Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 00:33 #1359271

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Hallo.

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag wat advies en uitleg ontvangen.

Onlangs heb ik een Spitsgatter aangekocht. Een Fjord23 met een Yanmar 2GM20 inboord diesel.
Er zit één accu in van 41Ah. Een beetje licht maar zolang deze het doet wil ik hem lekker laten zitten.
Wel wil ik een gebruikersaccu van zo'n 90Ah bijplaatsen.
De boel is "voorbereid" voor twee accu's dmv een Vetus accuschakelaar (B-1-2-Off) maar ik vind dit geen mooie oplossing.
Liever plaats ik een diodeblok zodat de ene accu de andere niet kan leegtrekken.
Ik heb hier het nodige over gegoogled en ook diverse fora bezocht en ik heb begrepen dat een normaal diodeblok een spanningsverlies heeft die op de dynamo gecompenseerd moet worden.
Mijn dynamo is echter een Hitachi LR155-20 en deze heeft geen compensatieaansluiting.
Mijn eerste vraag (eigenlijk twee): is het absoluut nodig om dit spanningsverlies te compenseren en wat gebeurt er als ik dat niet doe?

Verder heb ik gelezen dat een zogenaamd mosfet blok (nagenoeg) geen spanningsverlies heeft en dat je dan dus ook niet hoeft te compenseren.
Hoe zit zo'n mosfet blok eruit?
Is een Victron Argo FET zo'n mosfet blok?
Zou dit produkt voor de door mij gewenste toepassing kunnen werken?

Graag advies.
Dank en groeten Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 01:50 #1359272

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Op je vraag 3
www.victronenergy.nl/battery-i...et-battery-isolators

Op vraag 4: ja
Op vraag 5: ja

Aansluiten volgens schema (met dikke kabels, passend bij amperage van je dynamo en lengte kabel, dit kun je uitrekenen of nalezen in tabel).
Er moet een directe verbinding vanaf je dynamo gaan lopen naar de diode. (Dus de bestaande verbinding via startmotor los halen op dynamo en nieuwe kabel aanleggen)

Vergeet niet een zekering in 't min draadje te doen.

Ik heb er een met aansluitingen voor twee accu's. Werkt perfect!
Er is ook een hoop over geschreven hier.

Succes



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 05:28 #1359274

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
ArgoFet is in mijn ogen een No-brainer. Je hebt zo met 1,2 of 3 aansluitingen voor de accu’s. Wel even een zekeringetje van 3A opnemen in het minkabeltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 07:23 #1359281

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
Argo FET inderdaad. Of een automatisch relais. Zoek op Cyrix of zo. Die heb ik. Vind t een erg mooie oplossing.

Een andere optie is de referentie draad van de spanningsregelaar aansluiten nà de scheidingdiode. Maar dat moet maar net kunnen. De standaard dynamo op de MD11C had dat. Een extra rode plaat met de scheiding er op.
Laatst bewerkt: 14 jan 2022 07:25 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 07:49 #1359289

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Argofet is zo'n verliesarme mosfet. Maar er zijn er meer. Oa. Mastervolt en Studer hebben ze ook in hun programma, mocht je die ergens tegen komen.

Als je een gewone diode neemt, zakt de spanning met 0,7v. Van je 14,4V blijft er dan maar 13,7v over. Afhankelijk van het type accu vinden je accu's dat niet zo fijn en duurt het heel lang voor het het laatste stukje is bijgeladen. Als je weinig op je motor vaart en je daarna toch nog altijd de accu lader in de haven aanslingert, kan dat op zich ook prima werken. Moet je echter ook je start accu aan een lader hangen. Als je toch nog iets moet aanschaffen, zou ik meteen voor een mosfet gaan.

Persoonlijk vind ik een mosfet juist een mooiere oplossing dan een automatisch relais zoals een cyrix maar een relais werkt ook prima.
Laatst bewerkt: 14 jan 2022 07:54 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 12:01 #1359373

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Heel hartelijk dank voor de snelle reacties.
Mijn vermoedens zijn hiermee bevestigd.

Wat het 3A zekeringetje in de min (aarde) aansluiting betreft, maakt het nog uit waar ik die plaats?

Groeten, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 12:04 #1359374

Zo dicht mogelijk bij de accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 12:15 #1359380

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Nachtvlinder schreef :
Zo dicht mogelijk bij de accu

Bedoel je dan de startaccu of de gebruikersaccu?
En kan ik de min van beide accu's gewoon doorverbinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 12:21 #1359384

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
De min is inderdaad gewoon doorverbonden, deze wordt (behalve in hele specifieke situaties) ook niet geschakeld. De plaats van de zekering in de mindraad van de Argofet is niet kritisch. Zo dicht mogelijk bij de accu is mooi, maar ergens anders als dat beter uitkomt is ook goed genoeg. Als er maar een zekeringetje in zit.

Ben zelf ook meer van de Argofets dan van de Cyrix relais, maar beide is een prima oplossing.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 jan 2022 12:23 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 12:27 #1359390

Let wel: dit zekeringetje in de negatieve draad dient niet direct om brand door beschadiging van de draad waarbij contact met “een plus”. Dan kunnen we alles wel dubbel gaan zekeren!

Deze zekering dient om bij een gevaarlijke fout in het apparaat (die AgroFET), waarbij een zwaar- of zelfs ongezekerde plus op deze draad komt te smelten. Die fout is eens opgetreden binnen ZF.

Bij een “normaal” apparaat zijn plus en min leidingen even groot en volstaat het zekeren van de plus. Hier is de plus leiding veel dikker…
Laatst bewerkt: 14 jan 2022 12:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 13:45 #1359428

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
ilCigno schreef :
De min is inderdaad gewoon doorverbonden, deze wordt (behalve in hele specifieke situaties) ook niet geschakeld. De plaats van de zekering in de mindraad van de Argofet is niet kritisch. Zo dicht mogelijk bij de accu is mooi, maar ergens anders als dat beter uitkomt is ook goed genoeg. Als er maar een zekeringetje in zit.

Ben zelf ook meer van de Argofets dan van de Cyrix relais, maar beide is een prima oplossing.

Dehler levert(of leverde) standaard boten met geschakelde min. Hoofdschakelaar in de min. Schakelpaneel in de plus. Daarmee zijn dus alle gebruikers in principe geheel losgekoppeld van de stroombron.

Is volgens mij achterhaald, maar >90% van de Dehlers die zo geleverd is, zal nog zo rond varen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 13:54 #1359433

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Koezt schreef :
ilCigno schreef :
De min is inderdaad gewoon doorverbonden, deze wordt (behalve in hele specifieke situaties) ook niet geschakeld. De plaats van de zekering in de mindraad van de Argofet is niet kritisch. Zo dicht mogelijk bij de accu is mooi, maar ergens anders als dat beter uitkomt is ook goed genoeg. Als er maar een zekeringetje in zit.

Ben zelf ook meer van de Argofets dan van de Cyrix relais, maar beide is een prima oplossing.

Dehler levert(of leverde) standaard boten met geschakelde min. Hoofdschakelaar in de min. Schakelpaneel in de plus. Daarmee zijn dus alle gebruikers in principe geheel losgekoppeld van de stroombron.

Is volgens mij achterhaald, maar >90% van de Dehlers die zo geleverd is, zal nog zo rond varen.

Er is principieel niets mis met een hoofdschakelaar in de min. Eigenlijk doe je dat op stalen schepen vaak standaard als werkschakelaar naast de motor. dan kan je nooit sluiting maken naar de romp toe.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 jan 2022 14:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 14 jan 2022 22:18 #1359665

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Top hoor, al deze reakties en adviezen.
Denk dat ik toch maar voor een Argofet ga.
Misschien ietsje duurder maar een mooi systeem.

Ik wil het verder zo simpel mogelijk houden en het hele elektrische systeem aan boord op 12V houden.
Waar ik nog niet eerder aan gedacht heb is wat er verder nog nodig zou zijn om het systeem ook geschikt te maken voor walvoeding en voor (mocht het nodig zijn) een acculader?
Misschien dat iemand dat aan de hand van een schemaatje nog zou kunnen uitleggen.

Weer bij voorbaat dank, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 15 jan 2022 03:17 #1359684

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Een goede acculader is de investering waard, het verlengt de levensduur van je accu's.

Bv deze:
www.victronenergy.nl/chargers/blue-smart-ip22-charger

Kun je direct op de accupolen aansluiten en ergens stevig vastzetten. Persoonlijk zou ik er een nemen van niet te hoog amperage, of je moet soms grote haast hebben. 
Ook niet te klein. Aangesloten op 220 kan jij ook fungeren als "stroombron"

Om die lader te voorzien van stroom, zul je een overgang moeten maken naar een "buitenstekker" voor in het stopcontact op de kade. Je kunt dit zo simpel (verlengsnoer met adapter) of gecompliceerd maken als je zelf wilt. Maak 't veilig met de juiste materialen.

Mooist is een klein 220v netwerkje aan boord aanleggen met aardlek en zekering. Het is prettig om de "buitenkabel" gewoon in een "buitenstopcontact" op je boot in te kunnen pluggen en te vergeten. Totdat je weer weg wil varen natuurlijk :),

Ziedaar de benaming: Duitse landvast. ... En als je daarna dan ook nog een fiets uit je bakskist haalt....


Er zijn vele draadjes en boeken vol geschreven over het onderwerp stroom aan boord. Ook zijn er vele schema's in omloop.... Even zoeken en inlezen op dit forum, Google en boekenhandel of bibliotheek, er gaat een wereld voor je open :)
Het pdf "altijd stroom aan boord' van victron is bv gratis en informatief.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 15 jan 2022 08:08 #1359703

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
dolder schreef :
Een goede acculader is de investering waard, het verlengt de levensduur van je accu's.

Bv deze:
www.victronenergy.nl/chargers/blue-smart-ip22-charger

Kun je direct op de accupolen aansluiten en ergens stevig vastzetten. Persoonlijk zou ik er een nemen van niet te hoog amperage, of je moet soms grote haast hebben. 
Ook niet te klein. Aangesloten op 220 kan jij ook fungeren als "stroombron"

Om die lader te voorzien van stroom, zul je een overgang moeten maken naar een "buitenstekker" voor in het stopcontact op de kade. Je kunt dit zo simpel (verlengsnoer met adapter) of gecompliceerd maken als je zelf wilt. Maak 't veilig met de juiste materialen.

Mooist is een klein 220v netwerkje aan boord aanleggen met aardlek en zekering. Het is prettig om de "buitenkabel" gewoon in een "buitenstopcontact" op je boot in te kunnen pluggen en te vergeten. Totdat je weer weg wil varen natuurlijk :),

Ziedaar de benaming: Duitse landvast. ... En als je daarna dan ook nog een fiets uit je bakskist haalt....


Er zijn vele draadjes en boeken vol geschreven over het onderwerp stroom aan boord. Ook zijn er vele schema's in omloop.... Even zoeken en inlezen op dit forum, Google en boekenhandel of bibliotheek, er gaat een wereld voor je open :)
Het pdf "altijd stroom aan boord' van victron is bv gratis en informatief.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dank je Dolder.

Ik heb dat Victron boek inmiddels gedownload en zal daar wat studie uurtjes in gaan stoppen.

Je schrijft dat de acculader direct op de accupolen aangesloten kan worden. Welke accu als je er meerdere hebt? En maakt het dan nog uit of je een Argofet diodeblok of een Cyrix scheidingsrelais hebt?

Gr, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 15 jan 2022 09:45 #1359756

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
De lader heeft een uitgang voor twee accu's. (even op letten bij aanschaf) je kunt dus beide accu's er op aansluiten zonder tussenkomst van 't een of ander.
De meeste stroom gaat dan naar de accu die 't leegst is.
Net als de stoom vanaf dynamo die door je fet-diode gaat wanneer de motor loopt.

Gaat perfect samen met een diode blok, ik heb het zelf zo ook... Beide accu's en stroom- circuits blijven gescheiden van elkaar.

Of dat met zo'n slim relais ook gaat kan ik uit ervaring niet zeggen... Denk 't wel want die is erg slim... :)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 16 jan 2022 11:49 #1360130

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
dolder schreef :
De lader heeft een uitgang voor twee accu's. (even op letten bij aanschaf) je kunt dus beide accu's er op aansluiten zonder tussenkomst van 't een of ander.
De meeste stroom gaat dan naar de accu die 't leegst is.
Net als de stoom vanaf dynamo die door je fet-diode gaat wanneer de motor loopt.

Gaat perfect samen met een diode blok, ik heb het zelf zo ook... Beide accu's en stroom- circuits blijven gescheiden van elkaar.

Of dat met zo'n slim relais ook gaat kan ik uit ervaring niet zeggen... Denk 't wel want die is erg slim... :)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Wederom dank dolder.
Ik was er inmiddels achter dat er acculaders met meerdere uitgangen bestaan.

Het scheidingsrelais schakelt de accu's parallel als er voeding (van de dynamo) op de ingang is.
Met laders direct op de accu's krijg je spanning op de uitgangen van het relais. Als de motor niet draait moet dat geen probleem zijn maar ik vraag me af wat er gebeurt met draaiende motor, dwz met dynamospanning op de ingang van het relais.

Ander vraagje: op welke accu kan de boegschroef het best aangesloten worden? De startaccu of de gebruikersaccu?
Laatst bewerkt: 16 jan 2022 14:47 door JosV58.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 16 jan 2022 15:23 #1360199

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Wat dat met een relais doet, weet ik niet.

Ik heb eigenlijk nooit de motor en de walstroom (met lader) tegelijkertijd ingeschakeld.

De diode laat maar een richting stroom door. (al naar gelang de vraag) De dynamo levert vraaggestuurd stroom. Het hoeft het geen probleem te geven verwacht ik. Spanning op accu's zal worden verhoogd maar dat schaadt de accu en de lader niet.

Maar goed, ik ben ook maar een gebruiker hé, geen expert. Misschien heeft iemand anders een andere visie?

Boegschroef: dat is een dwarsgeplaatste schroef die soms ineens veel stroom nodig heeft. Vaak geeft men die een aparte accu vlakbij de boeg, met een aparte lader.
Verder weet ik daar niet veel vanaf.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 16 jan 2022 15:27 door dolder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 16 jan 2022 16:23 #1360223

Ander vraagje: op welke accu kan de boegschroef het best aangesloten worden? De startaccu of de gebruikersaccu?

Mijn voorkeur: startaccu omdat deze het volst geladen is. Je gebruikersaccu kan aardig leeg zijn op het moment dat je de boegschroef nodig hebt.

Uiteraard wel op voorwaarde dat je startaccu groot genoeg is om de boegschroef een zinvolle tijd te voeden. Handleiding geeft hierover advies, meestal ook over de benodigde kabeldiameters.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 16 jan 2022 16:38 #1360233

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Voor een boegschroef zou ik een extra accu voorin overwegen. B.v. een 60AH Optima accu. Deze boegschroef accu met een 6-10A DC-DC omvormer laden vanuit b.v. de startaccu. De DC-DC omvormer alleen aanschakelen als het contact aan staat.
Voordeel is dat je geen super dikke peperdure kabels hoeft te trekken en bij stevige gebruik van de boegschroef zowel je start accu als licht accu daar geen hinder van ondervindt.
Ook heb ja altijd de volledige spanning op je boegschroef zonder verliezen onderweg.
Nog een voordeel is dat je op die accu ook je ankerlier eventueel kan aansluiten.

Voor zo'n DC-DC omvormer kan je met 6mm2 volstaan, ipv. b.v. 35 of 50mm2.
Omvormer wel voorin plaatsten en bij de bron accu afzekeren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 jan 2022 16:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compensatie spanningsverlies van diodeblok op dyna 17 jan 2022 18:42 #1360651

Oeps, had even gemist hoe duur accukabels zijn geworden.... Extra accu lijkt inderdaad een beter idee.

Maar waarom laden via DC-DC? Om de dynamo te beschermen?
MosFet of Cyrix lijkt me ook een prima optie.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl