Eclips schreef :
Orange Sunset schreef :
Victron adviseert om een Multiplus 2000VA af te zekeren met een 300A zekering en koperkabel van 70mm2 (0-5m lengte) om het toestel volledig te kunnen gebruiken. Dat betekent dat de busbars ook zo'n 70mm2 moeten zijn als je wilt afzekeren op die 300A. Bij de EVE 304Ah cellen van de inkoopactie worden er slechts 40mm2 busbars geleverd (hoewel dan wel massief). Maar ze zijn duidelijk ondermaats om 1C aan te kunnen. Wil je afwijken en kleiner gaan dan moet je je even gaan inlezen in de materie om dit veilig te kunnen doen.
Alleen die zinnen plaatsen de door jou geschetste situatie wat mij betreft al buiten de lekencategorie.
En dan nog over de maat van die busbars: 1C bij een accu van 300Ah??? Dat gebruik je onder normale omstandigheden niet. Hoogstens kort als je ook op LiFePO4 wilt starten en dat houden die busbars heus wel. Alleen als je elektrisch vaart krijg je te maken met continue hoge stromen en dat valt weer ver buiten de scope van dit draadje.
Gaat niet of dit onder normale omstandigheden voorkomt. Als je een Victron Multiplus 2000VA hebt die kan een piekvermogen leveren aan AC zijde van 3500watt (dus minimaal 291A aan 12v zijde). Dit piekvermogen kan o.a. gebruikt worden om apparatuur met hoge opstartvermogens te starten. Sommige elektromotoren veroorzaken dit soort hoge opstart stromen ook.
Ook krijg je een zeer hoge inrush current als je de hoofdschakelaar tussen de multiplus (of een andere inverter) en accu inschakelt. Dit kan meer dan 5000A bedragen, welliswaar kortstondig, maar dit
kan uiteindelijk power relais en andere aangesloten apparatuur beschadigen (igt aan de installatie). Daarop en waarschijnlijk nog meer baseert Victron het advies van 300A en 70mm
2.
Vind je dat te hoog? Dan accu afzekeren op de zwakste schakel, bijv de busbars en volgens mij kun je de multiplus beperken in zijn vermogen, maar dat weet ik niet zeker. Wil je kunnen noodstarten? Dan kun je denken aan trage zekeringen, extra leidingen buiten zekeringen om etc. Ontwerpbeslissingen. Niet kunnen starten is vaak een veiligheids item, dus wellicht wil je dan niet eens een zekering tussen accu en startmotor (dat is volgens mij ook vrij normaal).
Een installateur zal niet afzekeren op piekvermogens van de gebruikers, maar op veilige vermogens van de bekabeling, busbars etc. Dat zijn de brandgevaarlijke onderdelen. Dus 40mm
2 busbars en 70mm
2 kabels zeker je af op de 40mm
2 busbars. Zijn de busbars van messing, dan nog lager afzekeren gezien messing minder goed geleidt. Als wij als doe-het-zelvers dit anders doen, zijn we gewoon verkeerd en gevaarlijk bezig.
Stel je voor dat als een apparaat of kabels (schavielen) kortsluiting maken en de zekering is te zwaar uitgevoerd tov van de kabels en/of busbars. Dan kunnen de kabels en busbars doorbranden en brand veroorzaken. Dit is wat zekeringen moeten voorkomen.
PS kabelkeuze obv amperage is afhankelijk van de isolatiemantel. Bijv 35mm
2 kabel voor 60C temperature rating is max 87A terwijl een temperature rating van 200C er 240A doorheen mag. Alle kabels moet je ook de-raten obv locatie (bijv warme motorruimte).
Nuttige informatiebron:
Fuses & Circuit Breakers: Overcurrent Protection (OCP) on Boats