Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheidingstransformator in polyester zeilboot?

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 13:43 #1372186

Als de metalen onderwaterdelen een kathodisch potentiaal hebben, worden deze aktief beschermd als je daar een stroom van kunt maken. Dat kan óók natuurlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 14:38 #1372207

Calidris schreef :
............
Tussen de randaarde en watertank is zelfs 12 volt AC, waar de watertank nog meer aan vast zit? geen idee, maar vermoed dat dat statisch is.

Heee, statische AC, dâ's nieuw voor mij ;)
Vijftig keer per seconde je tank omdraaien? :woohoo:
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 15:07 #1372218

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7752
Berghout-2 schreef :
Calidris schreef :
............
Tussen de randaarde en watertank is zelfs 12 volt AC, waar de watertank nog meer aan vast zit? geen idee, maar vermoed dat dat statisch is.

Heee, statische AC, dâ's nieuw voor mij ;)
Vijftig keer per seconde je tank omdraaien? :woohoo:
Wim.

Ja dat is wel heel bijzonder. Wat daar de oorzaak van is wil ik ook wel eens weten.
Statische AC op een watertank.
P.S. 1 april is over ongeveer 30 dagen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 27 feb 2022 15:08 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 15:18 #1372221

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
In het boek van Nigel Calder geeft deze aan, dat lekstroom verbindingen ook kunnen ontstaan via vochtige omstandigheden en slechte verbindingen. Denk bijvoorbeeld aan een bilgepomp.

Vandaar de conclusie om alle metalen delen te verbinden, inclusief de watertanks.

Zal deze schema's nog wel eens kopieeren.

Alle zwerfstromen komen dan in de onderlinge verbindingen en niet naar een metaal deel van de doorvoeren bijvoorbeeld.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 17:11 #1372246

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29762
Berghout-2 schreef :
Calidris schreef :
............
Tussen de randaarde en watertank is zelfs 12 volt AC, waar de watertank nog meer aan vast zit? geen idee, maar vermoed dat dat statisch is.

Heee, statische AC, dâ's nieuw voor mij ;)
Vijftig keer per seconde je tank omdraaien? :woohoo:
Wim.

capacitieve lading en omdat je meet met een instrument met 10-100 megaohm inwendige weerstand kan je daarmee redelijk statische spanningen meten.

Gekscherend kan je met die meters al een paar elektronen voorbij zien komen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 feb 2022 17:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 17:14 #1372247

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29762
Tony2920 schreef :
Berghout-2 schreef :
Calidris schreef :
............
Tussen de randaarde en watertank is zelfs 12 volt AC, waar de watertank nog meer aan vast zit? geen idee, maar vermoed dat dat statisch is.

Heee, statische AC, dâ's nieuw voor mij ;)
Vijftig keer per seconde je tank omdraaien? :woohoo:
Wim.

Ja dat is wel heel bijzonder. Wat daar de oorzaak van is wil ik ook wel eens weten.
Statische AC op een watertank.
P.S. 1 april is over ongeveer 30 dagen.

Het is hier alle dagen 1 april. ;)
De 500 liter stalen tank moet je als een condensator zien t.o.v. de omgeving. In de antenne wereld noemt men dat ook wel parasitaire strooi capaciteit.

Als je b.v. een speciale antenne meter (VNA)aan de tank zou maken bij wijze van proef, dan zal je een bepaalde waarde meten (waarde-X).
Door de tank gewoon vast te pakken zal je diverse waarden zien veranderen, als gevolg van de strooicappaciteit die het menselijk lichaam toevoegt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 feb 2022 17:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 17:20 #1372248

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7752
Calidris schreef :
Tony2920 schreef :
Berghout-2 schreef :
Calidris schreef :
............
Tussen de randaarde en watertank is zelfs 12 volt AC, waar de watertank nog meer aan vast zit? geen idee, maar vermoed dat dat statisch is.

Heee, statische AC, dâ's nieuw voor mij ;)
Vijftig keer per seconde je tank omdraaien? :woohoo:
Wim.

Ja dat is wel heel bijzonder. Wat daar de oorzaak van is wil ik ook wel eens weten.
Statische AC op een watertank.
P.S. 1 april is over ongeveer 30 dagen.

Het is hier alle dagen 1 april. ;)
De 500 liter stalen tank moet je als een condensator zien t.o.v. de omgeving. In de antenne wereld noemt men dat ook wel parasitaire strooi capaciteit.

Als je b.v. een speciale antenne meter (VNA)aan de tank zou maken bij wijze van proef, dan zal je een bepaalde waarde meten (waarde-X).
Door de tank gewoon vast te pakken zal je diverse waarden zien veranderen, als gevolg van de strooicappaciteit die het menselijk lichaam toevoegt.

Ja maar 12 V is toch wel aan de hoge kant.
Met een gelijkrichterbrug en een elco kan je eventueel je accu's mee opladen ;).
Lijkt met toch dat daar iets meer aan de hand is. Tenzij er iemand in de buurt met een JF zender zit te spelen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 17:26 #1372250

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29762
Tony2920 schreef :
[

Ja maar 12 V is toch wel aan de hoge kant.
Met een gelijkrichterbrug en een elco kan je eventueel je accu's mee opladen ;).
Lijkt met toch dat daar iets meer aan de hand is. Tenzij er iemand in de buurt met een JF zender zit te spelen.

Dan heb je het woord statisch niet begrepen. denk aan de wollentrui van Vlinder.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 17:31 #1372251

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7752
Calidris schreef :
Tony2920 schreef :
[

Ja maar 12 V is toch wel aan de hoge kant.
Met een gelijkrichterbrug en een elco kan je eventueel je accu's mee opladen ;).
Lijkt met toch dat daar iets meer aan de hand is. Tenzij er iemand in de buurt met een JF zender zit te spelen.

Dan heb je het woord statisch niet begrepen. denk aan de wollentrui van Vlinder.

Ik meende gelezen te hebben dat jij het over AC had.
"Tussen de randaarde en watertank is zelfs 12 volt AC,"
Waarvan je het vermoeden opperde dat het statisch was ? !
Ik meen dat het misverstand daar mee te maken zal hebben.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 27 feb 2022 17:39 #1372254

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29762
Tony2920 schreef :
Calidris schreef :
Tony2920 schreef :
[

Ja maar 12 V is toch wel aan de hoge kant.
Met een gelijkrichterbrug en een elco kan je eventueel je accu's mee opladen ;).
Lijkt met toch dat daar iets meer aan de hand is. Tenzij er iemand in de buurt met een JF zender zit te spelen.

Dan heb je het woord statisch niet begrepen. denk aan de wollentrui van Vlinder.

Ik meende gelezen te hebben dat jij het over AC had.
"Tussen de randaarde en watertank is zelfs 12 volt AC,"
Waarvan je het vermoeden opperde dat het statisch was ? !
Ik meen dat het misverstand daar mee te maken zal hebben.

Ik denk dat de meting van de watertank niet realistisch is. Daarom heb ik juist tussen waalaarde en water gemeten naast het schip. Het schip zat ondertussen ook nog aangesloten. Ik beschouw het buitenwater wel al als referentie.
Aan boord kan ik niet bepalen welke delen er verbonden zijn met het water. De watertank in ieder geval niet. Het motorblok wel via het water in de koelleidingen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 28 feb 2022 19:19 #1372492

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7752
Tony2920 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wat voor stroom (AC en DC component) gaat er lopen als je deze verbinding sluit?

Tja niet gemeten, maar die zal afhankelijk zijn van onder andere de kabeldiameter en de lengte.
Zou in principe tot 10A moeten kunnen meten. Maar helaas niet gedaan.
Misschien volgende keer.
En misschien nog meer de verschillende contactweerstanden van de aansluitingen.
Trouwens ik meet met een digitale multimeter dus beinvloeding van DC en AC component is niet uit te sluiten.

Vandaag gemeten, zowel DC als AC niets geen mA te meten, zelfs niet op 2mA schaal.
Jammer dus geen gratis led verlichting.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 28 feb 2022 19:30 #1372494

Bij twijfel een 9 V batterij ertussen om je boot kathode te laten zijn :woohoo:



Wel goed op de polariteit letten, ander wordt je boot júíst opgegeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 08 mrt 2022 21:51 #1374428

dit is nou precies waar die scheidings diode's voor zijn je zou maar aan een paal liggen en je buurman ligt aan dezelfde paal en is de Cathode lost jouw boot op nadat je anode's op zijn of onderdelen van jouw boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 19 jan 2024 11:52 #1535824

Calidris schreef :
Als ballast?

De link over die galvansiche scheider is volslagen zwendel en nepperij. Zoerk het forum maar eens waar ik dat meerdere keren uitleg.

Korte versie: het ding helpt niets tegen lekstromen, maar zou héél misschien ietsje kunnen doen bij elektrolytische spanningsverschillen kleiner als 1,4 volt.
Nigel Calder heeft hier in zijn Boatowner’s Mechanical and Electical Manual een iets genuanceerder verhaal bij.
De diodes moeten grote stroomsterktes aankunnen, er moet een condensator gebruikt worden om te voorkomen dat lekkende wisselspanning de diodes in geleiding zet en er is een statusmonitor vereist op condities.
Zijn stelling: galvanische isolators die aan ABYC A-28 voldoen zullen galvanische stroom onder de meeste omstandigheden effectief blokkeren. Kort gezegd, koop er alleen een die voldoet aan ABYC A-28 of controleer of een exemplaar dat je aan boord hebt er aan voldoet. Hij dient in de randaardedraad, zo dicht mogelijk bij binnenkomst aan boord gezet worden.
Zelf ben ik bezig de boel aan boord van mijn polyester jacht te herzien. De grote vraag is: gaat de AC-randaarde doorverbonden worden met de DC-nul voor een verbeterde veiligheid aan boord? Zo ja, dan is er iets nodig om elektrolitische corrosie tegen te gaan.
Laatst bewerkt: 19 jan 2024 11:55 door RSchreurs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 19 jan 2024 12:33 #1535831

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29762
RSchreurs schreef :
Calidris schreef :
Als ballast?

De link over die galvansiche scheider is volslagen zwendel en nepperij. Zoerk het forum maar eens waar ik dat meerdere keren uitleg.

Korte versie: het ding helpt niets tegen lekstromen, maar zou héél misschien ietsje kunnen doen bij elektrolytische spanningsverschillen kleiner als 1,4 volt.
Nigel Calder heeft hier in zijn Boatowner’s Mechanical and Electical Manual een iets genuanceerder verhaal bij.
De diodes moeten grote stroomsterktes aankunnen, er moet een condensator gebruikt worden om te voorkomen dat lekkende wisselspanning de diodes in geleiding zet en er is een statusmonitor vereist op condities.
Zijn stelling: galvanische isolators die aan ABYC A-28 voldoen zullen galvanische stroom onder de meeste omstandigheden effectief blokkeren. Kort gezegd, koop er alleen een die voldoet aan ABYC A-28 of controleer of een exemplaar dat je aan boord hebt er aan voldoet. Hij dient in de randaardedraad, zo dicht mogelijk bij binnenkomst aan boord gezet worden.
Zelf ben ik bezig de boel aan boord van mijn polyester jacht te herzien. De grote vraag is: gaat de AC-randaarde doorverbonden worden met de DC-nul voor een verbeterde veiligheid aan boord? Zo ja, dan is er iets nodig om elektrolitische corrosie tegen te gaan.

Lekspanningen zijn vaak hoger dan 1,4 volt, dus staat een galvanische scheider al in geleiding. Die condensator is alleen maar om EMC rommel te kunnen afvoeren en draagt niet bij aan de werking.

Waarom zou je je walaarde willen verbinden aan DC-nul? Wat hoop je er me te bereiken? Als er al lekstromen optreden door de aangesloten apparatuur, lopen die ook gelijk door je DC-nul heen. In vrijwel alle gevallen zit je DC-nul aan je motorblok vast en weer aan je schroefas of saildrive.
Dat potentiele lekstroompje vind dan zijn weg naar buiten via je aluminium saildrive? Jij liever als ik.
Als je blind vertrouwd op een 100% werkende aardlek op de wal, zou het dus niet nodig zijn. Eigenlijk zou je dus ook een eigen aardlek aan boord moeten hebben, dat heb je die flauwekul van verbinden nooit nodig, had je toch al niet.
Als je zorg wil dragen dat de DC-nul niet al te ver gaat verschillen met de walaarde, kán je overwegen om er een VDR tussen te plaatsten (of meerdere parallel) Een VDR heeft dezelfde functie als de galvanische scheider, maar je kan de spanning kiezen bij aankoop. Wij gebruiken hiervoor een 24VAC type wat pas doorlaat bij 39 volt DC. dat valt nog onder de 50 volt grens ivm persoonsveiligheid.
"vroeger" maakten wij voor SSB kortegolfinstallaties de z.g. lekstroomscheider hiervoor. Buiten condensatoren zaten hierin de VDR en een gasontladingbuisje, bij elkaar een 2 trapsraket tegen bliksem inductie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 jan 2024 12:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 19 jan 2024 20:30 #1535969

Calidris schreef :
Lekspanningen zijn vaak hoger dan 1,4 volt, dus staat een galvanische scheider al in geleiding. Die condensator is alleen maar om EMC rommel te kunnen afvoeren en draagt niet bij aan de werking.
De ABYC norm A-28 schrijft o.a. voor:
  • The ability to conduct up to 3 amps of AC current while still blocking DC current.[/i]
Die condensator staat parallel aan de diodes geschakeld. Lijkt me niet alleen voor EMC.

Calidris schreef :
Waarom zou je je walaarde willen verbinden aan DC-nul?
ABYC standard E-11 AC & DC Electrical Systems on Boats schrijft dit voor. Dit in combinatie met het elektrisch doorverbinden van alle geleiders in contact met water.

Calidris schreef :
Wat hoop je er me te bereiken?
Calder noemt 3 gevaren bij het ontbreken:
  1. Een lekstroom van AC-fase naar DC-nul heeft geen veilige route naar de wal en komt bij de matige geleidbaarheid van zoet water op hoge spanning, met gevaar voor mensen aan boord en zwemmers naast de boot.
  2. Vermijden van gevaarlijke potentiaalverschillen bij onweersomstandigheden.
  3. Er is een reële kans dat er in een walstroomlader, boiler of koeling toch een dergelijke verbinding bestaat, waar je vervolgens geen adequate maatregelen tegen neemt.
Calidris schreef :
Als je blind vertrouwd op een 100% werkende aardlek op de wal, zou het dus niet nodig zijn. Eigenlijk zou je dus ook een eigen aardlek aan boord moeten hebben, dat heb je die flauwekul van verbinden nooit nodig, had je toch al niet.
De aardlekschakelaar aan boord ligt al klaar voor installatie, maar ik eerder gelezen dat de afschakelstroom (35 mA) hoger is dan veilig en de afschakeltijd (~ 100 ms) langer dan veilig.
Ik lees nu echter:

The AC grounding to DC negative connection should never be cut (however, see the Ground Fault Circuit Breakers sidebar). The only correct ways to galvanically isolate an AC circuit are with a galvanic isolator or an isolation trans-former.

uit die Ground Fault Circuit Breakers sidebar:

Given the presence of a whole-boat RCD, the European ISO standards permit the AC-to-DC grounding connection to be omitted, substantially reducing galvanic corrosion issues when plugged into shore power. It is felt that the RCD on its own provides adequate protection against leakage currents, making the AC-to-DC grounding connection unnecessary. However, the ABYC does not accept this position and still requires the AC-to-DC grounding connection. (RCD is aardlekschakelaar)

OK, ik denk dat ik er als Europeaan uit ben. Een aardlekschakelaar zou afdoende beveiliging moeten bieden tegen blootstelling aan AC-lekstromen en een verbinding tussen AC-randaarde en DC-nul overbodig maken.

Calidris schreef :
Als je zorg wil dragen dat de DC-nul niet al te ver gaat verschillen met de walaarde, kán je overwegen om er een VDR tussen te plaatsten (of meerdere parallel).

Als veiligheidsmaatregel voor de personen aan boord?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 19 jan 2024 21:41 #1535976

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29762
ABYC E-11 is niet van toepassing in EU, leuk voor thuis.

Heb je wel eens uitgerekend hoe groot een condensator moet zijn om 3A bij 50Hz door te laten? Onhandig groot.
Alle stroom gaat gewoon door de anti-parallelle diodes of VDR's

Het doorverbinden van walaarde aan DC-nul maakt de kans op elektrolyse heel veel groter, een galvanische scheider van 1,4 volt drempel heeft veranderd daar niet heel veel aan omdat d spanning gewoonweg te laag is. 10-30 volt is een meer reële spanning. Daar zorgt dus een VDR prima voor.

Een galvanische scheider blijft gewoon een kwetsbare halfgeleider component, daarom beschouw ik zo'n ding als een onderbreking van je walaarde naar DC-nul, met de genoemde risico's

Aardlek is 30ma of 100 of 300ma, geen 35.

Scheidings trafo is altijd betere maar duurdere oplossing, mits secundair weer voorzien van eigen aardlek circuit. Zie de PDF hier op ZF (goed zoeken!!!!)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 jan 2024 08:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 19 jan 2024 21:57 #1535977

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13853
Jugo
laat...
niet druk maken over aardlek wappies
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 19 jan 2024 22:28 #1535979

??

Ik lees hierboven een prima inhoudelijke discussie met goed uitgelegde argumenten.

Je wappie veroordeling vind ik misplaatst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 19 jan 2024 22:32 #1535980

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13853
argumenten is niet relevant
wat zijn technische criteria
en feiten

rest my case...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 19 jan 2024 22:35 #1535982

Welke technische feiten en criteria kloppen niet of mis jij?

“I rest my case” betekent het tegengestelde van wat jij denkt overigens!
Laatst bewerkt: 19 jan 2024 22:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 19 jan 2024 22:42 #1535984

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13853
NV,
geen zin om uit te leggen wat denk ik al 10x geschreven is
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 19 jan 2024 22:43 #1535985

Dan had je beter niets kunnen opmerken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 19 jan 2024 22:44 #1535986

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13853
sure
wacht maar af
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl