Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe bron lekstroom troubleshooten?

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 13 mrt 2022 21:07 #1375667

  • Arno
  • Arno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ik ben sinds de vorige herfst trotse eigenaar van een alu Koopmans.
Aan boord is zoals verwacht een lekstroom meter. Rond Oud & Nieuw hebben we nog gevaren en (zoals het moet) branden beide lampjes van de lekstroommeter.

In februari was ik op de boot om me meer bekend te raken met het electrische systeem (waar gaan alle kabels heen en hoe zijn dingen aangesloten) toen ik routinematig maar weer eens de lekstroommeter controleerde. Tot mijn verrassing bleef een lampje uit. Wellicht heb ik wat te hard aan wat kabels getrokken om te zien waar ze heen liepen (een deel van de kabels lopen achter een paneel waarvan ik nog niet goed weet hoe ik daar bij moeten komen.

Toen ik het paneel openmaakte, zag ik dat een contact los geraakt van de lekstroommeter. Dat is weer vast gesoldeerd en deze reparatie lijkt goed te zijn geweest omdat beide lampjes branden wanneer ik de koppeling met romp losmaak.

Het lijkt erop dat er een - op de romp staat. Ik heb wel eens gehoord dat een veel voorkomende oorzaak de VHF is. Ik heb zoveel mogelijk alle apparatuur met een VHF aansluiting losgehaald maar dat maakte niet dat het tweede lampje ook ging branden.

Wie heeft er tips hoe ik dit nu verder kan troubeshooten? Ik kan me voorstellen dat ik alles moet gaan losmaken en met trial&error moet vaststellen waar het probleem zit. Maar wellicht heeft er iemand nog tips om er snel achter te komen waar de oorzaak ligt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 13 mrt 2022 22:02 #1375695

Ik heb het boek “Boatowners mechanical and electrical manual” en daar staan enkele methoden in uitgelegd, 1 ervan:




In mijn boot waren dit de apparatuur die ervoor zorgde dat er een lek werd gedetecteerd:
  • Autoradio (direct aangesloten op accu, stond uit)
  • Koelkast (direct aangesloten op accu, maar stond ‘uit’)
  • Nog een 2e autoradio ontdekt in de achterhut (wist niet eens dat ik die had :laugh: ; stond via verlichting aangesloten op accu, stond uit)

Nog 1 circuit “DC sockets” op schakelpaneel ‘lekte’, maar lijkt niet de DC sockets te schakelen. Circuit wordt nu tijdelijk via schakelpaneel uitgeschakeld tot ik tijd heb voor verdere diagnose. Geen idee wat voor apparaat daar nog op gekoppeld staat, of het is een echt lek.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 13 mrt 2022 22:10 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 14 mrt 2022 05:41 #1375703

  • erwinr
  • erwinr's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Ik heb ook een aluminium schip, en had op twee plaatsen last van lekstroom: de motor en de VHF.

De motor is door een professional aangepakt, maar de VHF heb ik zelf gedaan. Ik zag een andere meting wanneer ik de antenne van de VHF loskoppelde. Die zit blijkbaar standaard vast aan de romp ( via de beugel bovenin de mast en dan via de VHF aan de min van de accu). Ik heb dit opgelost door een galvanische scheiding aan te brengen tussen de marifoon en de antenne ( van shiptron):
Icom OPC1758 DC-block, galvanische scheiding, PL259 M+F, 15 cm RG58

Succes.
Erwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 14 mrt 2022 05:52 #1375704

De antenne zelf isoleren van de metalen voet (isolatiebus of kunststof beugel) had ook gekund toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 14 mrt 2022 09:10 #1375714

Orange Sunset schreef :
In mijn boot waren dit de apparatuur die ervoor zorgde dat er een lek werd gedetecteerd:
  • Autoradio (direct aangesloten op accu, stond uit)
  • Koelkast (direct aangesloten op accu, maar stond ‘uit’)
  • Nog een 2e autoradio ontdekt in de achterhut (wist niet eens dat ik die had :laugh: ; stond via verlichting aangesloten op accu, stond uit)

Nog 1 circuit “DC sockets” op schakelpaneel ‘lekte’, maar lijkt niet de DC sockets te schakelen. Circuit wordt nu tijdelijk via schakelpaneel uitgeschakeld tot ik tijd heb voor verdere diagnose. Geen idee wat voor apparaat daar nog op gekoppeld staat, of het is een echt lek.

Denk er wel aan dat , zeker de wat modernere autoradio's nog steeds aangesloten zijn op de spanning ( net als de motormanagement computer maar die heeft een lager stroomverbruik ) als je ze uitzet . Dat dient om het geheugen te behouden en vergt . Als ik bijv. met de boot twee maanden van huis was moest ik daarom de accu loskoppelen omdat die anders nadien gegarandeed leeg was ondanks dat de raio maar enkele tientallen milliampères gebruikt als hij uit staat ( één kee meegemaakt voor ik dat wist).
Je zult dus de stroomtoevoer moeten onderbreken en niet alleen de radioo's zelf uit zetten.
Bij jou , omdat ze rechtstreeks op de accu zitten dus mogelijk de oorzaak .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 14 mrt 2022 14:54 #1375784

Yellow Boat schreef :
Orange Sunset schreef :
In mijn boot waren dit de apparatuur die ervoor zorgde dat er een lek werd gedetecteerd:
  • Autoradio (direct aangesloten op accu, stond uit)
  • Koelkast (direct aangesloten op accu, maar stond ‘uit’)
  • Nog een 2e autoradio ontdekt in de achterhut (wist niet eens dat ik die had :laugh: ; stond via verlichting aangesloten op accu, stond uit)

Nog 1 circuit “DC sockets” op schakelpaneel ‘lekte’, maar lijkt niet de DC sockets te schakelen. Circuit wordt nu tijdelijk via schakelpaneel uitgeschakeld tot ik tijd heb voor verdere diagnose. Geen idee wat voor apparaat daar nog op gekoppeld staat, of het is een echt lek.

Denk er wel aan dat , zeker de wat modernere autoradio's nog steeds aangesloten zijn op de spanning ( net als de motormanagement computer maar die heeft een lager stroomverbruik ) als je ze uitzet . Dat dient om het geheugen te behouden en vergt . Als ik bijv. met de boot twee maanden van huis was moest ik daarom de accu loskoppelen omdat die anders nadien gegarandeed leeg was ondanks dat de raio maar enkele tientallen milliampères gebruikt als hij uit staat ( één kee meegemaakt voor ik dat wist).
Je zult dus de stroomtoevoer moeten onderbreken en niet alleen de radioo's zelf uit zetten.
Bij jou , omdat ze rechtstreeks op de accu zitten dus mogelijk de oorzaak .
Ad

Klopt, dat is ook de reden dat ze stroom trekken, maar zolang ze stroom trekken kun je de echte lekken niet detecteren. Dus die autoradio’s had ik losgekoppeld en toen was er op het circuit dat ik testte geen lek meer. Na testen en oplossen van een eventueel echt stroomlek moeten ze er weer aan gehangen worden natuurlijk.

Ik twijfel bij onze boot wel nog aan de koelkast, die bleef ook stroom gebruiken, maar stond uit met zijn draaischakelaar. Echter zijn dit normaal domme apparaten, aan (met analoge temperatuurregelaar) of uit.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 14 mrt 2022 14:56 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 14 mrt 2022 16:01 #1375793

Ad: lekstroom is wat anders dan sluipverbruik…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 14 mrt 2022 16:23 #1375799

  • erwinr
  • erwinr's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Quote: De antenne zelf isoleren van de metalen voet (isolatiebus of kunststof beugel) had ook gekund toch?

Dat had denk ik ook gekund ja. Maar daarvoor moet je de mast in ( toch wat minder makkelijk dan een kabeltje plaatsen ) en je loopt het risico dat er na verloop van tijd door vuil en zout toch weer een verbinding wordt gemaakt.

Ik ging voor de makkelijke weg ;)
Laatst bewerkt: 14 mrt 2022 16:24 door erwinr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 14 mrt 2022 21:12 #1375880

  • Arno
  • Arno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
erwinr schreef :
Ik heb ook een aluminium schip, en had op twee plaatsen last van lekstroom: de motor en de VHF.

De motor is door een professional aangepakt, maar de VHF heb ik zelf gedaan. Ik zag een andere meting wanneer ik de antenne van de VHF loskoppelde. Die zit blijkbaar standaard vast aan de romp ( via de beugel bovenin de mast en dan via de VHF aan de min van de accu). Ik heb dit opgelost door een galvanische scheiding aan te brengen tussen de marifoon en de antenne ( van shiptron):
Icom OPC1758 DC-block, galvanische scheiding, PL259 M+F, 15 cm RG58

Succes.
Erwin

Op welke punten meette je en wat meette je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 15 mrt 2022 05:06 #1375906

  • erwinr
  • erwinr's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Ik heb de weerstand gemeten tussen de min van de accu en de romp. Met een multimeter. Deze weerstand moet zo hoog mogelijk zijn, en als ie dat niet is heb ik net zo lang dingen losgekoppeld tot het beter werd. Dat was dus bij de VHF het geval, en de motor is op enig moment vervangen en toe was het helemaal weg.

Ik heb er nu zo’n systeem met lampjes in zitten, en die controleer ik eens in de zoveel weken.

Ik weet niet meer precies wat de grenswaarde is voor de weerstand, idealiter natuurlijk oneindig… maar dat gaat op een ouder schip vermoedelijk niet lukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 15 mrt 2022 10:11 #1375997

Nachtvlinder schreef :
Ad: lekstroom is wat anders dan sluipverbruik…

Dat weet ik ook wel maar tegelijk met dat sluipverbruik blijft er spanning op kabels staan die dus weg kan lekken . Bovendien kun je dat sluipverbruik dan abusievelijk voor een lekstroom houden want het verschil kun je dan niet constateren .
In feite kun je een eventuele kruipstroom pas uitsluiten als je de aansluitingen direct aan alle betreffende apparaten losneemt Zelfs bjv. een vervuilde schakelaar in een lamp kan theoretisch een sluipstroom veroorzaken . Als er dan toch nog een stroompje loopt moet dat dus wel een lekstroom zijn die dan pas verdwijnt als je de accupolen losneemt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 15 mrt 2022 12:46 #1376038

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Nachtvlinder schreef :
De antenne zelf isoleren van de metalen voet (isolatiebus of kunststof beugel) had ook gekund toch?

Totdat het regent of een langere periode erg vochtig is....
Dat geldt dan voornamelijk als je met een dunne nylonring iets isoleert.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 15 mrt 2022 15:11 #1376074

  • Arno
  • Arno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
erwinr schreef :
Ik heb de weerstand gemeten tussen de min van de accu en de romp. Met een multimeter. Deze weerstand moet zo hoog mogelijk zijn, en als ie dat niet is heb ik net zo lang dingen losgekoppeld tot het beter werd. Dat was dus bij de VHF het geval, en de motor is op enig moment vervangen en toe was het helemaal weg.

Ik heb er nu zo’n systeem met lampjes in zitten, en die controleer ik eens in de zoveel weken.

Ik weet niet meer precies wat de grenswaarde is voor de weerstand, idealiter natuurlijk oneindig… maar dat gaat op een ouder schip vermoedelijk niet lukken.

Bedankt en helder! Misschien een hele domme vraag maar ik wil 'm toch even helder hebben. Aan de binnenkant van de romp zitten een verflaag/coating. Ik heb wel eens eerder wat gemeten met een multimeter en zag toen waarden die ik niet werwachtte. Achteraf vermoed ik dat de coating electrische geleiding verhinderde waardoor ik onverklaarbare meetresultaten kreeg. Dus ik neem aan dat ik op een kaal stuk van de romp moet meten?

Hoe heb je uiteindelijk vastgesteld dat de motor ook "meedeed"? Dat is dan gewoon de - van de moter loskoppelen van het DC circuit? (ik moet nog even puzzelen hoe ik het beste kan doen gezien ik een acculader heb voor zowel de service als start accu's met daartussen nog een 'battery seperator')
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 15 mrt 2022 17:12 #1376100

  • erwinr
  • erwinr's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Ik heb inderdaad op de romp ( binnen, vlak bij de accus) een stukje kaal gemaakt om te kunnen meten. De motor kwam ik achter na vervanging van de motor, maar ik denk dat de min van de Startaccu losmaken voldoen is om de meting te zien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe bron lekstroom troubleshooten? 30 mrt 2022 11:54 #1379975

  • Arno
  • Arno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Ik ben er inmiddels achter dat de motor onvoldoende geisoleerd is van de romp.
Er was al een massarelais aanwezig maar dat is kortgesloten. De vorige eigenaar vertelde dat de motor tijdens een reis niet wilde starten en dat een monteur het relais heeft kortgesloten.
Inmiddels heb ik nieuwe relais besteld en kan ik dit hopeljk snel gaan oplossen.

Bedankt voor de hulp en het meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl