RSchreurs schreef :
Calidris schreef :
Als ballast?
De link over die galvansiche scheider is volslagen zwendel en nepperij. Zoerk het forum maar eens waar ik dat meerdere keren uitleg.
Korte versie: het ding helpt niets tegen lekstromen, maar zou héél misschien ietsje kunnen doen bij elektrolytische spanningsverschillen kleiner als 1,4 volt.
Nigel Calder heeft hier in zijn
Boatowner’s Mechanical and Electical Manual een iets genuanceerder verhaal bij.
De diodes moeten grote stroomsterktes aankunnen, er moet een condensator gebruikt worden om te voorkomen dat lekkende wisselspanning de diodes in geleiding zet en er is een statusmonitor vereist op condities.
Zijn stelling: galvanische isolators die aan ABYC A-28 voldoen zullen galvanische stroom onder de meeste omstandigheden effectief blokkeren. Kort gezegd, koop er alleen een die voldoet aan
ABYC A-28 of controleer of een exemplaar dat je aan boord hebt er aan voldoet. Hij dient in de randaardedraad, zo dicht mogelijk bij binnenkomst aan boord gezet worden.
Zelf ben ik bezig de boel aan boord van mijn polyester jacht te herzien. De grote vraag is: gaat de AC-randaarde doorverbonden worden met de DC-nul voor een verbeterde veiligheid aan boord? Zo ja, dan is er iets nodig om elektrolitische corrosie tegen te gaan.
Lekspanningen zijn vaak hoger dan 1,4 volt, dus staat een galvanische scheider al in geleiding. Die condensator is alleen maar om EMC rommel te kunnen afvoeren en draagt niet bij aan de werking.
Waarom zou je je walaarde willen verbinden aan DC-nul? Wat hoop je er me te bereiken? Als er al lekstromen optreden door de aangesloten apparatuur, lopen die ook gelijk door je DC-nul heen. In vrijwel alle gevallen zit je DC-nul aan je motorblok vast en weer aan je schroefas of saildrive.
Dat potentiele lekstroompje vind dan zijn weg naar buiten via je aluminium saildrive? Jij liever als ik.
Als je blind vertrouwd op een 100% werkende aardlek op de wal, zou het dus niet nodig zijn. Eigenlijk zou je dus ook een eigen aardlek aan boord moeten hebben, dat heb je die flauwekul van verbinden nooit nodig, had je toch al niet.
Als je zorg wil dragen dat de DC-nul niet al te ver gaat verschillen met de walaarde, kán je overwegen om er een VDR tussen te plaatsten (of meerdere parallel) Een VDR heeft dezelfde functie als de galvanische scheider, maar je kan de spanning kiezen bij aankoop. Wij gebruiken hiervoor een 24VAC type wat pas doorlaat bij 39 volt DC. dat valt nog onder de 50 volt grens ivm persoonsveiligheid.
"vroeger" maakten wij voor SSB kortegolfinstallaties de z.g. lekstroomscheider hiervoor. Buiten condensatoren zaten hierin de VDR en een gasontladingbuisje, bij elkaar een 2 trapsraket tegen bliksem inductie.