Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 11:01 #1338856

Kijk nou, nu zijn we na 38 pagina’s afleiding toch weer terug bij de topic titel :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 11:03 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 11:31 #1338864

Noballast schreef :
Je sluit 4 LFP cellen in serie op elkaar aan en je hebt een accu. Wat is daar niet veilig aan ?

Zomaar ff een domme lekenvraag tussendoor ;)

Als leek leg ik even de steeksleutel uit de hand op de polen ;)

Of je busbars liggen net niet goed vlak op de polen, waardoor er een slechte verbinding ontstaat en dus kans op brandgevaar. (goed aansluitingen nakijken, nameten en liefst ook geleidende anticorrosieve pasta gebruiken)

Victron adviseert om een Multiplus 2000VA af te zekeren met een 300A zekering en koperkabel van 70mm2 (0-5m lengte) om het toestel volledig te kunnen gebruiken. Dat betekent dat de busbars ook zo'n 70mm2 moeten zijn als je wilt afzekeren op die 300A. Bij de EVE 304Ah cellen van de inkoopactie worden er slechts 40mm2 busbars geleverd (hoewel dan wel massief). Maar ze zijn duidelijk ondermaats om 1C aan te kunnen. Wil je afwijken en kleiner gaan dan moet je je even gaan inlezen in de materie om dit veilig te kunnen doen.

Brandgevaar door je dynamo te overbelasten, want het is toch een drop-in? (slimme laadregelaar voor dynamo of DCDC

Overladen, te ver ontladen, inbalans in de cellen etc is meer iets wat schade aan de cellen veroorzaakt. Minder kans op brandgevaar, maar jammer voor de levensduur van je cellen.

Ach je kunt overdrijven, maar als je als leek gaat knutselen zonder voldoende onderlegd te zijn in elektrainstallaties, dan kun je er beter van af blijven. Net als gasinstallaties ;)

Ach we kunnen het er nog lang over hebben, maar de meeste mensen die reageren in dit topic vallen bij mij niet in de categorie 'leken' :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 11:32 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 11:32 #1338866

ik volg dit al een tijdje heb voor mijzelf een schemaatje gemaakt met bestaande symbolen
Of ik ooit nog overstap naar lfp weet ik niet zeil nog maar een paar jaar door ben nu 72
maar het lijkt mij een leuk project gezien mijn technische achtergrond, veel plezier


gr Theo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 11:32 #1338867

En vergeet niet dat de lithium cellen heel erg veel energie heel snel kunnen leveren!

- Nooit sluiting maken! (steeksleutel isoleren)
- Juiste bekabeling gebruiken & adequaat afzekeren!
- Juiste Connectoren gebruiken en die robuust en betrouwbaar aansluiten met gebruik van passend gereedschap.

Want anders fikt je boot alsnog es af, als je pech hebt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 11:43 #1338869

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Orange Sunset schreef :

Victron adviseert om een Multiplus 2000VA af te zekeren met een 300A zekering en koperkabel van 70mm2 (0-5m lengte) om het toestel volledig te kunnen gebruiken. Dat betekent dat de busbars ook zo'n 70mm2 moeten zijn als je wilt afzekeren op die 300A. Bij de EVE 304Ah cellen van de inkoopactie worden er slechts 40mm2 busbars geleverd (hoewel dan wel massief). Maar ze zijn duidelijk ondermaats om 1C aan te kunnen. Wil je afwijken en kleiner gaan dan moet je je even gaan inlezen in de materie om dit veilig te kunnen doen.

Alleen die zinnen plaatsen de door jou geschetste situatie wat mij betreft al buiten de lekencategorie.
En dan nog over de maat van die busbars: 1C bij een accu van 300Ah??? Dat gebruik je onder normale omstandigheden niet. Hoogstens kort als je ook op LiFePO4 wilt starten en dat houden die busbars heus wel. Alleen als je elektrisch vaart krijg je te maken met continue hoge stromen en dat valt weer ver buiten de scope van dit draadje.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 12:04 #1338878

Centennial schreef :
plaatje

gr Theo

Paar vragen:
-waarom een diode tussen startaccu en dcdc converter?
-waarom geen zekeringen tussen lifepo4 cellen en bms (en wel naar balancer)?
-wat valt er te balanceren wanneer je slechts tot 12V (3.0V/cell) laadt?
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 12:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 12:47 #1338889

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Orange Sunset schreef :
Noballast schreef :
Je sluit 4 LFP cellen in serie op elkaar aan en je hebt een accu. Wat is daar niet veilig aan ?

Zomaar ff een domme lekenvraag tussendoor ;)

Als leek leg ik even de steeksleutel uit de hand op de polen ;)

Of je busbars liggen net niet goed vlak op de polen, waardoor er een slechte verbinding ontstaat en dus kans op brandgevaar. (goed aansluitingen nakijken, nameten en liefst ook geleidende anticorrosieve pasta gebruiken)

Victron adviseert om een Multiplus 2000VA af te zekeren met een 300A zekering en koperkabel van 70mm2 (0-5m lengte) om het toestel volledig te kunnen gebruiken. Dat betekent dat de busbars ook zo'n 70mm2 moeten zijn als je wilt afzekeren op die 300A. Bij de EVE 304Ah cellen van de inkoopactie worden er slechts 40mm2 busbars geleverd (hoewel dan wel massief). Maar ze zijn duidelijk ondermaats om 1C aan te kunnen.

Reken dat nog maar een keer door. 70mm2 is voor een lengte van 0 tot 5 meter heen en terug dus een lengte van totaal 10 meter waarbij victron een spanningsval van 4% accepteert bij nominaal vermogen en nog veel meer bij piek vermogen. Dasr hoort ook de daarbij horende en interne weerstand en warmte ontwikkeling bij. Deze kabel word veel warmer dan de busbars

Bij bus bars praat je over een afstand van 5 cm enkele reis. Van 300 amp warmen die bijna niet op.

Als voorbeeld voor een stukje van 10 cm met een voltage van 12volt en een belasting van 5000watt En ene spanningsverlies van 1% volstaat 12mm2 een kabe me 16mm2 doorsnede zal 0.8% spanningsverlies hebben en bijna niet opwarmen.

De geleverde busbars met 40mm2 kunnen prima 1c aan. Zelfs de helft is voldoende. Spanningsval zal rond de 0.2/0.3 % zijn. Dus bijna geen vermogens verlies en geen warmte opbouw.
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 12:50 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 13:47 #1338899

Paar vragen: van nachtvlinder

-waarom een diode tussen startaccu en dcdc converter?
-waarom geen zekeringen tussen lifepo4 cellen en bms (en wel naar balancer)?
-wat valt er te balanceren wanneer je slechts tot 12V (3.0V/cell) laadt?

vraag 1 ik weet nog niet of de voeding 15 volt voor of na de dc dc converter moet aangesloten indien voor de converter dan de sperdiode indien na de converter is de diode overbodig
vraag 2 de BMS natuurlijk gezekerd
vraag 3 de Orion 12/12 9 van Victron heeft een uitgang va 10 tot 15 volt instelbaar
toch wel laden tot ongeveer 14 volt dus
gr Theo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 14:03 #1338904

Even terug naar mijn schemaatje
Alle relais en printjes uitgevoerd als besturing (die kunnen dus laag afgezekerd worden
behalve die van de walstroomvoeding (primair geschakeld dus lage stroom)

Ik zie toch teveel problemen met relais en SSR relais in de hoofdstroom, vooral bij lage spanning te hoge stromen.
Theo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 14:21 #1338912

Eclips schreef :
Orange Sunset schreef :

Victron adviseert om een Multiplus 2000VA af te zekeren met een 300A zekering en koperkabel van 70mm2 (0-5m lengte) om het toestel volledig te kunnen gebruiken. Dat betekent dat de busbars ook zo'n 70mm2 moeten zijn als je wilt afzekeren op die 300A. Bij de EVE 304Ah cellen van de inkoopactie worden er slechts 40mm2 busbars geleverd (hoewel dan wel massief). Maar ze zijn duidelijk ondermaats om 1C aan te kunnen. Wil je afwijken en kleiner gaan dan moet je je even gaan inlezen in de materie om dit veilig te kunnen doen.

Alleen die zinnen plaatsen de door jou geschetste situatie wat mij betreft al buiten de lekencategorie.
En dan nog over de maat van die busbars: 1C bij een accu van 300Ah??? Dat gebruik je onder normale omstandigheden niet. Hoogstens kort als je ook op LiFePO4 wilt starten en dat houden die busbars heus wel. Alleen als je elektrisch vaart krijg je te maken met continue hoge stromen en dat valt weer ver buiten de scope van dit draadje.

Gaat niet of dit onder normale omstandigheden voorkomt. Als je een Victron Multiplus 2000VA hebt die kan een piekvermogen leveren aan AC zijde van 3500watt (dus minimaal 291A aan 12v zijde). Dit piekvermogen kan o.a. gebruikt worden om apparatuur met hoge opstartvermogens te starten. Sommige elektromotoren veroorzaken dit soort hoge opstart stromen ook.

Ook krijg je een zeer hoge inrush current als je de hoofdschakelaar tussen de multiplus (of een andere inverter) en accu inschakelt. Dit kan meer dan 5000A bedragen, welliswaar kortstondig, maar dit kan uiteindelijk power relais en andere aangesloten apparatuur beschadigen (igt aan de installatie). Daarop en waarschijnlijk nog meer baseert Victron het advies van 300A en 70mm2.

Vind je dat te hoog? Dan accu afzekeren op de zwakste schakel, bijv de busbars en volgens mij kun je de multiplus beperken in zijn vermogen, maar dat weet ik niet zeker. Wil je kunnen noodstarten? Dan kun je denken aan trage zekeringen, extra leidingen buiten zekeringen om etc. Ontwerpbeslissingen. Niet kunnen starten is vaak een veiligheids item, dus wellicht wil je dan niet eens een zekering tussen accu en startmotor (dat is volgens mij ook vrij normaal).

Een installateur zal niet afzekeren op piekvermogens van de gebruikers, maar op veilige vermogens van de bekabeling, busbars etc. Dat zijn de brandgevaarlijke onderdelen. Dus 40mm2 busbars en 70mm2 kabels zeker je af op de 40mm2 busbars. Zijn de busbars van messing, dan nog lager afzekeren gezien messing minder goed geleidt. Als wij als doe-het-zelvers dit anders doen, zijn we gewoon verkeerd en gevaarlijk bezig.

Stel je voor dat als een apparaat of kabels (schavielen) kortsluiting maken en de zekering is te zwaar uitgevoerd tov van de kabels en/of busbars. Dan kunnen de kabels en busbars doorbranden en brand veroorzaken. Dit is wat zekeringen moeten voorkomen.

PS kabelkeuze obv amperage is afhankelijk van de isolatiemantel. Bijv 35mm2 kabel voor 60C temperature rating is max 87A terwijl een temperature rating van 200C er 240A doorheen mag. Alle kabels moet je ook de-raten obv locatie (bijv warme motorruimte).

Nuttige informatiebron: Fuses & Circuit Breakers: Overcurrent Protection (OCP) on Boats
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 14:59 #1338924

Nou, ergens deze winter wil ik weer wat lifepo4 pakketten in elkaar zetten, deze keer met iets van balancers en bms. En ik kan wel een goede stok achter de deur gebruiken om de centrale tafel in de loods een keer op te moeten ruimen. Geloof dat er zelfs nog wat ligt van de laatste epoxyworkshop... En bovenal, het lijkt me uitermate gezellig!

Dus potentiele workshoppers en experts, jullie zijn welkom in het schilderachtige industriegebied te Lelystad.

En, omdat het wel een beetje in de sfeer van de discussie op het forum moet blijven nog een enkele disclaimer:
- geen garantie dat het ook echt gezellig wordt;
- geen garantie op mooi weer, gelukkig is het binnen;
- geen garantie dat er geen sprake is van griep en corona;
- geen garantie op kwaliteit van werken;
- geen garantie nader in te vullen;
- geen aandelenhandel of soortgelijk verwerpelijk commercieel gedrag;
- geen deelnameverplichting (of kosten)
- risico op oeverloos geleuter over bootjes en accu-overtuigingen;
- risico op kennisoverdracht en fabels
- risico achteraf nog nader in te vullen
- koffie regel ik (over risico's gesproken)

Nou, zo is het wel weer melig genoeg. Start zo wel even een apart draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 15:00 #1338926

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15078
Orange Sunset schreef :
Noballast schreef :
Je sluit 4 LFP cellen in serie op elkaar aan en je hebt een accu. Wat is daar niet veilig aan ?

Zomaar ff een domme lekenvraag tussendoor ;)

Als leek leg ik even de steeksleutel uit de hand op de polen ;)

Dit heeft helemaal niets specifiek met LFP accu's te maken. Probeer dit ook niet uit met je lood accu die al decennia lang in bijna elk kajuit jachtje zit. Lood en zwavelzuur zijn nu ook niet bepaalt mens vriendelijke stoffen die je brandend over je heen wilt krijgen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 15:27 #1338933

3Noreen schreef :
Orange Sunset schreef :
Noballast schreef :
Je sluit 4 LFP cellen in serie op elkaar aan en je hebt een accu. Wat is daar niet veilig aan ?

Zomaar ff een domme lekenvraag tussendoor ;)

Als leek leg ik even de steeksleutel uit de hand op de polen ;)

Dit heeft helemaal niets specifiek met LFP accu's te maken. Probeer dit ook niet uit met je lood accu die al decennia lang in bijna elk kajuit jachtje zit. Lood en zwavelzuur zijn nu ook niet bepaalt mens vriendelijke stoffen die je brandend over je heen wilt krijgen.

Zeker niet inderdaad. Het in serie zetten van LiFePo4 cellen ook niet, dat doe je ook met lood. Zelfs DCDC laders om een andere accu op te laden heeft niets specifiek met LifePo4 te maken en wordt ook toegepast met lood.

Enige specifieke aan LiFePo4 is BMS en laadalgoritmes voor MPPT en laders ;)

Maar ik wil gewoon duidelijk maken dat het in elkaar draaien van zo'n LiFePo4 pack maar een klein onderdeel is van je installatie en dat er meer komt kijken dan simpelweg die pack erin droppen. Als je installatie al goed in orde was dan valt het wel mee, maar ga je nog meer veranderen aan de installatie, zoek dan goed uit waar je op moet letten en ga die materie eigen maken.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 15:32 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 15:30 #1338935

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16919
Als we het dan toch over laden hebben.....
Commentaar hierop?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 15:36 #1338940

holtere schreef :
Als we het dan toch over laden hebben.....
Commentaar hierop?



Dat lijken mij allemaal vrij conservatieve en veilige voltages. (Maar ik ben geen expert :whistle: )
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 15:37 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 15:55 #1338943

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Walstroom 14.2 wel aan de hoge kant. beter tussen de 10 en 90% blijven voor langere levensduur. Tript ook de bms minder snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 16:02 #1338946

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16919
Ok, kan natuurlijk. Ingevuld met het idee dat via de walstroom wat gecontroleerder geladen kan worden en ook om daarmee af te toppen. Het geeft ook wat ruimte om te balanceren door de bms. Terechte vraag of dat zoiets wel noodzakelijk is.
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 16:02 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 16:55 #1338956

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
holtere schreef :
Ok, kan natuurlijk. Ingevuld met het idee dat via de walstroom wat gecontroleerder geladen kan worden en ook om daarmee af te toppen. Het geeft ook wat ruimte om te balanceren door de bms. Terechte vraag of dat zoiets wel noodzakelijk is.

Heb je de setup al getest ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 16:58 #1338959

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16919
Ik heb wel wat laadtestjes gedaan met een andere lifepo accu.
Nog niet met de nieuwe. Eerst de bms erop!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 17:03 #1338960

Walstroom ???
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 nov 2021 17:06 #1338962

Wanneer begint de absorptie timer van een PV regelaar te lopen eigenlijk, en wat gebeurt er als er tijdens die absorptiefase een wolk voor het paneel schuift?

“Bulk” is gedefinieerd als (instelbare) constante stroom. Het kan best zijn dat die stroom nooit gehaald wordt wegens te weinig zon, of dat de klemspanning wel de absorptiespanning nadert maar met een lagere dan de bulkstroom. Gaat zo’n lader dan alsnog in absorptie?
Laatst bewerkt: 10 nov 2021 17:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 18 nov 2021 12:55 #1341572

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Heb speciaal hiervoor een 250A rated BMS aangeschaft, om te kunnen jumpstarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 18 nov 2021 13:12 #1341580

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hoe meer ik erover lees hoe lager ik de spanning hou: bij mij staan zowel walstroom als dc-dc van de motor op 14,0 Volt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 18 nov 2021 13:44 #1341590

Ik laat de REC ABMS de voltages regelen dmv Victron's DVCC protocol via de Cerbo GX en verschillende aangesloten laders, zoals de Multiplus, MPPT etc. Enige die niet in detail aangestuurd kan worden is de Orion, maar die heeft dan weer een remote poortje. De BMS moet natuurlijk wel goed ingesteld staan voor de gebruikte cellen.

Maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe de installatie moet gaan uitzien mocht de victron bus falen. Bijv ook de remote on/off van de multiplus aansluiten als 3e vangnet na DVCC en expliciet (veilige) voltages instellen op multiplus.

Hier zal ik nog contact voor opnemen met Victron.


Voor een noodstart zat ik eerst te denken aan gewoon startkabels, maar op een rollende boot en solo lijkt me dat toch minder gewenst. Ik denk dat ik een leiding direct van de LiFePo4 pack naar de startaccu leg (buiten BMS om) met een hoofdschakelaar ertussen. Dan worden ze heel kort parallel geschakeld. Dat moet toch even kunnen zonder problemen?

Reden om het buiten de BMS (in mijn geval geen power relais ertussen) te doen is omdat ik in een noodsituatie liever de motor wil kunnen starten, dan de LiFePo4 cellen te beschermen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 18 nov 2021 14:09 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 18 nov 2021 13:57 #1341593

Mooi, dus je BMS bevat dan de laadintelligentie en de aangesloten laders volgen in een slave modus?

Inderdaad even uitzoeken wat de laders doen bij een storing op de bus; in ieder geval zal je BMS een laadrelais openen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.759 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl