Gisteravond testopstelling gebouwd met 4x280Ah cellen, BMS, Multiplus en Victron "smartshunt".
Eerst handmatig topgebalanceerd door (gewoon in serie, mét BMS) te laden tot 3.55V per cel; eerst met volle 35A laadstroom en toen de eerste cel eruit begon te lopen begrensd op 2A. Mijn BMS balanceert passief met 200mA dus dat schiet niet zo op voor dit doel. Daarom met 5m 1.5mm2 kabel telkens de volste cel gebleed tot deze weerstandskabel te heet werd of de deltaV minder dan 10mV werd.
Na een kwartiertje spelen (telkens de cel met de hoogste spanning wat ontladen...) had ik elke cel op 3.55V met een deltaV van nog maar 5mV. De resulterende laadstoom was op dat moment afgenomen tot onder 1A, dus heb ik geconcludeerd dat ik de bank wel als "vol en gebalanceerd" mocht beschouwen.
Toen capaciteitstest gestart met heatgun aan inverter. De middelste stand van dat geeft 65A maar oververhit de Multiplus op termijn. Daarom maar op de laagste stand de nacht laten ingaan; geeft zo’n 17A...
Nu, de volgende ochtend, wordt het spannend: welke cel stort het eerst in en bepaalt daarmee de capaciteit van de bank? Voorlopig lopen ze nog mooi gelijk, ook bij 65A (even kortstondig gekozen).
Ik denk niet dat ik de 280Ah ga halen trouwens...
Nu al 190Ah gebruikt...
Bij een celspanning van nog maar 3.21V
Bij 65A blijft deltaV mooi laag: de interne weerstanden verschillen dus niet veel:
Ben benieuwd hoe goed/slecht mijn als “New, A-grade!” cellen zijn in de praktijk...