Mijn accubank loopt op zijn (haar?) laatste benen en ik ben dan ook van plan om over te gaan op lifepo4 en dat betekent dat ik een aantal zaken aan boord moet aanpassen.
1. mijn manier van denken (lood georiƫnteerd)
2. Mijn multiplus moet omgeprogrammeerd worden: ik wil dat hij door het nog aan te schaffen BMS wordt uitgezet na de bulkfase
3. om ook al varend te kunnen laden met de dynamo voorzie ik een DC-DC lader via de gel-startaccu*
4. in de toekomst komen er ook nog zonnepanelen, maar op dit moment gebruik ik alleen walstroom en de dynamo.
*mijn service-bank wordt op dit moment geladen door een tweede -aangepaste- 120A Bosch dynamo voorzien van een Alpha pro1. Me verdiepend in de materie heb ik gelezen dat de actuele AlphaPro3 geprogrammeerd kan worden met een lifepo4-profiel.
Mijn vraag is of er hier op ZF iemand is die ervaring heeft met die Alphapro3 i.c.m. Lifepo4 en die ervaring met mij wil delen? Betekent dit bijvoorbeeld dat ik de stap via de startaccu kan overslaan?
Voor de volledigheid: ik ben een leek op elektrogebied en ik ben mij bewust van de risico's die dat wellicht inhoud bij een transitie naar Lifepo4. Maar ik probeer zoveel mogelijk te lezen over dit onderwerp en neem pas 'een schroevendraaier' ter hand als ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat ik de juiste dingen doe op basis van correcte adviezen. Lifepo4 komt er hoe dan ook... (eve304, 12v)