Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verschil accu laadstroomverdeler en relais.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 11:59 #1368043

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Ik heb 3 accubanken die geladen moeten worden.
Nu is t systeem niet goed aangelegd door de vorige eigenaar of de fabriek en dat betekent dat ik opnieuw moet beginnen.

Maar nu heb je dus laadstroomverdelers zoals de diodebrug maar er zijn ook electronische relais.
Wat is t verschil tussen de 2 en welke is t beste te gebruiken met 3 accubanken en walstroom en acculader?

Bedankt alvast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 12:26 #1368050

Zowel scheidingsrelais als accuscheiders met mosfets zijn prima manieren.
Een diodebrug zou ik niet meer gebruiken ivm de spanningsval die gecompenseerd moet worden. Maar tegenwoordig zijn vrijwel alle systemen uitgerust met mosfets waarbij dat niet meer hoeft.

Voordeel van relais is dat het iets makkelijker werkt met meerdere laadbronnen.
Hoewel er nu ook mosfet accuscheiders zijn die meerdere laadbronnen aankunnen.

Ik denk dat een relais iets beter tegen overbelasting kan dan een mosfet, maar in beide gevallen is overbelasting iets om te voorkomen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 12:47 #1368056

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Hoezo werkt t ralais beter met meerdere laadbronnen? Je kan de dynamo en de dynamo toch op dezelfde pool zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 12:59 #1368060

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Kort gezegd laad een laadstroom verdeler de accu's gelijk op.
Met relais heb je meer invloed welke accu als eerste geladen wordt.
Dit kan je lader helpen de juiste float tijd te berekenen.
Vooral bij of meer accu's waarvan de ladingstoestand regelmatig sterk verschillen, zoals een start en service accu, zou ik voor een relais kiezen.
Bij een laadstroomverdeler krijgt de vollere accu langer dan goed voor de accu is een hoge spanning te verwerken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 13:46 #1368068

Ron V schreef :
Ik heb 3 accubanken die geladen moeten worden.
Nu is t systeem niet goed aangelegd door de vorige eigenaar of de fabriek en dat betekent dat ik opnieuw moet beginnen.

Maar nu heb je dus laadstroomverdelers zoals de diodebrug maar er zijn ook electronische relais.
Wat is t verschil tussen de 2 en welke is t beste te gebruiken met 3 accubanken en walstroom en acculader?

Bedankt alvast.

Er zijn ook prima (mosfet) laadstoomverdelers beschikbaar met drie uitgangen die afzonderlijk regelen zoals deze : www.victronenergy.nl/upload/do...nergize-input-NL.pdf
Ik heb zelf die voor twee accu's en ben er erg tevreden over .
Ook niet eens zo duur : www.google.com/search?q=argofe...7AC7YQ_AUoAXoECAEQAQ
Ad
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 13:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 14:57 #1368076

Ron V schreef :
Hoezo werkt t ralais beter met meerdere laadbronnen? Je kan de dynamo en de dynamo toch op dezelfde pool zetten?

Klopt, als je bedoeld dat je de lader en de dynamo op dezelfde pool kunt zetten. Zelf vind ik dat niet zo'n mooie oplossing, bij spanningspieken vanuit de lader kunnen de diodes van de lader worden beschadigd. Kleine kans, maar toch.

Wat ik bedoelde is dat een relais schakelt als één van beide accu's wordt geladen. Dus met twee relais kun je drie accu's laden, en ongeacht welke accu wordt geladen, alle accu's worden parallel gezet en opgeladen.

Maar hoe meer accu's, hoe hoger de stromen worden die er kunnen lopen. Een Mosfet heeft daar minder last van, die laadt eerst de leegste accu op en laad de andere accu's pas op als die leegste accu op hetzelfde niveau is aangekomen. Daardoor lopen er geen grote vereffeningsstromen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 16:06 #1368088

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Duidelijk, hoe zou jij t dan aanpakken? 3 accubanken, een lader/omvormer 12/2000/100 en natuurlijk de dynamo. Ben erg benieuwd hoe/waar je de lader en de dynamo gaat aansluiten.
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 16:06 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 16:53 #1368093

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ron V schreef :
Duidelijk, hoe zou jij t dan aanpakken? 3 accubanken, een lader/omvormer 12/2000/100 en natuurlijk de dynamo. Ben erg benieuwd hoe/waar je de lader en de dynamo gaat aansluiten.
Neem even aan dat je een service accu, start accu en een boegschroef accu hebt.
En dat de boegschroef accu voorin dicht bij de boegschroef staat .
Ik zou met de lader de service accu laden.
Met een dcdc lader vanuit de startaccu, de service accu en met een tweede dcdc lader vanuit de startaccu of service accu de boegschroefaccu.
Lig je boot lang stil, zou je voor de boegschroef en de startaccu nog een druppellader kunnen aanschaffen.

Niet de goedkoopste oplossing, maar m.i. wel de beste.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 17:00 #1368095

Deze bijvoorbeeld VETUS BS15032C
en dan schema 5 of 6 uit het bestand hieronder.
https://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20160620094416_0.pdf

(disclaimer: ik werk op het moment parttime bij Vetus, ik kan zo snel geen Victron versie vinden)
Je kunt ook twee Victron Argofets nemen met drie uitgangen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 17:00 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 17:06 #1368096

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Een lader/omvormer in combinatie met een laadstroom verdeler gaat volgens mij niet werken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 17:14 #1368099

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
PvO schreef :
Ron V schreef :
Duidelijk, hoe zou jij t dan aanpakken? 3 accubanken, een lader/omvormer 12/2000/100 en natuurlijk de dynamo. Ben erg benieuwd hoe/waar je de lader en de dynamo gaat aansluiten.
Neem even aan dat je een service accu, start accu en een boegschroef accu hebt.
En dat de boegschroef accu voorin dicht bij de boegschroef staat .
Ik zou met de lader de service accu laden.
Met een dcdc lader vanuit de startaccu, de service accu en met een tweede dcdc lader vanuit de startaccu of service accu de boegschroefaccu.
Lig je boot lang stil, zou je voor de boegschroef en de startaccu nog een druppellader kunnen aanschaffen.

Niet de goedkoopste oplossing, maar m.i. wel de beste.

Duidelijk, volgens mij is dat ook wel de mooiste manier. De duurste maar goed :-)

Maar sluit je de dynamo dan ook aan op de service accu? Dan komen er toch ook bij spanningspieken vanuit de lader (dynamo?)kunnen de diodes van de lader worden beschadigd?
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 17:23 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 17:32 #1368107

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Dynamo gewoon op de startaccu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 17:38 #1368111

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
Dus de dynamo samen met de lader op de startaccu? Daar is Aquaplanning het niet mee eens.

Ik zou in deze setting de lader en dynamo op de service accu zetten (460Ah) en vandaar uit de startaccu (redtop 50Ah) en de boegschroefaccu (110Ah) laden. De motor start met 1 deuk op de knop dus is bijna altijd vrij vol.

Of is dit niet slim?
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 17:41 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 17:42 #1368113

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ron V schreef :
Dus de dynamo samen met de lader op de startaccu? Daar is Aquaplanning het niet mee eens.
Ik ook niet.
Lader op service accu.
Dynamo op startaccu.

Aan de walstroom
- service accu laden met lader
- startaccu en boegschroef laden is niet nodig

Op de motor
- startaccu laden met dynamo
- service accu laden via dcdc lader vanuit de startaccu
- boegschroef accu laden via dcdc lader vanuit startaccu
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 17:52 #1368118

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
ok en dan kan ik de kleine uitgang van de lader (5A) nog op de boegschroefaccu of de startaccu zetten.
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 17:58 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 17:55 #1368121

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Dat kan, maar dan moet je wel de dcdc lader uitschakelen, anders gaat deze stroom staan rondpompen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 18:00 #1368123

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
oh nee, dan doe ik dat niet want t zou fijn zijn als t een autonoom werkend systeem is. Dat ik niets kan vergeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil accu laadstroomverdeler en relais. 12 feb 2022 19:21 #1368146

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Het verschil tussen scheidingsrelais en laadstroomverdeler.
Scheidingsrelais ( let op dit is een link naar een commerciele site die een bepaald product aanprijst, de uitleg is correct, of dat product het beste is ... ? )

Laadstroomverdeler :
www.druppellader.com/laadstroomverdeler/
(Ook deze link is van een commercieel bedrijf, maar ook hier is de uitleg correct. )

Kortweg :
Bij een scheidingsrelais wordt na het (voldoende) laden van 1 accu de andere ook geladen.
( En kunnen beide accu's dan parallel staan, wat niet altijd gewenst is. )

Bij een laadstroomverdelen worden de accu's van elkaar gescheiden, en tegelijk opgeladen.
Wat eigenlijk een beter oplossing is. Alleen als je maar heel kort op motor vaart zou ik een scheidingsrelais gebruiken. Omdat je dan zeker je startaccu voldoende moet laden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 12 feb 2022 19:26 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl