Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reparatie Autohelm 2000?

Reparatie Autohelm 2000? 07 aug 2022 21:05 #1412874

  • Fridtjof
  • Fridtjof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 86
Goedenavond,

Wij hebben aan boord een Autohelm 2000 stuurautomaat uit 1995. Voor een bootje van 8,20 m / 2500 kg zou dat ruim bemeten moeten zijn.



Maar eigenlijk doet-ie het al sinds wij deze boot hebben (zijn nu aan zevende seizoen bezig) niet goed: alleen bij heel rustig weer en op vlak water houdt-ie de boot enige tijd min of meer op koers. Als de omstandigheden maar iets ruwer zijn loopt-ie snel op zijn eind (duwstang helemaal ingetrokken of helemaal uitgeduwd) en zet het dan op een luidkeels piepen.

We hebben ook meerdere malen meegemaakt dat het bedieningskastje, en een paar keer ook de drive zelf, helemaal heet werden en daardoor raar gingen doen. Niet zozeer oververhit door warmlopen, veronderstellen wij, maar gewoon door de zon. Sindsdien hangen we altijd een natte doek over het bedieningskastje en soms ook over de drive als we in de felle zon varen, om dat te voorkomen. Het lijkt ons raar dat een apparaat dat ontworpen is om in dit soort omstandigheden te functioneren, niet tegen de zon zou kunnen.

De laatste tijd gebruiken we 'm eigenlijk vooral om de helmstok even vast te zetten om even de handen vrij te hebben. Maar sinds een paar weken lukt ook dat niet meer: de duw/trekstang lijkt vaak vast te zitten in de buis van de drive. Door op +10 of -10 te drukken schuift die stang in of uit - en ineens stopt-ie dan, en zit-ie vast. Door met de hand de stang een beetje te draaien krijgen we 'm soms wel weer op gang, maar na een paar keer +10 of -10 stopt-ie er opnieuw mee en zit-ie weer vast.

Volgens de manual zijn de bewegende delen op de fabriek permanent gesmeerd, en is onderhoud daarom overbodig. Maar het voelt een beetje aan alsof de stang teveel weerstand ondervindt in de buis van de drive en wellicht gesmeerd moet worden (?). Maar we kunnen niet vinden hoe we de drive open zouden kunnen maken.

Er zijn dus eigenlijk twee problemen:
- De stang die teveel weerstand ondervindt in de buis van de drive -> dat probleem zit in de drive.
- Het überhaupt niet goed werken van de stuurautomaat -> dat probleem zit in het bedieningskastje (denken wij).

Wat kan hier aan de hand zijn? Is dit te repareren? Door onszelf (hoe krijgen we dan die drive open?), of moeten we daar een vakman voor inschakelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Autohelm 2000? 09 aug 2022 18:07 #1413433

Piepen als de stang helemaal ingetrokken of juist uitgeduwd is betekend normaal gesproken dat de roeruitslag niet voldoende is om de boot terug te brengen op de ingestelde koers er van uitgaand dat het kompas functioneert. Eerste vraag is ook wijkt het schip op zo’n moment aanmerkelijk van de ingestelde koers af en krijgt de pilot de boot niet terug op koers. In dat geval is niet je autopilot maar de zeiltrim het probleem . As het kompas niet echt goed fuctioneert wordt het een ander verhaal. In dat geval brengt zo’n actie het schip juist van koers af. Daar klinkt het wel naar maar dat is niet wat je schrijft. En gezien de leeftijd kan ook de duwtrekstang kuren gaan vertonen. Er zijn vast ZFers die daar ervaring mee hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Autohelm 2000? 10 aug 2022 09:47 #1413550

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 315
Een keer tegen de eindaanslag lopen is niet erg, maar als dit regelmatig gebeurd sloop je de tiller. In de eindstand moet daarbij veel kracht geleverd worden, dit vraagt veel stroom en dus sloop je ook gelijk de besturing.

De stuurautomaat is 25 jaar oud. Tijd voor een nieuwe?

Als je een nieuwe kiest, kijk dan of je een tillerautomaat wil (rm st2000 of simrad tp10) of een stuurautomaat met roerstandaanwijzing/eindsignalering (raymarine evo, simrad, pelogic, pcnautic, pypilot).

Gezien dat je al 7 jaar met een brakke stuurautomaat werkt heb je blijkbaar geen hoge eisen. Dus zonder kan ook.
Laatst bewerkt: 10 aug 2022 09:48 door Reuver2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie Autohelm 2000? 18 sept 2022 19:49 #1424239

  • Fridtjof
  • Fridtjof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 86
@Herman: De zeiltrim is zeker niet het probleem, het is echt het de stuurautomaat.

@Reuver2: We ergeren ons al vanaf het begin aan deze brakke stuurautomaat. Maar ook bij ons moet het uit de lengte of de breedte, en we wilden eerst allerlei andere verbeteringen aan boord doorvoeren.

En nu waren we er ineens zo helemaal klaar mee, dat we besloten hebben voor een nieuwe te gaan. Een Raymarine ST2000. Dat is een soort van opvolger van onze oude Autohelm 2000, dus dan hoop je stiekem dat alle aansluitingen nog passen en dat het simpelweg plug & play is. Maar ja, we hebben het hier wél over een boot, dus dat iets zomaar past... dat zou te mooi zijn geweest om waar te zijn! Dus het werd toch anderhalve dag klussen, nieuwe gaten boren, nieuwe aansluitingen maken.

Vervolgens gingen we twee weken op vakantie en we besloten dat de nieuwe stuurautomaat meteen flink aan de bak mocht. We zijn aangenaam verrast met hoe goed de stuurautomaat het doet! Ook bij wat lastigere omstandigheden, wat ruwer weer, wat hogere golven op zee hield het automaatje de boot verrassend goed op koers. Toen er echt een rare, vervelende golfslag en deining stond trok-ie het uiteindelijk niet echt meer (60 graden gieren) - maar ook toen deed-ie het eigenlijk nog steeds nauwelijks slechter dan wijzelf (60 graden gieren).

Wat een zegen om niet de hele tijd zelf te hoeven sturen, om op je gemakje even naar binnen te kunnen voor een plasje of een kop thee, of gewoon een paar uur alleen maar de wacht te hoeven houden in plaats van constant aan de helmstok te hangen. Oversteken naar Engeland - voorheen 24-36 uur op de hand sturen - wordt zo een heel stuk relaxter. Stroomverbruik is ons ook meegevallen.

Conclusie: de oude was echt kapot, heel blij met de nieuwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl