Tilikum schreef :
Omdat ik niet zo'n zin had om de zaak weer om te bouwen, heb ik de gasfles vervangen voor zo'n polyester exemplaar. Daarmee is de afwijking veel en veel kleiner geworden, en is nu goed te doen. Het restant zal veroorzaakt worden door de koperen gaspijp.
Koper (non ferro) is niet magnetisch, dus dat zal het niet zijn.
Overigens ben ik (op zee) geen voorstander om op de automaat naar een waypoint te sturen. Stel dat je van Ijmuiden naar Lowestoft oversteekt en die laatste haven hebt ingesteld. Dan gaat de automaat eerst de ene kant compenseren en - als het tij draait - dan de andere kant. Doe je er een stuk langer over. Je kunt hem beter laten meedrijven met de stroom en ouderwets uitrekenen hoeveel je de koers moet aanpassen over het hele stuk.
Nog los van het bovengenoemde fenomeen: ik heb varen op waypoints, sinds er navigatie-programmma's zijn die een vector tonen en daarin alle invloeden op de koers (stroom, drift etc.) meenemen, altijd totaal onnodig gevonden. Bij een oversteek van de Noordzee ben je sowieso het grootste deel van de tijd wakker. Elk kwartier of half uur even de vector checken en kijken waar je uitkomt is dan voldoend om de vinger aan de pols te houden en tevens de koers direct te kunnen bijstellen als dat nodig is.
Op die manier blijf je actie navigeren en zie je hoe één en ander zich ontwikkelt.
Op één koers oversteken is overigens ten zuiden van de Maasmond al een tijdje geen optie meer. Daar is het nog meer dan elders een kwestie van actief navigeren