OldBawley schreef :
In het draadje “
zeilersforum.nl/index.php/foru...9-iemand-ooit-gedaan “ leg ik uit waarom ik denk aan een buitenboordmotor voor ons zeilbootje.
Een mooie oplossing zou zijn de Torqeedo cruise 6. Die loopt echter op 48 Volt en mijn elektrisch systeem is 12Volt. Als ik elektrisch ga wil ik met enkel zon en mijn twee windgeneratoren kunnen laden. Geen walstroom want we gaan in feite nooit aan de wal.
Nu heb ik het oorspronkelijke draadje ook gelezen. Tsja. Toevallig heb ik een bruto 2 ton (?) scheepje dat ooit een 6pk diesel inboard had (Volvo Penta MD1), een half jaar gevaren met een te lichte elektrische buitenboordmotor en die ervaringen zijn hier uitgebreid terug te vinden: ik was niet zo enthousiast. Ik vaar nu 4kW inboard en dat voelt echt als een beetje te veel, en de 2kW Torqueedo nou ook weer niet als zo heel erg veel te weinig? Maar goed, mijn schip weegt bij lange na geen 8 ton.
Als je je schip op een 2pk bbm kan slepen, is dan 6 kW echt nodig? Mij lijkt de vergelijking met 10pk "expectations management" van de fabrikant? Eens proefvaren met de types voor aanschaf, als dat kan?
Een elektrische inboard op je schroefas, is dat geen overweging? (Er zijn oplossingen in alle prijsklassen en een Torqueedo 6 is ook niet heel goedkoop?)
(Die vragen/opmerkingen lijken me dan ook relevant voor de 24/48 "extra complexiteit", vandaar)