cestlavie2010 schreef :
de afgelopen dagen heb ik misschien wel 30uur Gelezen over electra... Dit ivm aanschaf plotter en ais en evo-100 wheel pilot.
Ik merk dat er soms verkeerde of halve of rare adviezen worden gegeven. Ik begin zaken langzaam te snappen maar zit toch met een paar prangende vragen.... ik gooi een aantal conclusies hiernaar, zouden de echte experts willen met : ja dat klopt, of nuanceren waarom niet zodat ik het nog beter snap.
Je zekert iets om je draden te beveiligen tegen overbelasting en dus hitte en brand. Niet om je apparatuur te zekeren meestal... (al verlangt de fabrikant dit wel! ) ja dan krijgen ze minder kapot terug.... Intern zit er ook vaak al een zekering.
Fabrikant verlangt dit alleen als er geen interne zekering in het apparaat zit. De grootte van de externe zekering wordt dan bepaald door de fabrikant obv kennis en ontwerp van het apparaat om schade te minimaliseren als er iets mis gaat in het apparaat.
Je zekert de draad met of inline zekering of een zekering op een schakelbord (kan automatische zekering zijn of bv glas of insteek)
In Principe is beste geen verbruikers te combineren achter 1 zekering en/of schakelaar. Want stel 1A en 9A verbruik en je zekert af op bv 12A dan gaat de zekering er pas uit bij 12x amperage dan de verbuiker alleen afgezekert zou worden!! Ook bij 2x 5A gaat het niet goed als je die op 10-12A zekert dan nog 2x zo hoog!
Zoals je erboven al zei: “je zekert de
draad”. De zekering wordt gekozen op capaciteit van de draad,
niet de verbruikers!
Dus iedere keer als je van draaddiameter (of mantel kwaliteit) een stapje lager gaat dien je een zekering met lagere capaciteit ertussen te zetten. Bijv van accu -> zekering 20A -> draad 10mm2 -> verdeelbus -> zekering 10A -> draad 4mm2 -> verbruiker
Ik heb een Bavaria 37 uit 1999 Met een schakelpaneel met automatische zekeringen. Helaas zijn alle schakelaars bezet en ik wil er drie verbruikers AIS, 3A Autopilot Evo 100 7A (zekeren op 10A) en USB bijzetten. (2x 2.4A verbruik) dus zekeren 7A
Nu kan ik dit schakelpaneel kwijt en die wil ik morgen inbouwen
www.accuserviceholland.nl/scha...OQ_wtdMaAvdDEALw_wcB
zie de drie foto's
Het vreemde is dat er vijf schakelaar zitten en 1 zekering per 2 schakelaars. Ik snap hier niets van. Waarom doet een fabrikant dit ? Dit is toch niet goed en slecht? Besparen ze op die 2 steekzekeringen ? Ik kan met niet voorstellen.
Is niet slecht, maar inderdaad besparing. Zolang je de bedrading achter die twee schakelaars maar afgestemd hebt op de zekering is het prima (dus geen 2,5mm2 achter een 40A zekering). Beide bedradingen achter de schakelaars afzonderlijk van elkaar moeten dus veilig de capaciteit van de zekering aankunnen.
In eerste instantie had ik een los zekeringkastje gehad wat in twee watersport zaken als prima aangeraden werkt. Naderhand wees iemand mij erop dan dat altijd er stroom op die 3 verbruikers staat als je aan boord bent en de hoofdschakelaar niet uit hebt staan.....bv paar dagen wadden ofzo.
Er werd niet geadviseerd een extra schakelkastje/paneeltje te kopen dus hoe "slecht" is deze oplossing ?
Niets mis mee. Maar let er wel op dat dit extra schakelpaneeltje ook ergens aangesloten moet worden. Die kabels moeten natuurlijk ook netjes gezekerd zijn.
Dan de volgende uitdaging, Ik heb tekeningen van verdeler stroom Bavaria. Het voert even te ver om alles nu online te zetten maar helaas klopt de tekening niet exact. (ik heb 1 rijtje meer). Omdat mij de kennis ontbreekt hiervoor en ik geen gevaarlijke zaken wil doen of zaken loshalen. kreeg ik advies van huidige schakelaars bord af te takken. Dit is dus een Bavaria schakelbord met automatische zekeringen. Alle knoppen zijn bezet (voor zover ik weet) heb de boot net.
Er zit allemaal + op de schakelaars en zekeringen. (ik ben nog niet bekend met doormeten maar mensen die meer verstand van hebben en refits doen hebben via video meegekeken.)
Er zit een 10cm ijzeren rails met 10 kabelschoen voetjes waarvan er drie rode draden binnenkomen. Deze rail MOET het hele schakelbord voeden. Het is onduidelijk waarom er drie roden draden lopen en niet 1 dikke. Misschien met seriematig bouwen Bavaria en kosten besparing te maken ? ) de gedachte is in ieder geval daar kan ik de + van aftakken. Deze rail stuurt volgens mij alles + aan o het schakelbord. Helaas zijn die drie rode draden niet te volgen door pijpjes etc. Het is puzzelen.
Toen gedachte: extra schakelpaneeltje met AIS en EVO en USB trekt natuurlijk niet veel dus zal geen probleem zijn neem ik aan. Toch had ik net een discussie met iemand: ja als je daaraftakt en meer amperage door stuurt / trekt kan dat eerste schakelpaneel dat aan ? Schakelaartje hebben bepaalde Amperage dat ze nog werken ? Klopt dat ? En stel dat er 30A op de rail is door verbruikers of 300A kan dat schakelbord dat dan aan ? accu's is 165AH. "drukt" die Amerage op de schakelaars of pas als je een schakelaar dus verbruikers aanzet ?
Geen idee wat je hier vraagt, maar je kunt gewoon aftakken van het paneel. Je takt dan af
voor de zekeringen van het paneel. Mogelijk zit er nog een zekering elders om de kabels naar het paneel af te zekeren. Deze wel even controleren. Wil je meer zekerheid, dan zou ik direct op de accu aftakken.
De drive van de autopiloot wordt meestal geadviseerd om direct op de accu aan te sluiten met een eigen zekering.
Die 3 rode kabels die naar het paneel lopen, zijn vermoedelijk 1 van de accu en 2 naar nog andere verdeelpunten. Dit is een gokje van mij. Het is niet namelijk heel verstandig om 3 dunnere ipv 1 dikkere te leggen tussen accu en paneel en dan afzekeren op capaciteit van die 3 bij elkaar. Mocht er 1 slecht contact maken of losraken, dan zal bij kortsluiting mogelijk de zekering niet of zeer laat doorbranden. Mogelijk is er dan al brand ontstaan.
Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie, waarom niet aftakken direct van de hoofdschakelaar ? Dan zit je op dikke kabel en heb je niks te maken met onduidelijke tekeningen of twijfels over doorlussen huidige schakelpaneel ? tweede paneel met oog op de hoofdschakelaar en - van de - bar naar een nieuwe - bar toe. hastikke duidelijk toch dan ?
Klopt deze gedachte ? Waarom zeggen watersport zaken dat dan niet ? Die oplossing is toch simpel en veel minder foutgevoelig voor beginnende elektromensen ? Dan schakelpanelen en onduidelijke tekenen ?
Als je genoeg plaatst hebt om kabels te trekken naar de locatie waar het schakelpaneel wordt gemonteerd is dat prima te doen, maar je zit alleen op een dikke kabel als je zelf een dikke kabel erop monteert natuurlijk
Ik hoop dat de gedachte klopt.... Of moet je dan weer een extra zekering?? van de aftakking hoofdschakelaar naar het nieuwe schakelkastje ? Of ben ik nou echt onzin uit het uitkramen ?
Als de kabeldikte naar het nieuwe schakelpaneel minder capaciteit heeft dan die wat nu door de hoofdschakelaar loopt,
moetj e een zekering ertussen plaatsen.
Hoe zit verzekeringstechnisch ? Die gasten zoeken altijd wat als het misgaat.... mag je dit gewoon zelf doen ? krijg je er gezeik mee. Nogmaals ik heb aantal mensen die zelf ook inbouwen en goede gesprekken over dus ik doe, volgens mij geen ondoordachte dingen en begin het zelfs leuk te vinden. Ik weet dat als je een draad op een12V accu legt je vuurwerk krijgt....
Volgens mij moet het dan een aantoonbaar eigen gebrek zijn ofzo.
Er zit alleen zoveel verschil tussen "best practice" "gewenst door fabrikant ivm claims...." en "tussen oplossingen" die niet heel erg zijn, maar veel werk besparen" graag als je reageert even je niveau van kennis erbij. Iedereen bedoeld zaken goed maar als ik weet vanuit welk perspectief iemand iets zegt is het ook duidelijker . Dus bv - ik ben dagelijks met 12V bezig op boten...ik weet er redelijk veel vanaf..... of als je reageert omdat je het ongeveer weet. Alle reacties prima en wordt gewaardeerd.
Gezien je zegt dagelijks (werk?) met 12V op boten aan het werk te zijn, schrik ik toch wel over de vragen die je hierboven stelt. Die vragen lijken mij met basis kennis wat iedere bootelektricien moet kennen eenvoudig te beantwoorden.
Vwb mijn kennis, alles zelf opgedaan hier en zelfstudie.
Bedankt!
Graag gedaan!