De Na-ion accu is vooral goedkoop, het wordt ook de 'zeewater accu' genoemd. Er is op onze aardkloot nogal wat Natrium en Natrium is net als Lithium een alkali metaal. Je kunt er dus ionen accu's mee maken.
De inwendige weerstand van Na-ionen accu's is echter hoger dan die van LiCoMn Lithium ion accu's. Dat wil zeggen dat er een behoorlijk energieverlies is bij laden en ontladen. Dit energieverlies is dan in de vorm van warmte die de accu een hogere temperatuur in bedrijf geven. De levensduur is nog niet helemaal bekend. Mogelijk (maar nog niet zeker) zorgt de hogere temperatuur voor slijtage in de vorm van galvanisering van de platen van de accu.
Bij Li-ion accu's ligt het laad/ontlaad rendement op ongeveer 90 tot 95%. Bij Natrium ion accu's is dat minder hoog, ongeveer 80 tot 85% rendement. Dit komt door de hogere inwendige weerstand. Het is het rendement dat bij een nieuwe loodzwavelzuur accu past.
er is nog niet veel bekend over laadkarakteristieken van de accu. Op dit moment wordt er veel met 'zoutwater accu's' geëxperimenteerd als 'huisaccu' in zonnepaneel installaties. Hiermee is dan 'netcongestie' tegen te gaan.
Toepassing als service accu op een boot ligt voor de hand vanwege de gunstige prijs. De totale installatie is nogal groot en zwaar, de toepassing als huis en navigatie verlichting accu lijkt niet voor de hand liggend. Techniek is dynamisch... het kan zomaar gebeuren dat er iets veranderd dat de accu wel geschikt maakt als 'marine accu'.
Groeten, Peper.