Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Normen 230 volt aan boord

Normen 230 volt aan boord 23 juli 2022 14:40 #1409497

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 578
Ik vraag me af of de normen mbt 230 volt installaties aan boord dezelfde zijn als in een woonhuis?

Onze 230 installatie is door een gerenommeerd bedrijf, de bouwer, aangelegd. Wat ik bv zie is dat er na de aardlek schakelaar een door lus verbinding is naar de schakelautomaten. Dus van de 1 naar de volgende en zo door. Dat betekent dat er 2 draden in elke schakel automaat in de aanvoer zit. Wel soepele draden met dezelfde diameter. Mag dit?

Per schakel automaat is er n soort van groep, boiler, dan stuurboord, bakboord en een 2 tal wcd. Dus totaal 4 groepen. Nu wil ik er een wcd bij zetten voor de boegschroef lader. Mag ik die op de uitgaande aansluiting van de schakel automaat er bij zetten, dus 2 stopcontacten en 2 draden per aansluiting op de schakel automaat of moet ik de nieuwe wcd aansluiten op de bestaande wcd van die groep.

Wat is beter, gewoon draden in de schakel automaat vast klemmen of adereindhulsjes gebruiken?
Ik lees jullie reacties graag.
Laatst bewerkt: 23 juli 2022 14:46 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 23 juli 2022 14:57 #1409499

Voor zover mij bekend is het gebruikelijk om ‘door te kussen’ na de aardlek, anders zouden daar in jouw geval 4 draden per aansluiting in moeten zitten, en dat lijkt me nou niet de beste keus.

Volgens mij maakt het niet uit hoe je de extra WCD aansluit, beide opties zijn gewoon goed.

Bij dit soort automaten enz worden geen adereindhulzen gebruikt, ik weet niet zeker of het ook met adereindhulzen kan/mag (maar extra werk, dus waarom? ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 23 juli 2022 16:31 #1409515

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3984
Met soepel draad oftewel samengestelde kern altijd ader eind huisjes gebruiken.
Ook met 230 volt.
Er bestaan dubbel ader eind huisjes als ze passen in de automaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 23 juli 2022 17:23 #1409523

Voor dat doorlussen kun je beter dit soort doorverbinders/kamrails gebruiken www.elektramat.nl/groepenkast-...ails-doorverbinders/ of voor fase en nul www.elektramat.nl/emat-doorver...1s7pSPMaAsqUEALw_wcB
Die hebben platte aansluitingen waardoor ze aanliggen op de contacten van de automaten en je geen dubbele draad in de aansluitingen krijgt. Alleen de eerste "ziet"naast de platte aansluiting ook een draad.
Ad


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 23 juli 2022 17:38 #1409525

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26719
Nou, alles is al genoemd.
- Soepele aders
- Adereindbusjes
- aansluitkammen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 23 juli 2022 17:38 #1409526

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26719
Ik doe het ook zo met 12 volt

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 23 juli 2022 18:00 #1409533

ReinierZeilt schreef :
Bij dit soort automaten enz worden geen adereindhulzen gebruikt, ik weet niet zeker of het ook met adereindhulzen kan/mag (maar extra werk, dus waarom? ;) )

Adereindhulzen zijn verplicht bij soepele installatiedraad , bij de massieve kern zijn de niet zinvol.
Bijv. installatiedraad van 4mm2 en meer (www.elektramat.nl/groepenkast-...horen/aansluitdraad/ ) is niet massief en moet dus met adereindhulzen worden grbruikt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 23 juli 2022 18:03 #1409535

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 934
Geslagen draad behoeft ook geen adereindhuls. (Wij noemden ze altijd kippevoer)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 23 juli 2022 18:27 #1409541

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7701
Yellow Boat schreef :
ReinierZeilt schreef :
Bij dit soort automaten enz worden geen adereindhulzen gebruikt, ik weet niet zeker of het ook met adereindhulzen kan/mag (maar extra werk, dus waarom? ;) )

Adereindhulzen zijn verplicht bij soepele installatiedraad , bij de massieve kern zijn de niet zinvol.
Bijv. installatiedraad van 4mm2 en meer (www.elektramat.nl/groepenkast-...horen/aansluitdraad/ ) is niet massief en moet dus met adereindhulzen worden grbruikt.
Ad

Waarbij opgemerkt zij dat massieve draad geen plek heeft aan boord.

Alles beweegt. Massieve draad breekt op den duur

Mbt normen;

drive.google.com/file/d/1EIKbX...3R/view?usp=drivesdk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 23 juli 2022 22:47 #1409589

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2179
Joop66 schreef :
Waarbij opgemerkt zij dat massieve draad geen plek heeft aan boord.
Dan mogen die kammen dus ook niet.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 24 juli 2022 07:49 #1409602

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26719
Ik weet niet hoe jij je automaten monteert maar bij mij kunnen ze geen 1/10e mm bewegen. Dus van materiaal vermoeiing is geen sprake.
Ook de praktijk leert dat in de afgelopen 38 jaar geen kammen gebroken zijn in 24 en 230/400 volt installaties aan boord.

Massieve Draden is echt een andere situatie.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 24 juli 2022 08:01 #1409604

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26719
Oja, gebruik van kammen wordt gewoon goedgekeurd onder klasse.

Als je gaat klungelen met doorlussen met stukjes draad, is de nood kennelijk hoog of de ervaring/kennis lager, naar keuze.

Ook mag genoemd worden dat alle aansluitingen eigenlijk elk jaar even moeten worden nagetrokken, ivm het "zetten" van de adertjes door trillingen en krimpen/rekken door temp verschillen. Dit geldt vooral bij de hogere stroom verbindingen.
Vaak is dit oorzaak van lokale brandjes.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 24 juli 2022 09:29 #1409612

Formeel moet dit zelfs op moment, ook de miniatuur klemmenstroken voor DC. Maar dat is duur gereedschap.
Laatst bewerkt: 24 juli 2022 09:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 24 juli 2022 09:50 #1409616

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7701
Calidris schreef :
Ik weet niet hoe jij je automaten monteert maar bij mij kunnen ze geen 1/10e mm bewegen. Dus van materiaal vermoeiing is geen sprake.
Ook de praktijk leert dat in de afgelopen 38 jaar geen kammen gebroken zijn in 24 en 230/400 volt installaties aan boord.

Massieve Draden is echt een andere situatie.

Daar ga ik ook van uit. Uiteindelijk bepaalt de beweging of iets stuk gaat of niet. Beweging komt door vervorming van het schip, maar ook motortrillingen.

Als de frequentie respons van je draadje laag is, zal het dus door lagefrequente trillingen worden aangestoten en breken op vermoeiing. Zo'n kam lijkt met tamelijk hoogfrequent te zijn. Als die niet voorkomen, is er niks aan de hand.

Met geslagen of gevlochten kabel introduceer je 2 andere effecten: demping. Waardoor bewegingen niet zo groot worden, en het effect dat dunne draden veel meer vervorming aan kunnen.
Laatst bewerkt: 24 juli 2022 09:53 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 24 juli 2022 16:47 #1409676

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2179
Calidris schreef :
Als je gaat klungelen met doorlussen met stukjes draad
Nou nou "klungelen" met doorlussen doet men al eeuwen en mits goed gemonteerd is er niks aan de hand. Of onder een klem twee draden of adereindhulzen of andere rommel mag worden gemonteerd moet je eigenlijk de fabrikant vragen. Bv Eaton xPole is er voor gemaakt:
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 24 juli 2022 18:12 #1409694

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26719
Gijper schreef :
Calidris schreef :
Als je gaat klungelen met doorlussen met stukjes draad
Nou nou "klungelen" met doorlussen doet men al eeuwen en mits goed gemonteerd is er niks aan de hand. Of onder een klem twee draden of adereindhulzen of andere rommel mag worden gemonteerd moet je eigenlijk de fabrikant vragen. Bv Eaton xPole is er voor gemaakt:

Ja, die wel, echter zijn er ook "lieden" die in 1 kooiklem draden zetten van verschillende diameters zonder adereindbussen. Ook met adereindbus is het al twijfelachtig, maar soms moet je wel. Maar om het standaard te doen vindt ik een slecht idee.

Maar als men al eeuwen iets zo doet, heb ik direct twijfels aan het vakmanschap vanwege het schapen gedrag.
Kijk maar eens op de wrakkenkaart....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 24 juli 2022 19:45 #1409718

In mijn ogen staan op de wrakkenkaart nou juist de 0.x% van de schepen die niet de kudde gevolgd hebben (want verreweg het grootste deel is gewoon netjes aangekomen ipv gezonken)

In-topic: ik zou verwachten dat als je kabels met verschillende diameters in dezelfde kooiklem stopt, er meer kans is dat ze blijven zitten zonder dan met adereindhulzen
Laatst bewerkt: 24 juli 2022 19:47 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 24 juli 2022 20:02 #1409722

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26719
ReinierZeilt schreef :
In-topic: ik zou verwachten dat als je kabels met verschillende diameters in dezelfde kooiklem stopt, er meer kans is dat ze blijven zitten zonder dan met adereindhulzen

Een 6mm2 en een 1 of 1,5mm2 is niet heel fris en trek je er vaak zo uit.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normen 230 volt aan boord 24 juli 2022 20:11 #1409728

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26719
Vanuit een zekering(automaat) ga ik liever eerst naar een (wago) verdeler in een houdertje en van daaruit elke draad zijn eigen ingang.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Kwaliteit kost geld, geen kwaliteit kost vaak het dubbele.
Laatst bewerkt: 24 juli 2022 20:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.457 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl