Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 12:33 #1338331

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Alweer een hint!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 13:12 #1338347

Knuppel in hoenderhok : Het lastige in deze is bepalen wie dan de "expert" is. ( en dus gaat vertellen hoe het moet)

Zie ook de vele discussies hier, die alle kanten op gaan. Het is lastig te bepalen wie de kennis echt in huis heeft.

Anders is het alleen maar aan een heel ploegje tegelijk onzin vertellen.
Garantie zal er niet gegeven worden , denk ik zomaar. :huh:

nb,nee, ik ben ook geen expert. Maar ik weet dat ik dat weet, dat helpt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 13:56 #1338358

Daar hoeft volgens mijns inziens, geen "expert" bij aanwezig te zijn die zegt hoe het "moet".

Een paar leden die suc6 vol een installatie in elkaar hebben gesleuteld bij elkaar zetten,
met de benodigde materialen en dan de boel in elkaar gaan zetten (stap voor stap) met de "leken" erbij.
Zodat zij kunnen zien wat jullie bedoelen en waar je het over hebt en hoe je het doet en hoe het kan.

Er kunnen dan "lastige' vragen gesteld worden, maar daar komen we vast wel uit.
Of er zullen gegarandeerd meningsverschillen/verschil van inzichten ontstaan,
maar dat lijkt mij gezond. Alleen kan je dat direct Vis-à-vis vertellen. Krijg je geen eindeloos gezever op 't forum.

ik denk dat daar een ieder wijzer van wordt, zelfs diegene die al het e.e.a. geïnstalleerd hebben.

Dus kom op mannen.................
Gert
Laatst bewerkt: 08 nov 2021 14:12 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 14:17 #1338368

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Je kunt wel af willen dwingen dat er een workshop komt maar ik zou als ik een ervaringsdeskundige was hier mijn vingers niet aan willen branden, sterker ik zou het zelfs sterk afraden...
Waarom?
Stel dat je met je beperkte inzichten alle deelnemers van zo goed mogelijk advies voorziet met al die rommel die ze zelf bij elkaar zoeken, aan elkaar prutsen en vervolgens gaan misbruiken. Ergens gaat er dan misschien iets mis, een accu staat plat, apparatuur sluit kort of een hele boot fikt af zonder dat de verzekering betaald.
Of dat de verhoudingen daarna nog goed zijn is dan de vraag ;)

Je moet het niet willen als je er geen commerciële belangen bij hebt!
Laatst bewerkt: 08 nov 2021 14:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 14:47 #1338382

Ja,

Als je zo gaat beginnen, houdt het inderdaad op.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 15:04 #1338388

Goh, Holtere ben je het zomaar met me eens. En vv. dat gebeurt niet zo vaak.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 15:14 #1338391

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Je bent een ster in de zaken omdraaien Roos. Jij bent het blijkbaar met mij eens.
Jij vroeg je alleen maar af wie de expert was ;)
Laatst bewerkt: 08 nov 2021 15:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 16:19 #1338419

Samen hobbyen lijkt mij wel leuk, maar je merkt nu al dat er zo veel verschillende meningen zijn over alle onderdelen van zulke installaties.

Sommige lijken slim en oogschijnlijk onschuldig. Maar als je een expert de workshop wil laten voorzitten zal de workshop gegeven moeten worden met als uitgangspunt de eisen die gesteld worden aan elektrische maritieme installaties voor de recreatiesector. Ik denk dat zeer veel boten (ook voor een eventuele LiFePo4 upgrade) niet aan die eisen voldoen en mogelijk ook de installaties die hier langs komen.

Als er een workshop gegeven wordt, zou ik verwachten dat eerst een basis gelegd moet worden over veel voorkomende fouten die gemaakt worden. Bijv incorrect afzekeren, kabeldiktes, kabels bundelen etc. Effect van combineren van accu's en verschillende accusoorten. Keuzes over wat wel en wat niet achter de hoofdschakelaar (bijv bilgepompen, autoradio's), daar is al heel veel over te vertellen ivm (brand-)veiligheid en flexibiliteit.

In het geval van een BatteryConnect/BMS gestuurd relais wil je waarschijnlijk toch nog dat de bilgepomp werkt ondanks dat het accuvoltage onder een voltage is gezakt.

Bij nader inzien lijkt mij een 'algemene lezing' over boordelektra en veiligheid beter, waarna eventueel meegebrachte ontwerpen in de groep besproken kunnen worden met de bijbehorende positieve of juist negatieve ontwerpkeuzes.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 17:40 #1338442

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Orange Sunset schreef :
Samen hobbyen lijkt mij wel leuk, maar je merkt nu al dat er zo veel verschillende meningen zijn over alle onderdelen van zulke installaties.

Sommige lijken slim en oogschijnlijk onschuldig. Maar als je een expert de workshop wil laten voorzitten zal de workshop gegeven moeten worden met als uitgangspunt de eisen die gesteld worden aan elektrische maritieme installaties voor de recreatiesector. Ik denk dat zeer veel boten (ook voor een eventuele LiFePo4 upgrade) niet aan die eisen voldoen en mogelijk ook de installaties die hier langs komen.

Als er een workshop gegeven wordt, zou ik verwachten dat eerst een basis gelegd moet worden over veel voorkomende fouten die gemaakt worden. Bijv incorrect afzekeren, kabeldiktes, kabels bundelen etc. Effect van combineren van accu's en verschillende accusoorten. Keuzes over wat wel en wat niet achter de hoofdschakelaar (bijv bilgepompen, autoradio's), daar is al heel veel over te vertellen ivm (brand-)veiligheid en flexibiliteit.

In het geval van een BatteryConnect/BMS gestuurd relais wil je waarschijnlijk toch nog dat de bilgepomp werkt ondanks dat het accuvoltage onder een voltage is gezakt.

Bij nader inzien lijkt mij een 'algemene lezing' over boordelektra en veiligheid beter, waarna eventueel meegebrachte ontwerpen in de groep besproken kunnen worden met de bijbehorende positieve of juist negatieve ontwerpkeuzes.

Dit somt voor mij wel helemaal op waarom zo'n workshop gedoemd is te mislukken. Het geheel is zover afgedwaald van het KISS principe dat niemand er meer echt wijs uit kan en als wanhoopsdaad maar weer iets aan toevoegt in de hoop dat dan de verlossing brengt. Ondertussen mijn nu bijna 8 jaar geleden geïnstalleerde LiFePO4 is nog Alive & Kicking :)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 nov 2021 17:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 17:56 #1338446

3Noreen schreef :
Dit somt voor mij wel helemaal op waarom zo'n workshop gedoemd is te mislukken. Het geheel is zover afgedwaald van het KISS principe dat niemand er meer echt wijs uit kan en als wanhoopsdaad maar weer iets aan toevoegt in de hoop dat dan de verlossing brengt. Ondertussen mijn nu bijna 8 jaar geleden geïnstalleerde LiFePO4 is nog Alive & Kicking :)

+100! ;)
Laatst bewerkt: 08 nov 2021 17:57 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 18:31 #1338452

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Idd.
Ik zou de workshop beperken tot een pack bouwen. Dus wat er aan de pack komt te hangen lekker weglaten. Dus een topcharge doen, batterijen in serie zetten met de bms aanhangen. Daar kan je al een avondje mee vullen.
In de inkoopacties zijn er zat "beginners" zo verder geholpen in de inkoop whatsapp groep.
Tips zoals geen krokoklemmen gebruiken bij topchargen en je hoe je de specsheets van de leverancier juist interpreteert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 19:46 #1338491

De eerste twee pagina’s van dit draadje heb je m.i. geen workshop voor nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 nov 2021 19:55 #1338496

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Jij en ik niet nee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 nov 2021 22:33 #1338768

Een pack bouwen en balanceren vind ik niet veel voorstellen. Een BMS instellen is al een stuk ingewikkelder. En het op een een juiste manier integreren in je boordnet het ingewikkelst gezien je veelal je boordnet moet aanpassen ervoor.

Kun je nu de boel al niet veilig in je installatie integreren, dan hoor je m.i. ook geen packs te bouwen. Je mist gewoon de basiskennis.

Verder is om een packje bouwen en balanceren is genoeg over te vinden op internet.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 08:43 #1338799

Je sluit 4 LFP cellen in serie op elkaar aan en je hebt een accu. Wat is daar niet veilig aan ?

Zomaar ff een domme lekenvraag tussendoor ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 09:06 #1338807

Orange Sunset schreef :
Kun je nu de boel al niet veilig in je installatie integreren, dan hoor je m.i. ook geen packs te bouwen. Je mist gewoon de basiskennis.

Verder is om een packje bouwen en balanceren is genoeg over te vinden op internet.

Gelukkig kan je jezelf heel goed inlezen op diverse plekken (zoekwoord Victron lithium en je komt m.i. al een heel eind). Behalve dit draadje natuurlijk.

[knuppelinhethoenderhokmodus] Ik vind het echt verbijsterend dat geen enkele zelfbenoemde „lithiumnerd“ in dit draadje blijkbaar de intellectuele capaciteiten heeft om in jip-en-janneketaal een lifepo4 schema voor leken te produceren. In plaats daarvan worden er „oplossingen“ aangedragen die m.i. voor 99% van de toepassingen op bootjes compleet zinloos zijn en die werkelijk niets met de titel van dit topic te maken hebben. En erger nog, er worden dan ook nog ellenlange discussies gevoerd over deze zinloze oplossingen. [/knuppelinhethoenderhokmodus]

Kortom, wie pakt de handschoen op en plaatst eens een simpel basisschema voor lithiumleken, waaronder ik mijzelf ook nog steeds reken :whistle: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 09:52 #1338825

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Volgens mij zijn de simpele oplossingen in het begin van het topic al gegeven.
Het basis schema is erg simpel. Hang 4 cellen in serie, knoop die aan een geschikte lader en gebruikers, zet wat schakelaars en zekeringen op de goede plekken (niet anders dan bij lood accu's) en klaar ben je.

Bij deze het meest simpele schema:



Echter komt de beveiliging en balanceren om de hoek kijken en daar hebben we gewoon geen consensus over met verschillende meningen en dat leidt tot al die discussies. De een hoeft zijn cellen nauwelijks beveiligd te hebben en balanceert 1 keer per jaar handmatig, voor de ander kan het niet op. Daar gaat denk ik 90% van het topic over. En dat heeft fundamentele gevolgen voor een schema.
Wel / geen 'BMS' (en wat is nou een BMS), BMS met wel of geen extern relais. Over- en onderlading beveiliging door een los printje ipv BMS of helemaal niet. Balanceren met of zonder BMS, handmatig of helemaal niet. Allemaal keuzes met invloed voor een schema.

Mijn mening voor een Leek (zoals mezelf): kies een BMS en volg het schema van dat BMS. Voor een leek lijkt me het handig dat een aantal beveiligopties, een beetje balanceren en monitoring zijn verenigd in 1 apparaatje. Ook zo'n schema is nog vrij simpel. Willekeurig schema van een willekeurig betaalbaar BMS zonder extern relais:

Dat moet toch ook wel voor een lifepo4 leek te integreren zijn in zijn boot-schema.
Schema's met externe relais en schema's met printjes voor beveiliging van onder en over lading en losse balancers zijn ook al gegeven in dit topic mocht je voor een oplossing zonder BMS gaan (wat ook prima kan, kijk maar in dit topic. Maar als je dat doet, ben je mij inziens geen leek meer).

Dan kom je wel in het volgende topic 'welke BMS?' en net als bij bijv. 'welke navigatieapparatuur' of 'welke genua' kun je daar nog heel lang over lullen met dingen tussen enkele tientjes en honderen euro's.

Een stapje verder zijn dan meerdere laadbronnen toevoegen: laden via motor (wat lastiger dan bij lood), laden via zon of wind etc. Of kunnen starten op Lifepo4. Maar dan kom je toch wel in speciefieke situaties waar een 'algemeen' schema toch minstens een aantal variaties nodig hebben. En ook die zijn al in dit topic te vinden.
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 10:16 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 10:04 #1338828

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Noballast schreef :
Je sluit 4 LFP cellen in serie op elkaar aan en je hebt een accu. Wat is daar niet veilig aan ?

Zomaar ff een domme lekenvraag tussendoor ;)

Een LFP accu is, in tegenstelling tot een loodaccu, niet zelf balancing. Het in balans brengen van een loodaccu gebeurt in de laatste laad fase. Wil je de zelfde functionaliteit als de loodaccu die je aan het vervangen bent moet je dus een paar balancing boardjes er bij plakken. Meer niet. De rest is allemaal vergelijkbaar met auto spoilers/brede banden/leren bekleding enz. Niet nodig maar veel mensen willen graag dat soort speelgoed.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 11:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 10:06 #1338829

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6506
Zoals Philip het omschrijft zit het al sinds begin vorig jaar bij mij aan boord. Nauwelijks nog walstroom nodig, geen zorgen over meer dan 50% ontlading, geen gedoe met snel dalende spanning zoals bij lood. En nee, misschien haal ik die 2000 cycles niet. Al zou ik maar 1000 halen, dan nog is het resultaat al heel wat beter dan bij de Optima AGM die ik na anderhalf jaar kon afschrijven (leergeld!). En heb ik wel van de voordelen van LiFePO4 kunnen profiteren.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 10:09 #1338831

let ook op het niet opblazen van de alternator.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 10:20 #1338836

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Dus nogmaals de vraag wat het nut dan nog is van een BMS.....



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 10:25 #1338838

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
Calidris schreef :
Dus nogmaals de vraag wat het nut dan nog is van een BMS.....



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Net zoveel nut als een bms zou hebben bij een dure loodaccu die uit afzonderlijke cellen bestaat.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 10:26 #1338839

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
En wat is “balanceren” voor leken precies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 10:26 #1338840

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Calidris schreef :
Dus nogmaals de vraag wat het nut dan nog is van een BMS.....
Eveneens nogmaals:

- overladingsbeveiliging op cell niveau
- onderladings beveiliging op cell niveau
- (beetje) cell balancing
- monitoring van cell spanningen

Kan het zonder? Natuurlijk met andere oplossingen of helemaal niet. Dat zei ik ook in mijn post. Maar 1 apparaatje van een paar tientjes die deze dingen van de gebruiker over neemt, is wel gemakkelijk voor een leek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 10:49 #1338853

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
jerry schreef :
En wat is “balanceren” voor leken precies?

Een accu, ook een lood accu, bestaat uit meerdere cellen. De cellen zijn nooit allemaal exact gelijk. Er zijn kleine verschillen in rendement en dergelijke. Hierdoor ontstaat na een aantal laad ontlaad cycli de situatie dat de cellen niet allemaal de zelfde laad toestand hebben. De ene cel kan vol zijn terwijl een andere cel dat nog niet is. Als je dan blijft doorladen om die cel die nog niet vol is vol te krijgen. De volle cel vind dat niet fijn en gaat daar van stuk.
Wat een balancer doet is zorgen dat de cellen aan het eind van het laden allemaal vol zijn zonder dat de cellen die het eerst vol zijn daarvan te lijden hebben.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.672 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl