Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 01 sept 2022 19:59 #1419997

Vanmiddag, als voorbereiding voor een paar dagen weg, de 280 Ah accu eens helemaal bijna volgeladen. “Bijna” omdat ik een domme CC (25 A) CV (14.1 V) bron gebruik. De BMV accumonitor schakelt de lader aan/uit. Laatste keer laden was paar weken terug (toen van 55 naar 85% SOC - de BMV opent haar relais dan bij 85% SOC of whatever ik instel. Daarvoor een keer of 5 tussen 30 en 70% gecycled denk ik.

Nu dus de bovengrens op 99% SOC gezet. “Bijna” omdat ik de accu “gederate” heb. De BMV synchoniseert naar 100 % bij langer dan 1 min > 14.1 V en < 10 A tailcurrent. Laden stopt dan en ik (de BMV…) verklaart de accu vol (is ie dan nog niet maar wel altijd even vol)

Nordkyn tailcurrent tabel:

Ik stop dus al bij 10 A; als ik door zou laden zal de stroom nog een half uur ofzo blijven afnemen tot de “100% vol” tailcurrent uit de tabel. Mss mis ik 5-10 Ah hiermee?

Hele lange inleiding tot het volgende:
De BMV klom sneller naar 100% dan ik de stroom af zag nemen. Rendement en/of Peukert staan dus te positief ingesteld.

Laad efficiëntie begin seizoen op 99%, Peukert op 1.05 ingesteld. Dat zegt Victron in één van hun productvideos:
zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=950#1345162

Da’s te positief dus voor mijn cellen. Ik heb efficiëntie terug gebracht naar 95%. Eens kijken hoe dat einde seizoen uitpakt als ik weer naar (bijna) 100% ga.

Zijn er inmiddels meer ervaringen hier hoe de accumonitor zo min mogelijk te laten verlopen?
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 20:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 sept 2022 20:16 #1420000

Ps: tijdens de laatste 10 minuten waar de laadstroom begon af te nemen was de onbalans zo’n 60 mV. Nadat laden klaar was binnen 5 min weer 5 mV. Geen noodzaak tot balanceren dus: verschillen door verschil in interne weerstand niet door verschillen in lading…
Laatst bewerkt: 01 sept 2022 20:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 sept 2022 00:26 #1420027

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Volgens mijn coulomb teller zou mijn laad efficiëntie 97% zijn , als ik echter de smartshunt instel op 97% komt het niet goed uit , op 98% klopt het veel beter

Als ik hem op 95% zet gaat het nog veel meer uit de pas lopen
Mijn peukert staat ook op 1.05


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 sept 2022 05:00 #1420029

Wat een slimme methode gebruik je!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 02 sept 2022 15:19 #1420135

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Nachtvlinder schreef :
Wat een slimme methode gebruik je!

er zou misschien nog wat (<1%) verschil tussen zitten ivm meet methode en hoe vol de bank was maar ik ben begonnen met een 50% SoC en deze laatste charge/discharge screen capture was op ongeveer 85% , dus met een 14.5kWh bank zit er theoretisch ~5kWh verchil in wat nog verrekend moet worden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 22 okt 2022 07:14 #1431828

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29419
Na het her-lezen van 40 pagina's moet het voor elke leek duidelijk zijn, toch?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 okt 2022 07:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 22 okt 2022 07:15 #1431829

Knap gedaan; in één ruk, als een soort binge-reading?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 22 okt 2022 07:26 #1431833

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29419
Nachtvlinder schreef :
Knap gedaan; in één ruk, als een soort binge-reading?

:laugh: ja, exact, over 3 dagen verdeeld.

Heeft geen nieuwe inzichten opgeleverd.

Moto voor mij:
Go your own way....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 okt 2022 07:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 22 okt 2022 07:28 #1431835

Mooi, maar jij bent toch nooit leek gewéést!? ;)

Ik wacht jouw oplossing af. Is die nog groeiende of nu wel klaar?

Ga je nog steeds per cel laden? Met welke CV instelling?
Laatst bewerkt: 22 okt 2022 07:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 22 okt 2022 23:31 #1432086

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29419
Nachtvlinder schreef :
Mooi, maar jij bent toch nooit leek gewéést!? ;)

Ik wacht jouw oplossing af. Is die nog groeiende of nu wel klaar?

Ga je nog steeds per cel laden? Met welke CV instelling?

Je weet nooit of je iets vergeten bent, hé.
Alles werkt hier naar behoren, een weekje plezier van gehad.
- Cel-laders op 3,35 volt (13,4v), vanaf solar of 100Watt Meanwell voeding.
- Voor het zwaardere werk een 13,6V lader die afslaat bij een "tailcurrent" van 2,5A.
- Bi-stabiel onderspanningsrelais op 12,2V met manual override voor nood.
- overspannings alarm op13,8v.
- DC-DC TS800 met 25A op 13,6V vanaf de start accu.
- Gewoon 80A mespatroon.
- 0 graden vorstbescherming.
- In-uitschakelbare Helltec balancer voor de zekerheid, maar voorlopig niet nodig.
- Cel monitor

Klaar.

Als je niet wil knutselen, koop dan lekker een BMS.
Ben je nog banger, koop dan loodaccu of complete oplossing bij Ben (Nardus).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 okt 2022 23:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 01:06 #1432090

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@Calidris
Hoeveel kWh / Ah aan lifepo4 heb je nu geïnstalleerd?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 04:47 #1432091

Leuk aan het knutselen geweest en zo te lezen toch veel opgepikt uit dit draadje.

Wat foto’s hoe je dit geïnstalleerd hebt zou leuk zijn!

Paar opmerkingen en vragen

-Met 3,35 V per cel zul je nauwelijks laadstroom realiseren die tijdens de daglichtperiode iets wezenlijks toevoegt aan de laadstoestand. Je zult al snel teveel (want ongebruikt…) PV vermogen hebben geïnstalleerd. Druppelen tijdens je afwezigheid hoeft niet hé!? Wat is je gedachte achter deze keuze van laadspanning?

-Hoe heb je gezorgd dat je wallader afslaat onder 2.5 A? Slaat ie ook af wanneer je tijdens het laden gebruikers aan hebt staan? Gezien mijn opmerking hierboven verwacht ik dat je de wallader vaak nodig zult hebben wanneer je aan boord bent (en dus óók verbruikt)

-Waarom die Meanwell voeding én een “normale” lader? Welke gebruik je wanneer?

-De TS800; hoe voorkom je overladen?

-Bij jouw snelheid van laden/ontladen: aktieve balancer is overkill, kan door falen kortsluiting maken (of heb je de leads gezekerd?) en ruis geven. Je bent bang gemaakt voor onbalans (in dít draadje?). Ik zou gewoon eens per jaar meten en indien nodig handmatig topbalanceren

-vorstbeveiliging: welk scenario ben je bang voor?

Hoe staat het met de ruis van al dit spul? Of heb je geen hiervoor gevoelige apparatuur meer aan boord?
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 07:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 05:24 #1432092

Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Mooi, maar jij bent toch nooit leek gewéést!? ;)

Ik wacht jouw oplossing af. Is die nog groeiende of nu wel klaar?

Ga je nog steeds per cel laden? Met welke CV instelling?

Je weet nooit of je iets vergeten bent, hé.
Alles werkt hier naar behoren, een weekje plezier van gehad.
- Cel-laders op 3,35 volt (13,4v), vanaf solar of 100Watt Meanwell voeding.
- Voor het zwaardere werk een 13,6V lader die afslaat bij een "tailcurrent" van 2,5A.
- Bi-stabiel onderspanningsrelais op 12,2V met manual override voor nood.
- overspannings alarm op13,8v.
- DC-DC TS800 met 25A op 13,6V vanaf de start accu.
- Gewoon 80A mespatroon.
- 0 graden vorstbescherming.
- In-uitschakelbare Helltec balancer voor de zekerheid, maar voorlopig niet nodig.
- Cel monitor

Klaar.

Als je niet wil knutselen, koop dan lekker een BMS.
Ben je nog banger, koop dan loodaccu of complete oplossing bij Ben (Nardus).


Da's niet KISS meer Jugo. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 05:33 #1432093

Ik zou denken dat het ontwerp voor dit systeem zich volgens de blauwe lijn heeft ontwikkeld. Echt KISS is het nooit geweest in mijn ogen vanwege het soldeerwerk. Dat kan of wil niet iedereen.

Wat Boarderbas heeft gebouwd vind ik KISS (begin van dit draadje). Niet goed of fout overigens, hoor. Allemaal persoonlijke keuzes. Hopelijk wel bewust. Alleen wil je niet “rechtsboven” eindigen ;)

Laatst bewerkt: 23 okt 2022 05:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 06:42 #1432097

Dank. Ik heb daar weinig credits te verdienen hoor, was destijds gewoon de standaardoplossing. Voordat we te veel ingewikkelde meuk konden kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 08:29 #1432114

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29419
Nachtvlinder schreef :
Ik zou denken dat het ontwerp voor dit systeem zich volgens de blauwe lijn heeft ontwikkeld. Echt KISS is het nooit geweest in mijn ogen vanwege het soldeerwerk. Dat kan of wil niet iedereen.

Wat Boarderbas heeft gebouwd vind ik KISS (begin van dit draadje). Niet goed of fout overigens, hoor. Allemaal persoonlijke keuzes. Hopelijk wel bewust. Alleen wil je niet “rechtsboven” eindigen ;)


Ja, rechtsboven lijkt het wel op, maar alle elementen van Boarderbas zitten er in.

-4 cellen, elk een balanceerbordje
-1 Simpel beveiligingsprintje van 2 tientjes
-LiFePo4 lader


Je kan sommige delen opsplitsen, beveiliging zit er in 2 delen in. Laden is verdeeld over 3 mogelijkheden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 08:31 #1432115

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29419
ReneK schreef :
@Calidris
Hoeveel kWh / Ah aan lifepo4 heb je nu geïnstalleerd?

Slechts 304AH.
Meer dan voldoende voor een toerzeiler.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 09:24 #1432121

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16908
Dat hele laadverhaal en de beveiliging is ook erg afhankelijk van je gebruik.
Als je met een dikke accu een keer in de week een rondje zeilt met aardig weer (zonder kachel en koelkast, verlichting etc) dan hoef je maar een paar keer per jaar te laden.
Wij verstoken een acculading van 280A in twee of drie dagen op en zijn daardoor ook voortdurend aan het laden door veel motoren, veel zonnepanelen en weer regelmatig aan de walstroom.
Kortom, bij al dat commentaar hoe je dit of dat regelt zit nooit het gebruikspatroon verrekend.
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 09:51 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 09:55 #1432125

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29419
Nachtvlinder schreef :
Leuk aan het knutselen geweest en zo te lezen toch veel opgepikt uit dit draadje.

Paar opmerkingen en vragen

-Met 3,35 V per cel zul je nauwelijks laadstroom realiseren die tijdens de daglichtperiode iets wezenlijks toevoegt aan de laadstoestand. Je zult al snel teveel (want ongebruikt…) PV vermogen hebben geïnstalleerd. Druppelen tijdens je afwezigheid hoeft niet hé!? Wat is je gedachte achter deze keuze van laadspanning?
De cel-laders gedragen zich als balancers on steroids en 3,35 volt een prima ladingstoestand ergens tussen 70-90%. In de haven zet ik daar een 100W voeding op en is voor ons gebruik meer dan voldoende

-Hoe heb je gezorgd dat je wallader afslaat onder 2.5 A? Slaat ie ook af wanneer je tijdens het laden gebruikers aan hebt staan? Gezien mijn opmerking hierboven verwacht ik dat je de wallader vaak nodig zult hebben wanneer je aan boord bent (en dus óók verbruikt)
Ik gebruik die lader dus eigenlijk niet, maar een week is te kort om er iets over te kunnen zeggen.

-Waarom die Meanwell voeding én een “normale” lader? Welke gebruik je wanneer?

-De TS800; hoe voorkom je overladen?
Met 13,5v kan je nauwelijks spreken van overladen. Ik heb afgelopen week tijdens het varen de TS800 gemonitord (vast aangesloten). Ik ben niet zo benauwd om de spanning er op houden. Bij 14+ volt zou ik dat wel zijn, dat laadt ook een stuk sneller.

-Bij jouw snelheid van laden/ontladen: aktieve balancer is overkill, kan door falen kortsluiting maken (of heb je de leads gezekerd?) en ruis geven. Je bent bang gemaakt voor onbalans (in dít draadje?). Ik zou gewoon eens per jaar meten en indien nodig handmatig topbalanceren
De Helltec balancers zit via een 4 polige schakelaar en zekeringen, maar staat uit. Ik had hem nog liggen. passive balancers vindt ik niks, omdat je daarvoor de spanning hoog moet opjagen. De cel-laders doen dit werk al.

-vorstbeveiliging: welk scenario ben je bang voor?
jenever can tell.... Beter mee verlegen dan om verlegen. Overigens zag ik dat de empirische temperatuur rond de -3,5 celcius ligt ipv. 0 graden (Victron zegt +5 celcius).

Hoe staat het met de ruis van al dit spul? Of heb je geen hiervoor gevoelige apparatuur meer aan boord?

Nog niet gemeten. De solar is afschakelbaar, dan wordt er dus niets meer geladen.
Wij zijn geen zware gebruikers met omvormers, boegschroeven etc. De ankerlier gaat op de startaccu. Het gebruik is hier dus heel bescheiden en de capaciteit hoofdzakelijk bedoeld als we langere tijd ankeren of droog liggen of anderzijds offgrid. Ik ben vooral aangenaam verrast door he gewichtsbesparing van 150Kg. Ook de capaciteit van 330Ah AGM-lood naar 300Ah LFP is een verademing.
- Hadden we LFP nodig? Niet per se, maar we hadden een set al gekocht en de AGM gaven de geest deze zomer, dan ga je geen lood meer kopen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 10:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 10:15 #1432131

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29419
holtere schreef :
Dat hele laadverhaal en de beveiliging is ook erg afhankelijk van je gebruik.
Als je met een dikke accu een keer in de week een rondje zeilt met aardig weer (zonder kachel en koelkast, verlichting etc) dan hoef je maar een paar keer per jaar te laden.
Wij verstoken een acculading van 280A in twee of drie dagen op en zijn daardoor ook voortdurend aan het laden door veel motoren, veel zonnepanelen en weer regelmatig aan de walstroom.
Kortom, bij al dat commentaar hoe je dit of dat regelt zit nooit het gebruikspatroon verrekend.

Precies.
Wij leven niet aan boord, dus dan blijft het beperkt tot een paar verbruikers, waarbij koelkast, kachel, instrumenten, piloot, hydrofoor en USB laders wel de grootste zijn.

Buiten het seizoen pompt geduurende de week de cel-lader er wel weer wat in en de motor doet de rest, niet heel spannend.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 16:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 15:16 #1432193

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Mooi, maar jij bent toch nooit leek gewéést!? ;)

Ik wacht jouw oplossing af. Is die nog groeiende of nu wel klaar?

Ga je nog steeds per cel laden? Met welke CV instelling?

Je weet nooit of je iets vergeten bent, hé.
Alles werkt hier naar behoren, een weekje plezier van gehad.
- Cel-laders op 3,35 volt (13,4v), vanaf solar of 100Watt Meanwell voeding.
- Voor het zwaardere werk een 13,6V lader die afslaat bij een "tailcurrent" van 2,5A.
- Bi-stabiel onderspanningsrelais op 12,2V met manual override voor nood.
- overspannings alarm op13,8v.
- DC-DC TS800 met 25A op 13,6V vanaf de start accu.
- Gewoon 80A mespatroon.
- 0 graden vorstbescherming.
- In-uitschakelbare Helltec balancer voor de zekerheid, maar voorlopig niet nodig.
- Cel monitor

Klaar.

Als je niet wil knutselen, koop dan lekker een BMS.
Ben je nog banger, koop dan loodaccu of complete oplossing bij Ben (Nardus).

Wat ik denk dat er gaat gebeuren de komende 2 jaar , en waarschijnlijk merk je het niet eens omdat je van 300Ah lood (150Ah bruikbaar) naar 300Ah lifepo4 gaat (waarvan je maar 150Ah gaat gebruiken)


- Cel-laders op 3,35 volt (13,4v), vanaf solar of 100Watt Meanwell voeding.


De maximale SoC zal op een gegeven moment blijven hangen op 60-70% door de zeer lage laadspanning en zeer lage laadstroom 
iedere keer dat je stopt met laden bij 13.4v kun je een ‘memory writing event’ veroorzaken op alle 4 de cellen waardoor het moeilijker en moeilijker wordt om de set geheel te laden en zal nvvt de SoC lager en lager worden omdat er bij gelijk voltage deze spanning eerder (bij lager SoC) bereikt wordt

- Voor het zwaardere werk een 13,6V lader die afslaat bij een "tailcurrent" van 2,5A



Door de vrij hoog gekozen ‘tail current’ van 2.5A bij 13.6v zal de akku geen hogere SoC bereiken dan 80-85% 



- In-uitschakelbare Helltec balancer voor de zekerheid, maar voorlopig niet nodig.



enige cel onbalans zul je pas kunnen zien en waarnemen vanaf 3.4-3.5v per cel. Omdat je je laadspanning dusdanig laag gekozen hebt heeft een - In-uitschakelbare Helltec balancer geen zin , zelfs cellen die veel onbalans hebben vertonen tot aan plm 3.4v-3.45v per cel nog zeer weinig spanningsverschil en doet de balancer weinig tot niets 



maar ik ben wel benieuwd hoe dit experiment met dit laadregime het gaat doen en wat je er in de dagelijkse praktijk van gaat merken en hoe zich dit gaat uiten
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 16:21 #1432206

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29419
Ik lees nog steeds angsten....
Maar we gaan het beleven.

De helltec heb ik niet echt nodig, maar of die nu verstoft in de grote verzamelbak of aangesloten bewaard wordt in de boot... :)

Er zwerven diverse tabellen rond met SOC <-> spanning, maar die zijn niet allen eensluidend. Maar volgens velen is 3,35 volt (13,4V) al rond de 90% soc en 13,6V 100% soc. Lijkt me een prima plan.
Dat ik met een dergelijke tail-current niet het optimum haal, lig ik niet wakker van. het is al meer dan genoeg.
Toevallig had mijn lader die eigenschap van 2,5A afslag en ook nog Umax 13,6V af te regelen, dat is een zeer geruststellend idee en zorgt voor een uitstekende nachtrust.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 okt 2022 16:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 17:17 #1432230

Ik merkte zelf dat ik om 3,35 te halen op de cellen, ik t relaysteeds verder omhoog bijstelde. Op t einde laadde ik tot 13,8V (gemeten op t relay). Er is dus sprake van een stevig V verschil op de cel gemeten vs wat de lader/relay meet.

Hoe hou je daar rekening mee Calidris?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 17:26 #1432237

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Calidris schreef :
Ik lees nog steeds angsten....
Maar we gaan het beleven.

De helltec heb ik niet echt nodig, maar of die nu verstoft in de grote verzamelbak of aangesloten bewaard wordt in de boot... :)

Er zwerven diverse tabellen rond met SOC <-> spanning, maar die zijn niet allen eensluidend. Maar volgens velen is 3,35 volt (13,4V) al rond de 90% soc en 13,6V 100% soc. Lijkt me een prima plan.
Dat ik met een dergelijke tail-current niet het optimum haal, lig ik niet wakker van. het is al meer dan genoeg.
Toevallig had mijn lader die eigenschap van 2,5A afslag en ook nog Umax 13,6V af te regelen, dat is een zeer geruststellend idee en zorgt voor een uitstekende nachtrust.

Geen angsten , wel nieuwsgierig

De SoC tabellen met V vs SoC , zijn dat rust spanningen of laad spanningen ? (En met welke C waarde ?) als het rust spanningen zijn zul je bij lage SoC’s met behoorlijk hoger voltage moeten laden om de rust spanning te halen ?

Zodra het laden stopt gaat de open klem spanning weer behoorlijk naar beneden , afhankelijk van de SoC tussen de 0.4 en 0.10v laden tot 13.4v is in rust 13v en laden tot 3.65v is in rust 3.55v

Zoals eerder gezegd , ik ben benieuwd naar de resultaten
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 okt 2022 19:05 #1432262

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29419
Ik zal gegevens moeten opbouwen, de tijd zal het leren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.760 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl