Yellow Boat schreef :
Orange Sunset schreef :
In mijn boot waren dit de apparatuur die ervoor zorgde dat er een lek werd gedetecteerd:
- Autoradio (direct aangesloten op accu, stond uit)
- Koelkast (direct aangesloten op accu, maar stond ‘uit’)
- Nog een 2e autoradio ontdekt in de achterhut (wist niet eens dat ik die had ; stond via verlichting aangesloten op accu, stond uit)
Nog 1 circuit “DC sockets” op schakelpaneel ‘lekte’, maar lijkt niet de DC sockets te schakelen. Circuit wordt nu tijdelijk via schakelpaneel uitgeschakeld tot ik tijd heb voor verdere diagnose. Geen idee wat voor apparaat daar nog op gekoppeld staat, of het is een echt lek.
Denk er wel aan dat , zeker de wat modernere autoradio's nog steeds aangesloten zijn op de spanning ( net als de motormanagement computer maar die heeft een lager stroomverbruik ) als je ze uitzet . Dat dient om het geheugen te behouden en vergt . Als ik bijv. met de boot twee maanden van huis was moest ik daarom de accu loskoppelen omdat die anders nadien gegarandeed leeg was ondanks dat de raio maar enkele tientallen milliampères gebruikt als hij uit staat ( één kee meegemaakt voor ik dat wist).
Je zult dus de stroomtoevoer moeten onderbreken en niet alleen de radioo's zelf uit zetten.
Bij jou , omdat ze rechtstreeks op de accu zitten dus mogelijk de oorzaak .
Ad
Klopt, dat is ook de reden dat ze stroom trekken, maar zolang ze stroom trekken kun je de echte lekken niet detecteren. Dus die autoradio’s had ik losgekoppeld en toen was er op het circuit dat ik testte geen lek meer. Na testen en oplossen van een eventueel echt stroomlek moeten ze er weer aan gehangen worden natuurlijk.
Ik twijfel bij onze boot wel nog aan de koelkast, die bleef ook stroom gebruiken, maar stond uit met zijn draaischakelaar. Echter zijn dit normaal domme apparaten, aan (met analoge temperatuurregelaar) of uit.