Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Problemen met autopilot

Problemen met autopilot 15 mei 2022 17:54 #1391062

  • Dvds
  • Dvds's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Geacht forum,
Op mijn HR 36 zit een autopilot en na enkele uren gevaren te hebben op de automaat begint hij te piepen en geeft de melding “Low Battery”.
Hij blijft gewoon werken maar na een tijdje geeft de Raymarine apparatuur de melding “ No gps” en alles valt uit.
De gps haalt de apparatuur uit de b & g marifoon.
De marifoon was uitgevallen. Als ik hem opnieuw aan deed ging hij even aan en weer uit.
Dit heb ik nooit gehad.
Wat kan het probleem zijn? De marifoon heb ik gedemonteerd en breng ik naar de dealer om na te laten kijken. Ik heb een nieuwe draad getrokken maar dat hielp ook niet.
Wie kan mij helpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 15 mei 2022 17:55 #1391064

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Al een multimeter op de akku gehad ?
Doet hij het weer goed als de motor loopt ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 15 mei 2022 18:03 #1391067

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1300
Klinkt als een lege accu. Laad je hem onder het varen? Een Autopilot kan wal aardig wat gebruiken, zeker als hij wat meer moet corrigeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 15 mei 2022 18:11 #1391070

Ik weet niet welke automaat je hebt, maar de raymarine S3 en EV200 zijn gevoelig voor spanningsval.
Ik begreep van Raymarine dat dit alarm getriggerd wordt als de spanning op de S3 of EV onder de 11,5 volt zakt.
Als je accu slecht is en/of er dunne bedrading naar de automaat loopt, dan kan dat makkelijk gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 15 mei 2022 18:17 #1391074

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7154
gewoon een lege accu
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 15 mei 2022 18:18 #1391075

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18070
Dvds schreef :
De gps haalt de apparatuur uit de b & g marifoon. De marifoon was uitgevallen.
Ik kan hier geen chocola van maken. Wat bedoel je hiermee?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 15 mei 2022 18:50 #1391082

  • Dvds
  • Dvds's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Ik denk dat het inderdaad lege accu’s zijn. Ik ga ze even doormeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 15 mei 2022 19:00 #1391084

Dvds schreef :
Ik denk dat het inderdaad lege accu’s zijn.
Dat dacht je autopilot ook al...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 15 mei 2022 21:02 #1391121

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik heb die melding al jaren, ook bij nieuwe accu's. Na een uur houdt het op zeker met de koelkast aan. Lijkt wel of er ook teveel gemeten kan worden heb ik mezelf maar wijs gemaakt. Indien de accu wat leger wordt is het over. En nee, onze accu's zijn prima. We kunnen zeker 2 dagen zonder walstroom met kachel en koelkast aan indien nodig.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 15 mei 2022 21:27 #1391125

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
Alleen startaccus mogen tijdens starten onder de 12,2V zakken, daarna gelijk recupererend naar 12,6V of zo.
Huishoudaccus, voor koelkast en AP mogen in bedrijf helemaal niet onder de 12,4V komen. ALS het alarm LowBatt komt (stel 11,5V) dan betekent dat ofwel kapotte accu ofwel totaal ongeschikt accusysteem (vermoedelijk te kleine accubank)
(Alle cijfers geldend voor lood-accu's. )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 16 mei 2022 05:47 #1391141

Ronaldl schreef :
Alleen startaccus mogen tijdens starten onder de 12,2V zakken, daarna gelijk recupererend naar 12,6V of zo.
Huishoudaccus, voor koelkast en AP mogen in bedrijf helemaal niet onder de 12,4V komen. ALS het alarm LowBatt komt (stel 11,5V) dan betekent dat ofwel kapotte accu ofwel totaal ongeschikt accusysteem (vermoedelijk te kleine accubank)
(Alle cijfers geldend voor lood-accu's. )
Vergeet niet de spanningval over vaak te dunne bedrading naar de S3 en de drive.
Drive trekt wel een paar amp als hij moet werken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 16 mei 2022 06:06 #1391145

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Jeroenb61 schreef :
Ronaldl schreef :
Alleen startaccus mogen tijdens starten onder de 12,2V zakken, daarna gelijk recupererend naar 12,6V of zo.
Huishoudaccus, voor koelkast en AP mogen in bedrijf helemaal niet onder de 12,4V komen. ALS het alarm LowBatt komt (stel 11,5V) dan betekent dat ofwel kapotte accu ofwel totaal ongeschikt accusysteem (vermoedelijk te kleine accubank)
(Alle cijfers geldend voor lood-accu's. )
Vergeet niet de spanningval over vaak te dunne bedrading naar de S3 en de drive.
Drive trekt wel een paar amp als hij moet werken..

volgens mij is de S3 gelijk aan de 400 ?

die (400G) trok bij ons (op een hydraulische drive) tussen de 15 en 20A als hij hard moest werken, best behoorlijk en als je akku en/of bedrading niet in orde is ga je dat snel merken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 16 mei 2022 06:07 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met autopilot 16 mei 2022 06:36 #1391149

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
Bij 12,4V accuspanning en:
- 10% verlies is 1,2V blijft over 11,2V
- 3% verlies is 0,37V blijft over 12,0V
ALS de AP 11,5 als ondergrens heeft dan is het dus van belang draaddikte te berekenen met 3% verlies, hetgeen overigens gebruikelijk is voor vermogens-trekkers als lieren, pompen en AP's.
AHMAS ofwel alles hangt met alles samen.
Het sysyeem bestaat uit voldoende accubank, goede stroomdraden, juiste zekeringen en schakelaars, goede bevestiging van stroomdraden, goede isolatie tegen vocht inwerking etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl