Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Start-accu 100 Ah opladen

Start-accu 100 Ah opladen 06 jan 2022 20:52 #1356763

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Hoi kennisbanken,
Kan een leeg getrokken start-accu van 100 ah opgeladen worden door een druppel lader van 1Ah ?
Of is zo'n druppel lader gewoon te licht ?
Ik hoor graag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 06 jan 2022 21:38 #1356790

Nee,

Opladen met min 10 A
En met een intelligente lader ( ctek of zo )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 06 jan 2022 21:55 #1356796

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1075
Als de accu helemaal leeggetrokken is kun je m beter vervangen, na een diepte ontlading komt de accu nooit meer echt tot leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 06 jan 2022 22:28 #1356806

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4297
Makkie schreef :
Als de accu helemaal leeggetrokken is kun je m beter vervangen, na een diepte ontlading komt de accu nooit meer echt tot leven.

Das een beetje heel erg drastisch gesteld. Wanneer het een keer gebeurd
en je bent er redelijk snel bij dan kan met een programeerbare acculader
de accu wel weer nieuw leven ingeblazen worden.
De meeste van deze acculaders hebben een "regeneratie-stand", wat er kort
gezegd op neer komt dat de accu leeg getrokken wordt en daarna met de hoogst
mogelijk stroom weer opgeladen.
Mijn Proosten LBC400 heeft zo'n setting.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 07:40 #1356840

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8367
AdB schreef :
Makkie schreef :
Als de accu helemaal leeggetrokken is kun je m beter vervangen, na een diepte ontlading komt de accu nooit meer echt tot leven.

Das een beetje heel erg drastisch gesteld. Wanneer het een keer gebeurd
en je bent er redelijk snel bij dan kan met een programeerbare acculader
de accu wel weer nieuw leven ingeblazen worden.
De meeste van deze acculaders hebben een "regeneratie-stand", wat er kort
gezegd op neer komt dat de accu leeg getrokken wordt en daarna met de hoogst
mogelijk stroom weer opgeladen.
Mijn Proosten LBC400 heeft zo'n setting.

A

Niet om t een of ander, maar dat "snel" is inmiddels al wel over.

Om hem nu helemaal weg te mikken, is misschien wat overdreven. Ik begrijp dat de vuistregel is dat iedere keer dattie echt leeg is, ben je 20% capaciteit kwijt. Dat gaat best hard. Maar de vraag is hoeveel je echt nodig hebt. 100Ah voor een startaccu is redelijk fors. Dus er is best wat marge.

Maar als er platen krom zijn, oid, is het wel afgelopen. Daar ben je na 1 keer helemaal laden wel achter.
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 07:42 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 07:46 #1356841

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4555
Ik heb meerdere malen een bijna lege (dat is voor mij rond de 10,5 volt) accu opgeladen met een druppellader die 1,2 A levert.Het duurt natuurlijk gruwelijk lang.

Maar het kan wel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 07:49 #1356842

Net een video over opgenomen voor een nieuwe opdrachtgever:
Levensduur accu's
Zal voor de zekerheid dit bericht melden bij de moderatoren, of dit akkoord is.

In ieder geval die accu zo snel mogelijk laden, liefst met een wat steviger lader. Maar met 1 ampere is al beter dan met niets. Het duurt alleen een dag of 3 voor de accu is geladen.

Als die accu lang leeg heeft gestaan, en denk dan eerder aan uren dan aan dagen, dan heeft hij zeker schade opgelopen. Moderne accu's kunnen best wat hebben, maar het is nog steeds iets om te voorkomen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 08:21 #1356848

de startaccu van mijn auto is in een paar jaar tijd 2 keer helemaal leeggelopen omdat ik langere tijd ging zeilen en vergeten was de accuklemmen los te halen. en deze accu heeft dan beide keren zeker 2 weken leg gestaan. opgeladen met een 7A meerfase lader. gisteren heeft de auto grote beurt gehad en accu bleek nog ruim 90% van de capaciteit te kunnen leveren. accu is 8 jaar oud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 08:23 #1356850

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
Het kan, maar duurt wel erg lang. De vuistregel is laden met zo'n 10% van de capaciteit van de accu. Daar mag je best een beetje onder zitten, maar 1% is wel erg magertjes.

Voor dit soort situaties is een lader met een regeneratie stand een prettig bezit. Ctek is een bekend merk met meestal deze optie aan boord. Maar ook Victron en andere merken hebben deze stand er wel op zitten. Als je een lader koopt even goed kijken of dit standje er op zit. Daar kan je de serviceaccu's dan ook af en toe mee behandelen.

Ik laad mijn 90Ah start regelmatig bij met een 7A lader. Bij normaal gebruik van de boot ga ik er van uit dat de dynamo dat doet, maar de lader maakt het laadproces beter af dan de dynamo.

De regenearatiestand laad de accu eerst normaal op en start daarna nog een speciaal programma. Heel simpel gesteld zet de lader dan een aantal malen een wat hogere spanning op de accu om de platen schoon te maken en het zuur weer beter te laten mengen. De accu een aantal malen goed laten schommelen helpt ook voor het mengen van het accuzuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 08:24 #1356851

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3872
Ankeraar32 schreef :
de startaccu van mijn auto is in een paar jaar tijd 2 keer helemaal leeggelopen omdat ik langere tijd ging zeilen en vergeten was de accuklemmen los te halen. en deze accu heeft dan beide keren zeker 2 weken leg gestaan. opgeladen met een 7A meerfase lader. gisteren heeft de auto grote beurt gehad en accu bleek nog ruim 90% van de capaciteit te kunnen leveren. accu is 8 jaar oud.

Benieuwd wat dan 'langere tijd' is en de spanning van je accu toen je auto niet meer startte.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 08:33 #1356854

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29687
Joop66 schreef :
Niet om t een of ander, maar dat "snel" is inmiddels al wel over.

Om hem nu helemaal weg te mikken, is misschien wat overdreven. Ik begrijp dat de vuistregel is dat iedere keer dattie echt leeg is, ben je 20% capaciteit kwijt. Dat gaat best hard. Maar de vraag is hoeveel je echt nodig hebt. 100Ah voor een startaccu is redelijk fors. Dus er is best wat marge.

Grappig Joop, ik wilde min of meer het zelfde schrijven, alleen houden/hielden wij 15% capaciteits verlies aan door de jaren heen.

Strekking blijft hetzelfde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 08:34 #1356855

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29687
Aquaplanning schreef :
Net een video over opgenomen voor een nieuwe opdrachtgever:
Levensduur accu's
Zal voor de zekerheid dit bericht melden bij de moderatoren, of dit akkoord is.

In ieder geval die accu zo snel mogelijk laden, liefst met een wat steviger lader. Maar met 1 ampere is al beter dan met niets. Het duurt alleen een dag of 3 voor de accu is geladen.

Als die accu lang leeg heeft gestaan, en denk dan eerder aan uren dan aan dagen, dan heeft hij zeker schade opgelopen. Moderne accu's kunnen best wat hebben, maar het is nog steeds iets om te voorkomen.

Ik zie je levensduur tabel, wij zeiden altijd:
3 jaar is pech
5 jaar is normaal
7 jaar is mazzel
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 08:44 #1356859

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29687
Er is voor pleziervaart en binnenvaart geen eis m.b.t. de acculader.
Op zee voor GMDSS wordt het z.g. COMSAR32 gehanteerd. Daarin staat:

COMSAR/Circ.32
ANNEX
Page 35

7.7
Automatic battery chargers
Automatic chargers for radio batteries should meet the general requirements set out in
regulation IV/13 of SOLAS 1974, as amended, and IMO resolution A.694(17) and should
also comply with the following requirements:

.1 The charger should be capable of recharging the completely discharged accumulator
batteries to the minimum required capacity within 10 hours.


Die gestelde 10 uur is dan ook eigenlijk het uitgangspunt voor alle z.g. "buffer batterij installaties", althans zo hanteren wij dat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 08:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 09:03 #1356868

JB-NL schreef :
Ankeraar32 schreef :
de startaccu van mijn auto is in een paar jaar tijd 2 keer helemaal leeggelopen omdat ik langere tijd ging zeilen en vergeten was de accuklemmen los te halen. en deze accu heeft dan beide keren zeker 2 weken leg gestaan. opgeladen met een 7A meerfase lader. gisteren heeft de auto grote beurt gehad en accu bleek nog ruim 90% van de capaciteit te kunnen leveren. accu is 8 jaar oud.

Benieuwd wat dan 'langere tijd' is en de spanning van je accu toen je auto niet meer startte.
JB

langere tijd: 3 maanden. blijkbaar gebruiken hedendaagse auto's stilstaand toch wat stroom.

spanning heb ik niet gemeten na leegloop, ik ben gelijk met zo'n CTEK gaan laden (normale stand).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 10:13 #1356889

Wij, Nachtvlinder, hanteren gewoon C/10 voor loodaccu’s. Jammer dan dat volladen binnen 10 uur niet lukt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 10:26 #1356893

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4555
Ik deelde slechts een ervaringsgegeven. Er werd gesteld dat het onmogelijk is een 100AH accu met 1 A te laden. Dat kan volgens mij wel. Natuurlijk zijn er betere alternatieven, maar dat vroeg TS niet.

Toen ik na twee startaccu's in twee jaar in mijn klassieke auto overstapte op de druppellader / conditioner ging mijn startaccu opeens 7 jaar mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 10:46 #1356901

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8187
Calidris schreef :
Er is voor pleziervaart en binnenvaart geen eis m.b.t. de acculader.
Op zee voor GMDSS wordt het z.g. COMSAR32 gehanteerd. Daarin staat:

COMSAR/Circ.32
ANNEX
Page 35

7.7
Automatic battery chargers
Automatic chargers for radio batteries should meet the general requirements set out in
regulation IV/13 of SOLAS 1974, as amended, and IMO resolution A.694(17) and should
also comply with the following requirements:

.1 The charger should be capable of recharging the completely discharged accumulator
batteries to the minimum required capacity within 10 hours.


Die gestelde 10 uur is dan ook eigenlijk het uitgangspunt voor alle z.g. "buffer batterij installaties", althans zo hanteren wij dat.

Formeel geien zijn er wel regels voor de binnenvaart (ES-TRIN)

Die geeft:
10.11(12) Laadinrichtingen moeten altijd zodanig bemeten zijn dat lege accumulatoren binnen ten hoogste 15 uur weer voor 80 % van hun nominale vermogen kunnen worden opgeladen, zonder dat daarbij de maximaal toegelaten laadstroomsterkte wordt overschreden.

En:
10.11(14) Indien tijdens het laden tegelijkertijd verbruikers van stroom worden voorzien, moet bij de keuze van de laadinrichting rekening worden gehouden met het door de verbruikers benodigde vermogen. Afgezien van het tijdelijk vereiste vermogen, moet een laadspanning van maximaal 120 % van de nominale spanning worden gewaarborgd. Voor tractiebatterijen wordt de waarde tot 125 % verhoogd.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 10:55 #1356904

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Gewoon proberen. Mijn ervaring is dat de druppellader ook een grote accu volkrijgt. Tenzij de spanning zover is gezakt dat de lader weigert te werken.

Met een 100 Ah startaccu hoef je ook niet terug naar 100% accucapaciteit om de motor te kunnen starten. Dat red je ook nog wel met 50 Ah. Ook als de accu schade heeft opgelopen -dat is waarschijnlijk- kun je de motor er nog wel een tijdje mee starten.
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 11:05 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 10:56 #1356905

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7730
Verstandig is de accu zo snel mogelijk weer laden.
Als een acculader voor 10% van de accucapaciteit niet beschikbaar is dan maar met een kleinere lader. Maar wel laden tot de accu vol is. Of laden tot een geschikte lader beschikbaar is en dan verder laden met een lader die 10 A kan leveren.
Een nieuwe lader kan misschien niet willen laden omdat als deze geen accuspanning ziet.
Dan kan tijdelijk een oudere lader, die gewoon 13V levert ongeacht of er accuspanning is, het eerste deel van de lading doen.
Helemaal leegtrekken is meestal niet goed voor de accu. Maar soms heb je geluk.

Ik heb 2 keer mijn oude startaccu volledig leeg laten lopen en toch terug aan de praat gekregen, maar een jaar later gaf deze zonder verwittiging niets meer.
s'morgens nog kunnen starten en wegvaren, s'avonds terug naar binnen willen varen, niets meer.
Gelukkig kon ik op de serviceaccu overschakelen.
Nog geprobeerd om de startaccu op te laden later, maar helaas.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 10:59 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 11:40 #1356927

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3872
Ankeraar32 schreef :
JB-NL schreef :
Ankeraar32 schreef :
de startaccu van mijn auto is in een paar jaar tijd 2 keer helemaal leeggelopen omdat ik langere tijd ging zeilen en vergeten was de accuklemmen los te halen. en deze accu heeft dan beide keren zeker 2 weken leg gestaan. opgeladen met een 7A meerfase lader. gisteren heeft de auto grote beurt gehad en accu bleek nog ruim 90% van de capaciteit te kunnen leveren. accu is 8 jaar oud.

Benieuwd wat dan 'langere tijd' is en de spanning van je accu toen je auto niet meer startte.
JB

langere tijd: 3 maanden. blijkbaar gebruiken hedendaagse auto's stilstaand toch wat stroom.

spanning heb ik niet gemeten na leegloop, ik ben gelijk met zo'n CTEK gaan laden (normale stand).

Dan is idd je auto accu wel leeg.. motormanagement en alarm blijven prik vragen...
En dan heeft een spanning meten ook weinig zin.
Met thuiswerken zet ik dan ook regelmatig (1x per 4 weken) de 'auto vd baas' aan de lader.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Start-accu 100 Ah opladen 07 jan 2022 12:54 #1356952

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29687
trotti schreef :
Calidris schreef :
Er is voor pleziervaart en binnenvaart geen eis m.b.t. de acculader.
Op zee voor GMDSS wordt het z.g. COMSAR32 gehanteerd. Daarin staat:

COMSAR/Circ.32
ANNEX
Page 35

7.7
Automatic battery chargers
Automatic chargers for radio batteries should meet the general requirements set out in
regulation IV/13 of SOLAS 1974, as amended, and IMO resolution A.694(17) and should
also comply with the following requirements:

.1 The charger should be capable of recharging the completely discharged accumulator
batteries to the minimum required capacity within 10 hours.


Die gestelde 10 uur is dan ook eigenlijk het uitgangspunt voor alle z.g. "buffer batterij installaties", althans zo hanteren wij dat.

Formeel geien zijn er wel regels voor de binnenvaart (ES-TRIN)

Die geeft:
10.11(12) Laadinrichtingen moeten altijd zodanig bemeten zijn dat lege accumulatoren binnen ten hoogste 15 uur weer voor 80 % van hun nominale vermogen kunnen worden opgeladen, zonder dat daarbij de maximaal toegelaten laadstroomsterkte wordt overschreden.

En:
10.11(14) Indien tijdens het laden tegelijkertijd verbruikers van stroom worden voorzien, moet bij de keuze van de laadinrichting rekening worden gehouden met het door de verbruikers benodigde vermogen. Afgezien van het tijdelijk vereiste vermogen, moet een laadspanning van maximaal 120 % van de nominale spanning worden gewaarborgd. Voor tractiebatterijen wordt de waarde tot 125 % verhoogd.

Groeten,
Johnnie

Dank je voor deze aanvulling. Weer wat geleerd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl