Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aansluiten Accuschakelaar

Aansluiten Accuschakelaar 20 dec 2021 18:52 #1351831

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Al sinds de aanschaf van onze 'nieuwe' boot geeft de elektro-installatie problemen. Allerlei kleuren spaghetti aan elkaar geknoopt, onnavolgbare stukken kabel en bedrading, kroonsteentjes het en der etc. Maar het grootste gedeelte werkte dus... zeilen! Totdat afgelopen zomer er bijna brand uitbrak, daarom wilden we het helemaal opnieuw bedraden en aansluiten.
Tijdens het uitzoeken van de spaghetti bleek de accuschakelaar niet te werken zoals op de tekeningen stond.
Onderstaand zoals de situatie zou moeten zijn:


Twee accu's (start & service) met de minpolen met elkaar verbonden. De plus wordt geschakeld door een schakelaar waarbij je kan kiezen tussen de twee accu's, daarachter de verbruikers.

De huidige situatie is echter net andersom, zie onderstaand:



Hierbij wordt de min geschakeld... dat verklaard ook dat de schakelaar niet goed functioneerde. De motor startte niet op de serviceaccu, dat kan alleen met een startkabel. Daarnaast blijft er op het schakelpaneel altijd spanning staan.

Is dit gebruikelijk? Bij mijn weten schakel je altijd eerst de positieve plus, wordt de 'min' ook wel geschakeld? Wanneer zou je zoiets doen?

Is het beter om het weer naar de originele situatie terug te gaan?
Alvast dank voor jullie advies.
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 20 dec 2021 18:59 #1351838

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Ombouwen die hap, de positieve kabels op de accuschakelaar. Dan heb je ook gelijk dat je schakelpaneel spanningsloos is als je de accuschakelaar uit zet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 20 dec 2021 19:02 #1351840

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Op zich wordt er wel vaker een 'massa' schakelaar in de min gebruikt om de boel spanningsloos te maken. En dat is ook het enige wat je hier mee bereikt: met 1 knop de hele boot spanningsloos maakt ipv per accu een schakelaar wat meer gebruikelijker is. Starten op de service accu kan igg niet zoals je al hebt ondervonden.

Ja je kunt zo'n knop gebruiken om vanaf de service accu te kunnen starten. Als je het echter zo doet zoals in het bovenste schema, gaat alles van de ene accu of van de andere accu of beide accu's parallel (en dat laatste is niet echt handig als er niet geladen wordt met 2 totaal verschillende accu's). Dus niet start accu voor motor / service accu voor de rest gescheiden zoals je nu hebt.

Je hebt wel manieren om losstaande system met nood start mogelijkheid te krijgen maar dan heb je 3 gewone sleutel schakelaars of 2 van die 1-2-both-off schakelaars of een laadrelais met noodknop nodig.

Hoe is het laden via dynamo geregeld nu? Dat staat niet in je schema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 20 dec 2021 19:37 #1351853

Het schema is niet standaard en ik zou een logischer schema nemen. De accu die je koppelt voedt zowel je huishoudkant als je startaccu. Het is zinniger om een aparte startaccu te nemen en een aparte huishoudbank. En die eventueel parallel te schakelen met een hoofdschakelaar.

Een 20A hoofdzekering is tegenwoordig aan de magere kant.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 20 dec 2021 20:14 #1351868

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Hoe is het laden via dynamo geregeld nu? Dat staat niet in je schema.

Nee, dat klopt. Dat is de volgende spaghetti bende om uit te zoeken. Ik dacht dat alleen de start accu geladen wordt door de dynamo. Dat is voor aankomende keer om uit te zoeken!

Ombouwen is ook de bedoeling, veel bedrading/kabels naar verbruikers is al vervangen, kilometer kabel verwijderd. Maar ik vroeg mij af waarom juist de minpool geschakeld werd door de 0-1-2-both accuschakelaar in plaats van wat gebruikelijk is.
Is dat voor een bepaalde reden?
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 20 dec 2021 22:42 #1351896

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Ik heb 2x plus en 1 min hoofdschakelaar waarmee ik alles onderbreek.
Voor die schakelaars zitten de accu's (2x service als een groep en een startaccu) maar ook de acculader/omvormer.
Als ik aan de walstroom lig wordt komt er niets verder dan die drie hoofdschakelaars, ook de 220 aansluiting van de boiler is volledig afgesloten van de walstroomkant om lekstromen te voorkomen.

Edit:
Ik adviseer je die hoofdschakelaar de plus te laten schakelen maar nooit op both te zetten en er ook niet "overheen" te draaien/schakelen want dat kan, altijd via Off naar de andere kant schakelen.
Op both koppel je twee verschillende en waarschijnlijk verschillend geladen accu's dat is niet goed.
De energie zal onmiddellijk van een accu naar de andere (mindere) accu lopen en je houdt twee matige acculadingen over.

Ik gebruik zo'n schakelaar om de ene of de andere accu aan de Victron te koppelen voor laden en/of omvormen.
In de praktijk altijd de servicegroep, die krijgt de motor moeilijk vol (2x 180 Ah) de startaccu houdt de motor makkelijk bij.
Laatst bewerkt: 20 dec 2021 22:49 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 20 dec 2021 22:44 #1351899

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
De wisselschakelaar wisselt dus niet; er had net zo goed een eenpolige aan-uitschakelaar kunnen zitten.
Jammergenoeg heb ik geen verstand van boten anders zou ik er wel een mening over hebben.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 21 dec 2021 06:30 #1351905

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Anesti schreef :
Al sinds de aanschaf van onze 'nieuwe' boot geeft de elektro-installatie problemen. Allerlei kleuren spaghetti aan elkaar geknoopt, onnavolgbare stukken kabel en bedrading, kroonsteentjes het en der etc. Maar het grootste gedeelte werkte dus... zeilen! Totdat afgelopen zomer er bijna brand uitbrak, daarom wilden we het helemaal opnieuw bedraden en aansluiten.
Tijdens het uitzoeken van de spaghetti bleek de accuschakelaar niet te werken zoals op de tekeningen stond.
Onderstaand zoals de situatie zou moeten zijn:


Twee accu's (start & service) met de minpolen met elkaar verbonden. De plus wordt geschakeld door een schakelaar waarbij je kan kiezen tussen de twee accu's, daarachter de verbruikers.

De huidige situatie is echter net andersom, zie onderstaand:



Hierbij wordt de min geschakeld... dat verklaard ook dat de schakelaar niet goed functioneerde. De motor startte niet op de serviceaccu, dat kan alleen met een startkabel. Daarnaast blijft er op het schakelpaneel altijd spanning staan.

Is dit gebruikelijk? Bij mijn weten schakel je altijd eerst de positieve plus, wordt de 'min' ook wel geschakeld? Wanneer zou je zoiets doen?

Is het beter om het weer naar de originele situatie terug te gaan?
Alvast dank voor jullie advies.

Klopt dit schema wel ? Want als ik het zo bekijk kan je altijd starten en moest je de schakelaar op startaccu zetten valt alle apparatuur en verlichting uit ( geen min meer geschakeld vanaf de service accu )
Zeer vreemd. Is het mogelijk om de accu's verkeerd om aan te sluiten ? ( Zijn de + en - kabels van de accu's duidelijk gemerkt of zou men daar een fout kunnen gemaakt hebben ? )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 21 dec 2021 10:01 #1351956

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Ik adviseer je die hoofdschakelaar de plus te laten schakelen maar nooit op both te zetten en er ook niet "overheen" te draaien/schakelen want dat kan, altijd via Off naar de andere kant schakelen.
Op both koppel je twee verschillende en waarschijnlijk verschillend geladen accu's dat is niet goed.
De energie zal onmiddellijk van een accu naar de andere (mindere) accu lopen en je houdt twee matige acculadingen over.

Ik overweeg ook een Cyrix tussen de accu's te plaatsen. Maar eerst alles omgooien en de plus op de accuschakelaar laten schakelen.
Klopt dit schema wel ? Want als ik het zo bekijk kan je altijd starten en moest je de schakelaar op startaccu zetten valt alle apparatuur en verlichting uit ( geen min meer geschakeld vanaf de service accu )
Zeer vreemd.

Nee, het klopt ook niet. Maar het is een 0-1-2-both schakelaar, het potloodstreepje is iets te ver getrokken :blush: Maar ik verbaas me nergens meer over aan wat ik hier aan boord heb aangetroffen... Verschillende typen kabels met kroonsteentjes aan elkaar geknoopt, kleuren door elkaar gebruikt. Een deel van de 230V installatie (wcd) is het massief VD-draad uitgevoerd. Dat heb ik er allemaal al uit getrokken.
Ik dacht dat een accuschakelaar bedoelt is om in geval van storing/lege startaccu op de serviceaccu de motor te kunnen starten? Dat kan in de huidige situatie niet en deed ik het met startkabels mocht dat nodig zijn (de eerste startaccu is defect geraakt en heb ik vervangen)

Maar goed, eerst alles ompolen en dan verder opbouwen.
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 21 dec 2021 10:54 #1351981

Als je met een Cyrix relais aan de slag gaat, kun je de 1-2-both-off schakelaar gelijk verwijderen. En vervangen door twee losse enkelvoudige schakelaars waarmee je elke accu apart kan afschakelen. Handig bij werkzaamheden of brand.

De Cyrix heeft namelijk een mogelijkheid voor noodstart;

>>>>> uit hun documentatie<<<<<<<<<<<<<<

Parallelle schakeling in geval van nood (Start Assist)

De Cyrix kan ook worden ingeschakeld door middel van een drukknop (de Cyrix blijft gedurende 30s actief) of een schakelaar om accu’s handmatig parallel te schakelen.
Dit komt vooral van pas in geval van nood als de startaccu leeg of kapot is
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 21 dec 2021 11:18 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 23 dec 2021 20:03 #1352682

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Bedankt voor de reacties.
Heb deze week even gekeken naar de aansluitingen van dynamo, die gaat (zoals op tekening VP)naar de startmotor welke direct op de + van start accu bevestigd is. De dynamo laadt dus de startaccu op.



In de tekening staat ook een 'main switch' direct bij de startaccu. De Cyrix is inmiddels binnen, daarmee gaat de oorspronkelijke 0-1-2-both schakelaar weg en is het plan om het zoals onderstaand aan te sluiten.


De Cyrix werkt dus twee kanten op?
Op beide accu's een main switch?
Is het nodig een 120A zekering tussen serviceaccu en Cyrix te plaatsen?
Etap 26
Laatst bewerkt: 23 dec 2021 20:05 door Anesti. Reden: Toevoeging vraag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 23 dec 2021 20:34 #1352688

  • Duett
  • Duett's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
Ik heb het ook zo gedaan met die cyrix. Werkt goed, geen omkijken meer naar. Ik heb de keuzeschakelaar laten zitten, en die schakelt nu mijn dieselkachel (op standje 1) in, of mijn boordnet (op standje 2) of allebei. Omdat ik in de zomer die dieselkachel nooit nodig heb, kan ik hem op deze manier makkelijk afschakelen. Scheelt weer een stroomverbruiker.

De cyrix werkt beide kanten op.

Ik kan de verbinding tussen dynamo en startaccu fysiek niet verbreken (net zoals ik dat ook niet kan in mijn auto). Maar dus wel de verbinding met het boordnet, voor als ik niet meer aan boord ben en ik zeker wil weten dat er niks meer stroom verbruikt.

Ik zeker alles, behalve de verbinding accu-dynamo.
Laatst bewerkt: 23 dec 2021 20:36 door Duett.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Accuschakelaar 23 dec 2021 23:24 #1352724

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Anesti schreef :
Is het nodig een 120A zekering tussen serviceaccu en Cyrix te plaatsen?
Door die zekering kan een kortsluiting in het ene circuit nooit kortsluiting geven in het andere circuit.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl