Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Agm laden zonnepanelen icm altenator

Agm laden zonnepanelen icm altenator 12 juni 2022 16:52 #1398864

Hoi!

Voor de stroomspecialisten een vraag. Ik heb 4 accus: 2 natte loodaccus voor boegschroef en startmotor. En twee agm 180ah service accus.

Volgens de specs van de huishoudaccus is de bulklading 13.6-13.8, absorptie fase 14.6-14.8 en druppellading 13.6-13.8. Dit wordt door de victorn mppt geregeld.

Ik heb 220 watt zonnepanelen die de accu regelmatig naar 100% soc weet te brengen. Daarnaast een Windmolen die afsluit bij 13.8 en een altenator met 13 8-14.2 geeft afhankelijk van de belasting.

Mijn vraag. Als de zonnepanelen de accu naar de druppelfase hebben gebracht en ik ga een stuk varen op de motor, neemt de altenator het over met 14.2 volt en dus hoger dan de voorgeschreven 13.8 volt Kan dit kwaad? Als oplossing kan ik een schakelaar plaatsen , zodat ik kan kiezen of de huishoudbank mee doet met het laden tijdens het motoren. Er zit een argo vet van victron tussen die de huishoudaccus en start/boeg accu onafhankelijk laad. Met de nasa batterijmonitor en victronapp kan ik dat prima bijhouden. Alleen is het nodig? Bedankt voor het meedenken alvast!

Groet Pim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Agm laden zonnepanelen icm altenator 12 juni 2022 17:15 #1398868

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Een en ander is een beetje afhankelijk van hoe vaak en hoe lang je op de motor vaart.
Je gaat volle accu's een te hoge laadspanning aanbieden, dit heeft water verlies tot gevolg.
Het water wordt omgezet in zuurstof en waterstof.In een AGM accu wordt dit tot in bepaalde mate geregenereerd tot water.

Als er teveel water is verdwenen neemt de capaciteit van je accu af.

Een schakelaar plaatsen om het laden van je AGM's te kunnen beïnvloedden is een mogelijkheid.
Ik heb een soortgelijke opzet en ik heb het opgelost door een victron orion smart DCDC converter tussen de startaccu en de service accu's te plaatsen.
Hiermee veranderd je dynamo in een 3 traps lader waarvan je diverse tijden en spanningen kunt instellen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 12 juni 2022 17:16 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Agm laden zonnepanelen icm altenator 12 juni 2022 20:29 #1398915

Mijn generator gaat via een niet gecompenseerde diode brug, geeft dus iets minder spanning dan 14,2V
naar zowel de start asl huishoud accu.
De motor draait bijna niet, de startaccu moet dus ook via solar geladen worden, dat gebeurt door een forse diode tussen + huishoud accu en + startaccu.
Start accu is altijd opgetopt tot 13,5V , opslag spanning dus.
Geen omkijken naar.

Solar is er in overvloed, overdag wordt zoveel als maar mogelijk direct naar de verbruikers gevoerd,
Één set panelen schakelt de paneelspanning naar de boiler zodra 13.6V bereikt wordt, bij 80V paneel spanning 1,2 A door de boiler, samen met de waterpaneeltjes de hele dag HEET water.
De windmolen kan overdag niet tegen de paneelspanning op, maar in de nacht staat de molen spanning op een MPPT ÈN de boiler. Ook in de ochten warm water, mits er wind is natuurlijk.

De koelkast bevriest 1,5 liter water, wat gedurende de nacht grotendeels weer ontdooit.
Dit brengt het koelkast verbruik terug van 500Wh(via de accu) naar 300Wh (zonder accu)gemiddeld.
Dit gemeten door de load stroom op de regelaar.
Dit komt heel aardig overeen met wat ik stel dat het accu rendement is. 65%!!

De auto accu een keer moeizaam starten na lang stilstaan, verbruik radio en mogelijk nog een paar kleine verbruikertjes.
hier een 5Wp paneeltje op de hoedenplank, zonder regelaar aan de accu. Die beweegt zich nu tussen 12,6 en 12,8V ook geen omkijken meer naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Agm laden zonnepanelen icm altenator 13 juni 2022 08:32 #1398969

PvO schreef :
Een en ander is een beetje afhankelijk van hoe vaak en hoe lang je op de motor vaart.
Je gaat volle accu's een te hoge laadspanning aanbieden, dit heeft water verlies tot gevolg.
Het water wordt omgezet in zuurstof en waterstof.In een AGM accu wordt dit tot in bepaalde mate geregenereerd tot water.

Als er teveel water is verdwenen neemt de capaciteit van je accu af.

Een schakelaar plaatsen om het laden van je AGM's te kunnen beïnvloedden is een mogelijkheid.
Ik heb een soortgelijke opzet en ik heb het opgelost door een victron orion smart DCDC converter tussen de startaccu en de service accu's te plaatsen.
Hiermee veranderd je dynamo in een 3 traps lader waarvan je diverse tijden en spanningen kunt instellen.

Helder,dank. Voor mij voldoet een schakelaar, het zal sporadisch nodig zijn de accu met altenator te laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl