Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 48 Volt laden van 12Volt systeem

48 Volt laden van 12Volt systeem 08 mrt 2022 17:24 #1374371

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
prein2 schreef :
, maar ik zou liever dit kiezen dan de accu's apart laden.

Zelf ben ik ook niet zo'n voorstander van actief balancing. Vooral bij LiFePO4 Maar in het geval van OldBawley zie ik er een hoop voordelen in. Hij heeft al een naar tevredenheid werkend laadsysteem voor 12 V. De vier lood accu's hoeven niet van hoge kwaliteit en gematcht te zijn. De vier dc/dc adapters zouden wel eens minder kunnen kosten dan 1 victron doosje. Verder is OldBawley gewent om zelf voor het "intelligente" deel te zorgen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 mrt 2022 17:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 08 mrt 2022 17:42 #1374376

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Voor diegene die geen koeterwaals verstaan. Actief balancing is het systeem wat ik getekend heb met losse dc/dc adapters.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 08 mrt 2022 17:49 #1374377

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ik zou zelf voor een omvormer van 12V naar 230V gaan en dan een 'standaard' 48V acculader.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 08 mrt 2022 17:57 #1374379

PvO schreef :
Ik zou zelf voor een omvormer van 12V naar 230V gaan en dan een 'standaard' 48V acculader.

2x zo duur en 2x zo slecht rendement.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 08 mrt 2022 18:35 #1374385

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6756
Even KISS.
Er bestaan gewoon serie - parallel schakelaars voor accu's
Zoiets bv
Moet je dan wel 3 stuks van hebben. Voordeel is dan weer wel dat je die 4 accu's gewoon beschikbaar hebt voor je normale boordgebruik als je niet fluistert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 08 mrt 2022 19:45 #1374401

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
It Paradyske schreef :
PvO schreef :
Ik zou zelf voor een omvormer van 12V naar 230V gaan en dan een 'standaard' 48V acculader.

2x zo duur en 2x zo slecht rendement.
Zonder specifieke modellen van de eventuele oplossingen te kennen is deze conclusie m.i. wat voorbarig.
Dat gezegd hebbende, dacht ik dat het om het laden van een accupack van bijboot ging.
Zie nu dat het de accu's van de 'hoofd' aandrijving gaat.
In dit geval zou ik, denk ik, de optie van rooiedirk verder onderzoeken, zeker als het gebruik als aandrijfaccu vrij beperkt is.
Tegelijk gebruik en laden lukt in die oplossing niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 08 mrt 2022 19:46 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 08 mrt 2022 19:58 #1374408

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Agm kopen? Zon-de.
Kan je niet beter 16x100ah LFP kopen ? :32kg, 5kwh, 4000 cycli of 16x230ah: 65kg,11kwh, 4000 cycli. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 08 mrt 2022 21:34 #1374422

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Ik denk dat het problematisch zal worden.
Je gaat voor het opladen van het 48V systeem je 12V systeem met minimum 4 X laadstroom 48V belasten. ( laadstroom 48V 5 A ==> belasting 12 V minimum 20A. )

Een andere aanpak en de volledig boordinstallatie op 24V te brengen ( krijg je maar 2X hogere stroom voor het 48V systeem ) zou daarbij mijn voorkeur genieten.

Is wel een hoge investering, maar ik vrees dat een lader om van 12V naar 48V te gaan voor grote stroomsterktes ook in de papieren gaat lopen.

Het blijft volgens mij een hele puzzel om dit goed te krijgen, zonder al te veel verliezen.
Misschien toch beter kijken naar een voortstuwing die op de boordspanning kan werken.
( 12V of misschien toch 24V )
Maakt de zaken veel eenvoudiger. En ik denk op termijn ook goedkoper.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 08 mrt 2022 21:46 #1374425

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Ik heb begrepen dat als je als complete volidioot (ikke dus ) LFP gaat kopen via het internet je zowat altijd bedrogen uitkomt. Overigens, Torqeedo verkoopt ook een accu, die moet wel 5000 € kosten. Te gek voor woorden.
Om een en ander duidelijker te maken, onze diesel draaide de laatste jaren vaak weken lang niet of even voor een paar minuten. Soms eens een uur om de accu´s bulk te laden. Doordat ik een zelf gemaakte regeling (een paar schakelaars, lampjes als weerstanden en een rheostaat ) had op de alternator kon ik bulk laden met exact zoveel stroom als ik wilde. En dat alles terwijl de boot een liveaboard jacht is dat tot voor enkele maanden nooit langer als 2 dagen op dezelfde plaats lag.
Het is wel anders geweest, we zijn ooit een jaar door de Franse kanalen gevaren waarbij de Perkins iedere tweede dag acht uur liep. Probleemloos.
Ik heb de reparaties van de 42 jaar oude diesel opgegeven toen tijdens een laatste controle na reparatie van de uitlaat collector ik een om de drie seconden druppelende lekke inspuitpomp vond.
Het word gewoon een keer te veel. Bovendien waren de dieseltanks alweer !! vol dieselbacterie.
De winter hier voor anker doorbrengen zonder werkende motor bleek enkele keer hachelijk te zijn.
Aan de hand van de weersvoorspellingen bepaal je waar en wanneer je ergens gaat liggen. Op een kleine binnenzee heb je echter vaak windstille plekken en dan kan het link worden. Twee keer heb ik onze 8 ton gesleept met ons Seagull featherlight 2 pk motortje. Een paar minuten tot ik weer wind kreeg waarna ik als de weerlicht weer aan boord moest klimmen.
In zulke gevallen zou een 10 pk elektrische buitenboord handig zijn. De eerste twee motoren van ons bijna 80 jaar oude scheepje waren minder als 10 pk. De derde was dan de grote Perkins. Let wel, dat was in de tijd dat de motor echt voor noodgevallen gebruikt werd en de boot had een 2 ton lichtere kiel. Bovendien minder rotzooi aan boord. Ik heb ondanks mijn moderne Rocna anker nog steeds 5 ankers aan boord.
Wel leuk, hier op de binnenzee waren deze winter een tiental bewoonde jachten. Twee voor anker, twee aan een mooring en de rest aan de stadskade. Van al die jachten was ons motorloos bootje het enige dat bewoog. Daaraan zie je maar.
De jachten niet aan de stadskade / walstroom : eentje had zowat alle dagen de diesel urenlang lopen om de Eberspacher aan de gang te houden, twee hadden totaal geen verwarming en waarschijnlijk ook erg weinig stroom, ons bootje heeft naast een Refleks (hier ongebruikt) een houtkachel en 4 windgeneratoren. Grapje. Niet echt 4 maar twee. Wel een zelfbouw die zoveel opbrengt als drie doorsnee winkel windgeneratoren en een fabrieks generator.
Een bedenking : ik sprak vandaag een bekende die nu wegens leeftijd zijn 50 voet Amel heeft ingeruild voor een groot motorjacht. Ik vroeg naar zijn plannen voor de zomer en toen bleek dat deze naar mijn normen financieel zeer welgestelde man er aan denkt zijn jacht gewoon als vakantie woning te gebruiken. De tijd dat brandstof goedkoop was is zeker voorbij. En elektrisch ben je zowat autonoom. Hm, dat mag ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 08 mrt 2022 21:59 #1374432

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Tony2920 schreef :
Ik denk dat het problematisch zal worden.
Je gaat voor het opladen van het 48V systeem je 12V systeem met minimum 4 X laadstroom 48V belasten. ( laadstroom 48V 5 A ==> belasting 12 V minimum 20A. )

Een andere aanpak en de volledig boordinstallatie op 24V te brengen ( krijg je maar 2X hogere stroom voor het 48V systeem ) zou daarbij mijn voorkeur genieten.

Is wel een hoge investering, maar ik vrees dat een lader om van 12V naar 48V te gaan voor grote stroomsterktes ook in de papieren gaat lopen.

Het blijft volgens mij een hele puzzel om dit goed te krijgen, zonder al te veel verliezen.
Misschien toch beter kijken naar een voortstuwing die op de boordspanning kan werken.
( 12V of misschien toch 24V )
Maakt de zaken veel eenvoudiger. En ik denk op termijn ook goedkoper.

Bij mijn weten bestaan 12 V motoren van rond de 10 pk niet. Denk dat het te maken heeft met de wikkelingen. Zelfs al zouden ze bestaan, de Torqeedo cruise 6 is een 21 kilo licht buitenboordmotortje dat je in een uur aan je boot schroeft. En ook weer afschroeft als je besluit iets anders te gaan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 08 mrt 2022 22:24 #1374436

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
OldBawley schreef :

Bij mijn weten bestaan 12 V motoren van rond de 10 pk niet. Denk dat het te maken heeft met de wikkelingen. Zelfs al zouden ze bestaan, de Torqeedo cruise 6 is een 21 kilo licht buitenboordmotortje dat je in een uur aan je boot schroeft. En ook weer afschroeft als je besluit iets anders te gaan doen.

De sterkte van het magneetveld in een spoel is evenredig met de stroomsterkte. Dus het koppel wat de motor levert. Echter de verliezen door warmte ontwikkeling is evenredig met het kwadraat van de stroom.
Er zijn meer aspecten waar je met het ontwerpen van een motor rekening mee moet houden maar over het algemeen kun je stellen dat een motor ontworpen voor een hogere spanning een beter rendement heeft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 09 mrt 2022 06:15 #1374451

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
nardus schreef :
Agm kopen? Zon-de.
Kan je niet beter 16x100ah LFP kopen ? :32kg, 5kwh, 4000 cycli of 16x230ah: 65kg,11kwh, 4000 cycli. B)

Dat is toch wel goed, zeg. Ik heb 10kW/200kg (benadering), dus LifePO biedt 3x zo veel capaciteit/kg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 09 mrt 2022 14:20 #1374549

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Thijs1971 schreef :
nardus schreef :
Agm kopen? Zon-de.
Kan je niet beter 16x100ah LFP kopen ? :32kg, 5kwh, 4000 cycli of 16x230ah: 65kg,11kwh, 4000 cycli. B)

Dat is toch wel goed, zeg. Ik heb 10kW/200kg (benadering), dus LifePO biedt 3x zo veel capaciteit/kg?

Geen idee waarmee je het wil vergelijken maar een 70ah loodaccu weeg ook 20kg terwijl je daar maar 35ah uit kan halen. een 4s 304ah LFP weegt ook 20kg en daar haal je 300ah uit. Das is 10x zoveel..

Old BAwley, is een 24v torqeedo geen betere oplossing ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 09 mrt 2022 14:27 #1374551

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
nardus schreef :
Thijs1971 schreef :
nardus schreef :
Agm kopen? Zon-de.
Kan je niet beter 16x100ah LFP kopen ? :32kg, 5kwh, 4000 cycli of 16x230ah: 65kg,11kwh, 4000 cycli. B)

Dat is toch wel goed, zeg. Ik heb 10kW/200kg (benadering), dus LifePO biedt 3x zo veel capaciteit/kg?

Geen idee waarmee je het wil vergelijken maar een 70ah loodaccu weeg ook 20kg terwijl je daar maar 35ah uit kan halen. een 4s 304ah LFP weegt ook 20kg en daar haal je 300ah uit. Das is 10x zoveel..

Old BAwley, is een 24v torqeedo geen betere oplossing ?

Ik heb 4 accu's van 50kg die elk 12V/205Ah zijn, daar vergeleek ik het mee? Zit ik met 3x zoveel verkeerd?
(11000/65 vs 9840/200, 169Wh/kg vs 49Wh/kg, 3.44 keer zo veel?)
Laatst bewerkt: 09 mrt 2022 14:28 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 09 mrt 2022 16:43 #1374580

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
OldBawley schreef :
Tony2920 schreef :
Ik denk dat het problematisch zal worden.
Je gaat voor het opladen van het 48V systeem je 12V systeem met minimum 4 X laadstroom 48V belasten. ( laadstroom 48V 5 A ==> belasting 12 V minimum 20A. )

Een andere aanpak en de volledig boordinstallatie op 24V te brengen ( krijg je maar 2X hogere stroom voor het 48V systeem ) zou daarbij mijn voorkeur genieten.

Is wel een hoge investering, maar ik vrees dat een lader om van 12V naar 48V te gaan voor grote stroomsterktes ook in de papieren gaat lopen.

Het blijft volgens mij een hele puzzel om dit goed te krijgen, zonder al te veel verliezen.
Misschien toch beter kijken naar een voortstuwing die op de boordspanning kan werken.
( 12V of misschien toch 24V )
Maakt de zaken veel eenvoudiger. En ik denk op termijn ook goedkoper.

Bij mijn weten bestaan 12 V motoren van rond de 10 pk niet. Denk dat het te maken heeft met de wikkelingen. Zelfs al zouden ze bestaan, de Torqeedo cruise 6 is een 21 kilo licht buitenboordmotortje dat je in een uur aan je boot schroeft. En ook weer afschroeft als je besluit iets anders te gaan doen.

Ja daar vreesde ik al voor. heb dat niet nagekeken, dat is een van de redenen dat ik erbij schreef: "misschien toch 24V".
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 09 mrt 2022 17:44 #1374601

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
OldBawley schreef :
In het draadje “ zeilersforum.nl/index.php/foru...9-iemand-ooit-gedaan “ leg ik uit waarom ik denk aan een buitenboordmotor voor ons zeilbootje.

Een mooie oplossing zou zijn de Torqeedo cruise 6. Die loopt echter op 48 Volt en mijn elektrisch systeem is 12Volt. Als ik elektrisch ga wil ik met enkel zon en mijn twee windgeneratoren kunnen laden. Geen walstroom want we gaan in feite nooit aan de wal.

Nu heb ik het oorspronkelijke draadje ook gelezen. Tsja. Toevallig heb ik een bruto 2 ton (?) scheepje dat ooit een 6pk diesel inboard had (Volvo Penta MD1), een half jaar gevaren met een te lichte elektrische buitenboordmotor en die ervaringen zijn hier uitgebreid terug te vinden: ik was niet zo enthousiast. Ik vaar nu 4kW inboard en dat voelt echt als een beetje te veel, en de 2kW Torqueedo nou ook weer niet als zo heel erg veel te weinig? Maar goed, mijn schip weegt bij lange na geen 8 ton.

Als je je schip op een 2pk bbm kan slepen, is dan 6 kW echt nodig? Mij lijkt de vergelijking met 10pk "expectations management" van de fabrikant? Eens proefvaren met de types voor aanschaf, als dat kan?

Een elektrische inboard op je schroefas, is dat geen overweging? (Er zijn oplossingen in alle prijsklassen en een Torqueedo 6 is ook niet heel goedkoop?)

(Die vragen/opmerkingen lijken me dan ook relevant voor de 24/48 "extra complexiteit", vandaar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

48 Volt laden van 12Volt systeem 10 mrt 2022 14:29 #1374794

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Deze morgen kreeg ik een telefoontje van een goede vriend die zijn catamaran hier op de binnenzee aan een mooring heeft liggen.
Blijkt dat de man erg ziek is en hij schenkt me zijn oude waarschijnlijk derdehands Yamaha 8pk (tweetakt). Hij is een echte petrolhead en scheurde graag met zijn dinghy en de 8 pk tweetakt. Hij zal die motor nooit meer kunnen tillen en heeft bovendien een kleinere Torqeedo.
Een pracht aanbod dat ik niet wil laten schieten ook al wil ik eigenlijk elektrisch.
Dus van zodra het weer het toelaat (we hebben hier alweer winter, gevoelstemperatuur rond het vriespunt en natte sneeuw) ga ik die motor halen en dan een ophanging verzinnen.
Die motor heeft wel eens kuren, is waarschijnlijk van op mijn achterdek moeilijk te starten en zo verder maar ik kan er in ieder geval mee zien hoeveel pk ik nodig heb.
Zoals reeds vermeld, de eerste motor in ons bootje (1945) was een Zweedse Solo van 8,8 pk, de tweede motor was een Renauld couach 8pk dus die 8 pk buitenboord zal genoeg zijn om me in geval van windstilte tot in ankerwater te brengen.
Nog even opsommen : Ik en de boot zijn oud, ik wil echter het aan boord wonen niet opgeven.
Ik zeil dan meestal van ankerstek tot ankerstek, iets wat door de relatief kleine zeilen makkelijk en veilig te doen is (geholpen door enige ervaring) maar je hebt wel eens geen wind en dan wil ik niet meer afhankelijk zijn van mijn 2 pk Seagultje of mijn 4 meter lange roei – wrikriem.
Het liefste wil ik elektrisch, die buitenboord Torqeedo leek me ideaal omdat ik dat ding makkelijk kan verkopen als ik het varen moet opgeven terwijl om het even welke inboord oplossing dan verloren kapitaal is.
Het laden van 48 V benodigd voor de Torqeedo cruise 6 is een groter probleem als ik aanvankelijk dacht. De cruise 3 is 24 Volt en word vergeleken met een 8 pk benzinemotor.
24 Volt laden is een stuk makkelijker als 48, wel minder efficiënt.
Ik ga dan verder nadenken over gewoon 12Volt laden zoals ik reeds jaren doe met wind en zon en dan zo´n schakeling maken met die serie – parallel schakelaars.
Minder elektronica en nog bevattelijk voor mijn oude kop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl