Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hulp bij accu keuze

Hulp bij accu keuze 10 juni 2022 15:16 #1398458

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Vraagje voor de specialisten. Huidige semi tractie accu (met doppen) is end off life na tien jaar. Installatie 24 volt (2x12 volt 230ah). Staat op varend woonschip wat normaal 90% vd tijd aan wal stroom hangt. Accu wordt altijd geladen door mppt en vaste lader (victron/mastervolt). Ik wil de accu’s vervangen en zoek de meest doelmatige oplossing. Ga ik voor wederom semi tractie of ga ik voor victron of mastervolt AGM? Prijsverschil tussen semi tractie (onderhoudsvrij nu maar) en AGM is 400€ voor de twee accu’s samen. Ik hoor graag jullie reactie. Nogmaals het forum staat vol met lithium en gel maar daar ga ik sowieso niet aan beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 10 juni 2022 16:49 #1398476

Antwoord op je vraag hangt volgens mij niet af van je manier van laden, maar van belasten. De vraag is hoe lang je met een lading wilt doen (enig idee van je verbruik?) hoever je de accu's wilt kunnen leegtrekken (gewone loodaccu's max 50%, deep cycle types zoals AGM ca. 70%) en hoeveel laadcycli je er mee wil kunnen doen. Vuistregel: des te duurder je accu, des te meer laadcycli hij aankan, dus des te langer hij meegaat.

Als je zeker weet dat je accu's bijna altijd vol zijn, dan zou ik voor niet te duur gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 10 juni 2022 17:44 #1398490

Ik zou niet kiezen voor onderhoudsvrij, want daar KAN je geen onderhoud aan plegen.
Neem gewone semi-tractie. Die gaan weer dan 10 jaar mee.
Bij Daveco in Werkendam zijn ze goedkoop en goed, ze bezorgen ook.

In mijn ervaring geldt de vuistregel van Erodona niet. Hoe duurder des te langer die mee zou gaan, dat herken ik niet.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 10 juni 2022 18:02 #1398494

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
docs.google.com/spreadsheets/d...ail.com&usp=drive_fs

Ik heb een paar jaar geleden de toen bekende gegevens eens op een rijtje gezet.

Komt dit uit.

Goedkoopste optie (ook over de levenssduur en ook met redelijk riep ontladen) is een simpele semi-tractie accu.

Eerlijk is eerlijk: de brondata was misschien niet heel netjes. Maar dit is voorlopig mijn conclusie.

Mbt gel- en AGM-accu's: gevoeligheid voor mishandeling maakt dat je het risico loopt dat ze voortijdig overlijden. En dan DUUR zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 10 juni 2022 18:42 #1398498

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Inderdaad geloof ik ook dat semi tractie met doppen de verstandigste keuze is. Lijkt me economisch ook het meest rendabel. Op meeste binnenvaart worden deze ook gebruikt. Ruimte en gewicht is totaal onbelangrijk en dus zie ik het voordeel van gel/agm/lithium etc etc voor mijn semi off-grid niet zo.
Laatst bewerkt: 10 juni 2022 18:42 door Erodona.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 10 juni 2022 19:06 #1398500

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ventilatie is dan wel een dingetje, maar dat zal op een woonboot wel te realiseren zijn lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 11 juni 2022 09:16 #1398610

Ik zou daarnaast even wat investeren in een accu-monitor, zodat je de status kunt bijhouden. Voor de meeste accu's geldt: te diep ontladen is slecht voor de levensduur. Als je dat kunt vermijden, kun je prima met een wat goedkopere accu toe.

(PS. De monitor wel goed instellen, anders heb je er niks aan. Het apparaat berekent je resterende accu-capaciteit (ladingstoestand), maar zit er ook wel eens naast, het blijft een benadering).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 11 juni 2022 09:38 #1398613

Als ik de ruimte had, als het goed geventileerd kan staan en als de extra massa niet zou deren. Dan zette ik er gewoon trojan tractie in bijv. 4+4 T105 dan heb je bruto 210a en 24v configuratie. En anders 4x of 6x in paren van twee de T1275. Persoonlijk vind ik de trojan tractie batterijen solide en goed werkend. Mits je het onderhoud goed doet. Dus met regelmaat demi water bijvullen als nodig dit na het laden natuurlijk en zo nu en dan eens even zuurwegen.
Dan zijn het hele dome maar betrouwbare batterijen.

Grt. Mark




Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 11 juni 2022 09:42 #1398616

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Berghout-2 schreef :
Ik zou niet kiezen voor onderhoudsvrij, want daar KAN je geen onderhoud aan plegen.
Neem gewone semi-tractie. Die gaan weer dan 10 jaar mee.
Bij Daveco in Werkendam zijn ze goedkoop en goed, ze bezorgen ook.

Mja. Zelf zou ik ook het liefste loodzuuraccu's hebben die je kunt bijvullen. Ik had ze in het verleden en met regelmatig het vloeistofniveau checken en waar nodig bijvullen met gedestilleerd water gaan ze lang mee, als je ze niet te sterk ontlaadt en meteen weer oplaadt. Je ziet ook aan het waterverbruik of een accu het einde van zijn levensduur nadert, ruim voordat het ding totaal instort.

Maar toen ik pakweg vier jaar geleden nieuwe accu's van hetzelfde type wilde halen bij Daveco, waren die niet meer leverbaar. Ik moest genoegen nemen met onderhoudsvrije accu's van dezelfde capaciteit en voor dezelfde prijs.
Ik heb het vermoeden dat dit het algemene beeld is en dat bij te vullen accu's langzaam maar zeker een schaars goed worden in Nederland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 11 juni 2022 14:48 #1398653

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Ik heb nu gewone semitractie staan met doppen. Ik denk dat het gassen wel meevalt. Tenzij je natuurlijk 100 ampere gaat laden of zo maar dat gebeurt nooit. Accu’s hangen permanent aan mppt laders. Onderhoud lading bij afwezig van zonne-energie gebeurt door 16 amp victron vier stages lader. En ga ik echt wat meer trekken dan gaat de mastervolt lader er op. Dat gassen en knalgas verhaal gebeurt alleen als er verkeerd (verkeerde spanningen) en veel te hard geladen gaat worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 11 juni 2022 16:14 #1398675

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Erodona schreef :
Ik heb nu gewone semitractie staan met doppen. Ik denk dat het gassen wel meevalt. Tenzij je natuurlijk 100 ampere gaat laden of zo maar dat gebeurt nooit. Accu’s hangen permanent aan mppt laders. Onderhoud lading bij afwezig van zonne-energie gebeurt door 16 amp victron vier stages lader. En ga ik echt wat meer trekken dan gaat de mastervolt lader er op. Dat gassen en knalgas verhaal gebeurt alleen als er verkeerd (verkeerde spanningen) en veel te hard geladen gaat worden.

Het is niet zozeer het amperage dat bepaalt of een accu gaat gassen. De spanning is maatgevender. Maar inderdaad: een goede acculader zorgt ervoor dat die spanning niet boven de 14,4 V komt (voor een normale loodaccu) dat die spanning net lang genoeg wordt gehandhaafd om de accu af te toppen. Daarna wordt teruggeschakeld naar een onderhoudsspanning van 13,8 V of minder.

Knalgas is overigens lichter dan lucht. Met een klein beetje ventilatie ontwijkt het vrij gemakkelijk. Een zeiljacht is geen duikboot. In de praktijk niks om je zorgen over te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 11 juni 2022 21:10 #1398749

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Zolang je accu’s goed zijn kan je dat gassen wel onder controle houden idd, maar als er een cel stuk is wordt het al lastiger. Dat heb je misschien niet zomaar door.
Als ik het goed heb begrepen is het gas bij inademing erg slecht, als het niet dodelijk is, voor je. Een goede Co meter schijnt het ook te signaleren en er op te reageren, maar check dat even goed. Een vorm van detectie is raadzaam imho.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 12 juni 2022 08:24 #1398787

koko schreef :
Een goede Co meter schijnt het ook te signaleren en er op te reageren, maar check dat even goed. Een vorm van detectie is raadzaam imho.

Klopt. Ik kreeg vorig jaar een belletje van de havenmeester dat de boot "aan het piepen was" bleek de co melder te zijn. Accu was toen lekker aan het gassen geweest....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 12 juni 2022 15:09 #1398845

  • Erodona
  • Erodona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 177
Over dat laatste kan ik wel wat vertellen. Waterstof (H2) is kruisgevoelig op CO sensoren van deze melders. Op mijn werk dragen we draeger meters en zodra we in een H2 concentratie komen (binnen limieten natuurlijk) gaat de CO cell in de meter geheel uit de kaart. Het minste pufje pure H2 zorgt
voor een overbelaste cell van de meter. Een CO melder kan dus prima gebruikt worden voor dit doel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hulp bij accu keuze 12 juni 2022 19:34 #1398899

Vloeistof accu´s zijn het goedkoopst.
Ze geven een signaal wanneer ze hun einde naderen, het begint met één cel die wat meer water gaat vragen,

Maar wanneer je linker schoen versletren is, dan is de rechter daar niet ver vandaan.

Nieuwe vloeistof accu´s van de juiste maat waren niet voorhanden, na een tijdje dan toch maar gekocht wat beschikbaar was in de juiste maat.

Daar was tijd voor, In beide andere accu´s begon ook een cel meer water te vragen. Water toevoegen werd gewogen!

De nieuwe accu´s werden, noodgedwongen, GEL accu´s.

Die staan er nu al een tijdje in en voldoen goed.
Het is nog te kort om er een conclusie aan te verbinden, en ik denk dat ze mijn tijd aan boord wel zullen overleven.

Ik denk dat een hoge absorptie spanning goed is voor het dagelijks snel laden van de accu en voor de omzet van de accufabrikant, maar iets minder goed voor de gebruieker van de accu´s.

Maar mogelijk heb ik het mis, de tijd zal het leren.
Laatst bewerkt: 12 juni 2022 19:38 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl