Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheidingstransformator in polyester zeilboot?

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 16:58 #1371865

15kt schreef :
Je bent niet helemaal eerlijk hier.

Kan jij even uitleggen wie jij dat wel bent?
15kt, dat is het enige dat in je profiel staat.
Geen naam. Geen boot, niets. Geen werk, geen opleiding, alleen een grote mond.

Calidris kennen velen hier in persoon (live) en als uitstekend deskundige op een aantal gebieden, waaronder elektriek.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 17:00 #1371866

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Ja dat kan Pvo. Weer effen een vraagje wat is het verschil tussen een accuschakelaars en maccaschakelaar?. :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 17:01 #1371867

Cornelus schreef :
maccaschakelaar?. :ohmy:

Met de C van chocola?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 17:13 #1371870

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
:laugh: leuk antwoord Baasje van de klusjes een duidelijk antwoord :laugh: M.a.w leg het maar is uit met de shocola
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 17:17 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 17:24 #1371875

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1687
ZF-ers hou eens op met op de man/vrouw spelen...(wie de schoen past...)
Aan de grenzen van Europa sterven mensen in een uitgelokte oorlog. Daar konden ze het niet opbrengen te zeggen: "we agree to disagree" en in vrede verder te leven.

Laten wij hier op het forum inzoomen op techniek, inhoud, enz. en niemand be(ver)oordelen omdat je "disagree".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 17:33 #1371877

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7752
Wat is zinnig te meten voor deze discutie ?

- Boot polyester.

- Wasaansluiting 230 V Ac 3 kabeltjes, fase, nul en aarde.
Van walstroomaansluiting naar ( automatische zekering 16 A / verliesstroomschakelaar)
Dan naar 3 stopcontacten .

- Startaccu en service accu min op centraal nulpunt op motor.
- Motor ( diesel) via schroefas en schoef verbonden met zout water ( Grevelingen )


- Geen vaste acculader maar dubbel gescheiden Cteck accu lader.

- Geen connectie naar Nul van de boot buiten via deze Ceteck lader.
Cteck lader heeft geen aarding ( dubbel geisoleerd )
- Bij vertrek ( naar huis ) gaat Cteck uit het stopcontact, automatische zekering op Off, walstroomkabel uit de wasaansluiting.

Waar kan ik meten, en wat zou ik mogen verwachten ?
AC of DC ?

Tussen walaarde en nul accu ?
( geen toestellen aangesloten ook Cteck niet. )
Tussen walaarde en nul accu met Cteck in bedrijf ?

Alle gebruikte toestellen zijn dubbel geisoleerd dus geen aardverbinding.

Morgen eens nameten.
( als ik tijd vind )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 19:09 #1371891

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Ach, ik wil iemand die iets verkoopt wat geen zin heeft niet meteen een zwendelaar noemen.

In het AGROFET draadje met een uitgebrande massadraad deed Victron veel moeite om het te hebben over slechte en niet professionele installatie, met andere woorden om het probleem te ontkennen.

Ik heb meteen het probleem geanalyseerd en de oplossing gegeven.
Pas veel later een postje van Victron dat ze het ontwerp hebben aangepast met, je raad het, een door mij genoemde oplossing, nooit overigens een bedankje gekregen voor het doen van het werk wat zij hadden moeten doen.

Het tekent een beetje grote bedrijven. Ik heb vaker meegemaakt dat ik kritiek heb geuit en meteen de oplossing aangedragen met soortgelijk verloop.

Anyway, enough bitching.

EDIT: en natuurlijk is een diodescheider een onzinnige "oplossing"
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 19:11 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 00:32 #1371931

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
15kt schreef :
Je bent niet helemaal eerlijk hier. Je levert toch onder andere ATB, Standard Horizon aan watersportzaken? Helemaal prima en Shiptron is een goed bedrijf lijkt me maar je hebt wel degelijk een commercieel belang en daarom zou je mede watersport ondernemers niet moeten neerzetten als zwendelaren. Dat jij frustratie voelt dat Victron wel succesvol was in het ontwikkelen van een product waar jij volgens eigen zeggen 25 jaar geleden mee bezig was is geen reden ze op zeilersforum neer te zetten als zwendelaren. Mijn laatste post in dit draadje.

Ik hoop dat mijn posts niet gecensureerd worden mocht je dat hebben verzocht.

De laatste zin uit je betoog geeft al aan hoe je zelf in elkaar steekt. Je gaat er al vanuit dat dat proces in gang is, heel merkwaardig.
Om wille van het topic zal ik het kort houden.
Elke 2 jaar duikt er wel een snurker op zoals 15Kt, die op de 1 of andere manier me weer in een kwaad daglicht probeert stellen, daar stijgt de immuniteit graad wel van.

Verder heb ik geen enkel belang bij elektrische spullen, noch blauw, wit of geel. Alleen, soms helaas, wel uitgebreide ervaring en soms kennis.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 00:34 #1371932

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
Tony2920 schreef :
Wat is zinnig te meten voor deze discutie ?

- Boot polyester.

- Wasaansluiting 230 V Ac 3 kabeltjes, fase, nul en aarde.
Van walstroomaansluiting naar ( automatische zekering 16 A / verliesstroomschakelaar)
Dan naar 3 stopcontacten .

- Startaccu en service accu min op centraal nulpunt op motor.
- Motor ( diesel) via schroefas en schoef verbonden met zout water ( Grevelingen )


- Geen vaste acculader maar dubbel gescheiden Cteck accu lader.

- Geen connectie naar Nul van de boot buiten via deze Ceteck lader.
Cteck lader heeft geen aarding ( dubbel geisoleerd )
- Bij vertrek ( naar huis ) gaat Cteck uit het stopcontact, automatische zekering op Off, walstroomkabel uit de wasaansluiting.

Waar kan ik meten, en wat zou ik mogen verwachten ?
AC of DC ?

Tussen walaarde en nul accu ?
( geen toestellen aangesloten ook Cteck niet. )
Tussen walaarde en nul accu met Cteck in bedrijf ?

Alle gebruikte toestellen zijn dubbel geisoleerd dus geen aardverbinding.

Morgen eens nameten.
( als ik tijd vind )

Probeer eens gewoon tussen de walaarde en je gietijzeren kiel of alu saildrive of schroefas. Een iedergevaal een onderdeel dat contact maakt met de wereld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 07:55 #1371943

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7752
Calidris schreef :
Tony2920 schreef :
Wat is zinnig te meten voor deze discutie ?

- Boot polyester.

- Wasaansluiting 230 V Ac 3 kabeltjes, fase, nul en aarde.
Van walstroomaansluiting naar ( automatische zekering 16 A / verliesstroomschakelaar)
Dan naar 3 stopcontacten .

- Startaccu en service accu min op centraal nulpunt op motor.
- Motor ( diesel) via schroefas en schoef verbonden met zout water ( Grevelingen )


- Geen vaste acculader maar dubbel gescheiden Cteck accu lader.

- Geen connectie naar Nul van de boot buiten via deze Ceteck lader.
Cteck lader heeft geen aarding ( dubbel geisoleerd )
- Bij vertrek ( naar huis ) gaat Cteck uit het stopcontact, automatische zekering op Off, walstroomkabel uit de wasaansluiting.

Waar kan ik meten, en wat zou ik mogen verwachten ?
AC of DC ?

Tussen walaarde en nul accu ?
( geen toestellen aangesloten ook Cteck niet. )
Tussen walaarde en nul accu met Cteck in bedrijf ?

Alle gebruikte toestellen zijn dubbel geisoleerd dus geen aardverbinding.

Morgen eens nameten.
( als ik tijd vind )

Probeer eens gewoon tussen de walaarde en je gietijzeren kiel of alu saildrive of schroefas. Een ieder geval een onderdeel dat contact maakt met de wereld.

Motor met keerkoppeling en gewone schroefas, geen saildrive.
Zou motorblok wat als centraal nulpunt dient voor de 2 accu's toch in goed elektrische contact moeten staan met het water.
Gietijzeren kiel zit in 4 lagen HB coating, ben niet zeker of dat nog contact heeft met het water. Als het goed geschilderd is niet, maar dat zie ik pas als de boot weer even droog komt om de aangroei eraf te schrappen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 09:22 #1371950

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
Tja, als je een meting gaat doen, moet die natuurlijk wel representatief zijn. Je zou natuurlijk het potentiaal verschil tussen de walaarde en een koekenpan meten, maar of dat betrouwbare resultaten geeft valt te betwijfelen?

Als jouw schip helemaal elektrisch dubbel geïsoleerd is, kan het zijn dat de meting niet zinvol is.

Maar het zou kunnen dat gezien het oppervlak van de kiel er ook capacitieve overdracht is? Voor de beleving prik dat uiteindelijk net zo hard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 feb 2022 09:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 19:00 #1372052

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7752
Meting gedaan roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

Situatie. Boot polyester zeiljacht met inboord diesel motor.
Motor, keerkoppeling, schroefas, schroef .
Shroefas RVS, Schroef ? standaard 2 blads schroef van Vova Penta MD7A.
Kiel Ijzer maar vermoedelijk goed geïsoleerd wegens 4 of meer lagen epoxy 9 HB coating.
Grevelingen meer ( dus zout water )

Meting tussen min pool accu ( verbonden met motorblok ) naar aarding van walaansluiting.

DC 270 mV + aan de kant van de walaarding.
AC 1,1 V

Aan of uitstaan van Cteck lader gaf geen significante andere meting.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 19:14 #1372055

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
Tony2920 schreef :
Meting gedaan roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

Situatie. Boot polyester zeiljacht met inboord diesel motor.
Motor, keerkoppeling, schroefas, schroef .
Shroefas RVS, Schroef ? standaard 2 blads schroef van Vova Penta MD7A.
Kiel Ijzer maar vermoedelijk goed geïsoleerd wegens 4 of meer lagen epoxy 9 HB coating.
Grevelingen meer ( dus zout water )

Meting tussen min pool accu ( verbonden met motorblok ) naar aarding van walaansluiting.

DC 270 mV + aan de kant van de walaarding.
AC 1,1 V

Aan of uitstaan van Cteck lader gaf geen significante andere meting.

Hoe zeker weet je of je motor verbinding heeft met je schroefas en/of buitenwereld?
En heeft het wel of geen stekker in de walaansluiting hebt zitten (buiten)
Als je DC systeem keurig geisoleerd is via een flexibele koppeling, dan valt er niet veel te meten en komt het overeen met de eerder genoemde koekenpan....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 feb 2022 19:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 19:31 #1372057

Wat voor stroom (AC en DC component) gaat er lopen als je deze verbinding sluit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 19:37 #1372058

Tony2920 schreef :
Meting gedaan roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

Situatie. Boot polyester zeiljacht met inboord diesel motor.
Motor, keerkoppeling, schroefas, schroef .
Shroefas RVS, Schroef ? standaard 2 blads schroef van Vova Penta MD7A.
Kiel Ijzer maar vermoedelijk goed geïsoleerd wegens 4 of meer lagen epoxy 9 HB coating.
Grevelingen meer ( dus zout water )

Meting tussen min pool accu ( verbonden met motorblok ) naar aarding van walaansluiting.

DC 270 mV + aan de kant van de walaarding.
AC 1,1 V

Aan of uitstaan van Cteck lader gaf geen significante andere meting.

Goed dat er nu eens iemand aan het meten is geslagen! Niet dat ik het allemaal kan verklaren maar dat komt wel ergens in dit draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 20:00 #1372060

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
Als het lukt zal ik morgen ook meten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 20:35 #1372068

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8377
Tony2920 schreef :

DC 270 mV + aan de kant van de walaarding.
AC 1,1 V

Aan of uitstaan van Cteck lader gaf geen significante andere meting.

Alhier het volgende gedaan:

Walstroomkabel uitgerold, maar niet aangesloten.

Spanning tussen de aarde van de wal en die van de kabel: 2V AC, netjes 50Hz en 50% dutycycle (misschien dus geen heel grote DC component). DC component liet zich niet goed vangen. Stroom niet gemeten: kleine mulitmeter die maar 500mA aan kan. Dus dorst ik niet. Maar iig te veel dus voor een scheider.

Een dergelijke DC component laat zich redelijk makkelijk verklaren door electropotentialen:

chemistryvce.weebly.com/spontaneous-reactions.html

Als je dit goed tot je laat doordringen, wordt ook meteen duidelijk waarom een galvanische scheider sowieso redelijke onzin is: je zit zo boven de 1,2V waarbij de diodes open gaan.
Laatst bewerkt: 26 feb 2022 20:45 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 21:08 #1372073

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7752
Calidris schreef :
Tony2920 schreef :
Meting gedaan roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

Situatie. Boot polyester zeiljacht met inboord diesel motor.
Motor, keerkoppeling, schroefas, schroef .
Shroefas RVS, Schroef ? standaard 2 blads schroef van Vova Penta MD7A.
Kiel Ijzer maar vermoedelijk goed geïsoleerd wegens 4 of meer lagen epoxy 9 HB coating.
Grevelingen meer ( dus zout water )

Meting tussen min pool accu ( verbonden met motorblok ) naar aarding van walaansluiting.

DC 270 mV + aan de kant van de walaarding.
AC 1,1 V

Aan of uitstaan van Cteck lader gaf geen significante andere meting.

Hoe zeker weet je of je motor verbinding heeft met je schroefas en/of buitenwereld?
En heeft het wel of geen stekker in de walaansluiting hebt zitten (buiten)
Als je DC systeem keurig geisoleerd is via een flexibele koppeling, dan valt er niet veel te meten en komt het overeen met de eerder genoemde koekenpan....

Helemaal zeker ben ik niet, alleen wat er in de keerkoppeling ben ik niet 100% zeker.
De rest is metaal op metaal. In de keerkoppeling zou er olie tussen kunnen zitten, kunststof denk ik niet. Geen flexibele koppeling.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 26 feb 2022 21:17 #1372075

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7752
Nachtvlinder schreef :
Wat voor stroom (AC en DC component) gaat er lopen als je deze verbinding sluit?

Tja niet gemeten, maar die zal afhankelijk zijn van onder andere de kabeldiameter en de lengte.
Zou in principe tot 10A moeten kunnen meten. Maar helaas niet gedaan.
Misschien volgende keer.
En misschien nog meer de verschillende contactweerstanden van de aansluitingen.
Trouwens ik meet met een digitale multimeter dus beinvloeding van DC en AC component is niet uit te sluiten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 03:54 #1372088

Spanning zonder stroom zegt niets. Denk aan een opgewreven trui :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 09:39 #1372119

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
Nachtvlinder schreef :
Spanning zonder stroom zegt niets. Denk aan een opgewreven trui :)

De stroom zal niet noemenswaardig zijn, meer in het uA bereik. Maar de dioden kunnen er wel door open gaan. Niet veel stroom, maar toch.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 10:07 #1372129

Geeft een galvanische cel waar uA’s lopen veel schade?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 10:18 #1372131

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
Nachtvlinder schreef :
Geeft een galvanische cel waar uA’s lopen veel schade?

Kwestie van geduld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 10:36 #1372140

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7752
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Spanning zonder stroom zegt niets. Denk aan een opgewreven trui :)

De stroom zal niet noemenswaardig zijn, meer in het uA bereik. Maar de dioden kunnen er wel door open gaan. Niet veel stroom, maar toch.

Ik weet niet hoeveel "verbruik" mijn goedkope digitale multimeter heeft, maar als de stroom maar in het uA bereik zit, dan gaat mijn meting waarschijnlijk de toestand beinvloed hebben.
En uA kan ik niet meten met die multimeter.
Ben benieuwt of er iemand iets van stroom kan vaststellen.

Aan de andere kant, die AC van 1,1V zou voldoende moeten zijn om een LED te laten branden.
Heb ik gratis verlichting. ( ja mijn boot ligt in Zeeland ;) en ik pa me snel aan. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 27 feb 2022 10:38 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 13:06 #1372166

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
Ik heb gemeten tussen de randaarde en het water: 1,336 Volt AC
Ook tussen motor en randaarde is 1,336V AC

Tussen de randaarde en watertank is zelfs 12 volt AC, waar de watertank nog meer aan vast zit? geen idee, maar vermoed dat dat statisch is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl