Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 03 feb 2022 11:14 #1365515

Ik ga onze installatie aansturen via wifi thuis en Victron integratie (Cerbo GX icm wifi van de haven). Dan kan ik de lader inschakelen op afstand. De installatie is zuinig genoeg om gevoed te worden door het zonnepanel of weken lang door de accu (304Ah accu = ongeveer 30 dagen inc BMS, 2 wifi modules en Multiplus).

Maar euhm, is het niet een prima low tech oplossing voor jullie om bij terugkomst de accu te laten laden naar zo'n 30% en dan uit te schakelen? En dan normale laad voltages te hanteren? En dan ga je naar huis. Of gaan jullie ook weer als de bliksem naar huis?

Sommige BMSen kun je ook de gewenste state of charge instellen, bijv de 123SMARTBMS. Dus gewoon via de app op 30% zetten en naar huis gaan. Welke BMS hebben jullie?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 03 feb 2022 11:26 #1365516

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1023
Orange Sunset schreef :
(Cerbo GX icm wifi van de haven).
Daar heb je wel 24/7 stroom voor nodig....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 03 feb 2022 11:27 #1365517

30%??
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 03 feb 2022 12:34 #1365535

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4541
Kun je dit niet allemaal in je BMS instellen?

Volgens mij kan dit in mijn BMS wel, dacht ik

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 03 feb 2022 15:30 #1365607

lschip schreef :
Orange Sunset schreef :
(Cerbo GX icm wifi van de haven).
Daar heb je wel 24/7 stroom voor nodig....

De Cerbo heeft stroom nodig inderdaad, maar dat pakt die prima van de accu. Zijn vrij zuinig (2-2,5 watt ofzo). Wanneer de stroom in de haven aan of uit staat (en daarmee de wifi) weet ik natuurlijk niet. Onze haven is 24/7 stroom, maar niet in het winterseizoen in de zomerhaven. De winterhaven echter wel 365.
Only Fools Rush in schreef :
30%??

Ja 30% obv dat TS slechts 1/3 nodig denkt te hebben. Dus dacht tot 30% laden, maar vergeet dat maar, leesfout ;)
Bert65 schreef :
Kun je dit niet allemaal in je BMS instellen?

Volgens mij kan dit in mijn BMS wel, dacht ik

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Klopt, maar helaas kan niet iedere BMS dit. De 123SmartBMS kan dit iig wel. Maar bijv mijn REC-ABMS kan dit niet, had ik liever ook gehad. Je kunt wel op voltage het instellen, maar is niet echt precies genoeg om dit te doen, kies je 3,3V als stoppen met laden dan is dat 10% lading bij 3,4V zit je al heel snel tussen 20-50%.


Maar terugkomend op de vraag van TS, denk ik dat de laadinstellingen voor de MPPT erg laag staan, die zou slechts laden tot 10% capaciteit. Ik zou die hetzelfde instellen als de walstroom lader.

Wil je persé laad cycles besparen, dan zou ik gewoon de boot om de week aan de lader hangen, dan heb je ongeveer 2/3 verbruikt en laad de accu weer netjes tot 100% (bijv 3,5. Met ongecomprimeerd als 1000den cycles als levensduur vaak, is 1 cycle per 2 weken een zeer lange tijd.

Grote kans dat het zonne paneeltje dit al netjes voor je doet. Dan alleen nog de BMS instellen dat deze pas weer gaat laden als de accu onder de 70% lading komt ofzo.

Met de Cergo GX kan een generator aangestuurd worden obv SoC van de accu. Dit ben ik van plan om te misbruiken om iets soortgelijkt meer te doen. De uitgang van de Cerbo stuurt dan een relais tussen walstroom en lader aan. Daarmee kan ik de accu bijv altijd tussen 50-80% lading houden. Maar zoals gezegd sommige BMSen hebben dit ingebakken.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 15:41 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 04 feb 2022 10:48 #1365832

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Orange Sunset schreef :
Ik ga onze installatie aansturen via wifi thuis en Victron integratie (Cerbo GX icm wifi van de haven). Dan kan ik de lader inschakelen op afstand.
Bij ons is de 240V niet aangesloten en de hoofdschakelaar staat ook uit. Verder heb ik ook geen opties om remote iets te kunnen doen

Orange Sunset schreef :
Maar euhm, is het niet een prima low tech oplossing voor jullie om bij terugkomst de accu te laten laden naar zo'n 30% en dan uit te schakelen? En dan normale laad voltages te hanteren? En dan ga je naar huis. Of gaan jullie ook weer als de bliksem naar huis?
Natuurlijk proberen we zo laat mogelijk aan te komen om zoveel mogelijk van het weekend te genieten ;-)

Orange Sunset schreef :
Sommige BMSen kun je ook de gewenste state of charge instellen, bijv de 123SMARTBMS. Dus gewoon via de app op 30% zetten en naar huis gaan. Welke BMS hebben jullie?

Dat soort opties zitten er niet in mijn BMS (JBD geloof ik). Maar als ik het niet ingeregeld krijg via de laders is het misschien wel een idee om in de toekomst te investeren in een smartshunt of accumonitor waarmee dit geregeld zou kunnen worden, als dat bestaat tenminste.

Orange Sunset schreef :
Maar terugkomend op de vraag van TS, denk ik dat de laadinstellingen voor de MPPT erg laag staan, die zou slechts laden tot 10% capaciteit. Ik zou die hetzelfde instellen als de walstroom lader.
Dank je, ik zie opeens waar het misschien mis gaat. Ik heb heel enthousiast een ontlaad curve gemaakt en gebruik die als basis voor de instellingen. Dat is misschien niet het handigst. Alleen denk ik als lang een veelvuldig 13.8 blijf aanbieden, de accu uiteindelijk toch voor langere tijd op 100% SOC terecht gaat komen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 20 feb 2022 17:13 #1370588

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Jammer dat het met 270Ah best lang duurt allemaal ;-)

Maar ik heb heb langdurig eerst 13,2V, 13,3V, 13,4V en 13,5V aangeboden aan mijn accu en bij 13,5V is ongeveer 70Ah de accu ingestuurd. Helaas heeft de BMS dit niet geregistreerd omdat veel lading onder de 0.5A bleef. De BMS geeft nu 75% aan, maar als ik de spanning opvoer naar 13,8V gaat er nog maar heel weinig lading bij, volgens mij betekend dit dat de accu (bijna) vol zit.

13.5V lijkt mij dus te hoog om langdurig aan te bieden. Maar bij 13,4V is dat dus 70Ah minder. Na het balanceren maar weer eens leeg trekken en zien hoe het verloopt bij langdurig aanbieden van 13,45V
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 20 feb 2022 18:04 #1370615

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
je laadinstellingen zou ik altijd afstemmen met de leverancier/fabrikant van de Lithium cellen. Er zijn beste wat typen die elk hun eigen laadprofielen prefereren.

13.8 ABS voor victron icm prismatische cellen en de daly/jdb werkt erg goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 20 feb 2022 19:26 #1370644

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
nardus schreef :
je laadinstellingen zou ik altijd afstemmen met de leverancier/fabrikant van de Lithium cellen. Er zijn beste wat typen die elk hun eigen laadprofielen prefereren.

13.8 ABS voor victron icm prismatische cellen en de daly/jdb werkt erg goed.

Gaat dat ook goed wanneer je je zonnepaneel in de zomer 3 of 4 weken zonder verbruik aangesloten laat? Volgens mij begint de Victron dan vrolijk iedere dag met Bulk -> Abs en als dat met 13,5V al tot een geheel volle accu leidt, zal dat met 13.8 vast niet beter gaan.

Als ik de spanning verhoog van 13,5V -> 13,8V gaat er nog maar 0,27Ah bij. Dan lijkt mij dat de accu bij 13,5V eigenlijk al vol zit, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 20 feb 2022 22:09 #1370688

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
K-NO schreef :
nardus schreef :
je laadinstellingen zou ik altijd afstemmen met de leverancier/fabrikant van de Lithium cellen. Er zijn beste wat typen die elk hun eigen laadprofielen prefereren.

13.8 ABS voor victron icm prismatische cellen en de daly/jdb werkt erg goed.

Gaat dat ook goed wanneer je je zonnepaneel in de zomer 3 of 4 weken zonder verbruik aangesloten laat? Volgens mij begint de Victron dan vrolijk iedere dag met Bulk -> Abs en als dat met 13,5V al tot een geheel volle accu leidt, zal dat met 13.8 vast niet beter gaan.

Als ik de spanning verhoog van 13,5V -> 13,8V gaat er nog maar 0,27Ah bij. Dan lijkt mij dat de accu bij 13,5V eigenlijk al vol zit, toch?

Die zonnepanelen heb je niet nodig als je geen verbruikers verder aan heb, dat doe je wel met lood maar zeker niet met LFP. Wil je toch graag je accu's aftoppen met zon, zou de mppt wel wat lager zetten. 13,8 abs resulteert niet in een rustspanning van 13,8 maar lager, dat ligt aan je float die je weer wat lager zet en opslag nog lager.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 21 feb 2022 14:33 #1370834

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
nardus schreef :
Die zonnepanelen heb je niet nodig als je geen verbruikers verder aan heb, dat doe je wel met lood maar zeker niet met LFP.

Maar hoe krijg ik dan de accu weer enigszins opgeladen na een weekend zeilen?
nardus schreef :
Wil je toch graag je accu's aftoppen met zon, zou de mppt wel wat lager zetten. 13,8 abs resulteert niet in een rustspanning van 13,8 maar lager, dat ligt aan je float die je weer wat lager zet en opslag nog lager.

Ik wil ze niet perse aftoppen, maar gewoon weer opladen voor de volgende keer zeilen.

Maar zo'n victron begint iedere dag toch opnieuw met zijn cyclus? Dan zou er toch iedere dag weer een periode zijn waarbinnen er weer meer lading de accu ingestopt wordt en ik vrees (ten onrechte?) dat dit over een aantal weken toch oploopt en de accu voor langere tijd op 100% SOC laat staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 21 feb 2022 15:29 #1370849

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
@K-NO, ik laad mijn (nu nog) loodaccu ook op die manier, meestal met alleen een zonnepaneeltje, dat duurt in de zomer hooguit een dag en in de winter iets langer. En daarna geeft die elke dag een beetje onderhoudslading, prima voor een loodaccu.

Maar voor een overstap naar LiFePo4 die bovendien veel meer capaciteit krijgt vanwege de bbm die eraan moet komen te hangen, heb ik ook zitten denken of een zonnepaneel dan nog wel zinvol is. Ik kom tot de conclusie dat ik het beter kan gaan behandelen als een benzinetank: Volgooien, gebruiken totdat er te weinig in zit en dan weer een nieuw kannetje electronen erin. Dat gaat het beste met een flinke walstroomlader die volledig afslaat nadat je genoeg geladen hebt. Een klein zonnepaneel zet dan nauwelijks nog zoden aan de dijk en levert vooral zorgen om overladen op, die je dan weer moet ondervangen met nog meer electronica.

Je schrijft dat er op jullie steiger niet 24/7/365 stroom beschikbaar is, maar hoe is het dan wel geregeld? Moet je er een muntje in gooien waarna die voor een bepaalde tijd aan staat, of staat het een aantal uren per dag aan? Of onregelmatig?
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 21 feb 2022 15:49 #1370854

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
K-NO schreef :

Maar zo'n victron begint iedere dag toch opnieuw met zijn cyclus? Dan zou er toch iedere dag weer een periode zijn waarbinnen er weer meer lading de accu ingestopt wordt en ik vrees (ten onrechte?) dat dit over een aantal weken toch oploopt en de accu voor langere tijd op 100% SOC laat staan.

Ik heb me laten vertellen door Victron dat de nieuwere software voor de mppt's dat niet doet. Voordat er een nieuwe cyclus begonnen wordt moet de accuspanning onder een bepaalde drempel komen. Ik raad je aan even contact op te nemen met Victron daarover.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 21 feb 2022 16:04 #1370858

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16770
Dat zou wel goed nieuws zijn Noreen!
Kun je dan zelf ook die drempelwaarde instellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 21 feb 2022 16:30 #1370864

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
holtere schreef :
Dat zou wel goed nieuws zijn Noreen!
Kun je dan zelf ook die drempelwaarde instellen?

Dit is wat in de mail van Victron stond 4 augustus 2017. Dat is even terug ik raad je aan het bij Victron even na te gaan. Het betrof mijn Blue Solar Charger 75/15.


Victron schreef :
Als Lithium gekozen wordt dan is de trigger om weer the gaan laden
0,4Vdc onder de float spanning , dus bij geen ontlading gebeurt er
niets Bij ontlading zal de lader weer beginnen
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 21 feb 2022 16:32 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 21 feb 2022 16:52 #1370870

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 21 feb 2022 20:45 #1370917

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
K-NO schreef :
Maar zo'n victron begint iedere dag toch opnieuw met zijn cyclus? Dan zou er toch iedere dag weer een periode zijn waarbinnen er weer meer lading de accu ingestopt wordt en ik vrees (ten onrechte?) dat dit over een aantal weken toch oploopt en de accu voor langere tijd op 100% SOC laat staan.

Iedere dag een nieuwe cyclus is juist de bedoeling bij zonneladen. Maar 100% soc zal je nooi bereiken als je je abs op 13.8v zet, float iets lager en eq.voltage uit en bulkoffset op 0,1v zoals het plaatje van nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 22 feb 2022 08:31 #1370969

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Ik zou mij niet zo druk maken laad spanningnen voor alle laders gelijk trekken. Als je verwacht 1/3 te gebruiken tijdens je weekend. is alles boven 30% SOC bij terug komst een prima waarde om alles uit ja echt alles uit te zetten! Als er geen verbruikers zijn of laders actief zijn blijft een lifepo gewoon op die laad toestand. Is de Soc lager dan 30% dan zou je tijdens het uitladen nog even aan de walstroom kunnen hangen. Als de soc tussen de 40 en 100% is zou ik lekker alles uit zetten. En vrolijk gaan varen het volgende weekend. Is de soc lager dan even aan de walstroom te hangen of een reminder dat je het weekend erna aan de waltroom moet of wat langer de motor aan laat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 22 feb 2022 09:05 #1370976

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Het blijft voor veel mensen lastig om de eigenschappen van LiFePO4 accu's in het vizier te houden.
Je kunt de SOC van zo'n accu slechts op twee momenten met zekerheid vaststellen. Dat zijn de momenten waarop de laad/ontlaad curve een scherpe knik maken.

In dit plaatje van de ontlaad curve waar het rode ovaaltje getekend is.





Een vergelijkbaar punt is ook te vinden in de laadcurve.

In theorie zou de beste wijze zijn voor een weekeindzeiler zijn om de accu na het weekeinde door middel van een zonnepaneel te laden tot de laadcurve zijn knik bereikt en direct daarna de accu gedeeltelijk te ontladen naar 70-80%.
Alleen zou dit geheel automatisch gedaan moeten worden zonder tussenkomst van de gebruiker. Maar helaas bestaan dit soort laders / automaten niet.
Vermoedelijk is er ook geen markt voor. Omdat de gemiddelde gebruiker niet door heeft wat het voordeel daarvan is. Bovendien is er grote weerzin om een accu niet voor de volle 100% te gebruiken. Ik heb er per slot van rekening voor betaalt. Zo kom je er pas jaren later achter dat de accu zijn verwachte levensduur niet haalt. Dan is de kans groot dat de accu al lang niet meer in bezit is van diegene die hem heeft geïnstalleerd.

Iets soortgelijks gebeurt er ook met accu's van EV's. De leaserijder verneukt in de drie jaar dat hij er mee rondrijdt de accu. Door de auto vaak aan de snellader te hangen. De accu bij thuiskomst direct naar 100% te laden zodat hij voor de volgende keer lekker geladen klaar staat en hem regelmatig geheel leeg te rijden. Tegen de tijd dat er problemen van komen is de auto al lang het bezit van de arme sloeber die er achter komt dat er nog maar max 70% van de accu capaciteit over is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 09:07 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 22 feb 2022 19:05 #1371190

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Meeste smart bms appjes geven netjes het SOC aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 22 feb 2022 19:26 #1371192

Doordat er geen Peukert-gedoe is en de laadefficiency van LiFePO4 100% nadert, kun je je accumonitor heel behoorlijk als Coulomb-teller configureren. In je afwezigheid kun je het laden op deze manier ook afbreken als je pakket een gewenste SOC bereikt heeft.

Mijn accumonitor stel ik eenmalig in op 100% (direct na Topbalanceren), daarna hoeft ie alleen maar op- en af te tellen. Hoger dan 80-90% zal ik niet laden, tenzij ik denk lang zonder walstroom te gaan zitten.

Ik denk dat je LiFePO4 beter als grote brandstoffank kunt behandelen dan als een loodaccu.

nardus schreef :
Meeste smart bms appjes geven netjes het SOC aan.
Let wel op dat sommige BMSsen dit doen ahv spanning en niet op basis van stroommeting. Leuke indicatie maar zolang je niet bij een van de knikken zit niet erg precies.
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 19:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 22 feb 2022 19:59 #1371205

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Nachtvlinder schreef :
Doordat er geen Peukert-gedoe is en de laadefficiency van LiFePO4 100% nadert, kun je je accumonitor heel behoorlijk als Coulomb-teller configureren. In je afwezigheid kun je het laden op deze manier ook afbreken als je pakket een gewenste SOC bereikt heeft.

Mijn accumonitor stel ik eenmalig in op 100% (direct na Topbalanceren), daarna hoeft ie alleen maar op- en af te tellen. Hoger dan 80-90% zal ik niet laden, tenzij ik denk lang zonder walstroom te gaan zitten.

Ik denk dat je LiFePO4 beter als grote brandstoffank kunt behandelen dan als een loodaccu.

nardus schreef :
Meeste smart bms appjes geven netjes het SOC aan.
Let wel op dat sommige BMSsen dit doen ahv spanning en niet op basis van stroommeting. Leuke indicatie maar zolang je niet bij een van de knikken zit niet erg precies.

Even een doordenkertje. Als bovenstaande sluitend zou zijn zou er ook geen noodzaak zijn voor balancers.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 22 feb 2022 20:04 #1371210

Als je eenmalig topbalanceert en daarna stevast tussen 20 en 80% blijft, zal er geen cel zijn die ook maar enigszins bij schadelijke spanningen (zowel hoge als lage kant) in de buurt komt. Tenzij een cel flink kapot is (maar dan helpt balanceren ook niet meer)…

Balancers hebben m.i. alleen zin als je de maximale capaciteit uit je pakket wilt kunnen halen.
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 20:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 22 feb 2022 20:18 #1371213

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Nachtvlinder schreef :
Ik denk dat dat klopt: als je eenmalig topbalanceert en daarna stevast tussen 20 en 80% blijft, zal er geen cel zijn die ook maar enigszins bij schadelijke spanningen in de buurt komt. Tenzij een cel flink kapot is (maar dan helpt balanceren ook niet meer)…

Zucht.

Stel je balanceert je accu. Vervolgens ga je de rest van het jaar alleen gebruiken tussen 20 en 80%. Zo'n 20 tot 40 cycli. Hoeveel onbalans denk je dat je constateert als je aan het eind van het seizoen als je de accu voor onderhoud volledig gaat laden ? 1-5% onbalans. Dat is een onbalans die er al al is als je Coulomb-teller voor 100% nauwkeurig zou zijn. Dat was de doordenker.
Jij en ik weten dat Coulomb-tellers die precisie niet hebben.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 22 feb 2022 20:48 #1371229

Ok ik volg je.

Hoe calibreer jij je accumonitor? Door regelmatig vol te laden en deze zichzelf te laten synchroniseren? Of pas je de parameters aan naar de drift die je ziet in de praktijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl