Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AGM vs Semi-tractie

AGM vs Semi-tractie 07 jan 2022 14:02 #1356973

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Efkes uit een ander topic gebietst:
Aquaplanning schreef :
Net een video over opgenomen voor een nieuwe opdrachtgever:
Levensduur accu's
Zal voor de zekerheid dit bericht melden bij de moderatoren, of dit akkoord is.

In ieder geval die accu zo snel mogelijk laden, liefst met een wat steviger lader. Maar met 1 ampere is al beter dan met niets. Het duurt alleen een dag of 3 voor de accu is geladen.

Als die accu lang leeg heeft gestaan, en denk dan eerder aan uren dan aan dagen, dan heeft hij zeker schade opgelopen. Moderne accu's kunnen best wat hebben, maar het is nog steeds iets om te voorkomen.

Blijkbaar hebben we een echte accu-loog onder ons! Wow. Daar heb ik HEEL erg blij mee.

Ik heb een aantal vragen die ik niet lekker ergens kwijt kan, en die ook niet zonder commercieel belang gesteld kunnen worden.

Dus, hier komtie:

Bij de keuze AGM vs semi-tractie kom ik op een aantal tegenstrijdige uitspraken. Ooit heb ik getracht daar orde in te scheppen, en dat gedaan dmv my weapon of choice: Excel.
docs.google.com/spreadsheets/d...2&rtpof=true&sd=true

Hierin heb ik getracht om er achter te komen welke accutype nu daadwerkelijk het goedkoopst is, per geleverde Ah.

Dus nu mijn vragen:
1: Kloppen de parameters in deze excel een beetje?
2: Als ik dit zie, is AGM alsnog duurder dan semitractie. Hoe zie jij dit?
3: Van gel en agm wordt gezegd dat die ontzettend gevoelig zijn voor mishandeling (te hoge laadspanning ook kort, te diepe ontlading etc) en daarmee een beetje tricky. Kort nadat ik deze tabel gemaakt heb, kwamen er inderdaad een aantal mensen langs die een dure AGM naar de barre biesjes hadden geholpen.

Hoe kijk jij tegen dit alles aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM vs Semi-tractie 07 jan 2022 19:43 #1357094

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Gewoon flooded lead semi tractie, Trojan T105 bijvoorbeeld is the way to go, en als je op deftig wilt dan meteen LiFePo4.
Het voordeel is de prijs, en dat je ze kunt bijvullen met (gedestilleerd) water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM vs Semi-tractie 07 jan 2022 21:05 #1357126

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Die cycles bij lood. :( Ik sprak laatst een liveaboard die 2 cycli per dag van zijn bank afnam. Gloednieuwe agm (Victron) liepen na 2 jaar al ernstig terug en wilde over op LFp. Als je dat terug rekent : 2 cycli per dag = 730 in 2 jaar. Accu's waren zo goed als op.
Nieuwe generatie LiFePo4 doen 6000 cycli. (Met Garantie) dezelfde liveaboard doet dan iets minder dan 10 jaar een LifePo4 pack met de Eve280Ah -6000 cycli cellen. (Welke we met zn allen inkopen in de inkoopactiesectie)
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 21:24 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM vs Semi-tractie 07 jan 2022 21:27 #1357136

nardus schreef :
Die cycles bij lood. :( Ik sprak laatst een liveaboard die 2 cycli per dag van zijn bank afnam. Gloednieuwe agm (Victron) liepen na 2 jaar al ernstig terug en wilde over op LFp. Als je dat terug rekent : 2 cycli per dag = 730 in 2 jaar. Accu's waren zo goed als op.
Nieuwe generatie LiFePo4 doen 6000 cycli. (Met Garantie) dezelfde liveaboard doet dan iets minder dan 10 jaar een LifePo4 pack met de 6000 cycli cellen. (Welke we met zn allen inkopen in de inkoopactiesectie)[/quote

Er zit een groot verschil in slijtage tussen 100% naar 60% of van 80% naar 40%. Als u twee keer per dag moet laden dan zal dat bijna nooit tot boven de 90% zijn. Dus te kleine accubank of teveel verbruik. LiFePo4 is dan de investering meer dan waard.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM vs Semi-tractie 07 jan 2022 21:29 #1357141

nardus schreef :
Die cycles bij lood. :( Ik sprak laatst een liveaboard die 2 cycli per dag van zijn bank afnam. Gloednieuwe agm (Victron) liepen na 2 jaar al ernstig terug en wilde over op LFp. Als je dat terug rekent : 2 cycli per dag = 730 in 2 jaar. Accu's waren zo goed als op.
Nieuwe generatie LiFePo4 doen 6000 cycli. (Met Garantie) dezelfde liveaboard doet dan iets minder dan 10 jaar een LifePo4 pack met de Eve280Ah -6000 cycli cellen. (Welke we met zn allen inkopen in de inkoopactiesectie)

Waar denk jij over 9 jaar die garantie nog te kunnen claimen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM vs Semi-tractie 07 jan 2022 21:39 #1357146

Joop66 schreef :
Efkes uit een ander topic gebietst:
Aquaplanning schreef :
Net een video over opgenomen voor een nieuwe opdrachtgever:
Levensduur accu's
Zal voor de zekerheid dit bericht melden bij de moderatoren, of dit akkoord is.

In ieder geval die accu zo snel mogelijk laden, liefst met een wat steviger lader. Maar met 1 ampere is al beter dan met niets. Het duurt alleen een dag of 3 voor de accu is geladen.

Als die accu lang leeg heeft gestaan, en denk dan eerder aan uren dan aan dagen, dan heeft hij zeker schade opgelopen. Moderne accu's kunnen best wat hebben, maar het is nog steeds iets om te voorkomen.

Blijkbaar hebben we een echte accu-loog onder ons! Wow. Daar heb ik HEEL erg blij mee.

Ik heb een aantal vragen die ik niet lekker ergens kwijt kan, en die ook niet zonder commercieel belang gesteld kunnen worden.

Dus, hier komtie:

Bij de keuze AGM vs semi-tractie kom ik op een aantal tegenstrijdige uitspraken. Ooit heb ik getracht daar orde in te scheppen, en dat gedaan dmv my weapon of choice: Excel.
docs.google.com/spreadsheets/d...2&rtpof=true&sd=true

Hierin heb ik getracht om er achter te komen welke accutype nu daadwerkelijk het goedkoopst is, per geleverde Ah.

Dus nu mijn vragen:
1: Kloppen de parameters in deze excel een beetje?
2: Als ik dit zie, is AGM alsnog duurder dan semitractie. Hoe zie jij dit?
3: Van gel en agm wordt gezegd dat die ontzettend gevoelig zijn voor mishandeling (te hoge laadspanning ook kort, te diepe ontlading etc) en daarmee een beetje tricky. Kort nadat ik deze tabel gemaakt heb, kwamen er inderdaad een aantal mensen langs die een dure AGM naar de barre biesjes hadden geholpen.

Hoe kijk jij tegen dit alles aan?

Moet er even voor gaan zitten, vooral op de prijzen. Aantal cycli bij diep ontladen van startaccu is erg optimistisch.

Neem in de berekening ook het aantal cycli mee dat je verwacht te maken in 8 jaar. 8 Jaar omdat dat de maximale reële levensduur is. Voor weekend gebruik is het vaak voordeliger om goedkopere accu's te nemen maar met meer capaciteit. Dan ontlaad je ze minder diep.

Voor deze video's ben ik vooral veel aan het luisteren naar de kenners. Ik zie mezelf meer als een doorgeefluik. Maar erg leuk om te doen, en zeker leerzaam!
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM vs Semi-tractie 07 jan 2022 22:06 #1357153

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Aquaplanning schreef :
nardus schreef :
Die cycles bij lood. :( Ik sprak laatst een liveaboard die 2 cycli per dag van zijn bank afnam. Gloednieuwe agm (Victron) liepen na 2 jaar al ernstig terug en wilde over op LFp. Als je dat terug rekent : 2 cycli per dag = 730 in 2 jaar. Accu's waren zo goed als op.
Nieuwe generatie LiFePo4 doen 6000 cycli. (Met Garantie) dezelfde liveaboard doet dan iets minder dan 10 jaar een LifePo4 pack met de 6000 cycli cellen. (Welke we met zn allen inkopen in de inkoopactiesectie)

Er zit een groot verschil in slijtage tussen 100% naar 60% of van 80% naar 40%. Als u twee keer per dag moet laden dan zal dat bijna nooit tot boven de 90% zijn. Dus te kleine accubank of teveel verbruik. LiFePo4 is dan de investering meer dan waard.

Als je niet verder ontlaadt dan 50% tot 60% resterende capaciteit, kan je een AGM niet kapot ont-laden (tot de max. cyclelife).
Maar je kan een AGM wel kapot op-laden door niet steevast terug tot 100% te laden. En dat is nu precies het probleen van live-aboards, die met hun generator niet verder komen dan 90%.

En daar de meeste ZF-ers geen live-aboards zijn zonder wal aansluiting is het bovenstaande genoemde geval een anekdotisch geval.

Juist en vooral en misschien wel slechts voor die live-aboards zonder permanente walstroom aansluiting is de LiPo of hoe ze ook heten een uitkomst, voor alle anderen een minder zwaarwegend voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM vs Semi-tractie 08 jan 2022 11:02 #1357254

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Evaluationcopy schreef :
nardus schreef :
Die cycles bij lood. :( Ik sprak laatst een liveaboard die 2 cycli per dag van zijn bank afnam. Gloednieuwe agm (Victron) liepen na 2 jaar al ernstig terug en wilde over op LFp. Als je dat terug rekent : 2 cycli per dag = 730 in 2 jaar. Accu's waren zo goed als op.
Nieuwe generatie LiFePo4 doen 6000 cycli. (Met Garantie) dezelfde liveaboard doet dan iets minder dan 10 jaar een LifePo4 pack met de Eve280Ah -6000 cycli cellen. (Welke we met zn allen inkopen in de inkoopactiesectie)

Waar denk jij over 9 jaar die garantie nog te kunnen claimen?

Nergens, maar wel binnen 5 jaar bij de leverancier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM vs Semi-tractie 08 jan 2022 11:18 #1357265

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ronaldl schreef :
Juist en vooral en misschien wel slechts voor die live-aboards zonder permanente walstroom aansluiting is de LiPo of hoe ze ook heten een uitkomst, voor alle anderen een minder zwaarwegend voordeel.

Kan zo zijn, maar zoals de topicstarter aangaf in zijn sheet de euros per Ah in verhouding tot cycli, dan laat LFP AGM ver achter zich. Ook de weekend/ vakantie zeiler welke geen 2cycli per dag maar per week doet (inc.vakanties) is ook zijn AGM 220Ah van 75kg a 600eu na 6 jaar op. Doet ie minder cycli, wellicht 10 jaar als hij hem niet over of onderlaad. Dus 6 wellicht 10 jaar met een accu waar maar 110Ah uit te halen is, 75kg weegt en 600eu kost en maar 2 jaar garantie op zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl