Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePo4 allerlei

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 02:15 #1406042

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Een vraag voor de kenners, deze worden hier aangeboden, wat denken jullie? moet daar dan ook gebalanceerd worden? of kun je die aansluiten als een gewone scheepsaccu?
Ik dacht er twee te kopen, laden met mijn 12 volt systeem (zon en wind) en dan eventueel 24 volt gebruiken voor een kleine elektromotor. enkel voor 20 minuten max gebruik.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 05:44 #1406047

Ik heb mijn vraag verplaatst naar het juiste draadje

Onderwerp: Torqeedo opladen aan boord met zon/dynamo/accu/220
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 08:56 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 05:48 #1406048

Barstensvol houdt LiFePO4 niet van, maar 60% is wel erg overdreven. Ik heb mijn LiFePO4 al lange tijd niet vol meer vol gehad; een maand terug tot 85% geladen met walstroom, in de weken daarna verbruikt tot 20%; haven in en uit wordt telkens een half uurtje bijgeladen met 25 A, lang vol te houden zo. Ik zie het als een brandstoftank: die top je ook niet elke gelegenheid vol maar pas als het reservelampje aan gaat of je een lange rit van plan bent.

Zo’n EBBM accu wil je voor het varen natuurlijk wel vol hebben, aangezien je de beperkte capaciteit daarvan wilt kunnen benutten. Kun je net voor het varen doen. Op mijn boot doe ik dat wanneer ik langere tochten zonder walstroom voorzie.

In het LiFePO voor lekendraadje vind je alles hierover.
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 07:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 06:48 #1406058

Torqeedo gebruikt Lithium-ion in de buitenboordmotoren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 07:11 #1406063

OldBawley schreef :
Een vraag voor de kenners, deze worden hier aangeboden, wat denken jullie? moet daar dan ook gebalanceerd worden? of kun je die aansluiten als een gewone scheepsaccu?
Ik dacht er twee te kopen, laden met mijn 12 volt systeem (zon en wind) en dan eventueel 24 volt gebruiken voor een kleine elektromotor. enkel voor 20 minuten max gebruik.



Ziet eruit als losse cellen zonder electronica.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 07:32 #1406072

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Laatmaarwaaien schreef :
OldBawley schreef :
Een vraag voor de kenners, deze worden hier aangeboden, wat denken jullie? moet daar dan ook gebalanceerd worden? of kun je die aansluiten als een gewone scheepsaccu?
Ik dacht er twee te kopen, laden met mijn 12 volt systeem (zon en wind) en dan eventueel 24 volt gebruiken voor een kleine elektromotor. enkel voor 20 minuten max gebruik.



Ziet eruit als losse cellen zonder electronica.

En dat betekend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 08:01 #1406076

Oldbawly, als je het zelf in de gaten houdt heb je geen BMS nodig.

Waar je vooruit moet kijken is dat een verschil ontstaat. Dan krijg je op een gegeven moment dat een wat vollere cel uiteindelijk te veel spanning op z´n nek krijgt omdat de lader wordt gewoon dom laadt tot de eindspanning.

Als je zelf aan boord leeft is het niet zo moeilijk om van alle cellen individueel regelmatig de spanning te meten.
Houdt het simpel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 08:04 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 08:08 #1406078

Als het voor 20 minuten gebruik is voor een kleine 24v elektromotor kun je misschien beter simpel een 12 / 24 volt dc dc adapter gebruiken of 2 x 12v in serie en de oude vertrouwde 12V Accu's gebruiken ( of vervangen, uitbreiden). Goedkoper en simpeler dus minder risico op storing
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 08:12 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 08:14 #1406079

Bedankt, ik ben dat draadje aan het doorploegen, nog geen concreet antwoord gevonden maar wel veel nuttige informatie.Nachtvlinder schreef :

In het LiFePO voor lekendraadje vind je alles hierover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 08:20 #1406080

Bedankt, dat zag ik ook op de site maar verklaart (voor mij) nog niet de opmerking dat cellen gebalanceerd moeten worden en dat de accu juist niet steeds afgetopt moet worden ivm levensduur (bv in de winter niet vol wegzetten en bij dagelijks gebruik niet steeds optoppen ( bv van 80 naar 100 met pv oplossingIt Paradyske schreef :
Torqeedo gebruikt Lithium-ion in de buitenboordmotoren.
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 08:21 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 08:23 #1406081

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 922
OldBawley schreef :
Laatmaarwaaien schreef :
Ziet eruit als losse cellen zonder electronica.
En dat betekend?

Philip vatte het ooit zo samen: over beveiligen en balanceren hebben we op ZF geen consensus. Dus het antwoord op je vraag wat dat betekent leid tot hele lange draadjes zonder dat we het eens worden. It all depends.

Woord vooraf: ik ken deze cellen / accu niet. Echter, wat zoeken met Google levert het volgende:

Uiterlijk ziet het eruit als Sinopoly.
Die cellen vind je ook op een Duitse site. En daar staat ook deze datasheet.


Als ik je goed begrijp zoek je een drop in replacement, een fit and forget. Dat lijkt hiermee niet mogelijk.

Groet,

Perry
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 08:27 door perry2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 08:28 #1406083

@dehler31abc: Dat moet niet perse hoor. De ene cel mag best wel wat een wat hogere spanning dan de andere gedurende korte of langere tijd.
Heb je accu´s van 1 batch dan zijn die sowieso al erg gelijk.
Bij installatie wel even meten natuurlijk, en ze dan balanceren is wel handig om te doen.

100 % vol wegzetten wordt niet als verstandig gezien. Dus dat dan beter niet doen.

Op de Tapas heb ik wel balancers maar die hebben nog nooit ingegrepen. En ik kan de spanningen op de Multiview zien.
En, omdat ik meestal langere tijd van boord ben, kan ik de spanningen ook zien op mn server. Mocht ik iets doms doen zodat er ng een gebruiker aan staat ofzo, kan ik dat herkennen en naar de boot rijden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 juli 2022 08:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 09:36 #1406094

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 965
Eens met Roos OldBawley: verschil in individuele celspanning is op zichzelf geen issue. Dat wordt het pas als bij ontladen de laagste cel te ver wordt ontladen of bij opladen de hoogste cel te ver wordt doorgeladen. Daar kan die cel niet zo goed tegen.

Je moet dus zorgen dat je op tijd stopt met laden en ontladen. Dan kan het zo zijn dat je niet alle cellen volledig kunt laden en ontladen, waardoor je effectief wat minder capaciteit kunt gebruiken. (Immers: de cel die al vol (of leeg) is bepaalt wanneer je moet stoppen, de andere cellen hebben dan nog ruimte om wat verder te laden (ontladen).

Dat is wel zo'n beetje het belangrijkste dat kritisch is. Er zijn twee oplossingen voor:

(1) Biologisch management (jijzelf dus)
Dat kun je prima zelf in de gaten houden, hetzij met de multimeter, hetzij met een viertal kleine volt-displaytjes.

(2) Electronisch Battery Management Systeem
Ik kies zelf voor wat meer gemoedsrust en zet er een BMS op (Electrodacus, maar er zijn tig opties). Dan kan ik lekker op het terras zitten of wat gaan eten als de boot ergens aan de walstroom hangt.) En ik kan het niet vergeten.

Wat wijsheid is ligt een beetje aan hoe je zelf in elkaar steekt. Zie je er geen been in om die spanningen zelf te monitoren, dan lekker simpel houden. Anders een BMS.


Tenslotte: ik weet niet wat je bedoelt met 20 minuten 24 Volt elektromotor. Kan ik niks zinnigs over zeggen.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 09:43 #1406095

En je kan met een los ladertje een cel aftoppen. Dan moet je dus op de + en - van die cel een 4 volt ladertje bijprikken.( spanning afhankelijk van type lithium).

Zo doe ik het bij de Tapas ook.
Zijn tweedehands cellen die ik gebruik en die wat meer aandacht nodig hebben. Een cel is uit een andere mitsubishi outlander. dat is nummer 9.
Zo leer je met de cellen om te gaan, in de loop van de tijd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 11:04 #1406111

Precies! Ik heb wel een (passieve, doet bijna niets…) balancer maar is, als je niet tot extreem volladen of leegtrekken gaat, niet nodig.

Hoe groter de capaciteit van de bank, hoe meer je die “luxe” hebt. Als ik mijn systeem opnieuw zou moeten ontwerpen, had ik het BMS geheel achterwege gelaten…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 11:37 #1406114

Nogmaals maar eens :
Pas op dat er geen steeksleutel o.i.d. over de aansluitpennen kan vallen.
Ik tape de ringsleutel af met ducktape.

nb: heb op de potvis onderzeeër een dergelijk gevalletje meegemaakt, veel geluk gehad... :blush:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 12:54 #1406118

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Ok, ik heb dus (voorlopig geen bms nodig, ik leef aan boord, ben zeer bewust bezig met laden en stroom. Ik heb o.a twee windgeneratoren die geen laadregelaar hebben. De fabrieksgenerator ( Aerogen 4 ) levert normaal gezien slechts net genoeg voor de koelkast, bij storm trek ik de zekering. De grote zelfgebouwde generator levert in een paar uur zoveel stroom dat ik dat zie als bulk laden, daarna word hij stilgezet. Dan laden de over een mppt geregelde zonnepanelen verder.
Ga ik van boord word die grote whopper altijd stilgezet.
Dus ik zal met mijn 3 vaste voltmeters ( ook eentje in de kuip) en mijn multimeter wel zelf regelen.
Dan nog de kostprijs. Is dat een realistische prijs? Voor twee loodaccus 12V 140Ah betaal ik 400 € in Griekenland, (Varta) dan is 1030 € voor twee 12Volt 170 Ah lifepo4 wel veel maar ik kan er vééél en veel meer stroom uit halen. Bovendien minder zwaar. Het zijn prismatic cellen, dus geen Tesla en zo´n accu weegt 23kg tegen 40 voor de loodaccu´s.
Vinden jullie dat een redelijke prijs of word ik getild?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 12:56 #1406120

Let wel op dat tijdens het laden bij lithiums veel meer stroom loopt dan bij conventionele accu's.
Dat je je spoelen van de windgenerator niet verbrandt...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 09 juli 2022 14:52 #1406133

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Ik heb de wiekdiameter en de overbrenging van de grote windmolen zo gekozen dat de permanent magneet motor die als generator werkt 13 tot 15 volt levert bij lage windsnelheden. De molen levert dan ongeveer 10 A. Omdat de generator twee keer draait voor de hoofdas één keer bij middel van een rollenketting ( Als een fietsketting maar dan 8 mm stap ) maakt dat lawaai. Buiten hoor je niks maar de rollenketting hoor je door de mast in de voorpiek en ik kan aan het geluid horen als bijvoorbeeld de koelkast aanslaat en de boordspanning dus daalt en de generator meer gaat leveren voor het zelfde toerental. Dat alles voor loodaccu´s.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat bij het laden van lifepo4 meer als 10 Ampère zal lopen. Het laden ( de watts) is immers begrensd door de wind en vleugeldiameter. Ben ik fout?
Ik moet dan nog een systeem uitvogelen om de lifepo4 accu's op 12 Volt te laden maar wil ze in serie zetten voor de 24 Volt motor. Er bestaan serie/parallel schakelaars, hoe die werken is me een raadsel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 13 juli 2022 18:07 #1407119

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Mijn lifepo4 cellen zijn vandaag geleverd. Was een stuk makkelijker aan boord te krijgen als de 12V 140 Ah lood accu's waar ik vroeger mee bezig was.
Het zijn acht cellen, totaal goed voor 390 Ah. Samen net iets zwaarder als één 140 Ah loodaccu.
Naar het schijnt prismatic cellen, merk is Sinopoly. Bij aankomst hadden ze allen 3, 35 Volt. Ik ga ze samenstellen tot twee 12 V 170 Ah blokken.
Er is een BMS en een Balancer / equaliser bij ( Jiabaida ) maar geen handleiding dus ik tast een beetje in het duister. Temeer ik 8 cellen heb en de Bms slechts voor 4 cellen is. Tja, Grieks.

Morgen bouw ik de cellen samen, zet ze dan in serie en doe een test met de trolling motor.
Dan komt heel veel op de rug liggen denken, in de schaduw.
Ik heb immers aan boord een “eigenwijs” elektrisch net. Of eigenlijk is “net” niet het goede woord. Een zelfbouw wirwar.
Had tot nu toe twee accubanken. Elk 12V, 280 Ah lood. Dure Varta´s.
Totaal gescheiden, omwisselbaar met zo´n grote ronde accuschakelaar. Door die schakelaar om te zetten wissel ik het laden via zon en wind en het ontladen. De andere bank heeft dan complete rust.
Had een bank die relatief nieuw was, die gebruik ik voor alles. Laden, ontladen, en vroeger starten. De andere oude bank (sommige accu´s 8 jaar oud) was voor als eens iets mis ging en ik reserve nodig had. Die “oude” bank laad ik iedere dag tussen drie en vier een uur, gewoon om hem enigszins op peil te houden.
Ik heb nooit aparte startaccu´s gehad en heb reeds 23 jaar een zelfgebouwde alternator regelaar.
Nu ik de diesel niet meer wil gebruiken is die alternator waardeloos.
Ik laad met zon ( max 10 A) en met wind. Kan daar goed mee leven. 10 Amp laden, ongeveer 2,5 Ampere constant gebruik (laptop en koelkast ) en de rest … gaat verloren.
Ik ga nu één der banken vervangen door de Lifepo4 bank. Die zal dus moeten geladen worden met 12V door zon en wind, enkel voor het gebruik van de electromotor moet ik die twee 12 Volt lifepo4 even in serie schaken want de motor is beter bij 24 Volt.
Moeilijk.
Mijn MPPT solar regelaar is eigenlijk bedoeld voor loodaccu´s. Hij heeft 4 stadia in het laden (bulk,
enzovoorts, tot druppellading en er is zelfs een impulslading voor desulfatatie. Dus die is waardeloos voor lifepo4. Neem ik aan.
Heb nog een en ander te leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 13 juli 2022 18:10 #1407120

Hou het simpel, het is echt niet moeilijk.
Vergeet BMS voorlopig, en meet handmatig de spanningen. Minder draadjes is minder nadenken en dus minder problemen.

Belangrijkste is niet overladen en niet onder de onderspanning laten komen.

nog belangrijker: Geen SLUITING maken. Er zit verrrekt veel energie in die lithiums.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 juli 2022 18:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 13 juli 2022 18:29 #1407125

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Zeker weten vergeet ik die BMS en die Balancer / equaliser voorlopig.
Wat denk je van de MPPT solarregelaar voor loodaccu´s ?
Het is een IVT MPPT 20 amp. Art nr 200027
Mijn windgeneratoren hebben slechts een manuele regeling. Ik stop ze als het te hard waait.
Heb drie voltmeters in de boot, zelfs eentje in de kuip. Weten wat de boordspanning (dat is gelijk ook de laadspanning ) is gewoon tweede natuur. En s´nachts als ik slaap gaan die generatoren aan de ketting. Ik wil echt niet wakker worden tijdens een onweersstorm met 50 knopen wind en een windgenerator waar ik bang van ben. Zit de kans op onweersstorm er in gaat zelfs de wiek van de molen. Dat is één bout losmaken en klaar. Die houten wiek heeft zich een keer binnen de 20 seconden totaal in flarden gedraaid door een onverwacht onweer met hagel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 13 juli 2022 18:35 #1407127

Ik zou t gewoon proberen met die solar lader. Je kan zien hoever hij komt. Als je de spanningen bekijkt kan er niks fout gaan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 13 juli 2022 18:59 #1407135

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Je bedoelt de spanningen worden alleen maar minder na de bulk op 14,1 V ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 allerlei 13 juli 2022 19:10 #1407138

Na de bulk kan ie uit. float enzo moet je niet willen. Maar het gaat erom of de spanning hoog genoeg gaat tot hoever je wil.
En uiteraard, opnieuw, niet te hoog.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl