Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4

Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4 07 jan 2022 09:28 #1356877

  • Onrust
  • Onrust's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hoi Allemaal,

Op het laatste moment zag ik de LIFEPO-inkoopactie van deze winter en heb toen zonder goed naar het huidige systeem op mijn boot te kijken 8 280Ah cellen besteld (dus 560 Ah bij 12.8 volt). De reden daarvoor was dat mijn 2 105Ah loodgel (huis)accu’s nog geen 24 uur meegaan. Inmiddels heb ik me flink ingelezen en in allerlei hoeken van mijn boot naar de elektrische installatie gekeken.

Essentiële stroomgebruikers: (in een worst-case scenario)
– Plotter 12 Watt → 24 Ah per dag
– Stuurautomaat 60 Watt → 120 Ah per dag (dit haal ik uit de specs, maar lijkt me heel hoog)
– Navigatieverlichtin 15 Watt → 15 Ah per dag (maar 12 uur per dag aan)
– Radar 30 Watt → 60 Ah per dag (met AIS alleen bij onverwacht slecht zicht nodig)
– Binnenverlichting 10 Watt → 10 Ah per dag
– Waterpomp 90 Watt → 4 Ah per dag
TOTAAL 233 Ah per dag

Andere stroomgebruikers: (die ik dus niet zal gebruiken als ik geen accu-capaciteit over heb)
– Koelkast 60 Watt → 40 Ah per dag
– Boiler ???
– Omvormer 300 Watt → 15 Ah per dag
– Stofzuiger 120 Watt → 5 Ah per dag
– Ankerlier ???

Laders:
Walstroom 30 Ampere → 19 uur tot vol (na 0,5 week op zee is 19 uur walstroom prima)
Dynamo 60 Ampere → 10 uur tot vol
Zonnepanelen 40 Ah per dag (in maart en oktober)

Samenvattend kom ik tot de conclusie dat ik met 560 Ah als alles tegenzit het ongeveer 3 dagen volhoud. Zonder radar ruim 4 dagen. Mijn aannames over de stuurautomaat ben ik nogal onzeker over, want het lijkt me onredelijk hoog, maar om het na te meten zou ik wel langere tijd bij verschillende koersen moeten varen, de volgende lange tocht is dit misschien wel iets voor op de todo lijst. Zijn er mensen die denken dat ik ergens iets belangrijks mis?


Dan de layout:
Inmiddels heb ik uitgezocht hoe de elektriciteit ooit door de werf aangelegd is en wat daar in de loop der tijd aan veranderd is. Dat heeft mij een grote vraag opgeleverd: Waarom zitten de laders waar ze zitten en waarom zit de instrumenten-compas waar ie zit? (De werf heeft dit ooit zo gedaan). Als ik het aan zou leggen zou ik het precies andersom doen. De compas komt dan verder van de motor en het instrumentenpaneel terecht en de kabels van de laders kunnen dan korter. Omdat ik wel een beetje eigenwijs ben maar wel graag wil weten wat de argumenten van anderen zijn hoor ik graag jullie mening over de plaatsen van de laders en de compas. Een andere gedachte die ik heb is om de laders boven de motor in het motorruim te plaatsen. Ik heb daar een plek waar ze goed beschut passen, maar ik twijfel of het daar niet te warm wordt.

Plaatje spanningsverdeler?




Plaatje plattegrond




De vragen:
1. Is dat wat ik spanningsverdeler noem ook echt een spanningsverdeler, of heb ik het mis?
2. Zijn er bezwaren tegen het wisselen van plek van de stuurautomaat-compas en de laders?
3. Is het aan de bovenkant van de motorruimte te heet om laders te monteren, of zal dat wel meevallen?
4. Is mijn inschatting van het stroomgebruik een beetje redelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4 07 jan 2022 09:48 #1356881

Ik denk dat je rekent met het maximum verbruik van oa je stuurautomaat en je koelkast. Ik weet niet wat voor types je hebt, maar een stuurautomaat is op een redelijk getrimde boot niet 24 uur per dag op z’n hoogste vermogen aan het werk. Idem voor je koelkast, mits redelijk geïsoleerd.

Het echt verbruik van die stuurautomaat kom je alleen achter door te meten met een shunt. En dan alles uit te zetten verder. En dan nog zijn de omstandigheden nooit hetzelfde.

Een rondje googlen op verbruik stuurautomaat leert je misschien al meer. Je zit nu wel héél hoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4 07 jan 2022 10:59 #1356909

kompas wil je eigenlijk op het draaipunt van de boot, ergens bij de mast. Het compas helemaal achterop lijkt me erg ver van het midden. Plaats het ook niet in de buurt van luidsprekers, mobiele telefoons of grote stukken ijzer (stalen spanten of stalen opbouw). Dus misschien is dat plekje in de kaartentafel zo gek nog niet.

De foto is van een diodeblok. Deze isoleert de verschillende accu's zodat die elkaar niet proberen op te laden of leeg te trekken.

De motor is watergekoeld en zal niet gloeiend worden. Maar de motorruimte is geen lieve plek voor electronica. Deze zou ik daar niet boven in plaatsen.

Stuurautomaat schat ik op iets van 2 a 3 ampere bij actief gebruik, dus hoogstens iets van 75ah per etmaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4 07 jan 2022 11:37 #1356924

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Beste M**** (Onrust) ;)

Hier mijn 10cts :

1. Is dat wat ik spanningsverdeler noem ook echt een spanningsverdeler, of heb ik het mis? >diodeblok kan samen met lood van boord als je LFP pack aan boord komt, wellicht dit samen met een expert doen voor je gemoedrust.
2. Zijn er bezwaren tegen het wisselen van plek van de stuurautomaat-compas en de laders>alleen als er een noodzaak voor is.
3. Is het aan de bovenkant van de motorruimte te heet om laders te monteren, of zal dat wel meevallen? > Zie handleiding van desbetreffende apparatuur, ik betwijfel het.
4. Is mijn inschatting van het stroomgebruik een beetje redelijk > 1 week moet je makkelijk halen.

(2 packs in parallel 12v/560 is vergelijkbaar met 11x 100ah agm accu.)

Je schrijft :"Dynamo 60 Ampere → 10 uur tot vol" Dat denk ik niet, wat heb je tussen je bank en dynamo ? een Orion of backboost ?
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 11:43 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4 07 jan 2022 11:40 #1356928

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Zijn de laders geschikt voor LiFePO4 accu's? Ook de solar laders? Anders ga je al snel nieuwe cellen kopen.
Met een omvormer van 12V naar 230V zonder een onderspanningsbeveiliging op de omvormer kun je de LiFePO4 cellen makkelijk te diep ontladen... Kijk dat goed na.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4 07 jan 2022 12:27 #1356942

Onrust schreef :
Zijn er mensen die denken dat ik ergens iets belangrijks mis?
Het opladen van mobieltjes, ipads etc etc.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4 07 jan 2022 16:37 #1357028

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Voor een loadbalans heb ik deze als voorbeeld gebruikt (met NKE apparatuur):
loadbalans voorbeeld
Ik heb wel gemerkt dat mijn huidige kleine NKE automaat dorstiger is mijn vorige grote Raymarine.
Koelkast gebruikt de eerste 12 uur uiteraard ook meer dan daarna.

Als je met primair-secundair bedoelt dat een deel moet afschakelen bij LowVoltage dan ben ik daar grof in geweest: tussen LowVoltage tot VeryLowVoltage hou ik alleen navigatie en ankerlicht over. (Marifoon wordt de handheld en navigatie op telefoon/tablet of kaart). Boven de LowVoltage doe je gewoon zelf wat verstandig is.

Vergeet niet dat je nog met 30-40 uur generator tijd vertrekt dus nog 3 keer kan bijladen. Dat brengt je samen met de inschatting van Nardus op meer dan 3 weken autonomie en dan je zonnecellen nog.

De lader zal je dus weinig meer gebruiken. Alleen naa een overtocht van een week!
Acculader zit achter je schot omdat daar meestal ook je schakelautomaten zitten en dan blijft de 230V mooi hoog, droog en weg van de rest en loopt er alleen 12V de boot.
De motorruimte is warm en dat er er toe leiden dat je acculader terugschakelt of de fan heel erg nodig heeft. Ik heb daar mijn lader weggehaald en de 230V gaat daar ook weg.

Het kompas hoort zoveel mogelijk op het rotatie-middelpunt langs en dwars, maar nog belangrijker weg van metalen en nog belangrijker weg van “veranderlijke metalen”.
Met de eerste twee sluit je dus een compromis en op die derde moet je echt letten:
-dus weg van zaken die aan en uit gaan en
-weg van plekken waar je dingen op of tegenaan zet.
Bij ons (vorige boot) zat deze in de kast naast de kaartentafel; erbovenop stond wel eens WD40, een sleutelbos of telefoon: vervolgens 30 cm naar beneden verplaatst.
Achter slaapkamerschot zou ook kunnen. Uit het zicht is mooi; in het zicht is het makkelijk uit te leggen aan anderen dat daar geen metaal bij mag.
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 18:29 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4 07 jan 2022 22:09 #1357155

  • Onrust
  • Onrust's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Het vermogen van de stuurautomaat is 25% van het max vermogen uit de specs. Dit was wat een rondje googlen mij vertelde dat redelijk zou zijn. (Het scenario waar ik in deze voorzichtige berekening rekening mee hou zijn golven van 4 meter met een boot van 12m. Als het even kan vermijd ik dat soort situaties natuurlijk.)

De koelkast heb ik inderdaad het opgegeven vermogen van genomen, maar ondertussen aangenomen dat ie maar 1/3 van de tijd aanstaat.

De opmerkingen van het kompas bij het draaipunt verklaren de huidige plaatsing, ik laat het lekker zoals het zit. Ik twijfelde aan de plaatsing bij de kaartentafel waar natuurlijk ook alle elektronica zijn ding doet en dat stoort natuurlijk de kompas ook, maar zo te horen valt dat wel mee.

Op dit moment heb ik alleen het diodeblok tussen mijn dynamo en de bank, Volgens mij heeft mijn dynamo wel een externe gelijkrichter.


Deze solar lader is geschikt voor lifepo. Voor de walstroom is een nieuwe lader nodig. De omvormer is ook goed beveiligd.

Inderdaad mobieltjes en soortgelijk spul kost ook nog 10 Ah per dag ofzo (6 mensen). Die moet ik er nog bij meenemen.

De "andere stroomgebruikers" zullen niet automatisch uitgeschakeld worden. Ik ga er vanuit dat ik verstandig genoeg ben om dat zelf te doen.
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 22:37 door Onrust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4 07 jan 2022 23:33 #1357173

Goede aanpak zo. Ik denk niet dat je dynamo langdurig 60 A kan leveren zonder te verbranden. Daar moet een slumme regelaar tussen die de stroom beperkt of tegen een maximale temperatuur aan regelt. Een kleine lood startaccu met vanuit daar naar je LiFePO4 bank met een Orion of TS800 DCDC converter bijvoorbeeld. Die eerste heeft ook moderne laadprofielen; een TS800 is wat minder flexibel in te stellen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4 07 jan 2022 23:47 #1357177

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Zolang je iedere 4-5 dagen aan de Duitse landvast kan hangen lijkt het me allemaal niet zo spannend
500-600Ah is voor de meeste 12-14 meter boten met standard uitrusting incl koelkast voldoende om het 4-5 dagen uit te houden

Het wordt spannender als je langere tochten gaat maken en meerdere dagen (5 dagen of meer) dezelfde kant op vaart waarbij je iedere dag veel gebruikt en weinig opbrengst hebt (oa door bijvoorbeeld je zonnepanelen in de schaduw van je zeilen zet)

Vwb de AP : op onze vorige boot varieerde dat tussen de 10 en 20Ah , afhankelijk wind en golven
Vwb koelkast : enorm afhankelijk van isolatie, installatie en buiten temp
Vwb diode brug : de 0.7v spanningsval over de diode brug kan je redding zijn , maar je zou een dc/dc converter zoals al geopperd kunnen overwegen

Boiler : gewoon niet gebruiken , of aansluiten zodat motor warmte gebruikt wordt
Omvormer : uit tijdens niet gebruiken
Stofzuiger : minimaal gebruiken
Ankerlier kun je prima gebruiken, die paar Ah zal geen enkel probleem zijn met een goede BMS
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanpassen electrisch systeem vanwege LIFEPO4 16 jan 2022 12:16 #1360141

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 368
Hallo, ik ben ook zoekende en vraag mij af of dit wat is? de.renogy.com/renogy-12v-dc-zu...MGMOgqYaAhhdEALw_wcB

Ook in Duitsland gevonden: www.amazon.de/Victron-Orion-Tr...t/dp/B07JHTRT4B?th=1
Scheelt aardig met prijzen in Nl.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl