Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: wie weet echt wat van electra.....

wie weet echt wat van electra..... 12 apr 2022 20:40 #1383636

de afgelopen dagen heb ik misschien wel 30uur Gelezen over electra... Dit ivm aanschaf plotter en ais en evo-100 wheel pilot.

Ik merk dat er soms verkeerde of halve of rare adviezen worden gegeven. Ik begin zaken langzaam te snappen maar zit toch met een paar prangende vragen.... ik gooi een aantal conclusies hiernaar, zouden de echte experts willen met : ja dat klopt, of nuanceren waarom niet zodat ik het nog beter snap.

1. Je zekert iets om je draden te beveiligen tegen overbelasting en dus hitte en brand. Niet om je apparatuur te zekeren meestal... (al verlangt de fabrikant dit wel! ) ja dan krijgen ze minder kapot terug.... Intern zit er ook vaak al een zekering.

2. Je zekert de draad met of inline zekering of een zekering op een schakelbord (kan automatische zekering zijn of bv glas of insteek)

3. In Principe is beste geen verbruikers te combineren achter 1 zekering en/of schakelaar. Want stel 1A en 9A verbruik en je zekert af op bv 12A dan gaat de zekering er pas uit bij 12x amperage dan de verbuiker alleen afgezekert zou worden!! Ook bij 2x 5A gaat het niet goed als je die op 10-12A zekert dan nog 2x zo hoog!

Ik heb een Bavaria 37 uit 1999 Met een schakelpaneel met automatische zekeringen. Helaas zijn alle schakelaars bezet en ik wil er drie verbruikers AIS, 3A Autopilot Evo 100 7A (zekeren op 10A) en USB bijzetten. (2x 2.4A verbruik) dus zekeren 7A

Nu kan ik dit schakelpaneel kwijt en die wil ik morgen inbouwen

www.accuserviceholland.nl/scha...OQ_wtdMaAvdDEALw_wcB

zie de drie foto's

4. Het vreemde is dat er vijf schakelaar zitten en 1 zekering per 2 schakelaars. Ik snap hier niets van. Waarom doet een fabrikant dit ? Dit is toch niet goed en slecht? Besparen ze op die 2 steekzekeringen ? Ik kan met niet voorstellen.

In eerste instantie had ik een los zekeringkastje gehad wat in twee watersport zaken als prima aangeraden werkt. Naderhand wees iemand mij erop dan dat altijd er stroom op die 3 verbruikers staat als je aan boord bent en de hoofdschakelaar niet uit hebt staan.....bv paar dagen wadden ofzo.

5. Er werd niet geadviseerd een extra schakelkastje/paneeltje te kopen (maar wel los zekeringkastje met 4 zekeringen) dus hoe "slecht" is deze oplossing ? dans staat er continue stroom op natuurlijk.

Dan de volgende uitdaging, Ik heb tekeningen van verdeler stroom Bavaria. Het voert even te ver om alles nu online te zetten maar helaas klopt de tekening niet exact. (ik heb 1 rijtje meer). Omdat mij de kennis ontbreekt hiervoor en ik geen gevaarlijke zaken wil doen of zaken loshalen. kreeg ik advies van huidige schakelaars bord af te takken. Dit is dus een Bavaria schakelbord met automatische zekeringen. Alle knoppen zijn bezet (voor zover ik weet) heb de boot net.

Er zit allemaal + op de schakelaars en zekeringen. (ik ben nog niet bekend met doormeten maar mensen die meer verstand van hebben en refits doen hebben via video meegekeken.)

6. Er zit een 10cm ijzeren rails met 10 kabelschoen voetjes waarvan er drie rode draden binnenkomen. Deze rail MOET het hele schakelbord voeden. Het is onduidelijk waarom er drie roden draden lopen en niet 1 dikke. Misschien met seriematig bouwen Bavaria en kosten besparing te maken ? ) de gedachte is in ieder geval daar kan ik de + van aftakken. Deze rail stuurt volgens mij alles + aan o het schakelbord. Helaas zijn die drie rode draden niet te volgen door pijpjes etc. Het is puzzelen.

Toen gedachte: extra schakelpaneeltje met AIS en EVO en USB trekt natuurlijk niet veel dus zal geen probleem zijn neem ik aan. Toch had ik net een discussie met iemand: ja als je daaraftakt en meer amperage door stuurt / trekt kan dat eerste schakelpaneel dat aan ? Schakelaartje hebben bepaalde Amperage dat ze nog werken ? Klopt dat ? En stel dat er 30A op de rail is door verbruikers of 300A kan dat schakelbord dat dan aan ? accu's is 165AH. "drukt" die Amerage op de schakelaars of pas als je een schakelaar dus verbruikers aanzet ?

7. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie, waarom niet aftakken direct van de hoofdschakelaar ? Dan zit je op dikke kabel en heb je niks te maken met onduidelijke tekeningen of twijfels over doorlussen huidige schakelpaneel ? tweede paneel met oog op de hoofdschakelaar en - van de - bar naar een nieuwe - bar toe. hastikke duidelijk toch dan ?

Klopt deze gedachte ? Waarom zeggen watersport zaken dat dan niet ? Die oplossing is toch simpel en veel minder foutgevoelig voor beginnende elektromensen ? Dan schakelpanelen en onduidelijke tekenen ?

Ik hoop dat de gedachte klopt.... Of moet je dan weer een extra zekering?? van de aftakking hoofdschakelaar naar het nieuwe schakelkastje ? Of ben ik nou echt onzin uit het uitkramen ?

Hoe zit verzekeringstechnisch ? Die gasten zoeken altijd wat als het misgaat.... mag je dit gewoon zelf doen ? krijg je er gezeik mee. Nogmaals ik heb aantal mensen die zelf ook inbouwen en goede gesprekken over dus ik doe, volgens mij geen ondoordachte dingen en begin het zelfs leuk te vinden. Ik weet dat als je een draad op een12V accu legt je vuurwerk krijgt....

Er zit alleen zoveel verschil tussen "best practice" "gewenst door fabrikant ivm claims...." en "tussen oplossingen" die niet heel erg zijn, maar veel werk besparen" graag als je reageert even je niveau van kennis erbij. Iedereen bedoeld zaken goed maar als ik weet vanuit welk perspectief iemand iets zegt is het ook duidelijker . Dus bv - ik ben dagelijks met 12V bezig op boten...ik weet er redelijk veel vanaf..... of als je reageert omdat je het ongeveer weet. Alle reacties prima en wordt gewaardeerd.


Bedankt!

schema uit boekje bij boot, MET startaccu en etc de pdf is van internet en zonder startaccu. (ik denk een oude revisie tekening) ik neem aan dat er geen Bavaria rondvaren zonder een startaccu.... voor de rest is de tekening EXACT hetzelfde.....



. achter op schakelpaneel met knoppen zie je links een lange ijzeren rail met van de 10 maar 3 bezette met rode draden. dit is volgens mij de + voeding verdeelt over 3. vandaar uit pakken de schakelaars hun individuele voeding eraf.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 apr 2022 22:13 door cestlavie2010.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 12 apr 2022 21:28 #1383645

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Poeh, dat zijn een heleboel vragen tegelijk en daardoor lastig te beantwoorden. Misschien kan je je vragen even nummeren zodat verwijzen makkelijker wordt? Of ze één voor één stellen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 12 apr 2022 21:37 #1383647

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Waar ligt je boot?
Beter ter plekke te kijken dan verhalen te typen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 12 apr 2022 21:58 #1383648

Scheveningen en wil morgen eindelijk beginnen met inbouwen. geen grap :-) maar eerst even alle reacties tot mij laten komen :-) wordt erg gewaardeerd!
Laatst bewerkt: 12 apr 2022 22:38 door cestlavie2010.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 12 apr 2022 22:00 #1383649

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Vreemde binnenkomer.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 12 apr 2022 22:05 #1383650

cestlavie2010 schreef :
de afgelopen dagen heb ik misschien wel 30uur Gelezen over electra... Dit ivm aanschaf plotter en ais en evo-100 wheel pilot.

Ik merk dat er soms verkeerde of halve of rare adviezen worden gegeven. Ik begin zaken langzaam te snappen maar zit toch met een paar prangende vragen.... ik gooi een aantal conclusies hiernaar, zouden de echte experts willen met : ja dat klopt, of nuanceren waarom niet zodat ik het nog beter snap.

Je zekert iets om je draden te beveiligen tegen overbelasting en dus hitte en brand. Niet om je apparatuur te zekeren meestal... (al verlangt de fabrikant dit wel! ) ja dan krijgen ze minder kapot terug.... Intern zit er ook vaak al een zekering.
Fabrikant verlangt dit alleen als er geen interne zekering in het apparaat zit. De grootte van de externe zekering wordt dan bepaald door de fabrikant obv kennis en ontwerp van het apparaat om schade te minimaliseren als er iets mis gaat in het apparaat.

Je zekert de draad met of inline zekering of een zekering op een schakelbord (kan automatische zekering zijn of bv glas of insteek)

In Principe is beste geen verbruikers te combineren achter 1 zekering en/of schakelaar. Want stel 1A en 9A verbruik en je zekert af op bv 12A dan gaat de zekering er pas uit bij 12x amperage dan de verbuiker alleen afgezekert zou worden!! Ook bij 2x 5A gaat het niet goed als je die op 10-12A zekert dan nog 2x zo hoog!
Zoals je erboven al zei: “je zekert de draad”. De zekering wordt gekozen op capaciteit van de draad, niet de verbruikers!

Dus iedere keer als je van draaddiameter (of mantel kwaliteit) een stapje lager gaat dien je een zekering met lagere capaciteit ertussen te zetten. Bijv van accu -> zekering 20A -> draad 10mm2 -> verdeelbus -> zekering 10A -> draad 4mm2 -> verbruiker

Ik heb een Bavaria 37 uit 1999 Met een schakelpaneel met automatische zekeringen. Helaas zijn alle schakelaars bezet en ik wil er drie verbruikers AIS, 3A Autopilot Evo 100 7A (zekeren op 10A) en USB bijzetten. (2x 2.4A verbruik) dus zekeren 7A

Nu kan ik dit schakelpaneel kwijt en die wil ik morgen inbouwen

www.accuserviceholland.nl/scha...OQ_wtdMaAvdDEALw_wcB

zie de drie foto's

Het vreemde is dat er vijf schakelaar zitten en 1 zekering per 2 schakelaars. Ik snap hier niets van. Waarom doet een fabrikant dit ? Dit is toch niet goed en slecht? Besparen ze op die 2 steekzekeringen ? Ik kan met niet voorstellen.
Is niet slecht, maar inderdaad besparing. Zolang je de bedrading achter die twee schakelaars maar afgestemd hebt op de zekering is het prima (dus geen 2,5mm2 achter een 40A zekering). Beide bedradingen achter de schakelaars afzonderlijk van elkaar moeten dus veilig de capaciteit van de zekering aankunnen.


In eerste instantie had ik een los zekeringkastje gehad wat in twee watersport zaken als prima aangeraden werkt. Naderhand wees iemand mij erop dan dat altijd er stroom op die 3 verbruikers staat als je aan boord bent en de hoofdschakelaar niet uit hebt staan.....bv paar dagen wadden ofzo.

Er werd niet geadviseerd een extra schakelkastje/paneeltje te kopen dus hoe "slecht" is deze oplossing ?
Niets mis mee. Maar let er wel op dat dit extra schakelpaneeltje ook ergens aangesloten moet worden. Die kabels moeten natuurlijk ook netjes gezekerd zijn.

Dan de volgende uitdaging, Ik heb tekeningen van verdeler stroom Bavaria. Het voert even te ver om alles nu online te zetten maar helaas klopt de tekening niet exact. (ik heb 1 rijtje meer). Omdat mij de kennis ontbreekt hiervoor en ik geen gevaarlijke zaken wil doen of zaken loshalen. kreeg ik advies van huidige schakelaars bord af te takken. Dit is dus een Bavaria schakelbord met automatische zekeringen. Alle knoppen zijn bezet (voor zover ik weet) heb de boot net.

Er zit allemaal + op de schakelaars en zekeringen. (ik ben nog niet bekend met doormeten maar mensen die meer verstand van hebben en refits doen hebben via video meegekeken.)

Er zit een 10cm ijzeren rails met 10 kabelschoen voetjes waarvan er drie rode draden binnenkomen. Deze rail MOET het hele schakelbord voeden. Het is onduidelijk waarom er drie roden draden lopen en niet 1 dikke. Misschien met seriematig bouwen Bavaria en kosten besparing te maken ? ) de gedachte is in ieder geval daar kan ik de + van aftakken. Deze rail stuurt volgens mij alles + aan o het schakelbord. Helaas zijn die drie rode draden niet te volgen door pijpjes etc. Het is puzzelen.

Toen gedachte: extra schakelpaneeltje met AIS en EVO en USB trekt natuurlijk niet veel dus zal geen probleem zijn neem ik aan. Toch had ik net een discussie met iemand: ja als je daaraftakt en meer amperage door stuurt / trekt kan dat eerste schakelpaneel dat aan ? Schakelaartje hebben bepaalde Amperage dat ze nog werken ? Klopt dat ? En stel dat er 30A op de rail is door verbruikers of 300A kan dat schakelbord dat dan aan ? accu's is 165AH. "drukt" die Amerage op de schakelaars of pas als je een schakelaar dus verbruikers aanzet ?
Geen idee wat je hier vraagt, maar je kunt gewoon aftakken van het paneel. Je takt dan af voor de zekeringen van het paneel. Mogelijk zit er nog een zekering elders om de kabels naar het paneel af te zekeren. Deze wel even controleren. Wil je meer zekerheid, dan zou ik direct op de accu aftakken.

De drive van de autopiloot wordt meestal geadviseerd om direct op de accu aan te sluiten met een eigen zekering.

Die 3 rode kabels die naar het paneel lopen, zijn vermoedelijk 1 van de accu en 2 naar nog andere verdeelpunten. Dit is een gokje van mij. Het is niet namelijk heel verstandig om 3 dunnere ipv 1 dikkere te leggen tussen accu en paneel en dan afzekeren op capaciteit van die 3 bij elkaar. Mocht er 1 slecht contact maken of losraken, dan zal bij kortsluiting mogelijk de zekering niet of zeer laat doorbranden. Mogelijk is er dan al brand ontstaan.

Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie, waarom niet aftakken direct van de hoofdschakelaar ? Dan zit je op dikke kabel en heb je niks te maken met onduidelijke tekeningen of twijfels over doorlussen huidige schakelpaneel ? tweede paneel met oog op de hoofdschakelaar en - van de - bar naar een nieuwe - bar toe. hastikke duidelijk toch dan ?

Klopt deze gedachte ? Waarom zeggen watersport zaken dat dan niet ? Die oplossing is toch simpel en veel minder foutgevoelig voor beginnende elektromensen ? Dan schakelpanelen en onduidelijke tekenen ?
Als je genoeg plaatst hebt om kabels te trekken naar de locatie waar het schakelpaneel wordt gemonteerd is dat prima te doen, maar je zit alleen op een dikke kabel als je zelf een dikke kabel erop monteert natuurlijk ;)
Ik hoop dat de gedachte klopt.... Of moet je dan weer een extra zekering?? van de aftakking hoofdschakelaar naar het nieuwe schakelkastje ? Of ben ik nou echt onzin uit het uitkramen ?
Als de kabeldikte naar het nieuwe schakelpaneel minder capaciteit heeft dan die wat nu door de hoofdschakelaar loopt, moetj e een zekering ertussen plaatsen.

Hoe zit verzekeringstechnisch ? Die gasten zoeken altijd wat als het misgaat.... mag je dit gewoon zelf doen ? krijg je er gezeik mee. Nogmaals ik heb aantal mensen die zelf ook inbouwen en goede gesprekken over dus ik doe, volgens mij geen ondoordachte dingen en begin het zelfs leuk te vinden. Ik weet dat als je een draad op een12V accu legt je vuurwerk krijgt....
Volgens mij moet het dan een aantoonbaar eigen gebrek zijn ofzo.
Er zit alleen zoveel verschil tussen "best practice" "gewenst door fabrikant ivm claims...." en "tussen oplossingen" die niet heel erg zijn, maar veel werk besparen" graag als je reageert even je niveau van kennis erbij. Iedereen bedoeld zaken goed maar als ik weet vanuit welk perspectief iemand iets zegt is het ook duidelijker . Dus bv - ik ben dagelijks met 12V bezig op boten...ik weet er redelijk veel vanaf..... of als je reageert omdat je het ongeveer weet. Alle reacties prima en wordt gewaardeerd.
Gezien je zegt dagelijks (werk?) met 12V op boten aan het werk te zijn, schrik ik toch wel over de vragen die je hierboven stelt. Die vragen lijken mij met basis kennis wat iedere bootelektricien moet kennen eenvoudig te beantwoorden.

Vwb mijn kennis, alles zelf opgedaan hier en zelfstudie.

Bedankt!

Graag gedaan!
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 12 apr 2022 22:07 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 12 apr 2022 22:15 #1383653

Over de zekeringen: Als ik het goed zie op de foto van het paneel, dan heb je ook 3 aparte ‘+’ voedingskabels, en die zijn (allemaal) afgezekerd. Dat is prima. Nu kan je dus kiezen hoekje verder je verbruikers aansluit: gebruik je daar dezelfde dikte kabel voor als de 3 voedingskabels, dan zou je niet perse nog na de schakelaars hoeven te zekeren. Neem je dunnere kabels vanaf de schakelaars, dan moet je die weer allemaal apart zekeren. Je stelt het inderdaad correct dat je de kabels moet zekeren, zodat ze bij kortsluiting niet in brand vliegen maar dat dan de zekering eruit klapt. Sommige verbruikers hebben dan ook nog een eigen zekering (nodig), dat staat dan wel in de handleiding en dan staat er ook wel bij hoe zwaar die zekering moet zijn. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat de kabel (en dus ook de ‘kabelzekering’) zwaar genoeg zijn voor de stroom die de apparaat-zekering aankan.

Over je ‘alleen een extra zekeringkastje’ vraag: heel veel apparaten hebben zelf nog een schakelaar, dus daar hoef je dan niet perse nog een schakelaar tussen te zetten op een paneel (het kan/mag uiteraard wel. Van de andere kant: alles wat je er niet tussen zet, gaat ook niet kapot :cheer: ). Het is dus niet per definitie een slecht idee van die watersportzaken. Je plotter heeft zeker een eigen schakelaar, je AIS waarschijnlijk niet (maar is het erg dat die aanstaat zodra je de hoofdschakelaar omzet?), je autopilot zal ook geen eigen schakelaar hebben (maar die start altijd in ‘stand-by’ en doet dan dus niks).

Over je hoofdverdeling-strip: als je daar je nieuwe apparatuur vanaf voedt, dan gaat die stroom niet door je bestaande schakelpaneel (want dat paneel wordt nu toch ook gevoed door die strip?). Je moet er dus alleen voor zorgen dat de voeding van die strip (volgens jou 3 kabels, geen idee waarom dat er 3 zijn, overigens) je totale verbruik aankan. Ondanks dat je mogelijk niet alle apparatuur tegelijk aan hebt, is het wel zo verstandig om te zorgen dat het wel kan, dus die 3 kabels (als die inderdaad alle 3 tussen accubank en voedingsstrip lopen) samen moeten dik genoeg zijn EN als het goed is zijn die kabels dan ook weer gezekerd, dus de zekering moet daar ook zwaar genoeg voor zijn. De zekering van deze kabels zit waarschijnlijk dicht bij de accubank (maar bij oudere boten is de kans ook zeker aanwezig dat er geen zekering tussen zit. Die zou ik dan wel plaatsen!)

Nou, heel verhaal alweer.
Oh ja: mijn kennisniveau….euh… tja, laat ik zeggen ‘beperkt’, maar wat hierboven staat is ook niet bepaald rocket-science :blush:

Succes!

[edit]: ik zie dat Orange Sunset net wat sneller was dan ik. Verhaal lijkt gelukkig wel aardig overeen te komen B)
Laatst bewerkt: 12 apr 2022 22:18 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 12 apr 2022 22:22 #1383655

Gezien je zegt dagelijks (werk?) met 12V op boten aan het werk te zijn, schrik ik toch wel over de vragen die je hierboven stelt. Die vragen lijken mij met basis kennis wat iedere bootelektricien moet kennen eenvoudig te beantwoorden.

Nee ik niet....was meer als referentie voor mij om de mensen die antwoorden, handig om te weten waar iemand vandaan komt om de antwoorden op waarde te schatten. mensen bedoelen vaak goed, maar kan niet zien uit welke ervaring of hoedanigheid iemand goedbedoeld antwoord... Ik doe schakelpaneel voor het eerst en leer heel veel.....met electromaagd :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 12 apr 2022 22:35 #1383658

ik zie net deze tekst...mijn Duits is niet zo goed.... hoe interpreteren jullie deze ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 13 apr 2022 02:14 #1383662

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2044
Wie echt iets weet over iets, is natuurlijk nogal relatief. In het land der blinden is eenoog koning. ;) Uiteraard gaan mensen in de meeste gevallen uit van hun eigen kennis. Is die groot, dan wordt iemand anders niet gauw als "meerdere" erkent en is die klein dan juist wel gauw. Ook zijn veel mensen gauw geneigd om op het oordeel van anderen af te gaan. Mijn houding is meestal om mensen goed te bevragen op een specifieke zaak om zo te kunnen bepalen of een bepaalde mening of een advies waarschijnlijk hout snijdt. Ook precies dezelfde vragen aan meerdere "specialisten" stellen is vaak heel verhelderend.

Succes met het zoeken naar de "waarheid". :)
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 13 apr 2022 02:21 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 13 apr 2022 02:23 #1383664

Precies. Andersom beredeneerd: als je niet in staat bent de (gratis, goed bedoelde, soms verschillende) adviezen te kunnen beoordelen en deze adviseurs zich moeten verkopen door hun CV in plaats van hun adviezen… Dan zou ik hier gewoon wat geld aan uitgeven en een professional inschakelen. Dat geeft rust, in de intake en tijdens de uitvoering kun je mee kijken en veel leren en geeft de grootste garantie op een goed resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 13 apr 2022 04:26 #1383667

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Even heel simpel, denk dat je eigenlijk vooral met vraag 7 zit (en daar had ik eigenlijk bij vraag 5 het antwoord al op..) elektra leren begrijpen is een leuk avontuur, ik ben bij sommige antwoorden wat kort door de bocht (zoals o.a. bij punt 2, maar het dekt de lading in ieder geval hier)

1. Correct

2. Klopt, ze zitten allebei 'in de lijn', alleen op een paneeltje vaak met meer bij elkaar verzameld.

3. Kan ook geen kwaad, want zoals gezegd je beveiligt de draad, je hebt hooguit een dikkere kabel nodig naar je 1A gebruiker de zekering klapt er namelijk niet uit als je heel simpel gezegd 2A over een te dunne draad trekt.

4. Besparing en vaak kun je ook wel gebruikers combineren op 1 zekering (verlichting bijvoorbeeld..) en die wil je mogelijk wel apart kunnen schakelen.

5. Mits goed afgezekerd voor het paneeltje en met voldoende dikte afgetakt van voor het huidige paneeltje of rechtstreeks van bij de accu geen probleem.

6. Vooral die 3 draden vraag ik me af hoe/wat/waarom.. 1 manier om achter te komen waar ze heen gaan, volgen.. of afkoppelen en een signaaltje op zetten maar daar heeft niet iedere hobbyist de spullen voor.

7. zie punt 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 13 apr 2022 06:05 #1383681

Gijper schreef :
Vreemde binnenkomer.

Inderdaad. Een ontzettend lang warrig verhaal met een dozijn vragen. Of we allemaal even ons 12v CV willen posten zodat hij er voor niks de beste semi-professional uit kan vissen die zijn problemen kan oplossen. Da's op z'n minst bijzonder.

Anyway, welkom op het forum!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 13 apr 2022 06:38 #1383688

De meest verstandige (en goedkoopste) beslissing is om er een (betaalde) vakman bij te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 13 apr 2022 06:42 #1383689

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
cestlavie2010 schreef :
ik zie net deze tekst...mijn Duits is niet zo goed.... hoe interpreteren jullie deze ?

De gezamenlijke 12V ledingen van paneel 420 naar verdeelblok 4201 worden met de overeenkomstige nummers of aanduidingen vebonden.

Verder: Wat ManneeB zegt.

O. En 1 toevoeging: in winkels verkopen ze spullen. Geen kennis. Daar vragen is tricky. Al ZO veel onzin gehoord in winkels.
Laatst bewerkt: 13 apr 2022 06:47 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 13 apr 2022 07:40 #1383707

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Als je het echt goed wil doen ros je al deze techniek van de vorige eeuw er uit en installeert een canbus controled ringleiding.
Maar gelukkig heb ik er geen verstand van. Wat wel altijd zo is pay peanuts get monkeys. Betaal een professional voor een goed advies. Dan kan de verzekering ook fijn de schade, mocht die er zijn, bij hem gaan verhalen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 13 apr 2022 09:07 #1383734

Ik wil het graag snappen… waardeer ieders moeite uitermate! Aangezien de Watersport winkels geen inbouw mensen beschikbaar hebben. (Ja winter weer…) ben ik gedwongen zaken zelf uit te zoeken. De weg erna toe is de bestemming….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 13 apr 2022 23:36 #1383898

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2044
Saeftinghe schreef :
De meest verstandige (en goedkoopste) beslissing is om er een (betaalde) vakman bij te halen.
Ook "vak"mensen zijn niet altjd wat ze suggereren (de 3e vakman toonde in een bepaald geval, dat de vorige "vak"mannen geblunderd hadden.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 06:22 #1383904

De door TS gesuggereerde aanpak van schakelpaneeltje direct achter de hoofdschakelaar en daar de drie nieuwe gebruikers aan lijkt mij het eenvoudigste en het snelste.
Een nadeel kan zijn dat er relatief veel bedrading nodig is, maar de fysieke lay-out is hier niet bekend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 06:31 #1383906

dat bedoel ik...heb hier een "vakman" gehad die het presteerde om de perilex verkeerd om te monteren voor een dubbele oven. zei dat ie Electricien was, had beter papieren kunnen vragen... was een werkspot man, dus daar moet je erg mee uitkijken.

ben ondertussen verder! heb multimeter gekocht en uitgevonden dat de hoofdschakelaar de - schakelt. Er 5 rode kabels lopen naar huidige schakelpaneel. via een verdeel punt. De min ga ik doortrekken op een nieuwe min bar.

Ik heb alleen nog wat discussie over de + naar de drie verbruikers op nieuwe schakelpaneel richting de + met de zekering.

Ik ga 1 zekering per 1 schakelaar (ipv 1 zekering per 2 schakelaars zoals fabrikant heeft aangesloten) gebruiken maar de drie plussen moeten "los" naar het huidig plus verdeelpunt. Nu zou dat kunnen met 3x M8 oogje erop schroeven en dan een kabelschoentje op de schakelaar. Maar het is een schommelende boot. Is dat gewenst oogje op oogje op zee. Als dat loskomt vallen alle systemen uit op dat schakelpaneel.

Heb hier discussie over wat de veiligste en beste manier boot is. wat is aan te raden. Draden aan elkaar of bv een losse + bar netgoals de minus ?


foto: verdeelpunt + boot M8 en voor en achterkant schakelpaneeltje

1. 3x oogje M8 op verdeelpunt, maar dan draden verlengen naar schakelkastje met zekering, hoe veilig te verbinden?
2. aparte + strip maken. geen kabels aan elkaar verbinden maar een open + bar (of bestaan er afgesloten ?)
3. draden aan elkaar "plakken"

mijn cruciale vraag: wat is de beste manier om draden te verbinden met rekening houden boot open zee. In elkaar vlecht ? vulkaniserende tape erover / Kroonsteentjes not done boot.

Z= zekering V = verbinding... ik heb volgens mij drie mogelijkheden. Je wilt absoluut geen risico dat het loskomt op windkracht 5.... dan valt alles uit.














Dit is de laatste vraag, ik snap de tekening nu ook. :-) heb hoop geleerd. alleen hoe de verbinding + de te maken naar paneeltje voor een boot...welke manier....bedankt!
Laatst bewerkt: 14 apr 2022 10:44 door cestlavie2010.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 10:52 #1383942

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Saeftinghe schreef :
De meest verstandige (en goedkoopste) beslissing is om er een (betaalde) vakman bij te halen.

Het allerbeste advies tot nu toe!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 15:10 #1383950

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
cestlavie2010 schreef :
Ziet er voor een leek heel dramatisch uit. Geen isolatie om M8 punt, zwevende kroonsteentjes en altijd problemen gevende in de draad opgenomen glaszekeringhouder.

Is er nog een zekering in de draad tussen de accu en dat M8 punt ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 15:39 #1383953

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Ik begin steeds meer begrip voor Cornelus te krijgen en zijn vooruitziende blikken....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 15:47 #1383954

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Calidris schreef :
Ik begin steeds meer begrip voor Cornelus te krijgen en zijn vooruitziende blikken....

Toch niet je alter ego?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wie weet echt wat van electra..... 14 apr 2022 16:14 #1383964

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7379
Als antwoord op de topicvraag, la, ik weet echt veel van elektra. Maar ik weet niks van jouw boot, élke boot is anders. een monteur die aan boord komt staat ook vaak voor een uitdaging.

Maar goed.
Wel moet ik wanneer ik naar deze foto kijk terstond op mijn achterhoofd krabben.

edit
zie 5, nee 6 zaken waarbij ik al krabben moet, 2 zijn zelfs al voor genummerd.

Laatst bewerkt: 14 apr 2022 17:12 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl