Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 13:52 #1337463

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29430
Wat is het nut van een BMS (nog)?
Ik denk dat een conventioneel mespatroon met een losse boven/onderspannings bewaking even effetief is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 14:06 #1337471

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Calidris schreef :
Wat is het nut van een BMS (nog)?
Ik denk dat een conventioneel mespatroon met een losse boven/onderspannings bewaking even effetief is.

Primaire beveiliging van de cellen. Ik zou nooit de bms dingen laten regelen maar deze laten fungeren als last defense:

mocht de zekering niet klappen : sluit de bms de stroom.
mocht de lader bij vorst doorgaan met laden :sluit de bms de charge
Mocht de lader niet afslaan bij 80 of 90%, sluit de bms bij 100% de charge

Daarnaast :
Mocht de cel temperatuur te hoog worden : sluit de bms de load en charge
Mocht de pack onder de 20% voltage komen : bms sluit de load.

Z`on ding doet best veel voor weinig geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 14:13 #1337474

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29430
nardus schreef :
Calidris schreef :
Wat is het nut van een BMS (nog)?
Ik denk dat een conventioneel mespatroon met een losse boven/onderspannings bewaking even effetief is.

Primaire beveiliging van de cellen. Ik zou nooit de bms dingen laten regelen maar deze laten fungeren als last defense:

mocht de zekering niet klappen : sluit de bms de stroom.
mocht de lader bij vorst doorgaan met laden :sluit de bms de charge
Mocht de lader niet afslaan bij 80 of 90%, sluit de bms bij 100% de charge

Daarnaast :
Mocht de cel temperatuur te hoog worden : sluit de bms de load en charge
Mocht de pack onder de 20% voltage komen : bms sluit de load.

Z`on ding doet best veel voor weinig geld.

mocht de zekering niet klappen : sluit de bms de stroom. Dat is toch wel een gotspe. Als er 1 ding betrouwbaar is, is het een zekering boven een elektronische FET.
Hullie durven al niet te starten door die BMS.....

Dat sluiten bij vorst werkte toch niet bij alle BMSsen?

Een thermal runaway was al niet meer mogelijk met deze LiFePo's, toch?

Oja, zit vast blutooth op, dát is belangrijk natuurlijk, daar had ik nog niet aan gedacht..... :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 14:41 #1337483

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
waar ik blijkbaar overheen gelezen heb:

Als de BMS aanspreekt op bijv. overladen dan zal toch ook de onlaadfunctie worden afgeschakeld?
Lijkt me niet handig.

Of kan/moet je dan een aparte laad BMS(max 30 of 50A) en ontlaad BMS (max 200A ivm omvormer) installeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 14:44 #1337484

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@HPV

Gewoon een knappe BMS (of andere oplossing) gebruiken waarbij je laad en load apart kan aan/af schakelen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 15:23 #1337500

Calidris schreef :
Wat is het nut van een BMS (nog)?
Ik denk dat een conventioneel mespatroon met een losse boven/onderspannings bewaking even effectief is.

Shit, wéér de smiley vergeten! Dan kun je er vergif op innemen dat de muppets in aktie komen ;)

Ik ga er verder maar niet op in... De discussie over het nut en eigenschappen van een BMS is eerder in dit draadje uitvoerig gevoerd (en voor mij klaar.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 15:23 #1337501

ReneK schreef :
@HPV

Gewoon een knappe BMS (of andere oplossing) gebruiken waarbij je laad en load apart kan aan/af schakelen

Dit is ook mogelijk met een BMS met één poort; je hoeft niet persé twee fysieke externe relais te gebruiken hiervoor. Zou ook niet handig zijn, want dan zou een BMS met één poort na een trip meteen een deadlock situatie veroorzaken! Een te lege accu die je niet meer kunt laden of een te volle accu die je niet meer kunt ontladen :)

Single Port BMS MOSFETs Explained

HPV schreef :
waar ik blijkbaar overheen gelezen heb:

Als de BMS aanspreekt op bijv. overladen dan zal toch ook de onlaadfunctie worden afgeschakeld?
Lijkt me niet handig.
Alléén de laadfunctie zal trippen; er kan nog steeds ontladen worden.

HPV schreef :
Of kan/moet je dan een aparte laad BMS(max 30 of 50A) en ontlaad BMS (max 200A ivm omvormer) installeren?
Dat hoeft niet
Laatst bewerkt: 04 nov 2021 15:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 18:15 #1337555

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Calidris schreef :
Wat is het nut van een BMS (nog)?
Ik denk dat een conventioneel mespatroon met een losse boven/onderspannings bewaking even effetief is.
Ja natuurlijk kan je alle functies van een/deze BMS los van elkaar oplossen. Dat was eerst ook mijn insteek. Maar dit was goedkoper en gemakkelijker .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 20:03 #1337575

Ik heb geen werkbare “discrete” oplossing gezien voor beveiliging op celniveau.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 05 nov 2021 08:08 #1337641

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
dank voor de info over de BMS afschakelwerking!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 05 nov 2021 10:11 #1337668

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Nachtvlinder schreef :
Ik heb geen werkbare “discrete” oplossing gezien voor beveiliging op celniveau.

deze
gebruik ik bij mijn model bootje het geluid is hard genoeg misschien niet discreet maar wel duidelijk.

In de modelbouw worden bijna geen BMSen gebruikt alles zit in de lader mbt blanceren etc. Meestal ook laders die vanuit een DC bron werken. deze

zou voor een 100 amp accu prima zijn. en zelfs voor een 280 amp accu zou een laad tijd van 10 uur nog acceptabel zijn. Het nadeel is dat ik nooit dit soort laders onbeheerd zou toepassen. Geeft wel de mogelijkheid om via welke DC bron ook je accu veilig te laden.

Ik twijfel nog om deze toe te passen als lader tussen de start accu en de Lifepo ipv een dc-dc lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 05 nov 2021 11:14 #1337684

Die alarmeert alleen toch? Dat is zeker een barrière en als je deze ruim instelt van het echt kritische punt ook effectief, maar geen automatische trip zoals Calidris voorstelt om discreet te bouwen in plaats van een geïntegreerde BMS
Laatst bewerkt: 05 nov 2021 11:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 05 nov 2021 11:38 #1337702

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Nachtvlinder schreef :
Die alarmeert alleen toch? Dat is zeker een barrière en als je deze ruim instelt van het echt kritische punt ook effectief, maar geen automatische trip zoals Calidris voorstelt om discreet te bouwen in plaats van een geïntegreerde BMS

Je vroeg om cel niveau

in mijn optiek het goedkoopst. Je neemt 4 cellen maakt daar 12volt van.

koopt een BP protect voor LV Deze kijkt naar pack niveau. zeg 12vol LV

Neemt de eerder gelinkte lader met balance leads en een voeding om te laden.

Het gelinkte cell chekker er tussen

als je cel chekker eerder afgaat dan de BP heb je serieus onbalans dus dan moet je kijken naar je lader. of je BP heeft niet gewerkt.

Je HV en Balance zit in je lader. Je LV in de BP protect en je back up voor LV in je celchekker

Een goedkoop simpel BMS waarbij diverse functies door diverse blokjes gedaan word.

Mocht je een batterij monitor toevoegen van victron kan je elk relais nemen en de relais uitgang van de monitor gebruiken voor LV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 05 nov 2021 11:42 #1337706

Ja dat kan ook, maar geeft niet dezelfde functionaliteit als een BMS zoals Calidris voorstelt discreet te bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 05 nov 2021 19:20 #1337775

Het schema dat ik wil gaan bouwen heb ik verder uitgewerkt met kabelnummers, -doorsneden en zekeringwaarden/-types. Deze lijst moet het geheel samen met het schema en kabelmarkers overzichtelijk houden. Mss ga ik nog arceren wat zich wáár bevindt, echter alles behalve de accu's komt bijna in 1 ruimte.

Kabelnummers zijn handig om de draadeinden straks te gaan labelen; heb ze ook gebruikt om een lijst van kabelschoenen te maken ahv de terminals (M6/8/10) in de apparaten.

Wellicht als inspiratie voor al of niet leken (anders lekker overslaan)...

Schema:


Lijst:
Laatst bewerkt: 05 nov 2021 19:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2021 10:28 #1338033

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16921
Ik kan de aansluiting van de BMV naar de startaccu niet volgen?
Je hebt alleen een shunt op je verbruiksaccu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2021 10:35 #1338034

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16921
Ik heb een poging gedaan om een laadschema in elkaar te draaien.
Mag op geschoten worden...
Met dank aan Peper voor dat artikel
www.solacity.com/how-to-keep-l...ion-batteries-happy/



Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2021 11:41 #1338054

holtere schreef :
Ik kan de aansluiting van de BMV naar de startaccu niet volgen?
Je hebt alleen een shunt op je verbruiksaccu?

Shunt alleen op service accu inderdaad. Naar startaccu alleen sensedraad tbv spanningsmeting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2021 11:45 #1338058

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16921
Heb je een 700 of een 712 of zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2021 12:12 #1338065

712 smart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2021 12:26 #1338069

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16921
Baas boven baas... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2021 12:30 #1338070

Ik ga er vooral vanuit dat de startaccu altijd vol is - hoef ik geen SOC schatting van te zien. Spanningsmeting is meer om te checken of motor goed laadt en TS800 uit gaat wanneer dat moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2021 14:00 #1338083

Als er een workshop komt, mijn leslokatie in Afferden (Gelderland) is beschikbaar. Met 10 personen genoeg tafels en elleboogruimte, daarboven wordt het wat krapper. (en lekker dicht bij Peper in de buurt :-) )
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2021 16:50 #1338126

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Wat een beer van een hint!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 nov 2021 17:10 #1338134

Nou, dat heb ik ook al diverse malen geopperd, maar GEEN reacties.

En in mijn locatie kunnen gemakkelijk 15 personen een plekje vinden.

Regio Breda
Gert
Laatst bewerkt: 07 nov 2021 17:11 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.570 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl