Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ws310 windvaan

Ws310 windvaan 28 mei 2022 18:08 #1394962

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Hallo,

Wij hebben een b&g windmeter aagekocht maar heb hier een probleem mee.

Alles is aangesloten met interface op het netwerk maar geeft niets aan.

Kan het zijn dat er een update nodig is van onze plotter om de herkenning van de ws te ondersteunen.

Iemand hetzelde probleem al voorgehad

Tx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 28 mei 2022 19:36 #1395009

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1064
Zie je de ws310 wel in je netwerk bronnen? Staat er een vinkje bij?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 28 mei 2022 20:26 #1395030

  • cav
  • cav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Onder Netwerk > Bronnen (denk ik, lig. Network > Sources) de WS310 kiezen als bron.

Het zwarte interface kastje dat tussen de mastkabel en het NMEA2000 netwerk zit zal een groen knipperend ledje tonen als de NMEA2000 voeding aanwezig is en de mast top sensor data door de mastkabel stuurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 31 mei 2022 18:41 #1395823

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
De ws staat er idd tussen.

Er is geen mast end bij deze ws. De terminal zit op het einde van de T in deze configuratie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 01 juni 2022 07:08 #1395921

  • cav
  • cav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Je bent een beetje vaag.

> De ws staat er idd tussen.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je de WS kan vinden in de lijst met devices. Als je dan details/data klikt, zie je dan gegevens?
Ik neem ook aan dat je een Navico (Simrad/Lowrance/B&G) plotter hebt?

> Er is geen mast end bij deze ws.

Wat bedoel je met een mast end?

Kan het zijn dat je geen WS310 hebt maar een WS320?

Heb je een wit rond kastje met een draadloze verbinding (WS320), of een zwart kastje met draad (WS310)?

> De terminal zit op het einde van de T in deze configuratie

Dus je hebt geen terminator geplaatst? Dan ben je out-of-spec en kunnen er allerlei "leuke" dingen gebeuren.

Hoeveel N2K apparaten heb je en heb je wel een correct N2K netwerk, dus met 1 "backbone", geen loops, 2 terminators, apparaten alleen aan T's en max 6m verbinding tussen apparaat en T?

Stuur maar eens wat foto's en schemas.
Laatst bewerkt: 01 juni 2022 07:09 door cav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 02 juni 2022 15:50 #1396307

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Het is degelijk een ws310 ( wired sensor) met 20 kabel deze is aangesloten op de interface en interface dan weer naar het T stuk dit is het laatste T stuk hier zit een terminator op.

2 de T stuk komt hieraan voor de diepte/ snelheid de lengte loopt door naar volgend T stuk kompas dit loopt ik de lengte verder naar T stuk waar marifoon voeding en Ais opzit ( en hier denk ik nu dat ik de lengte heb aangesloten op het T stuk en niet in de lengte maar niet zeker ) deze loopt verder naa volgend T stuk triton en stuurautomaat vervolgens naar plotter met daar een terminator.

Alle toestellen werken behalve wind.

Ik laad nog een tekening op van de configuratie.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 02 juni 2022 15:56 door Gloobox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 02 juni 2022 17:24 #1396329

  • cav
  • cav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Nou aannemend dat je het hebt aangesloten zoals geadviseerd is dat OK.

Opnieuw de vraag, zie je een LEDje op het zwarte interface doosje knipperen? Zo ja is je hardware installatie ok en moet je in de software instellingen zoeken. Zo nee, dan is het een hardware (installatie) probleem. Dus of verkeerd aangesloten, of kabel kapot (gemaakt), of hardware kapot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 02 juni 2022 18:39 #1396357

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Ik kan dit nu niet zien boot ligt in Italië maar kijk het zeker na.

Ik hoop het niet alles is nieuw gekocht al kan het gebeuren natuurlijk.

Ik bekijk het alvast bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 13 juni 2022 10:35 #1398998

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Cav. Ik heb eens nagekeken of er een led lapje brandt.

Maar hier is geen op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 13 juni 2022 10:42 #1399002

Ga naar “Device list”… Daar staat de WS310 tussen zeg je. Selecteer dan deze WS310 en klik door naar “Data”. Als je daar AWS en AWA ziet staan met bewegende data is dat deel ok.

Rest nog de juiste source selectie te doen in je apparaten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 13 juni 2022 11:00 #1399004

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Daar wringt het schoentje denk ik.
Laatst bewerkt: 13 juni 2022 11:04 door Gloobox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 13 juni 2022 11:15 #1399008

Ah, dan meldt de interface zich wel maar is er ieys in de verbinding tussen interface en mastunit mis. Of mastunit is defect.

Net getest: alles normaal…




Met losgekoppelde mastunit: geen foutmelding alleen geen datavelden…
Laatst bewerkt: 13 juni 2022 11:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 13 juni 2022 11:22 #1399012

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Het kan natuurlijk maar heel jammer zijn het is allemaal nieuw aangekocht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 13 juni 2022 11:46 #1399020

Is die 20 m meegeleverde kabel ingekort?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 13 juni 2022 12:06 #1399024

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Nee niet aan gebeurd we wouden hem eerst knippen om door de mast te krijgen maar niet gedaan in een stuk door de mast en al de rest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 13 juni 2022 12:24 #1399030

Dan mastunit uit de mast halen en direct in de interface pluggen.
-werkt dat: 20 m kabel en/of plug defect
-werkt dat niet: mastunit defect

Je kunt ook even een goede mastunit lenen wellicht (winkel…), dat scheelt je een gang naar boven in de mast…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 13 juni 2022 12:57 #1399042

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1064
Ding doet 't gewoon zoals ik 't zie. Logisch dat je geen data en geen foutmelding krijgt. Uit de unit komt nmea0183, de interface is is precies dat, en meldt zich op het netwerk, doch werkeloos.
Bovendien plaats je een foto van een datalijst, niet de device (apparaten) lijst. Daar moet de bron voor wind gekozen worden, of met alles aan kiezen voor auto select

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 13 juni 2022 13:03 #1399045

TS ziet de WS310 wél in de Device List zegt ie, maar wanneer ie daar vanuit doorklikt naar “Data”, ziet ie niets.

Dit komt overeen net mijn simulatie van
-interface wel aangesloten op N2K netwerk en
-mastunit losgekoppeld van interface

Dit zit een niveau lager en staat los van “bronselectie”. Bronselectie komt later, maar hierboven moet dan wel in orde zijn…
Laatst bewerkt: 13 juni 2022 13:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ws310 windvaan 13 juni 2022 15:18 #1399074

  • Gloobox
  • Gloobox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Aan iedereen die hier hulp of advies heeft geboden badankt

Het is de kabel in de mast blijkbaar.

Unit met interface aangesloten op systeem en dit werkt perfect
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl