikt)
Dus de aanschaf van de shunt is nog nodig. Ook denk ik dat we 10mm2 accukabel rood en zwart nog moeten bijbestellen. Ook ogen voor deze doorsnede, met ogen voor aan de shunt, voor aan de hardware 500A bistabiele relais (m10).
We zouden de 10 mm2 kunnen gebruiken voor het testen met de verlichting in de huiskamer in de studeerkamer met als verlengkabel de 10 mm2.
4 stuks 50 Ah is dus minimaal nodig in de dit plan. 8 stuks lijkt me ook prima om 1 accupakket op de boot te zetten als noodvoeding, en 1 stuks thuis als noodvoeding en eventueel verdere experimenten.
Het zal waarschijnlijk interessant zijn om de twee extremen van nieuwe en gelijke cellen en sterk verouderde ongelijke cellen te testen.
Volgens mij kan zonder probleem ook de Mastervolt EasyView tijdelijk uit de boot worden gehaald en thuis worden gebruikt: zeer handig om er vertrouwd mee te geraken. (wel een reset doen volgens mij indien mogelijk)
De lader met shunt op de boot weet voldoende, daar is de masterview niet voor nodig.
Er is keuze tussen de MasterShunt 500 met alleen een masterbus aansluiting, zoals op de boot, maar ook een zo’n 50 tientjes duurdere met C zone / NMEA 2000.
Het is niet opportuun om deze laatste aan te schaffen en die op de boot te vervangen lijkt me. De installatie is al op masterbus gebaseerd en bedraad, en meeste onderdelen niet compatibel met C zone (display, USB interface, MasterBus naar inverter converter) dus dit is feitelijk absoluut geen optie. Bovendien scheelt dat weer een hoop werk en gepruts om de shunt te vervangen.
Ook is het zo dat alleen de masterbus met events kan werken, welke misschien nog waardevol zijn en worden toegepast later. Allerhande alarmfuncties zijn beschikbaar, moet nog worden uitgezocht.
Het gebruik van deze functies, de hardware en de software instellingen kunnen op gemak in de thuis installatie worden getest.