Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 09 mrt 2022 14:09 #1374544

Ter vervanging van mijn twee parallelle semitractie-accu’s wil ik toe om een van de bestaande accu’s puur als startaccu te gebruiken en als serviceaccu heb ik deze winter een 304Ah accu gemaakt op basis van EVE cellen (via de ZF inkoopactie van nardus, wat prima verlopen is). De LiFePO4 accu zal uitsluitend via een Victron Blue Smart 12/30 worden geladen en de loodaccu via de alternator. Ik ga de Victron BMV 712 op de LFP accu aansluiten en ik heb een 150A zekering. Ik heb (nog) geen zonnepaneel en geen inverter. Mijn voornaamste gebruikers zijn de compressor koelkast (4A), navigatie via iPad, marifoon, LED binnenverlichting en LED navigatieverlichting.
Er zit nu een 1-both-2-off schakelaar tussen de accu’s die een andere rol moet/kan krijgen.

Ik ben op zoek naar een eenvoudig schema. Veel schema’s bevatten uitgebreidere installaties en daardoor ook componenten die voor mij mogelijk overbodig zijn.
Wie kan mij verwijzen naar een geschikt schema?
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 09 mrt 2022 14:21 #1374550

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Laad kabel tussen de start en huishoud akku weghalen en de lifepo4 neerzetten en aansluiten ?
Zo te zien wil je alles gescheiden houden en moet je alleen de laadkabel weghalen tussen start en huis zodat de lifepo4 niet geladen wordt vanaf de alternator ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 09 mrt 2022 14:29 #1374554

Sjetonneke schreef :
Ik ben op zoek naar een eenvoudig schema. Veel schema’s bevatten uitgebreidere installaties en daardoor ook componenten die voor mij mogelijk overbodig zijn.
Wie kan mij verwijzen naar een geschikt schema?

Benader ZF user Jumping Jack eens. Die heeft een gelijke opstelling net gebouwd.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 09 mrt 2022 15:23 #1374569

Only Fools Rush in schreef :
Sjetonneke schreef :
Ik ben op zoek naar een eenvoudig schema. Veel schema’s bevatten uitgebreidere installaties en daardoor ook componenten die voor mij mogelijk overbodig zijn.
Wie kan mij verwijzen naar een geschikt schema?

Benader ZF user Jumping Jack eens. Die heeft een gelijke opstelling net gebouwd.

Dank je, dat ga ik doen!
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 09 mrt 2022 18:09 #1374609

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Ik snap de vraag niet zo goed. Je hebt een accu lader een accu en verbruikers. Je geeft aan hier een los systeem van te maken. Dus 1,2 both gooi je er uit. Je laat enkel de motor en het motorpaneel aan de start accu zitten. En de lifepo met lader doe je appart plus rail maken en min rail maken en daar laders en verbruikers op aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 09 mrt 2022 18:23 #1374617

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
FKZ schreef :
Ik snap de vraag niet zo goed. Je hebt een accu lader een accu en verbruikers. Je geeft aan hier een los systeem van te maken. Dus 1,2 both gooi je er uit. Je laat enkel de motor en het motorpaneel aan de start accu zitten. En de lifepo met lader doe je appart plus rail maken en min rail maken en daar laders en verbruikers op aansluiten.

Eens.
Aangenomen dat de bestaande service accu’s ook op 150A zijn afgezekerd, Dan alleen nog checken of die zekering ook de kortsluitstroom (OCP) van de LFP aan kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 09 mrt 2022 18:49 #1374624

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Welk bms heb je gebruikt? die ocp rating is enkel interresant voor kabels die direct aan je lifpo zitten. Zit er een bms tussen is weerstand hoog genoeg voor gebruik van een normale zekering. Na een fet bms zijn de kortsluitstomen nooit meer dan wat de fets max aan kunnen dus gewoon de kabel dikte afzekeren met een bij de kabel horende zekering zelfde als bij agm of fla.

Als je de verbruikers van de huidige accus hebt gehaald en aan de lifepo hebt gekopoeld kan je ook alles zo laten zitten. Dan heb je 2 start accus. Accu schakelaar altijd op both dan is het ook klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 09 mrt 2022 20:18 #1374660

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Waar zou je een 150 zekering voor nodig hebben bij een service accu??
Ik zou m gewoon met een 6mm2 aansluiten en 40 A afzekeren of ga je electrische koken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 10 mrt 2022 14:26 #1374793

FKZ schreef :
Ik snap de vraag niet zo goed. Je hebt een accu lader een accu en verbruikers. Je geeft aan hier een los systeem van te maken. Dus 1,2 both gooi je er uit. Je laat enkel de motor en het motorpaneel aan de start accu zitten. En de lifepo met lader doe je appart plus rail maken en min rail maken en daar laders en verbruikers op aansluiten.

Klopt dat het waarschijnlijk eenvoudiger is dan ik misschien dacht. Ik neem aan dat ik één centrale ‘min’ kan gebruiken?
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 10 mrt 2022 14:30 #1374795

FKZ schreef :
Welk bms heb je gebruikt? die ocp rating is enkel interresant voor kabels die direct aan je lifpo zitten. Zit er een bms tussen is weerstand hoog genoeg voor gebruik van een normale zekering. Na een fet bms zijn de kortsluitstomen nooit meer dan wat de fets max aan kunnen dus gewoon de kabel dikte afzekeren met een bij de kabel horende zekering zelfde als bij agm of fla.

Als je de verbruikers van de huidige accus hebt gehaald en aan de lifepo hebt gekopoeld kan je ook alles zo laten zitten. Dan heb je 2 start accus. Accu schakelaar altijd op both dan is het ook klaar.

Ik heb een 150A JBD bms in de accu gebouwd.
Bijlagen:
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 10 mrt 2022 14:33 #1374796

Makkie schreef :
Waar zou je een 150 zekering voor nodig hebben bij een service accu??
Ik zou m gewoon met een 6mm2 aansluiten en 40 A afzekeren of ga je electrische koken.

Goed punt, heb ik niet uitgelegd. Dit heb ik gedaan met het oog op gebruik van het mogelijk gebruik van een inverter in de toekomst.
Ik ga zeker nog een bescheidener zekering plaatsen in het circuit van de ‘bescheiden verbruikers’.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 10 mrt 2022 14:39 #1374798

Sjetonneke schreef :
FKZ schreef :
Ik snap de vraag niet zo goed. Je hebt een accu lader een accu en verbruikers. Je geeft aan hier een los systeem van te maken. Dus 1,2 both gooi je er uit. Je laat enkel de motor en het motorpaneel aan de start accu zitten. En de lifepo met lader doe je appart plus rail maken en min rail maken en daar laders en verbruikers op aansluiten.

Klopt dat het waarschijnlijk eenvoudiger is dan ik misschien dacht. Ik neem aan dat ik één centrale ‘min’ kan gebruiken?

MOET gebruiken...
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 10 mrt 2022 16:15 #1374819

Mijn setup is heel erg vergelijkbaar. Maar moet er nog wel een schema van gaan maken. Dat deel ik tzt wel.
Bij mij is er een gedeelde min met de start accu. Die plus van de dynamo hangt alleen aan de start accu.
Ik heb 3 accu schakelaars. Een voor iedere accu. Maar ook eentje die 1 van de 2 accu’s op beide circuits kan zetten. Er zitten dus 2 sleutels in de 3 schakelaars, zodat of beide accus’s aan staan, of 1 met de brug aan.
Zodat ik altijd op de service kan starten.
En dus in de lifepo een 150bms en 100A fuse gelijk op de plus pool (mijn start motor trekt 89A).
De verbruikers ga ik lager afzekeren.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 11 mrt 2022 21:05 #1375149

Jumpinjack schreef :
Mijn setup is heel erg vergelijkbaar. Maar moet er nog wel een schema van gaan maken. Dat deel ik tzt wel.
Bij mij is er een gedeelde min met de start accu. Die plus van de dynamo hangt alleen aan de start accu.
Ik heb 3 accu schakelaars. Een voor iedere accu. Maar ook eentje die 1 van de 2 accu’s op beide circuits kan zetten. Er zitten dus 2 sleutels in de 3 schakelaars, zodat of beide accus’s aan staan, of 1 met de brug aan.
Zodat ik altijd op de service kan starten.
En dus in de lifepo een 150bms en 100A fuse gelijk op de plus pool (mijn start motor trekt 89A).
De verbruikers ga ik lager afzekeren.

Top, dat is precies wat ik wilde weten. Onze opstellingen lijken dan sterk op elkaar. Ik moet alleen nog de schakelaars kopen en er een goede plek voor zoek. Mogelijk op de plek van de grote 1-both-2-off schakelaar
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 12 mrt 2022 01:09 #1375175

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
digitalrubbish schreef :
Sjetonneke schreef :
FKZ schreef :
Ik snap de vraag niet zo goed. Je hebt een accu lader een accu en verbruikers. Je geeft aan hier een los systeem van te maken. Dus 1,2 both gooi je er uit. Je laat enkel de motor en het motorpaneel aan de start accu zitten. En de lifepo met lader doe je appart plus rail maken en min rail maken en daar laders en verbruikers op aansluiten.

Klopt dat het waarschijnlijk eenvoudiger is dan ik misschien dacht. Ik neem aan dat ik één centrale ‘min’ kan gebruiken?

MOET gebruiken...

Hoezo moet je kan ze rustig naast elkaar gebruiken. Gedeelde min kan hoeft niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 12 mrt 2022 08:16 #1375213

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
FKZ schreef :
digitalrubbish schreef :
Sjetonneke schreef :
FKZ schreef :
Ik snap de vraag niet zo goed. Je hebt een accu lader een accu en verbruikers. Je geeft aan hier een los systeem van te maken. Dus 1,2 both gooi je er uit. Je laat enkel de motor en het motorpaneel aan de start accu zitten. En de lifepo met lader doe je appart plus rail maken en min rail maken en daar laders en verbruikers op aansluiten.

Klopt dat het waarschijnlijk eenvoudiger is dan ik misschien dacht. Ik neem aan dat ik één centrale ‘min’ kan gebruiken?

MOET gebruiken...

Hoezo moet je kan ze rustig naast elkaar gebruiken. Gedeelde min kan hoeft niet.

Als je twee compleet gescheiden systemen hebt, waarom zou je die dan via de min alsnog aan elkaar koppelen.
M.i.is een volledig gescheiden systeem sterk te prefereren boven een gekoppeld systeem.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 12 mrt 2022 09:23 #1375228

Waarom zijn twee (of meer) volledig gescheiden systemen te prefereren boven het op één punt aan elkaar knopen van deze systemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 12 mrt 2022 09:49 #1375236

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Behalve dat ik geen aanleiding zie om het wel te doen, wat voor mij al voldoende reden is om de min niet te koppelen, voorkomt het gescheiden houden van start en service accu ook dat de min van je service systeem via bijvoorbeeld de motor en schroefas of saildrive wordt verbonden met het water.

Op zich is er nog niets aan de hand als de min van je accu via de motor verbonden is met het water, maar je heb nog maar 1 kleine verbinding extra in je systeem nodig van de plus naar het water om ongewenste (lek)stromen via schroefas of saildrive te krijgen.
Deze verbinding kan bijvoorbeeld komen van een beschadigde kabel van je bilgepomp die via de kielbouten en kiel met het water is verbonden.
Of van een VHF antenne die niet geïsoleerd is gemonteerd in de mast en waarbij de mast via bijvoorbeeld verstaging en vereffeningskabels weer verbonden is met de kiel.

Klinkt misschien vergezocht, maar bij mijn Hunter 27 uit 2005 begon de saildrive naar verloop van tijd tekenen van erosie te vertonen. Om lekstromen via de saildrive tegen te gaan heb ik twee dingen gedaan, 1 de verbinding met de walaarde verbroken en een dubbelpolige schakelaar tussen startaccu en motor geplaatst. Dit koppelde de motor i.i.g. voor het meest van de tijd los van het elektrisch systeem.
Onlangs (als voorbereiding op een eventuele overstap naar LPF) heb ik een victron orion smart DCDC lader tussen het startsysteem en service systeem geplaatst. Hiermee zijn beide systeem volledig gescheiden.

Samenvattend kun je zeggen niet koppelen om de kans op onbedoelde (lek/zwerf) stromen te minimaliseren.
Als ik een stalen boot zou hebben, zou ik bij een zevend systeem wel een isolatiemonitor installeren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 12 mrt 2022 10:05 #1375240

Eens in dat geval!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 12 mrt 2022 15:55 #1375335

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Sjetonneke schreef :
Top, dat is precies wat ik wilde weten. Onze opstellingen lijken dan sterk op elkaar. Ik moet alleen nog de schakelaars kopen en er een goede plek voor zoek. Mogelijk op de plek van de grote 1-both-2-off schakelaar

Die 1-both-2-off schakelaar is ook gewoon te hergebruiken hoor. Accu op 1 aansluiten, 2 leeg laten. Je hebt dan 'aan' in 1 en both. en 'uit' in 2 en off.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 13 mrt 2022 13:22 #1375546

Goed idee K-NO!
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 18 sept 2022 16:40 #1424168

  • Jaap53
  • Jaap53's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Toch heb ik ook wel behoefte aan een schema, zoals in de oorspronkelijke vraag werd gesteld. Hoewel mijn gewenste opstelling iets anders is. Ik wil nl. 1 van de 2 boordnet accu's vervangen door een lifepo4 van 304 Ah. De Lifepo4 wordt alleen opgeladen door een aparte lader, als er walstroom is. 1 van de oude loodaccu's blijft functioneren, zoals nu is geïnstalleerd. Als ik zeil, of ergens lig zonder walstroom en de loodaccu dreigt leeg te raken, wil ik omschakelen naar de lifepo4. Als iemand mij zo'n schema zou kunnen leveren zou helemaal geweldig zijn.
denkt alleer gij doende zijt en doende denkt dan nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 18 sept 2022 17:19 #1424173

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ook gezien dat het mogelijk is om nog goede loodaccus met lifepo4 te combineren tot een grote accu?
https://diysolarforum.com/threads/mixing-lead-and-lifepo4.18041/ Ik denk alleen niet dat het slim is dit met de startaccu te doen als je die met de dynamo oplaad (dynamo kan dan doorbranden doordat je ook lifepo4 gaat laden) mogelijk wel als je edn loodzuur service en een lifepo4 service accu hebt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 18 sept 2022 20:58 #1424256

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Victron Orion 30 Isolated.perfect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schema voor gescheiden lood- en LiFePO4 accu 18 sept 2022 21:20 #1424259

Jaap53 schreef :
Toch heb ik ook wel behoefte aan een schema, zoals in de oorspronkelijke vraag werd gesteld. Hoewel mijn gewenste opstelling iets anders is. Ik wil nl. 1 van de 2 boordnet accu's vervangen door een lifepo4 van 304 Ah. De Lifepo4 wordt alleen opgeladen door een aparte lader, als er walstroom is. 1 van de oude loodaccu's blijft functioneren, zoals nu is geïnstalleerd. Als ik zeil, of ergens lig zonder walstroom en de loodaccu dreigt leeg te raken, wil ik omschakelen naar de lifepo4. Als iemand mij zo'n schema zou kunnen leveren zou helemaal geweldig zijn.

Heb je niet alleen een accukeuzeschakelaar nodig waarbij je alleen accu 1 of accu 2 kunt selecteren?

Zoals deze: www.bluesea.com/products/11001...tery_Switch_with_AFD
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl