Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 10:24 #1424330

  • Jaap53
  • Jaap53's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
De oplossing van Nardus is goed als je een startaccu en Lifepo4 wilt laden door de dynamo. Ik wil alleen 2 accu's (1 lood en 1 LFP) van het boordnet kunnen schakelen.
Ik denk dat de oplossing van Orange Sunset de beste oplossing is idd. Ik vroeg me alleen nog af of er geen schakelaars zijn, die zonder de stroomkring te onderbreken kunnen schakelen. Ik moet met deze schakelaar de apparatuur wel even uitzetten voordat ik schakel, denk ik. Toch?
denkt alleer gij doende zijt en doende denkt dan nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 11:51 #1424355

Ja, want je wilt voorkomen dat beide accu’s tijdens het schakelen parallel komen te staan. Dit om mogelijk (mss valt het mee…), hoge vereffeningsstromen te voorkomen.

Dus idd een 1-2 schakelaar “break before make” en een geschikte lader op je LiFePO4 accu geeft wat je wilt.
Laatst bewerkt: 19 sept 2022 11:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 12:08 #1424365

Jaap53 schreef :
De oplossing van Nardus is goed als je een startaccu en Lifepo4 wilt laden door de dynamo. Ik wil alleen 2 accu's (1 lood en 1 LFP) van het boordnet kunnen schakelen.
Ik denk dat de oplossing van Orange Sunset de beste oplossing is idd. Ik vroeg me alleen nog af of er geen schakelaars zijn, die zonder de stroomkring te onderbreken kunnen schakelen. Ik moet met deze schakelaar de apparatuur wel even uitzetten voordat ik schakel, denk ik. Toch?

De schakelaar heeft inderdaad geen mogelijkheid om direct van accu 1 naar 2 te schakelen. Maar meeste apparatuur hoef je niet uit te schakelen. Raspberry pi's zullen er waarschijnlijk wel problemen bij ondervinden. Je kunt natuurlijk ook deze schakelaar gebruiken. Die heeft een 'make before break' mogelijkheid waarmee je naadloos van de bank 1 naar bank 2 kan schakelen via de 1+2 optie op de schakelaar. Echter moet je dan de schakelaar maar heel kort op 1+2 laten staan omdat er dan stroom van de LiFePo4 bank de loodbank in zal lopen.

Ik vind je gebruiksdoel wel gek eigenlijk. Een dure LiFePo4 accubank als reserve gebruiken. Waarom niet omgekeerd? De loodaccu gebruiken als backup?

In mijn installatie die ik momenteel aan het inbouwen ben gebruik ik een andere schakelaar met noodstart hulp. Mijn installatie bestaat uit een 75Ah@12v loodaccu (start) die als nood kan dienen voor de 608Ah@12v LiFePo4 accu of omgekeerd met deze schakelaar.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 19 sept 2022 12:30 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 14:24 #1424391

  • Jaap53
  • Jaap53's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik denk dat ik ga voor de optie “break before make”.
Maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ik heb ook al een DCDC-lader gekocht. En wat andere toeters en bellen. Maar daar zijn weer andere draadjes voor om te lezen.
denkt alleer gij doende zijt en doende denkt dan nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 14:55 #1424396

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Jaap53 schreef :
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik denk dat ik ga voor de optie “break before make”.
Maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ik heb ook al een DCDC-lader gekocht. En wat andere toeters en bellen. Maar daar zijn weer andere draadjes voor om te lezen.

Zo doe ik het dus nu ook. Dynamo op de startaccu en DC-DC omvormer tussen startaccu en LiFePo. Omvormer alleen aan als motor loopt en dan nog indien noodzakelijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 15:05 #1424398

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Hier exact het zelfde uitgevoerd
Victron orion dcdc lader.
Na starten eerst 120 seconden start accu laden en schakeld dan automatisch ook naar de lifepo4 accu's.
Werkt fijn en geen omkijken naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 15:25 #1424399

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Nachtvlinder schreef :
Ja, want je wilt voorkomen dat beide accu’s tijdens het schakelen parallel komen te staan. Dit om mogelijk (mss valt het mee…), hoge vereffeningsstromen te voorkomen.

Van dat fabeltje zullen we wel nooit afkomen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 15:36 #1424401

Als je dat uitlegt misschien wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 16:13 #1424407

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Nachtvlinder schreef :
Als je dat uitlegt misschien wel?
Spanningsverschil is te klein voor grote stromen, zeker icm een loodaccu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 17:06 #1424419

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
dehler schreef :
Hier exact het zelfde uitgevoerd
Victron orion dcdc lader.
Na starten eerst 120 seconden start accu laden en schakeld dan automatisch ook naar de lifepo4 accu's.
Werkt fijn en geen omkijken naar.

Die is toch galvanisch gescheiden? Luxe hoor.

Ik heb een TS-800 DC-DC , geheel programmeerbaar via USB.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 17:28 #1424429

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nardus schreef
Zo doe ik het dus nu ook. Dynamo op de startaccu en DC-DC omvormer tussen startaccu en LiFePo. Omvormer alleen aan als motor loopt en dan nog indien noodzakelijk.

Dat dc2dc lijkt me een goede oplossing om de lifepo4 op te laden en de dynamo blijft dan voor de loodzuur startaccu zorgen, de loodzuur accu blijft dan zo goed als altijd vol en daar houd ie van. En de lifepo4 zit niet vaak helemaal vol en daar houd die van. Lijkt goed. Kijk wel uit dat zon de lifepo4 niet blijft laden als die vol zit, dat vind die niet fijn. Ik heb enkel lifepo4 maar ik vind het ideaal het kan half leeg blijven staan en dat is fijn.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 19:35 #1424453

  • Jaap53
  • Jaap53's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
Als je dat uitlegt misschien wel?
Spanningsverschil is te klein voor grote stromen, zeker icm een loodaccu.
Even om het voor mij helder te krijgen. Ik ga schakelen als de lood bijna leeg is. Bv 12 Volt. Als de LFP dan 14 Volt is. Is dat dan een klein spanningsverschil? Kan ik dan zondermeer via de 1/2 stand naar de Lifepo4?
denkt alleer gij doende zijt en doende denkt dan nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 20:03 #1424459

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Nachtvlinder schreef :
Als je dat uitlegt misschien wel?
Ik heb, n.a.v. dezelfde bewering, jaren geleden twee nieuwe accu’s, de ene vol en de andere half leeg, parallel gezet. Gaf een stroom van 4,5 amp die zeer snel terug liep.
Heb daar ooit een verslagje van op dit forum gezet.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 19 sept 2022 20:11 #1424464

Het valt wel mee dus, zeker omdat het hier om minder dan 1 s gaat; het omschakelmoment zelf. Een “both” schakeling met één kapotte accu met kortgesloten cel is een ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 20 sept 2022 07:13 #1424500

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Jaap53 schreef :
PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
Als je dat uitlegt misschien wel?
Spanningsverschil is te klein voor grote stromen, zeker icm een loodaccu.
Even om het voor mij helder te krijgen. Ik ga schakelen als de lood bijna leeg is. Bv 12 Volt. Als de LFP dan 14 Volt is. Is dat dan een klein spanningsverschil? Kan ik dan zondermeer via de 1/2 stand naar de Lifepo4?
Die situatie is wat ongunstiger.
Spanningsverschil is groter en totale weerstand kleiner.
Ik zou het op de werkbank wel durven proberen. Min met startkabels aan elkaar en de plus even aantikken. Als dat aantikken een lichte vonk vorming oplevert kan het.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 20 sept 2022 08:02 #1424509

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
definieer "lichte vonk vorming"
Laatst bewerkt: 20 sept 2022 08:02 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 20 sept 2022 08:34 #1424515

Sja, en dat weet je pas na de daad.
Ik zou toch maar uitkijken met dit soort tips. :ohmy:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 20 sept 2022 09:48 #1424523

  • Jaap53
  • Jaap53's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Dus toch voor de zekerheid maar gaan voor “break before make” in het geval van schakelen tussen lood en LFP.....
denkt alleer gij doende zijt en doende denkt dan nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 20 sept 2022 21:31 #1424641

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Roozeblij schreef :
Sja, en dat weet je pas na de daad.
Dat lijkt me een open deur intrappen.
Ik zou toch maar uitkijken met dit soort tips. :ohmy:
Kom kom zeg. Niet net doen alsof je het niet durft of heb jij nooit een accu "getest" door even met een startkabel plus en min aan te tikken om te kijken of er nog een beetje prik in zit? :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 21 sept 2022 06:42 #1424655

Niet met lithium, nee.
Dat is andere koek. Ik heb daar alle respect voor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 sept 2022 06:42 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 21 sept 2022 08:30 #1424678

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
Neuh.... met 0,18 mOhm interne weerstand geeft dat geheid hele dikke vonken. Daar kan een loodaccu nog wat van leren.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 21 sept 2022 09:18 #1424688

Bij lood // LiFePO4 bepaalt de loodaccu de stroom die er gaat lopen lijkt mij?

Zolang er daarin geen kortgesloten cellen zijn, vormt de spanning op de LiFePO4 terminals worst-case een ideale spanningsbron met <14 V en zal de stroompiek tijdens het <1 s omschakelmoment wel meevallen lijkt mij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 21 sept 2022 15:08 #1424771

Ik begrijp helemaal niet waarom iedereen maar zo graag die mogelijkheid van "both" wil (kunnen) gebruiken. Ik houd helemaal niet van die mogelijkheid. Je batterijen vinden het helemaal niet fijn om ineens zo met elkaar verbonden te worden en al helemaal niet als het om accubanken van verschillende grootte/batterijen gaat. En bij een combinatie van lifepo4 en loodbatterijen is dit nog belangrijker om je dat te realiseren.
Ik heb 3 groepen (start-, service 1 en service 2) strict gescheiden van elkaar geinstalleerd. En ik heb 2 grote zwarte draaischakelaars (die van Vetus) waarmee ik kan kiezen om (in nood) de gehele boot aan de startaccus te hangen of (en dat is de normale situatie) kan switchen tussen service 1 en service 2. In beide draaischakelaars heb ik "both" geblokkeerd door op een bepaalde plaats aan de achterkant van de schakelaars een boutje erin te maken waardoor er alleen nog maar de mogelijkheid van 1-off-2 over is gebleven. Daarbij wordt ook bij overschakelen altijd alles automatisch eerst uit geschakeld omdat er altijd door "off" heen moet worden geschakeld. En voor die ene keer in 30 jaar dat misschien de startbatterijen een keer leeg zullen zijn heb ik 2 accukabels vanaf één van de service accubanken naar de motor klaar gelegd. Alleen zitten die kabels nergens aangesloten. Feitelijk is dit eenzelfde situatie als dat ik startkabels zou gebruiken. Ik heb deze noodstartmogelijkheid in vele jaren overigens nog nooit nodig gehad.
Op deze wijze heb ik nog nooit problemen met accus gehad. En als ik over ga schakelen op lifepo4 batterijen (wat ik ook overweeg) dan blijft deze schakeling in de basis zo, alleen gaat er dan één servicebank vervallen. Dan ga ik alleen de startbatterijen nog maar opladen met de dynamo of acculader en de lifepo4 worden dan met een.dc-dc lader van stroom voorzien. Eenvoudiger kan het bijna niet en het spaart bovendien een peperdure dynamo.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 21 sept 2022 15:30 #1424776

Het gaat hier volgens mij niet om “both”, maar of in het omschakelmoment beide accu’s even parallel staan (gevoelige apparatuur reset zich dan niet…) ofdat TS een “break before make” omschakelaar moet kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 21 sept 2022 17:35 #1424799

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
SimondeDanser schreef :
Ik begrijp helemaal niet waarom iedereen maar zo graag die mogelijkheid van "both" wil (kunnen) gebruiken. Ik houd helemaal niet van die mogelijkheid. Je batterijen vinden het helemaal niet fijn om ineens zo met elkaar verbonden te worden en al helemaal niet als het om accubanken van verschillende grootte/batterijen gaat. En bij een combinatie van lifepo4 en loodbatterijen is dit nog belangrijker om je dat te realiseren.

Mvg Felix

100% eens.
Ik begrijp het ook niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl