Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: to yellow top or not to yellow top, das de vraag !

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 08:47 #1382358

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Met het oog op een langere reis ben ik het elektrische systeem van onze boot aan het vernieuwen.
Huis batterij is een LiFePO4 en alle verbruikers en laadbronnen (buiten de dynamo) zijn daarop aangesloten.
Nu ben ik nog op zoek naar een start batterij die enkel gebruikt zal worden om te starten en als buffer dient voor de dynamo (laden van de huisbatterij via een DC-DC convertor).

Motor is een VP D1-30 dus start batterij van 50-70Ah is ruim voldoende en dan heb ik de mogelijkheid om ofwel voor een normale start batterij van rond de 100 eur te kiezen OF te gaan voor een Optima yellow top batterij van rond de 200 eur.

Waarom ik de optima overweeg is omdat ze hoog aangeschreven staan qua betrouwbaarheid en de yellow top ook (redelijk) diep mag ontladen worden. Dus ik zie ze ook al een (beperkte) backup oplossing voor het geval dat er iets misloopt met het huis systeem.

‘k vind alleen de specificaties van die optima’s een beetje vaag, laden tussen 13.8 en 15V lijkt me nogal een ruime marge.
In elk geval zou de enige laadbron bij ons de dynamo zijn die 14.4V geeft en in theorie max 130A kan leveren.

Ik ga ervan uit dat ik ze, indien nodig, als nood stroomvoorziening wil gebruiken ze max tot 50% SOC mag ontladen worden. Wat me bij een capaciteit van 55Ah dus een 27.5Ah bruikbare capaciteit geeft, das genoeg om aan de basis behoeften te voorzien.

Mis ik nog iets in mijn overwegingen ?


Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 09:01 #1382365

De Optima Red-top is juist bestemd voor het starten. De Yellow-top als serviceaccu.
Laatst bewerkt: 08 apr 2022 09:05 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 09:30 #1382382

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7829
Als je de startaccu ook ziet als een reserve-service accu, is er wel iets van te zeggen om een yellow of blue top te nemen ipv een red top. Op een yellow is ook uitstekend te starten met onze kleine motoren.

Het zijn goede accu's, kunnen tegen een stootje en zijn duur. De ruime mogelijkheden wat laden betreft zijn imho juist een pre. Desondanks heb ik eeen red top (te) snel kunnen slopen omdat ik te lang doorgevaren heb met een defecte argofet (wat ik niet in de gaten had) en zodoende dat ding helemaal leeg getrokken heb. Daar kunnen zelfs optima's niet tegen. Maar zelfs met een defecte cel kreeg ik de motor nog aan als de andere cellen vol waren...

Ik ga nu mijn bestaande AGM accu bank gebruiken als startaccu naast de lifepo4. Maar als die het ooit begeeft zie ik er wel weer een optima voor terug komen.
Laatst bewerkt: 08 apr 2022 09:41 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 09:41 #1382386

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7864
O. ow.

AGM.

Zorg er voor dat je ze NOOIT verkeerd laadt! Meteen naar de haaien. Dus echt de AGM instelling van je lader gebruiken, en ook nooit te ver ontladen. Ja, dat kan verder dan met een Semi tractie of start accu, maar overtredingen worden snoeihard afgestraft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 09:43 #1382387

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7829
Joop, Optima's staan er juist bekend om dat ze beter tegen mishandeling kunnen dan andere lood accu's. Zie ook de specs, laden tot 15v mag. Dat wil je niet bij andere accu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 10:04 #1382402

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13649
Philip schreef :
Joop, Optima's staan er juist bekend om dat ze beter tegen mishandeling kunnen dan andere lood accu's. Zie ook de specs, laden tot 15v mag. Dat wil je niet bij andere accu's.

Je moet ze tot 14,7V laden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 10:06 #1382403

Tijdens ons jaartje rondzwerven op de Middellandse Zee hadden we 6 Optima Red-Tops aan boord als huisaccu.
Eigenlijk startaccu's en niet bepaald bedoelt voor deze toepassing, maar ik kon er destijds gratis aankomen.
Ze kwamen uit nieuwe auto's (Jeep) die iets te lang in stalling hadden gestaan, waardoor ze volledig plat waren getrokken en niet meer op te laden met een intelligente acculader. DaimlerChrysler besloot ze te vervangen voor garantie.
Vond ik niet erg, want met een labvoeding kreeg ik ze gewoon weer tot leven.
Ook tijdens onze reis hebben we ze 'deftig' mishandeld en regelmatig tot 30% of lager leeg getrokken.
Na 5 jaar verkochten we de boot met nog steeds dezelfde accu's aan boord, in prima conditie.

Ja, het zijn AGM accu's.
Nee, je kunt ze niet vergelijken met 'normale' AGM accu's.
De cellen zijn opgerold en dus wezenlijk anders van constructie.
De kwaliteit is top en ze zijn ook mechanisch heel sterk en hufterproof.

Zou dus van harte Optima's aanbevelen. Red Top waarschijnlijk het meest geschikt, maar Yellow Top of evt Blue Top is ook prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 10:24 #1382412

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27297
3Noreen schreef :
Philip schreef :
Joop, Optima's staan er juist bekend om dat ze beter tegen mishandeling kunnen dan andere lood accu's. Zie ook de specs, laden tot 15v mag. Dat wil je niet bij andere accu's.

Je moet ze tot 14,7V laden.

Sterker nog, als je ze wilt opfrissen na jaren, laadt je ze met een 3A stroombron gedurende 20 uur (=60AH) en laat je de spanning vrij. Die kan dan wel oplopen tot 18-20 volt.

Daarna zijn ze weer >95% van hun oorspronkelijke capaciteit.

Ik heb 7 jaar gevaren met met toen al 5 jaar 2e hands optima's. Yellow en red.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 10:31 #1382418

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13649
Best een prikkelende vraag om even anders te gaan denken.

Budget €200,- Vier van deze dingen en 4 goedkope balancer boards ? Zijn klein genoeg om je alternator niet over de zeik te halen en niet duurder dan een lood ding. Mag dus net zo kort mee gaan. Maar geeft echt een grotere noodstroomvoorziening.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 12:05 #1382440

3Noreen schreef :
Best een prikkelende vraag om even anders te gaan denken.

Budget €200,- Vier van deze dingen en 4 goedkope balancer boards ? Zijn klein genoeg om je alternator niet over de zeik te halen en niet duurder dan een lood ding. Mag dus net zo kort mee gaan. Maar geeft echt een grotere noodstroomvoorziening.


Maximum discharge current: 1 C (max. 3 min)

Dus niet geschikt als startaccu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 13:09 #1382451

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7864
3Noreen schreef :
Best een prikkelende vraag om even anders te gaan denken.

Budget €200,- Vier van deze dingen en 4 goedkope balancer boards ? Zijn klein genoeg om je alternator niet over de zeik te halen en niet duurder dan een lood ding. Mag dus net zo kort mee gaan. Maar geeft echt een grotere noodstroomvoorziening.

Best een grappige suggestie. Maar wederom: nog te weinig volwassen om 1:1 in te passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 13:13 #1382453

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13649
Joop66 schreef :
3Noreen schreef :
Best een prikkelende vraag om even anders te gaan denken.

Budget €200,- Vier van deze dingen en 4 goedkope balancer boards ? Zijn klein genoeg om je alternator niet over de zeik te halen en niet duurder dan een lood ding. Mag dus net zo kort mee gaan. Maar geeft echt een grotere noodstroomvoorziening.

Best een grappige suggestie. Maar wederom: nog te weinig volwassen om 1:1 in te passen.

De CCA snap ik, bummer :( . Maar te weinig volwassen, heeft voor mij wat extra verklaring nodig.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 13:19 #1382457

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13649
Een fractie duurder maar deze kan 400A leveren. Dat zou toch voldoende moeten zijn om onze twee en drie cilinder dieseltjes te kunnen starten.

Edit; even opgezocht mijn huidige start accu aan boord heeft een CCA van 200. Ruim voldoende om mijn stinkertje tot leven te roepen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 apr 2022 13:25 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 13:29 #1382459

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8040
Yellow/Red en Blue Tops staan goed bekend en kunnen indd aardig mishandeld worden.

1 probleem: ze zijn erg slecht verkrijgbaar door lever- en productieproblemen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 08 apr 2022 14:45 #1382483

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
mijn destijds gratis tweedehandse en inmiddels ruim 20 jaar oude yellow top vorig jaar maar eens vervangen... hoewel er nog altijd mee gestart werd.

Okee die nieuwe yellow top doet t iets beter :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 11 apr 2022 09:03 #1383222

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Mijn huis bank is al een zelfbouw lipo setje, dus ik ben niet op zoek naar nog zoiets om de motor mee te starten.
Omdat het allemaal nog nieuw (en experimenteel) is zou ik liever iets met een bewezen betrouwbaarheid hebben, dat in het slechtste geval ook als backup kan dienen.
25-ish bruikbare Ah is niet veel maar als het enkel is voor een paar led lampjes en instrumenten dan geraken we er al ver mee.

Zover ik kan zien heeft de blue top niet zoveel meerwaarde tov een yellow top.
Ze zeggen wel dat ze voor ‘marine use’ zijn maar zoveel verschil is er niet in de spec buiten dan de extra aansluiting.

Gezien de goeie reacties over de optima’s ga ik me zo een yellow top bestellen.

Bedankt voor alle antwoorden.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 11 apr 2022 09:09 #1383225

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7829
Ik dacht me ook te herinneren dat het enige verschil tussen yellow en Blue top alleen die extra aansluiting is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 11 apr 2022 11:57 #1383266

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27297
Philip schreef :
Ik dacht me ook te herinneren dat het enige verschil tussen yellow en Blue top alleen die extra aansluiting is.

Klopt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 11 apr 2022 12:47 #1383280

En de prijs. De yellow top en ook blue top kunnen iets meer mishandeld worden dan de red-top. Die laatste is alleen maar om te starten. Ik rijd ook landrovers en daar zie ik af en toe een defender die via een lies omgooghetalend wordt langs een steilen hellin waarbij de lier op éém enkele yellow top draait. Ik heb (nog) AGM's als huisaccu. Voor start accu heb ik een yellow top. Als het nodig is dan kan ik deze mogelijk ook (mis)bruiken als backup voor de huis baterijen.
In 5 jaar tijd geen ENKEL probleem gehad. Verliest minder spanning dan mijn 2 X 180AH AGM accu's. Ik kan de yellow top zonder enige aarzeling aanbevelen. Ik heb de mijne gekocht bij Accu FLevo te Dronten. Erg fijne prijs en goede service (toen ik mijn AGM's kocht had de eigenaar er speciaal voor mij twee besteld zodat ze uit dezelfde batch kwamen).
S
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 11 apr 2022 17:23 #1383378

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
gerwinhaaijema schreef :
3Noreen schreef :
Best een prikkelende vraag om even anders te gaan denken.

Budget €200,- Vier van deze dingen en 4 goedkope balancer boards ? Zijn klein genoeg om je alternator niet over de zeik te halen en niet duurder dan een lood ding. Mag dus net zo kort mee gaan. Maar geeft echt een grotere noodstroomvoorziening.


Maximum discharge current: 1 C (max. 3 min)

Dus niet geschikt als startaccu.
Met als piek 100A voor 30 seconden, moet kunnen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 11 apr 2022 18:35 #1383394

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13649
PvO schreef :
gerwinhaaijema schreef :
3Noreen schreef :
Best een prikkelende vraag om even anders te gaan denken.

Budget €200,- Vier van deze dingen en 4 goedkope balancer boards ? Zijn klein genoeg om je alternator niet over de zeik te halen en niet duurder dan een lood ding. Mag dus net zo kort mee gaan. Maar geeft echt een grotere noodstroomvoorziening.


Maximum discharge current: 1 C (max. 3 min)

Dus niet geschikt als startaccu.
Met als piek 100A voor 30 seconden, moet kunnen.

Op het moment is mijn lood start accu nog niet aan vervanging toe. Maar dat duurt bij een lood accu nooit heel lang. Dan ga ik wel over op een kleine LiFePO4 start accu.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 17 mei 2022 10:48 #1391607

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7829
Nu we het toch over optima's hebben: ik ben een poging aan het wagen om mijn eigenlijk opgegeven Red Top te reanimeren.

Optima geeft aan om een ontladen accu met 10A lader te laden. Dat kan mijn labvoeding net aan.
Het gekkie is dat als ik de accu aansluit op 14,6v er een stroom van 4 a 5A gaat lopen maar als de accu warm wordt de stroom oploopt tot 10A en de labvoeding over gaat op CC.
De accu borrelt dan en wordt aardig warm. Alle cellen zover ik dat kan voelen. Na een aantal uur laden en nachtje stilstaan is de accu 12,21v. Nog niet vol dus.

Toch een cel overleden?

Nu Yugo's manier met CC op 3A en hogere spanning eens proberen. Spanning is nu 13,42V en loopt langzaam op.

Ben bang dat het toch een enkeltje recycling wordt. Eens kijken wat de loodprijs nu is.
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 10:50 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 17 mei 2022 10:59 #1391611

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26384
3Noreen schreef :
Op het moment is mijn lood start accu nog niet aan vervanging toe. Maar dat duurt bij een lood accu nooit heel lang. Dan ga ik wel over op een kleine LiFePO4 start accu.

Is een LiFePO4 accu eigenlijk wel optimaal als start-accu?
Ik heb altijd begrepen dat een lithium-accu niet onafgebroken 'vol' moet worden gehouden en dat de beste levensduur word gehaald als de accu regelmatig voor een deel wordt ontladen of, buiten gebruik, in gedeeltelijk ontladen toestand wordt bewaard.

Een startaccu is, als het goed is, vrijwel constant voor 100 % geladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 17 mei 2022 12:26 #1391637

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6539
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Op het moment is mijn lood start accu nog niet aan vervanging toe. Maar dat duurt bij een lood accu nooit heel lang. Dan ga ik wel over op een kleine LiFePO4 start accu.

Is een LiFePO4 accu eigenlijk wel optimaal als start-accu?
Ik heb altijd begrepen dat een lithium-accu niet onafgebroken 'vol' moet worden gehouden en dat de beste levensduur word gehaald als de accu regelmatig voor een deel wordt ontladen of, buiten gebruik, in gedeeltelijk ontladen toestand wordt bewaard.

Een startaccu is, als het goed is, vrijwel constant voor 100 % geladen.

Nou nee, dat hoeft niet. Als je de boel zo inricht dat de LiFePO4-accu niet zsm na het starten weer vol is kan je er best mee starten.
Ik heb maar één accu aan boord en dat is een 200 Ah LiFePO4-accu. Die wordt door de zonnepanelen op 13,6 volt gehouden zodat er headroom over is zodat ook de lichtspoel van de motor zijn stroom kwijt kan. Ik heb nog niet lang genoeg op de motor gevaren om de accu helemaal vol te krijgen. Bij mijn vorige LiFePO4 accu van 100 Ah lukte dat wel. Die was dan ook vaker helemaal vol dan mij lief was.
Dus zeker op kleinere boten kan LiFePO4 voor starten en huishouding zeker volstaan.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 12:28 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

to yellow top or not to yellow top, das de vraag ! 17 mei 2022 13:48 #1391661

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26384
Eclips schreef :
Wadloper schreef :
Een startaccu is, als het goed is, vrijwel constant voor 100 % geladen.

Nou nee, dat hoeft niet. Als je de boel zo inricht dat de LiFePO4-accu niet zsm na het starten weer vol is kan je er best mee starten.
Ik heb maar één accu aan boord en dat is een 200 Ah LiFePO4-accu. Die wordt door de zonnepanelen op 13,6 volt gehouden zodat er headroom over is zodat ook de lichtspoel van de motor zijn stroom kwijt kan. Ik heb nog niet lang genoeg op de motor gevaren om de accu helemaal vol te krijgen. Bij mijn vorige LiFePO4 accu van 100 Ah lukte dat wel. Die was dan ook vaker helemaal vol dan mij lief was.
Dus zeker op kleinere boten kan LiFePO4 voor starten en huishouding zeker volstaan.

Nog los van het verhaal over headroom die moet worden gehouden bij het laden van een lithium-accu en de, in relatie tot een accu schijnbare contradictio in terminis "Die was dan ook vaker helemaal vol dan mij lief was" -dingen die mij opnieuw tot de overtuiging brengen dat ik het voorlopig nog wel even doe met mijn oude bakken met lood- moeten we dus constateren dat met de komst van de LiFePO4-accu de specifiek startaccu zijn langste tijd heeft gehad?
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 13:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl