Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: to yellow top or not to yellow top, das de vraag !

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 17 mei 2022 14:03 #1391662

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Wadloper schreef :
moeten we dus constateren dat met de komst van de LiFePO4-accu de specifiek startaccu zijn langste tijd heeft gehad?

Als dat een beetje samenvalt met de aflopende zaak van fossiele verbrandingsmotoren, dan is dat ook niet meer echt een kwestie.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 17 mei 2022 14:22 #1391675

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Wadloper schreef :

Nog los van het verhaal over headroom die moet worden gehouden bij het laden van een lithium-accu en de, in relatie tot een accu schijnbare contradictio in terminis "Die was dan ook vaker helemaal vol dan mij lief was" -dingen die mij opnieuw tot de overtuiging brengen dat ik het voorlopig nog wel even doe met mijn oude bakken met lood- moeten we dus constateren dat met de komst van de LiFePO4-accu de specifiek startaccu zijn langste tijd heeft gehad?

Die headroom móet niet worden gehouden, maar ik heb het zo ingesteld om op de motor te kunnen laden zonder extra maatregelen te hoeven treffen. En "vaker helemaal vol dan mij lief was" is in het LiFePO4-domein helemaal geen contradictie. Dus ja, de neiging om de accu zo vol mogelijk te houden heb ik inmiddels leren onderdrukken.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 17 mei 2022 14:49 #1391687

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Op het moment is mijn lood start accu nog niet aan vervanging toe. Maar dat duurt bij een lood accu nooit heel lang. Dan ga ik wel over op een kleine LiFePO4 start accu.

Is een LiFePO4 accu eigenlijk wel optimaal als start-accu?
Ik heb altijd begrepen dat een lithium-accu niet onafgebroken 'vol' moet worden gehouden en dat de beste levensduur word gehaald als de accu regelmatig voor een deel wordt ontladen of, buiten gebruik, in gedeeltelijk ontladen toestand wordt bewaard.

Een startaccu is, als het goed is, vrijwel constant voor 100 % geladen.

Gezien de prijs van een dergelijke kleine LifePO4 accu neem ik gewoon de gok. Voor die paar tientjes extra. Allicht gaat hij minstens zo lang mee als een lood exemplaar. Zo LifePO4 accu heeft ook echt wat reserve om eventueel voor noodstroom te dienen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl