Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 28 okt 2021 13:32 #1335805

Nachtvlinder schreef :
Hoe zou je een LiFePO4 cel kunnen laten ontbranden? Bij te ver leegtrekken raken ze defect en bij te ver overladen ontsnapt er een heel vies gas. Brand zie ik opgewekt worden door een cel onder een hydraulische pers te leggen of te doorboren met een staaf. Bij volle kortsluiting wellicht als je kortsluitende bekabeling niet op tijd doorbrandt?

Maar electrisch? Als je slordig bent met draadjes en zekeringen, maar dat geldt net zo goed voor lood.

Wat zijn nu die "risico's op brand" precies?

Ohw die risico's wat ik noem zijn absoluut niet LiFePo4 specifiek hoor, maar ook die kennis moet de 'leek' eigen maken als je wilt gaan knutselen aan je boord elektronica. Daar zie ik zeker risico's door gebruik van kwalitatief ondermaatse producten (bijv twijfelachtige Ali zekeringsautomaten die doorbranden onder hun Ampere rating) of kennisgebrek zoals verkeerde kabel, niet goed afgestemde zekeringen, twijfelachtig keuzes ontwerp boordnet etc.

Dit forum draagt flink bij aan de algemene kennisontwikkeling om deze installaties zelf te doen, maar doe zeker geen aannames puur omdat iemand hier iets zegt, maar zoek uit zodat je echt snapt wat wordt gezegd. Het forum zie ik niet als een naslagwerk, maar vooral als bron om pointers te krijgen als je vast zit in je ontwerp of twijfels hebt, en je komt nog dingen tegen waar je nog niet aan had gedacht, maar misschien wel rekening mee moet houden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 okt 2021 14:26 #1335816

Nou, dat is heel goed omschreven....................

Waarom nou niet, zoals ik al eerder heb voorgesteld, een workshop organiseren van
nog samen te stellen LifePO4?

Dan kunnen mensen, zoals ik, die er nog geen reet van snappen eens met eigen ogen zien wat er bedoeld wordt
en hoe e.e.a. in elkaar geschroefd kan/moet worden.

De kennis is er, de ruimte stel ik ter beschikking.

Dus dit is de derde keer dat ik zoiets roep en is nu echt de laatste keer. Sorry.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 okt 2021 14:38 #1335819

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@FriendlySailor
Als het zou kunnen had ik graag meegedaan en mijn (vrij beperkte) praktijk ervaring meegenomen en wat laten zien , helaas kan ik er niet bij zijn maar ik vind het een goed initiatief
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 okt 2021 14:51 #1335823

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Alleen LiCoMn en Li Polymer kennen brandgevaar tot 'Thermal runaway' toe. Deze accu's worden gebruikt in auto's, fietsen en cordless apparaten. Brand komt bij deze cellen nagenoeg alleen maar voor bij laden en met name als ze al vol zijn en 'doorgeladen worden'. Het handhaven van een 'float charge' of 'druppelladen' werkt brandgevaar in de hand.
De kans op brand neemt bij deze accusoorten toe doordat het 'organische elektrolyt' di-ethyl ether bevat. Dit geeft een snelle verandering van aggregatie toestand van vloeibaar naar gas en daardoor ontstaat een hoge druk in de cel en bij ontwijking naar buiten is zelfs de kleinste vonk goed genoeg voor een explosie.
Bij LiFePO4 (ook die met Yttrium) is het ether 'gehalogeniseerd' met één of meerdere atomen Chloor, Broom, Jood (halogenen) en is de ether onbrandbaar geworden. Bij overladen (Ulaad > 3,45V bij 25oC) wordt de cel wel warm en vergast het. LFP cellen kunnen wel 'uitgassen' maar zullen daarbij bol worden, maar niet gaan branden en een thermal runaway is nog niet voorgekomen. Het is mij niet bekend wat Li titanaat cellen doen. Als gunstig effect hebben zij een extreem lage inwendige weerstand waardoor zij veel minder snel warm worden bij een vergelijkbare laadstroom.
@Orange Sunset: Je krijgt Li(Y)FePO4 cellen dus niet in de fik al zou je het willen!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 28 okt 2021 15:28 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 okt 2021 17:53 #1335854

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29430
Dank je wel Peper!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 okt 2021 18:30 #1335858

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
En ik maar denken dat de ‘thermal runaway’ werd veroorzaakt doordat de kathode ‘vrij’ zuurstof genereert bij hogere temperaturen (lees : brand) waardoor de ‘thermal runaway’ onblusbaar wordt omdat de in brand staande lithium batterij zijn eigen ‘vrije’ zuurstof blijft genereren en dus het vuur in stand houd

Er zijn uitzonderingen (oa lifepo4) waarbij oa de kathode en elektroliet van een andere samenstelling zijn en geen eigen zuurstof creëren bij hogere temperaturen (brand) en dus geen/minder last hebben van ‘Thermal runaway’

Disclaimer : ik ben duidelijk geen chemicus of natuurkundige ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 okt 2021 23:21 #1335899

Peper schreef :
[…]
@Orange Sunset: Je krijgt Li(Y)FePO4 cellen dus niet in de fik al zou je het willen!
Groeten, Peper.
Behalve dat ik dat zeker niet wil en weet dat het niet kan, beweer ik dat ook nergens ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 okt 2021 06:43 #1335918

FriendlySailor schreef :
Nou, dat is heel goed omschreven....................

Waarom nou niet, zoals ik al eerder heb voorgesteld, een workshop organiseren van
nog samen te stellen LifePO4?

Dan kunnen mensen, zoals ik, die er nog geen reet van snappen eens met eigen ogen zien wat er bedoeld wordt
en hoe e.e.a. in elkaar geschroefd kan/moet worden.

De kennis is er, de ruimte stel ik ter beschikking.

Dus dit is de derde keer dat ik zoiets roep en is nu echt de laatste keer. Sorry.

Ja FS, ik vind dat je volkomen gelijk hebt, dit vraagt absoluut om een workshop. Denk dat er nu wel voldoende getypt is over dit thema en de hoeveelheid foto's en praktijk blijft achter. Weet niet waar je zit in het land, maar ook ik wil hier wel ruimte en tijd voor maken. Zit in Lelystad, ruimte zat en ook al heel wat praktische LIPO voorbeelden voor handen. Maar even apart draadje voor opstarten dit weekend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 okt 2021 07:03 #1335927

Ik zit in Breda.

Maar daar is geen WiFi......sorry.
Gert
Laatst bewerkt: 29 okt 2021 07:30 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 okt 2021 07:28 #1335932

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16921
.
Laatst bewerkt: 29 okt 2021 07:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 okt 2021 07:28 #1335933

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16921
Livestreamen dan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 okt 2021 10:47 #1335976

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Orange Sunset schreef :
Peper schreef :
[…]
@Orange Sunset: Je krijgt Li(Y)FePO4 cellen dus niet in de fik al zou je het willen!
Groeten, Peper.
Behalve dat ik dat zeker niet wil en weet dat het niet kan, beweer ik dat ook nergens ;)

Sorry, je 'quootte' Nachtvlinder en het is dus niet voor jou maar voor Nachtvlinder.

B.z.a. Elektrotechnicus met onderwijsbevoegdheid (eerste graads) voor het geven van workshops over LFP-accu's en hun toepassing op pleziervaartuigen.

Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 okt 2021 11:10 #1335979

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
alweereengijp schreef :

...en ook al heel wat praktische LIPO voorbeelden voor handen.

Ik weet dat het overkomt als iets met mieren en dat het verleidelijk is om het zo af te korten, maar laten we het - zeker in een lekendraadje - houden op "LFP" of "LiFePO4". LiPo (Lithium Polymer) is namelijk een ander type accu, met heel andere, potentieel gevaarlijke eigenschappen. Beide chemische samenstellingen mogen absoluut niet met elkaar verward worden.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 29 okt 2021 11:11 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2021 09:54 #1336973

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
De spulletjes druppelen hier langzaam binnen, eerst de accu's van de inkoop actie zelf, nu een Renogy DC-DC charger en de BMS is ook al het land in.

Ik ben me wat verder aan het verdiepen in die Renogy lader. Die heeft een MPPT ingang zodat meteen een solar panel op het geheel kan. Maar ik zag in een review van Will Prowse iets interesants: hij knoopt gewoon een voeding aan de MPPT ingang om zonnesstroom te simuleren. Zou ik zo ook mijn oude Victron lader die een veel te lange absorbsie tijd (4 uur) voor Lifepo4 heeft, toch kunnen gebruiken op deze manier?

Zo volgen ook alle laadmethoden (dynamo, wallader, zonnepanelen) dezelfde laadcurve en hoef je die maar 1 op een plek in te stellen of bij te stellen.

Zoiets dus:

PV zou ook eventueel via een aparte MMPT kunnen die het geheel nog wat simpeler maakt.

De start accu krijgt dan vanzelf ook nog wat sap van lader en/of PV:


Of ziet iemand problemen om een als voeding ingestelde lader op een MPPT ingang aan te sluiten? Misschien wat meer verlies omdat je eerst van 230v AC naar 15V DC gaat en dan nog eens van 15V DC naar de ingestelde laadspanning in de Renogy?
Laatst bewerkt: 02 nov 2021 10:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2021 10:08 #1336978

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Aanvullende vraag: het (nood)starten van de motor op de Lifepo4 bank wil ik eigenlijk buiten de BMS om doen. Maar deze moet in de min zie ik nu. Dus heb ik eigenlijk de verkeerde BMS gekozen en gaat dat niet.

Denken jullie dat een 120A BMS het overleeft als ik de aanloopstroom van een 1,4kw startmotor door een op 120 chinese amperes gerated ding heen jaag? Mijn 80A zekeringen overleven het... (maar die zijn niet chinees).
Laatst bewerkt: 02 nov 2021 10:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2021 10:23 #1336981

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Philip schreef :
Of ziet iemand problemen om een als voeding ingestelde lader op een MPPT ingang aan te sluiten?

Ik had er een laptoplader van 18v-10A/200w aan mijn victron mppt gehangen. Zonnepanelen had ik nog even niet en wilde de setup testen. Ging prima. heb zo meerdere keren de LFP bank zo opgeladen. Nu heb ik wel een "normale" lader, zòn laptopvoeding is niet gemaakt op 24hr max te leveren maar de mppt zetten het netjes om.
Laatst bewerkt: 02 nov 2021 10:25 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2021 10:47 #1336986

Philip schreef :
Aanvullende vraag: het (nood)starten van de motor op de Lifepo4 bank wil ik eigenlijk buiten de BMS om doen. Maar deze moet in de min zie ik nu. Dus heb ik eigenlijk de verkeerde BMS gekozen en gaat dat niet.

Denken jullie dat een 120A BMS het overleeft als ik de aanloopstroom van een 1,4kw startmotor door een op 120 chinese amperes gerated ding heen jaag? Mijn 80A zekeringen overleven het... (maar die zijn niet chinees).

Je zou gezien de zeer tijdelijke noodstart de BMS ook even kunnen bypassen, dus bijv een 2 polige schakelaar direct op de plus en minpolen. Dus 1 hoofdschakelaar die twee circuits tegelijk schakelt.

Kan het niet zo snel terug vinden, maar werkt dan als een DPST switch.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 02 nov 2021 11:01 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2021 11:00 #1336989

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16921
Ik heb wel kort even geprobeerd om een dcdc converter te voeden met een zware acculader. Dat ging niet. Als de converter gaat leveren krijg je een kort dipje in de spanning waardoor de beveiliging tript die al niet scherp stond.
Misschien rommelen met instellingen maar dat heb ik niet getest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2021 11:19 #1336994

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
holtere schreef :
Ik heb wel kort even geprobeerd om een dcdc converter te voeden met een zware acculader. Dat ging niet. Als de converter gaat leveren krijg je een kort dipje in de spanning waardoor de beveiliging tript die al niet scherp stond.
Misschien rommelen met instellingen maar dat heb ik niet getest.
Hmm, op USA fora hebben mensen het wel voor elkaar gekregen met de Renogy. Die stopt pas met laden als de start accu onder de 12,7v komt dus tript niet zo snel. Een paramameter die by Victron wel instelbaar is maar bij helaas Renogy niet.
Alleen deden ze dat op de gewone ingang waardoor ook de startaccu ontladen werd want Renogy zette meer om dan die acculader kon leveren. Dat is een nadeel van die niet al te strakke grenzen van de Renogy.
Via de MPPT heb ik dat probleem niet (of zorgen dat acculader meer kan leveren dan Renogy kan geven door begrenzing Renogy of toch de mosfet diode houden).

Maar Nardus geeft hoop :)
Laatst bewerkt: 02 nov 2021 11:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2021 11:31 #1336996

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Orange Sunset schreef :
Je zou gezien de zeer tijdelijke noodstart de BMS ook even kunnen bypassen, dus bijv een 2 polige schakelaar direct op de plus en minpolen. Dus 1 hoofdschakelaar die twee circuits tegelijk schakelt.

Kan het niet zo snel terug vinden, maar werkt dan als een DPST switch.
Yep, dat zou dan idd tweepolige accuschakelaar(s) moeten gaan worden voor ook de min. Die bestaan schijnbaar wel, al is dat duurder dan de BMS zelf. En daarmee wordt de ingreep op de huidige installatie weer een heel stuk groter... Nu heb ik twee wisselschakelaars, 1 voor motor en 1 voor de rest die kunnen kiezen uit de twee accu's. Dat wilde ik eigenlijk wel zo houden.

Oude startaccu (en mosfet brug) houden zou ook kunnen zodat de kans dat je op de lifepo4 moet starten nagenoeg nul is. Maar die componenten houden is ook weer zo wat. En die gaat ook weer een keer stuk etc.
Laatst bewerkt: 02 nov 2021 11:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2021 13:43 #1337024

Philip schreef :
Orange Sunset schreef :
Je zou gezien de zeer tijdelijke noodstart de BMS ook even kunnen bypassen, dus bijv een 2 polige schakelaar direct op de plus en minpolen. Dus 1 hoofdschakelaar die twee circuits tegelijk schakelt.

Kan het niet zo snel terug vinden, maar werkt dan als een DPST switch.
Yep, dat zou dan idd tweepolige accuschakelaar(s) moeten gaan worden voor ook de min. Die bestaan schijnbaar wel, al is dat duurder dan de BMS zelf. En daarmee wordt de ingreep op de huidige installatie weer een heel stuk groter... Nu heb ik twee wisselschakelaars, 1 voor motor en 1 voor de rest die kunnen kiezen uit de twee accu's. Dat wilde ik eigenlijk wel zo houden.

Oude startaccu (en mosfet brug) houden zou ook kunnen zodat de kans dat je op de lifepo4 moet starten nagenoeg nul is. Maar die componenten houden is ook weer zo wat. En die gaat ook weer een keer stuk etc.

Ronduit de goedkoopste oplossing is gewoon startkabels gebruiken, die oplossing ga ik gebruiken, prima voor nood ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 nov 2021 15:18 #1337041

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Philip schreef :
Denken jullie dat een 120A BMS het overleeft als ik de aanloopstroom van een 1,4kw startmotor door een op 120 chinese amperes gerated ding heen jaag? Mijn 80A zekeringen overleven het... (maar die zijn niet chinees).

Ik denk wel dat het BMS daar tegen kan. De piekbelasting is bij al die dingen nog flink hoger dan de continue-belasting. En verder onderschrijf ik de term "Chinese amperes" niet. Uit de testen die ik zie en lees blijkt iedere keer dat die dingen hun specificaties meer dan waar maken.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 11:46 #1337436

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
@Eclips: OK, maar ook als die waarden kloppen, zit je wel te trekken aan de limieten. 1,4kw is ~120A, precies op de grens. Ik lees dat een aanloopstroom zomaar 2 a 3 keer zo veel kan zijn.
Dat door deze draadjes en print heen terwijl de rest van de bekabeling 50mm2 is bij mij...

(120A versie heeft wel 3 draadjes, scheelt toch weer wat).

Ik ben toch een beetje huiverig en toch van plan een BMS bypass schakelaar in te bouwen. Misschien sowieso wel handig bij defect of onbedoelde/onwenselijke trigger. Natuurlijk bestaat de kans dat die vergeten wordt bij een noodstart vanaf LiFePo4 en in dat geval hoop ik dat je gelijk hebt :)
Laatst bewerkt: 04 nov 2021 11:47 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 12:06 #1337440

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Dat hoop ik ook. ;)
Het was vooral om aan te geven dat de vermelde specs in de praktijk ook echt gehaald worden en we ze dus niet met een korrel zout hoeven te nemen, wat bij sommige Chinese producten nog wel eens het geval wil zijn. Overigens zou ik ook voor een bypass-schakeling kiezen als ik zoveel stroom moest trekken.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 04 nov 2021 12:42 #1337448

Ik heb naast de BMS een overbruggingsschakelaar gezet. Voor starten motor of wanneer je het niet eens bent met een beveiligingsaktie van dat ding.

Zit een slot op; sleutel komt beschikbaar na ZF authorisatie van een volledig ingevuld overbruggingsformulier incl risico anslyse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.607 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl