Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 18 mrt 2022 21:50 #1377005

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Momenteel verdiep ik mij in de mogelijkheden van een Laptop of PI4 met OpenCPN aan boord.

Nu heb ik het idee dat ik eigenlijk alles wat er nodig is beschikbaar heb en alleen een NMEA0183 naar USB kabeltje hoef te leggen … maar dat klinkt te makkelijk B) .

Toen ik het schip kocht was er een Furuno NavNet radar-plotter / marifoon / GPS / Navtex aanwezig. Alles NMEA 0183 en onderling gekoppeld.
Daarnaast, niet gekoppeld, de ST60 klokjes (6 stuks, o.a. Wind, diepte, snelheid, CH, 2x graphic) met oude Seatalk.

Omdat ik ooit, onderweg naar Azoren, werd geconfronteerd met uitgevallen GPS in SeaTalk-netwerk (waarmee stuurautomaat en plotter niet meer werkten) zag ik de ideale mogelijkheid om een volledig backupsysteem te hebben.

Ik heb een Axiom 9 laten plaatsen en een Raymarine AIS. Beide met eigen GPS. Om de data van de klokjes (wind, diepte etc.) op de plotter te krijgen is een een SeaTalk - SeaTalk NG brug bijgezet. Dat is mijn hoofdsysteem, de Furuno gebruik ik alleen voor de radar (en mocht de Raymarine de geest geven heb ik een backup GPS en plotter).

Omdat de Furuno DSC marifoon NMEA0183 input verlangt voor de GPS positie is (alleen daarvoor) een Actisense Seatalk NG to NMEA0183 converter geplaatst.

Eindelijk mijn vraag: volgens mij komt dus ALLE SeaTalk NG (incl. De vertaalde SeaTalk I) info binnen in de Actisense converter. Als ik op de uitgang daarvan een NMEA to USB kabeltje naar laptop zet, komt dan ook alle informatie binnen op mijn laptop?

Zo ja, kan ik die uitgang splitsen naar 1x naar USB, 1 x naar marifoon?

Het lijkt me te mooi om waar te zijn, dus er zal wel ergens een kink in de kabel zitten.

Om de vraag ‘Waarom?’ Op voorhand te beantwoorden: de Axiom is een prima apparaat, maar zit ingebouwd in navigatiehoek en intoetsen namen waypoints, kleine scherm e.d. werkt niet echt comfortabel. Op een laptop (eigenlijk de laatste 15-20 jaar gebruikt) werk ik veel makkelijker, vind het veel prettiger in- en uitzoomen, waypoints plaatsen en benoemen met toetsen en touchpad, gribfiles binnenhalen, etc. Uploaden van waypoints en/of routes in gpx format naar de plotter is eenvoudig. En is toch aan boord.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 18 mrt 2022 22:42 #1377017

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Is het dan niet beter een wifi multiplexer toe te voegen aan het netwerk ipv die actisense?

Dan heb je standaard vaak een paar nmea0183 out en wifi zodat je ook je tablet met bijvoorbeeld navionics of opencpn van data kan voorzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 18 mrt 2022 22:46 #1377020

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Zo ongeveer doe ik dat ook.
Je hebt dan wel een usb naar serial 232 converter nodig waarschijnlijk.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2022 22:55 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 18 mrt 2022 23:38 #1377026

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Ik zou kijken naar een multiplexer met N2K aan boord. Standaard komt daar nmea 0183 bij en meestal ook ST1. Kan je alles met alles combineren.
Galvanisch gescheiden USB poort en WiFi.

Zelf heb ik hier voor een Shipmodul met WiFi en USB. Om in te regelen wel even een studie, maar dan gaat het ook perfect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 19 mrt 2022 06:19 #1377041

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Dat heb ik natuurlijk overwogen B) … maar een multiplexer kan ‘stuk’ (ik heb bijv. 2 van die Raymarine kastjes versleten, die SeaTalk omzetten naar NMEA - en altijd op een moment dat je er niet op zit te wachten).

Eerst even terug naar mijn vraag: denken jullie dat ik achter die Actisense alle info beschikbaar heb en zou het werken met één extra kabeltje naar de laptop?

(Als ik naar WiFi wil kan ik dan deze gebruiken, is alleen NMEA multiplexer / WIFI want de Actisense heeft al geconverteerd?)

www.georgekniest.nl/artikel/10...83-wifi-gateway.html
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 19 mrt 2022 06:25 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 19 mrt 2022 09:10 #1377077

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Al vaker gezegd, maar ik noem het nog maar even. Ik ben heel tevreden over de multiplexer van Quark elec. Ze hebben veel smaken, dus er zit vast tussen wat je zoekt.

Worden ook in Nederland verkocht. Redelijke prijzen en veel varianten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 19 mrt 2022 09:12 #1377078

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Hmmmm, alles kan stuk natuurlijk. Mijn Roosmux heeft het altijd, zeker 6 jaar lang altijd, zonder emmeren gedaan. Instellen en er uit krijgen wat ik wilde was een leercurve, maar daarna zonder problemen.

Nu dus een Shipmodul, omdat de Roosmux geen N2K verwerkt.
Bij het contact dat ik eens had met Meindert van Shipmodul vertelde hij dat zijn multiplexers gebruikt worden bij de Vendee Globe. Als het ‘t daar blijft doen……
En je Actisense, zou die niet stuk kunnen?
Uiteraard moet je gewoon lekker doen wat voor jou het beste is, helder als glas natuurlijk. Maar met wat jij wil kan het een goede oplossing zijn. Al je vertalingen in 1 oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 19 mrt 2022 09:23 #1377083

Met de actisence bedoel je waarschijnlijk de iso dus naar NMEA0183, nee die kun je niet splitsen naar USB en marifoon omdat voor de marifoon de baudrate naar 4800 moet en dan heb je veel te veel data, en voor de pi moet de baudrate omhoog zodat je alle data beschikbaar hebt.

Bezint voordat men begint, heb je een Em-Trak Transponder B100 of 900 serie dan heeft die een GPS uitgang speciaal voor de marifoon en ook voor mensen met een oudere autopilot. (ik begrijp niet dat mensen andere merken kopen met minder mogelijkheden en een hogere prijs, ok er zijn er ook met meer mogelijkheden en een nog hogere prijs die zou je dan wel kunnen overwegen) Dan was je met alleen die actisence al klaar geweest.

Met jouw voorgestelde gateway zou het wel wat omslachtig icm de actisense denk ik wel kunnen, de actisense op een hoge baudrate op de ingang die kan op die zelfde uitgang dat weer uitsturen (doet hij dat?) iig over wifi kan hij al die data uitsturen en op de andere poort op 4800 de gps data naar de marifoon.
Samen zit je echter op zo'n € 350,- ?
Waarom neem je dan niet deze www.yachtd.com/products/wifi_router.html € 289,- en nog meer mogelijkheden zelfs ook direct de oude SeaTalk. Alles in één keer opgelost.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 19 mrt 2022 09:30 #1377084

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Wij hebben uiteindelijk de actisense op marktplaats gezet en deze gekocht:
www.georgekniest.nl/artikel/44...dEAQYAiABEgLbPfD_BwE

Ben je in een keer klaar en na 15 jaar nog service zoals in een ander draadje te lezen was.
Owja, wifi kan ook nog maar dat wilden we niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 19 mrt 2022 12:03 #1377128

Inderdaad als je geen wifi wenst is dat een heel mooi product voor een mooie prijs!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 19 mrt 2022 17:10 #1377180

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Jullie hebben me overtuigd … B) . Ik vervang de Actisense door een WiFi multiplexer, ook omdat het niet het ‘aftakken’ van een draadje blijkt te zijn (ivm verschillende baudrates). Ik zei toch al, het zal wel te makkelijk gedacht zijn.

Dank voor jullie gewaardeerde input!
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 19 mrt 2022 19:01 #1377218

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
De Shipmodul is er ook met usb en WiFi
Let wel op dat je de versie met N2K neemt.

En als surplus: nu ook performance op je meters via het motortoerentalscherm in je display ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 19 mrt 2022 19:23 #1377232

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Het is wel zo dat het doorgronden van je datastroom en het inregelen van de multiplexer enige studie vraagt. Het duizelt van de mogelijkheden en opties. Dat is de studie wel waard hoor, maar als je rekent op plug en play valt het tegen. Rustig de tijd nemen en niet vlak voor vertrek de multiplexer er even tussen drukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA0183 | ST NG | ST - converters vraag 19 mrt 2022 19:48 #1377239

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Je kunt met je RPI 4 eenvoudig SignalK gebruiken. Daarmee kun je alle mogelijkheden eenvoudig instellen. Snelheid kun je per poort instellen. Is tegelijk multiplexer. SK data kan direct ingevoerd worden in OpenCPN.

Alleen voor NMEA2000 heb je een canbus adapter nodig. Kan al met een Canable canbus adapter van
€ 35,-.

Invoer van Seatalk 1 kan ook nog met een kaartje van een paar €'s. Werkt met een opto-coupler.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl