Hoi Allemaal,
Op het laatste moment zag ik de LIFEPO-inkoopactie van deze winter en heb toen zonder goed naar het huidige systeem op mijn boot te kijken 8 280Ah cellen besteld (dus 560 Ah bij 12.8 volt). De reden daarvoor was dat mijn 2 105Ah loodgel (huis)accu’s nog geen 24 uur meegaan. Inmiddels heb ik me flink ingelezen en in allerlei hoeken van mijn boot naar de elektrische installatie gekeken.
Essentiële stroomgebruikers: (in een worst-case scenario)
– Plotter 12 Watt → 24 Ah per dag
– Stuurautomaat 60 Watt → 120 Ah per dag (dit haal ik uit de specs, maar lijkt me heel hoog)
– Navigatieverlichtin 15 Watt → 15 Ah per dag (maar 12 uur per dag aan)
– Radar 30 Watt → 60 Ah per dag (met AIS alleen bij onverwacht slecht zicht nodig)
– Binnenverlichting 10 Watt → 10 Ah per dag
– Waterpomp 90 Watt → 4 Ah per dag
TOTAAL 233 Ah per dag
Andere stroomgebruikers: (die ik dus niet zal gebruiken als ik geen accu-capaciteit over heb)
– Koelkast 60 Watt → 40 Ah per dag
– Boiler ???
– Omvormer 300 Watt → 15 Ah per dag
– Stofzuiger 120 Watt → 5 Ah per dag
– Ankerlier ???
Laders:
Walstroom 30 Ampere → 19 uur tot vol (na 0,5 week op zee is 19 uur walstroom prima)
Dynamo 60 Ampere → 10 uur tot vol
Zonnepanelen 40 Ah per dag (in maart en oktober)
Samenvattend kom ik tot de conclusie dat ik met 560 Ah als alles tegenzit het ongeveer 3 dagen volhoud. Zonder radar ruim 4 dagen. Mijn aannames over de stuurautomaat ben ik nogal onzeker over, want het lijkt me onredelijk hoog, maar om het na te meten zou ik wel langere tijd bij verschillende koersen moeten varen, de volgende lange tocht is dit misschien wel iets voor op de todo lijst. Zijn er mensen die denken dat ik ergens iets belangrijks mis?
Dan de layout:
Inmiddels heb ik uitgezocht hoe de elektriciteit ooit door de werf aangelegd is en wat daar in de loop der tijd aan veranderd is. Dat heeft mij een grote vraag opgeleverd: Waarom zitten de laders waar ze zitten en waarom zit de instrumenten-compas waar ie zit? (De werf heeft dit ooit zo gedaan). Als ik het aan zou leggen zou ik het precies andersom doen. De compas komt dan verder van de motor en het instrumentenpaneel terecht en de kabels van de laders kunnen dan korter. Omdat ik wel een beetje eigenwijs ben maar wel graag wil weten wat de argumenten van anderen zijn hoor ik graag jullie mening over de plaatsen van de laders en de compas. Een andere gedachte die ik heb is om de laders boven de motor in het motorruim te plaatsen. Ik heb daar een plek waar ze goed beschut passen, maar ik twijfel of het daar niet te warm wordt.
Plaatje spanningsverdeler?
Plaatje plattegrond
De vragen:
1. Is dat wat ik spanningsverdeler noem ook echt een spanningsverdeler, of heb ik het mis?
2. Zijn er bezwaren tegen het wisselen van plek van de stuurautomaat-compas en de laders?
3. Is het aan de bovenkant van de motorruimte te heet om laders te monteren, of zal dat wel meevallen?
4. Is mijn inschatting van het stroomgebruik een beetje redelijk?