Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verbetering navigatieapparatuur

Verbetering navigatieapparatuur 07 mrt 2022 13:10 #1374090

  • HVO
  • HVO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Verbetering navigatie apparatuur.
Wie geeft mij wat richting hoe dit te doen?
Ik heb vorig jaar een Spirit 32 gekocht, met de onderstaande navigatieapparatuur (naast dubbel kompas, vaste en HH marifoon.) aan boord:
Autohelm (Seatalk): Wind ST50, Speed ST50,
Depth ST50, Stuurautomaat ST4000 inclusief benedendeks fluxgate kompas, Multi ST50 (diepte, log, kompas &wind) en Nav 1200 GPS ontvanger (aangesloten op Autohelm Seatalk).
De Nav 1200 GPS ontvanger wil ik vervangen, deze is gedateerd en het duurt vrij lang voor voldoende satellieten gevonden zijn om de positie weer te geven.
Hoe kan ik met een modernere GPS de ST50 apparatuur, die m.i. nog goed werkt, voorlopig blijven gebruiken en digitaal navigeren mogelijk te maken met behulp van een tablet (het idee is hiervoor een Androïd tablet te gaan gebruiken) of betaalbare plotter.
Ik zie regelmatig op FB apparatuur van Quark-Elec voorbij komen, waarbij ook allerlei functies in te bouwen zijn zoals AIS etc.
Ook las ik hier op ZF over GPS apparatuur van Onwa...
Als er dan ook nog mogelijkheid is om vanaf een ingegeven waypointroute de stuurautomaat te bedienen zou dat mooi zijn.
Ik weet dat er veel te vinden is op ZF over dit onderwerp, maar mijn kennis van deze systemen is beperkt. Daarom hoop ik bij deze gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen, die dit vraagstuk al eerder hebben opgelost en inmiddels de voor- en nadelen kennen. Bij voorbaat mijn dank!
Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 07 mrt 2022 14:13 #1374103

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Dat sturen op waypoint is heel aardig, maar imo niet nodig. Boot in de juiste richting sturen, knopje drukken en je komt ook heel goed uit. De correctie door de gps gaat op xte, en dan vrij lomp. Bij mij aan boord is dat prima geregeld en zou het kunnen, maar gebruik het echt nooit.
Wel heb ik xte, btw en cog in beeld, zodat ik af en toe kan checken of we niet enorm verleieren en desnoods kan bijsturen.

Je gps data naar je tablet. Kan, maar voor veel tablets niet nodig. Die vinden hun eigen gps signaal, net als je telefoon dat doet. Check dat eerst.

Een losse gps unit zoals jij die nu hebt zijn obscuur aan het worden helaas. Dat gaat nu vooral via de plotters. Zodoende worden ze bijna niet meer gemaakt. Of de Onwa nog gemaakt wordt twijfel ik ook aan eigenlijk.

Koppelen met de ST50 apparatuur moet via een converter nmea 0183 of 2000 naar Seatalk. Ik zweer bij Shipmodul of de Roosmux (alleen nmea 0183). Die quark heb ik geen ervaring mee. Anderen hier wel, maar het is wel opletten qua specificaties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 07 mrt 2022 14:34 #1374106

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Wil je alleen de GPS vervangen en daarna het systeem op een iPad zichtbaar krijgen (en navigeren?)

Kijk dan eens naar een Raymarine Axiom Plotter, GPS ingebouwd, WiFi, aan te sluiten op je SeaTalk-netwerk met een converter en de Raymarine Control App op je iPad (mirrort het scherm van de plotter en is vanaf iPad bedienbaar).

Bevalt ons erg goed B) - en aan nieuwe GPS en randapparatuur om de boel aan elkaar te knopen en iPad app's en kaarten ben je ook bets een bedrag kwijt.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 07 mrt 2022 14:42 #1374113

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6316
Nieuwe losse GPS units zijn er volgens mij alleen nog van Furuno, de GP-33 (bol.com) en GP-39 (Dekker) zo te zien. De ONWA GPS unit is al geruime tijd niet meer in het assortiment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 07 mrt 2022 15:17 #1374127

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Wij hebben wel ervaring met de spulletjes van Quark. Bevalt meer dan uitstekend. Ik heb er één die naast AIS ontvangt (tot 50nm) ook conversie van St1 naar NMEA2000 en NMEA0183 doet. Met hierop een hele eenvoudige GPS ontvanger is de fix sneller dan met de ingebouwde GPS van de Aciom Plotter. En natuurlijk alles beschikbaar via WiFi,

Een moderne Plotter is zeker fijn maar niet goedkoop. Je kunt op dit moment flink wat besparen door de goedkoopste Raymarine Plotter te kopen die je kan vinden en gebruik te maken van de cash back actie van Raymarine. Maar er zijn natuurlijk meer goede plotters te koop.

Ik vind de Quark een ideale brug tussen mijn oude apparatuur en moderne plotter.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 07 mrt 2022 16:12 #1374142

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Na een aantal boten en teveel tijd en uitgaven aan zaken met een stekker en vast op de boot bij verkoop doe ik het nu zo. Android smartphone met groot scherm en spatwaterdicht, bv de Samsung Galaxy plus modellen (bv s9,s10 etc). Goede gps, goed scherm nits etc, IP68 dus kan tegen spatje, legio navigatie apps , bv navionics maar ook bv knrm app. Powerbank en extra bv SD128gb kaartje erbij en klaar. Je kunt er ook mee bellen,fotograferen, netflixen, scherm projecteren op monitor, draadloos batterij opladen, Google maps satelliet foto view met 4g etc.

Plotters, papieren kaarten is zo 2021 ;) Dat muxen ben ik ook mee gestopt, verhouding moeite, opbrengst is negatief... op een 10m boot zijn losse schermpjes voor diepte , wind, stuurautomaat prima apart eigenlijk.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2022 17:15 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 07 mrt 2022 17:42 #1374154

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
@15kts; Ik kan je goed volgen, maar in heb ook de meerwaarde van de integratie van alle instrumenten erg kunnen waarderen.

Jou opzet zal ook zeker prima werken, ik zou alleen de weergave van AIS erg missen. Dat kan natuurlijk nog altijd met een ontvanger met WiFi



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 07 mrt 2022 21:09 #1374205

  • Pieraat
  • Pieraat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Een mooie GPS plotter buiten ervaar ik als erg prettig maar hoe belangrijk dat is hangt denk ik vooral van je vaargebied en soort varen af. 7 inch in je kajuitschot of in een console boven je schuifluik is erg praktisch. Om vanuit een St 50 set ook te integreren met een GPS plotter heb je altijd iets nodig om de protocollen te vertalen. Misschien ook weer aparte kabels…
Van Seatalk 1 (oude versie) naar NMEA0183 of NMEA2000.
Veel nieuwe plotters praten alleen NMEA 2000.
Garmin GPSmap 723/923 kunnen wel NMEA0183 en NMEA2000.
Raymarine Axiom plus 7/9 weer niet. Zo ook de meeste B&G.
Op marktplaats kan je converters/muxen vinden en waarschijnlijk zijn deze converters van ST oud naar NMEA0183 niet moeilijk vinden.

Recent had ik ook de afweging. Uiteindelijk gekozen voor Garmin vanwege inbouwdiepte en stekkerposities.
De Raymarine axiom heeft deze schuin onder zitten waardoor inbouw boven een schuifluik wat lastiger is.

Ik zou vooral een goed plannetje maken waar je uiteindelijk uit wilt komen. Wel geen plotter of een tablet, wel geen ais, wel geen transponder. Aparte VHF antenne voor ais of combi met VHF. Wat als over een paar jaar toch de St50 vervangen moet worden. En onderschat de kosten van extra kabels en converteren niet.
Misschien kies je dan even niet te integreren en dat pas te doen bij de vervanging van je meters etc..
Succes met je puzzel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 07 mrt 2022 21:29 #1374211

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 560
Sluit ik me helemaal bij aan, hier ook ST50 series met seatalk, gecombineerd met multiplexer met AIS en GPS antenne van Quark, werkt top op iPad Pro met Navionics.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 07 mrt 2022 21:40 #1374215

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Ik heb een Waarschip 28ft met vergelijkbare ST50 klokken en een ST4000 automaat, en een Furuno 31 GPS. Navigatie met losse Samsung tablet. Heb je eerder met een stuurautomaat gevaren? Op waypoints varen doe je eigenlijk niet met een automaat, hoogstens neem je met de hand een koers over van je GPS als je daar waypoints in hebt gezet. Maar dat is onderhand old-school, ik denk dat er weinig mensen meer op waypoints varen in klassieke zin, de meesten zullen gewoon op de plotter een route intikken en de grondkoers gelijk leggen aan een traject, met de hand sturend, en dan vervolgens op die koers de automaat inschakelen. Zonder erg op de kompaskoers te letten.
Voor het net zou je bij een dwarstij wél een kompaskoers moeten uitzetten met stroomcompensatie, anders vaar je om als je stug een grondkoers volgt of op een waypoint stuurt. Maar hoeveel doen dit? Steeds minder denk ik.

Conclusie: je basisinstrumenten zijn prima, houden zo zolang ze werken. Idem de stuurautomaat. Een stand-alone GPS zoals de geliefde Furuno 31/32 wordt niet meer gemaakt de Furuno 33 is niet leverbaar (teruggetrokken uit de markt). Dus jagen op Marktplaats als je naast een navigatieinstrument als een plotter een GPS wil.
Voor je navigatiesoftware zou ik het houden bij een tablet. Samsung heeft fraaie 8" en 10" die wat robuuster en spatwaterdicht uitgevoerd zijn, tot aan IP68 aan toe.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2022 21:52 door samvh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 07 mrt 2022 21:50 #1374217

Zo’n open vraag maakt het ons mogelijk om je alle kanten op te sturen (behalve de goede). Als je het systeem gaat moderniseren als het gaat om je navigatie en het aansturen van de stuurautomaat en het op een scherm navigeren maakt het ook uit waar je precies vaart of zou willen varen de komende jaren. Ook het verder weg liggende doel moet je nu benoemen en je zelf ook afvragen in hoe diep je in de materie wilt duiken van het aansluiten van apparatuur van verschillende merken die met verschillende protocollen werken. Uit je openingspost maak ik op dat je daar niet echt naar opzoek bent. In stapjes moderniseren waarbij je zoveel mogelijk apparatuur van één leverancier gebruikt kan je veel hoofdpijn besparen. Houd er ook rekening mee dat de stuurautomaat een eindig levensduur heeft waardoor je ook die op termijn vervangt

Het eerst wat je moet weten is of alle huidig apparatuur aan elkaar geknoopt is. Dat kan maar hoeft niet kunt de meters ook afzonderlijk voeden. Het meest urgente probleem is de inadquate GPS informatie. De meest eenvoudig oplossing is om te starten met een Raymarine plotter met ingebouwd GPS en een brigde tussen het huidge sealtalk en new seatalk . Je schrijft alleen over AIS ontvangen, maar AIS signaal zenden heb ik het afgelopen jaar ervaren is gewoon handig. Een AIS transponder beschikt over een eigen GPS Nu investeren in een ontvanger en over twee jaar in transponder kun je beter vermijden.
Ga gewoon eens praten met een leverancier bij jouw in de buurt Bij de grotere watersportwinkels lopen er vaak specialisten rond met wie je een afspraak kun maken en leg ze jouw vraag voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 08 mrt 2022 07:45 #1374245

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Daar heb je wel gelijk in. Ik zag AIS niet in de opening post staan (niet goed gelezen!) maar dan zou ik net als de post hierboven direct voor een AIS transponder gaan ( met wifi, bt, geïntegreerde gps en splitter, bijvoorbeeld 2 watt nu in uitverkoop) en dan bij een winkel (bv de zf sponsoren) die je bij aankoop verzekeren dat bij een bootwissel de MMSI gratis om geprogrammeerd wordt zodat je die mee kunt nemen naar je volgende boot.

Via de smartphone kun je dan AIS zien (en diepte als je de ingebouwde mux van de AIS gebruikt). Tablet kan ook maar is weer een "extra" ding dat ook ergens vast moet en vaak niet zelfstandig internet heeft, ook kwetsbaarder. De plus S modellen zijn 6.4 inch met heel goed scherm, echt ruim voldoende en in de kajuit kun je het beeld projecteren op een grote HD monitor via hdmi, bedraad toetsenbordje, usb muis erbij (er zijn hdmi, usb , LAN adapters die je aansluit op de usb c van de smartphone voor iets van 20 euro, gebruik ik als dockingstation. Je kunt via de adapters ook laden via PD).

Je hebt dan een volwaardige pc in de kajuit met 4G internet en groot scherm en in de kuip een handzaam goed standalone oplossing voor navigatie. Die smartphones zijn verbazingwekkend krachtig. Bevalt mij beter dan vorige oplossingen die ik had maar smaak verschilt natuurlijk. Plotters en papieren kaarten is onderhand wel heel erg 2021 ;) maar ook leuk natuurlijk.










Bert65 schreef :
@15kts; Ik kan je goed volgen, maar in heb ook de meerwaarde van de integratie van alle instrumenten erg kunnen waarderen.

Jou opzet zal ook zeker prima werken, ik zou alleen de weergave van AIS erg missen. Dat kan natuurlijk nog altijd met een ontvanger met WiFi



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 08 mrt 2022 08:53 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 08 mrt 2022 08:42 #1374266

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Een plotter gaat 10 jaar mee of langer met nog een 2e hands waarde. Doet alles wat je wilt zonder morren.
Mijn ervaringen met de levensduur van een tablet zijn bedroevend. Tel daarbij het gehannes met verbindingen en de kans op schade bij beroerd weer en maak dan je keus.
Tablet, leuk voor erbij maar iemand die het zeegat uitgaat kiest wat anders vermoedelijk.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2022 08:43 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 08 mrt 2022 08:57 #1374269

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Ik vond de AIS weergave op een plotter bedroevend slecht visueel en ook beperkt door de toch verouderde techniek in plotters ( mijn vorige dan tenminste) . Op mijn smartphone is het beter dan op de plotter op mijn vorige boot maar kan aan mij liggen. Ook het gedoe met kaarten voor de plotter en daarnaast de smartphone (navionics) vond ik niet handig en dubbelop. Binnen 4G bereik gebruik ik google maps satelliet foto view ook vaak, soms handig.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2022 09:04 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 08 mrt 2022 09:25 #1374277

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Tja, die generatie van Axiom en de soortgelijken zijn gewoon top.
geheugenkaartje erin en crisp beeld onder alle omstandigheden en iedere weergave is in te stellen. Verbinding met de rest van je apparatuur is eenmalig en werkt gewoon..
Je hebt het over oude plotters. 10 jaar, 15 jaar oud? moet je er eens een tablet van die leeftijd naast leggen :laugh:
Je kunt ook je navionics op je telefoon achterwege laten. Met 4G heb je toch ook maps en foto view? Dubbelop de andere kant op.
De discussie is op voorhand kansloos want ik zie geen fluit buiten op mijn tablet laat staan op mijn telefoon daarbij flikkert die door de kuip heen want als ik hem echt nodig heb ligt die boot niet stil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 08 mrt 2022 09:31 #1374282

Daar zijn goede houders voor, te bevestigen op je kajuitopbouw, aan railing etc...

Ik heb nog nooit een iPad kapot zien gaan. Schrijven nauwelijks af, kaartmateriaal is veel goedkoper etc. Zicht met felle zon is flut, maar hoe erg is dat? Overdag kun je tonnen gewoon zien. Verder zit ik toch niet heel de tijd op een scherm te kijken.

(ik heb nooit een plotter gehad dus ik geen eerlijke praktijkvergelijking maken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 08 mrt 2022 09:46 #1374284

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
koko schreef :
Dat sturen op waypoint is heel aardig, maar imo niet nodig.

Sterker nog: ik doe het nooit. Het kan trouwens bij mij aan boord ook niet, want er is geen koppeling tussen stuurautomaat en plotter/boordcomputer.

Je weet zo'n beetje waar je heen wilt, je brengt de boot op koers en checkt met regelmatige tussenpozen de vector die elk fatsoenlijk navigatieprogramma laat zien. De lengte van de vector is vaak instelbaar. Het mooie is dat die vector de invloeden van stroom en wind verwerkt. Je ziet dus bij voorbaat waar je uit gaat komen.
Als je regelmatig naar die vector kijkt en een route in je hoofd hebt, zie je vanzelf of het tijd is om bij te sturen.

Eenmaal op een (bezeilde) koers is er al snel niet veel meer te doen dan zitten en kijken. Je hebt tijd genoeg om jezelf actief met de navigatie bezig te houden. Daardoor zie je veel beter waar je mee bezig bent, dan wanneer je het sturen aan de computer/plotter overlaat.

Varen op waypoints creëert slechte navigators.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 08 mrt 2022 09:55 #1374286

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Wadloper schreef :
koko schreef :
Dat sturen op waypoint is heel aardig, maar imo niet nodig.

Sterker nog: ik doe het nooit. Het kan trouwens bij mij aan boord ook niet, want er is geen koppeling tussen stuurautomaat en plotter/boordcomputer.

Je weet zo'n beetje waar je heen wilt, je brengt de boot op koers en checkt met regelmatige tussenpozen de vector die elk fatsoenlijk navigatieprogramma laat zien. De lengte van de vector is vaak instelbaar. Het mooie is dat die vector de invloeden van stroom en wind verwerkt. Je ziet dus bij voorbaat waar je uit gaat komen.
Als je regelmatig naar die vector kijkt en een route in je hoofd hebt, zie je vanzelf of het tijd is om bij te sturen.

Eenmaal op een (bezeilde) koers is er al snel niet veel meer te doen dan zitten en kijken. Je hebt tijd genoeg om jezelf actief met de navigatie bezig te houden. Daardoor zie je veel beter waar je mee bezig bent, dan wanneer je het sturen aan de computer/plotter overlaat.

Varen op waypoints creëert slechte navigators.

Dat is allemaal sterk afhankelijk van het vaargebied en persoonlijke smaak en de navigatie mogelijkheden van het schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 08 mrt 2022 09:57 #1374287

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Het was inderdaad een +- 10 jaar oude plotter en toen een nieuwe smartphone met 6.4" scherm met 1200 nits (cd/m2). Niet een eerlijke vergelijking, daar heb je wel gelijk in. Tablets heb ik ook geen goede ervaringen mee, vooral schermbreuk ... Smartphone bevalt me nu goed en is degelijker dan een tablet ( in mijn ervaring dan). Ik noem het maar als optie omdat ik dit niet vaak zie als alternatief voor bv Plotter/minipc/RPI/tablet/papieren kaart ;). Hangt af van persoonlijke voorkeuren maar is een optie dus die voor mij in ieder geval werkt (buiten kun je een opstelling maken met draadloos opladen batterij, heb ik nog niet maar wel van plan).
holtere schreef :
Je hebt het over oude plotters. 10 jaar, 15 jaar oud? moet je er eens een tablet van die leeftijd naast leggen :laugh:
.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2022 10:15 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 08 mrt 2022 09:57 #1374290

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2395
Ergens doe je iets niet goed als je zegt dat een tablet door de hele kuip vliegt als het schip wat gaat wiebelen. Ik gebruik al 8 jaar(dezelfde) tablet tot grote tevredenheid. Hij zit dus ook al 8 jaar vast met twee simpele klittenband stroken. Altijd zeevast en ook weer gemakkelijk los te nemen. In de Zweedse scheren echt fantastisch met een goed geprogrammeerde route. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan deze configuratie. Bij fel zonlicht lastig af te lezen, maar het minst vind ik nog de kwetsbaarheid van dat usb-c stekkertje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 08 mrt 2022 12:10 #1374315

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1753
Ik heb ook in het verleden met vergelijkbare set Raymarine instrumenten incl gekoppelde ST4000 gevaren incl AIS plotter en Transponder ( dat merk ben ik vergeten ). Werkt allemaal goed en plotter voor je neus in de kuip is natuurlijk erg handig. Gekoppelde stuurautomaat heeft me alleen ooit goed geholpen single-handed een Bretons riviertje binnen te lopen met tig meter verval en enorme en varierende dwarsstroom......handig, maar zeker geen noodzaak en het vergt nogal wat vertrouwen in elektronica als je ziet hoe je boot door de stroomrafels wordt gestuurd om maar op koerslijn te blijven. :(

Nadeel is de enorme hoeveelheid geld ( en tijd) die het kost aan alle gekoppelde zooi, die je toch bij verkoop afschrijft of na 10jr kapot of old-school is.

Die boot is verkocht, zeezeilen staat op laag pitje en nu is voor mij op mijn huidige boot een Samsung Galaxy, losse stuurautomaat en losse handheld dsc marifoon ruim voldoende electronica voor een coastal tripje.
Ook mijn oude log, diepte en windset zijn van boord. Wel is er nog een goed kompas, peilkompas en misschien ooit een AIS-wifi transponder als ik me nog eens aan een drukke oversteek ga wagen.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 08 mrt 2022 12:14 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 08 mrt 2022 15:54 #1374349

Integratie kost inderdaad nog wel wat hoofdbrekens, vooral als je verschilllende merken aan elkaar knoop of apparaten van verschillende genratie in 1 netwerk gebruikt. Wat leuk is en wat nodig is wordt bepaald door vaargebied en bemanning. Als je zoals ik vooral solo vaart is die integratie rond de plotter ideaal. Het eerste jaar voer ik nog met een iPad maar dat was in meerde opozichten een deceptie. Onvoldoende zichtbaar in direct zonlicht batterij veel te snel; leeg en niet te gebruiken in een beschermende case wegens oververhitting bij een buitentemperatuur van 20 graden of hoger.
Mijn stuurwiel staat een meter achter de buiskap waardoor montage onder de buiskap niet relevant is. Integratie plotter met stuurautomaat in niet perce nodig maar werkt toch wel gemakkelijk. zoals hiervoor beschreven. je kunt op de kaart met een klik aangeven waar je naar toe wilt varen. Is net weer wat minder handelingen dan het combineren van kompaskoers op de stuurautomaat en de koers over de grond op je tablet of plotter. Ik gebruik mijn tablet nog wel er staat ook een backup kaart op zodat ook bij uitval van de plotter ik nog electronisch kan navigeren. Integratie met de windvaanmeter is super handig als je in vlagerig weer hoog aan wind op de stuurautomaat wilt varen. Dat gebruik in relatief vaak op water als Volkerak en de Oosterschelde als er gelaveert moet worden. Een hoog invallende windvlaag met een vaste koers op de stuurautomaat kan er toe leiden dat je fok bak komt te staan en dan heeft de stuurautomaat niets meer in te brengen.
Misschien kan TS iets meer vertellen over vaarwater en bemanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 09 mrt 2022 10:51 #1374498

  • HVO
  • HVO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Heren,

Wat een mooi forum is dit!
Hartelijk dank voor jullie reacties, het delen van jullie ervaringen en adviezen.
Als ik die zo lees, dan denk ik dat een Quark-elec multiplexer voor mij interessant is, met name om mijn huidige ST50 apparatuur te kunnen blijven gebruiken in combinatie met kaartvoering op een tablet, of een (goede, gebruikte)plotter als ik die kan bemachtigen. Ik lees dat een gekoppelde stuurautomaat (ST4000) niet altijd ideaal is. Voorlopig zal ik mijn stuurautomaat met name gebruiken voor haven uit-in vaartjes en sluis doorvaarten etc.
Mijn vaargebied is voorlopig Markermeer, IJsselmeer en Waddenzee. Hoewel, op termijn een tocht naar Denemarken en/of Zuid-Bretagne lokt!
Ik blijf nieuwsgierig naar jullie ervaring en raad, dus alvast mijn dank daar voor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 09 mrt 2022 11:04 #1374499

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Beslis misschien eerst of je wel of geen AIS transponder wilt. Dit kan je onnodige kosten besparen.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2022 11:04 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbetering navigatieapparatuur 09 mrt 2022 11:10 #1374501

Wij hebben beide aan boord een plotter en tablet gekoppeld aan roosmux en st50 apparatuur en AIS. Wij varen vaak buiten de pieren en de plotter fungeert samen met de papieren kaarten als backup met oude kaarten. Ik vind de tablet een stuk fijner navigeren. wij hebben een ram-mount houder en verschillende 2 bevestigingspunten in de kuip. Wingps is erg toegangelijk, maar wij gebruiken ook opencpn om te wennen aan het minder gebruiksgemak voor toekomstige atlantische oversteek. Bevalt mij prima.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2022 11:12 door pimsalabim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl