Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 13 aug 2022 20:23 #1414454

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
2 dagen voor de vakantie rook ik zwavellucht H2S in de boot. Gelijk lader uit. Blik op de accu's was gelijk fout.
Ik heb 2x2 6volt accu's, 330 ah.

Foto spreekt boekdelen.




1 set had een soort " thermal runaway". Ik dacht kortgesloten cel. Gelukig geen gesmolten acubak. Ik vond het al zo vreemd dat het laden bleef hangen op 12,9v 19A bleef laden.
Volgende dag stond de defecte set nog steeds op 12,4 volt?

Ik heb ze nu maar weer aangesloten en doen weer mee?

De LFP cellen toch maar eens klaar maken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 20:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 13 aug 2022 20:28 #1414458

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Je gaat toch niet gokken met H2S?
30Ah accu kost een paar tientjes. Voor een gerust gemoed en lekker slapen wist ik het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 13 aug 2022 20:30 #1414460

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
Het is 330ah

De LFP's stan thuis klaar.

Ik laad nu alleen op de motor of solar. Lader staat nu op 13,8 volt.
Daarmee is het risico beperkt en aanvaardbaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 20:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 04:09 #1414493

Calidris schreef :
…rook ik zwavellucht H2S in de boot

En voorafgaand daaraan hebben je accu’s ruime tijd knalgas in de boot staan genereren. Waarom heb je gekozen zonder een naar buiten ventilerende accubak te varen? Vanuit je vak ken je de normen toch?

Calidris schreef :
Daarmee is het risico beperkt en aanvaardbaar.

De risico’s als klein ingeschat? Het optreden van dit event zonder de voorgeschreven ventilatie vind je aanvaardbaar?

Benieuwd hoe je je LiFePO4 gaat laden en beveiligen. Is “less is more” nog steeds je motto hierbij?

Dank voor het delen, al lijkt het nu meer een stoer verhaal “ik weet wat ik doe” dan advies vanuit een vakman…
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 04:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 04:15 #1414494

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
Stel er gebeurt iets en mocht je aanspraak willen maken op je verzekering zou ik dit draadje verwijderen :whistle:
René
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 04:15 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 08:17 #1414520

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
Misschien even wat meer uitleg bij het besluit proces.

Na eerst ventileren en Na een nacht afkoelen de spanning gemeten en was 12,4 volt, dus geen cel kortgesloten. Lader spanning was aan de hoge kant (14,4v). Dat kán een oorzaak geweest zijn.

Daarna de lader op 13,8 ingesteld en dag proef geladen. Alles leek normaal, accu's niet warm meer en niet meer gassen. Stroom loopt zover terug dat het vermogen te weinig is voor serieuze warmte ontwikkeling in de accu.

Dus op grond van bovenstaande besloten om niet 100% vol te laden. De dynamo laadt ook maar 13,6v door een ouderwetse diodebrug.

Het zijn industriële AGM accu's uit grote ups installaties.

0,1ppm ruik je al, 50ppm is schadelijk. Daarbij is een westerly dermate op dat alles ventileert.

Vanwege de aanvankelijk hoge spanning beschouw ik het als een éénmalig verschijnsel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 08:32 #1414524

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
Nachtvlinder schreef :
Calidris schreef :
…rook ik zwavellucht H2S in de boot

En voorafgaand daaraan hebben je accu’s ruime tijd knalgas in de boot staan genereren. Waarom heb je gekozen zonder een naar buiten ventilerende accubak te varen? Vanuit je vak ken je de normen toch?

Calidris schreef :
Daarmee is het risico beperkt en aanvaardbaar.

De risico’s als klein ingeschat? Het optreden van dit event zonder de voorgeschreven ventilatie vind je aanvaardbaar?

Benieuwd hoe je je LiFePO4 gaat laden en beveiligen. Is “less is more” nog steeds je motto hierbij?

Dank voor het delen, al lijkt het nu meer een stoer verhaal “ik weet wat ik doe” dan advies vanuit een vakman…

Ventileren is altijd verstandig maar moet pas vanaf 2kw laadvermogen.
Daarbij is de structuur dermate open dat er altijd al ventilatie is.

We zijn al van ver gekomen in dit schip. Nu is alles tenminste gezekerd. De lader is maar 20A, dus geen groot geweld. Geforceerde ventilatie stond al in de planning net als de LFP accu's.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 08:52 #1414529

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Calidris schreef :
Het zijn industriële AGM accu's uit grote ups installaties.

Gesloten accu's dus, die niet navulbaar zijn met gedistilleerd water. Ben je na dat gassen niet bang dat de goede verhoudingen in het zuur/water-mengsel verstoord zijn?

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn vooroordelen tegen AGM-accu's weer bevestigd zijn. Er zijn de laatste tijd weer nèt iets teveel berichten over AGM-accu's die voortijdig sneuvelen.

Ooit waren ze het vorige ei van Columbus, qua accu's, voor de LiFePo-accus ten tonele verschenen. Daarvoor waren er de Gel-accu's. Uiteindelijk lijkt het of beiden (AGM- en Gel-) meer min- dan pluspunten hebben.

Zelf heb ik nu 'onderhoudsvrije' calcium-accu's, ook niet navulbaar. Liever had ik weer de ouderwetse navulbaarbare lood-antimoon-accu's gekocht, die ik daarvoor had. Maar ja; bij mijn leverancier (en bij de fabrikanten?) uitgefaseerd vanwege 'uit de tijd'.
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 12:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 09:04 #1414532

je moet het natuurlijk helemaal zelf weten welke accu je favoriet is, maar hier gaan prediken dat AGM slechte accu´s zijn lijkt me echt te kort door de bocht.

Ja, je hoort hier dat er hier en daar eentje stuk gaat, maar je niks van de duizenden (?) die gewoon doen wat ze moeten doen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 09:35 #1414536

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Roozeblij schreef :
je moet het natuurlijk helemaal zelf weten welke accu je favoriet is, maar hier gaan prediken dat AGM slechte accu´s zijn lijkt me echt te kort door de bocht.

Ja, je hoort hier dat er hier en daar eentje stuk gaat, maar je niks van de duizenden (?) die gewoon doen wat ze moeten doen.

Ik schrijf niet dat het slechte accu's zijn. Ik ben wèl van mening dat het gegeven dat je bij deze accu's de vinger niet aan de pols kunt houden, door regelmatig het niveau van het electrolyt te controleren, zoals dat bij ouderwetse 'open' loodaccu's wèl kan, ze kwetsbaarder maakt voor plotseling optredende mankementen.

Bij mijn vorige accu-set (2x100 Ah) keek ik elke paar weken naar het vloeistofniveau en vulde ik, indien nodig, gedistilleerd wat bij. Als op zeker moment de hoeveelheden water die nodig zijn om het een cel weer op niveau te brengen groter worden en de bijvul-intervallen korter, dan weet je dat het einde van de accu nadert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 09:36 #1414537

dat is dan wel een nogal twijfelachtige mening , naar mijn mening.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 09:40 #1414539

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Roozeblij schreef :
dat is dan wel een nogal twijfelachtige mening , naar mijn mening.

Wat is een twijfelachtige mening? Dat een bijvulbare accu zijn einde ruim van tevoren aankondigt?

Ik vind zo'n thermal-runaway niet zonder risico. Jij niet? Zulke dingen ben ik graag voor.
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 09:41 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 10:16 #1414543

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Zat er een temperatuursensor aan de accu's? Had dat het gebeuren kunnen voorkomen? (Mijn installatie heeft dat niet en ik denk dat ik dat beter wel aanbreng).
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 10:23 #1414544

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
ik persoonlijk heb het liefst agm accu,s, heb in het verleden meerdere accu,s gezien waar het vreselijk misgegaan is.
voorbeeld , een zeilboot waarvan de dynamo bijna 20 volt laadde, agm accu,s waren zover gezwollen dat ze opengebarsten waren maar geen rotzooi eruit gelopen oid, enige probleem was de stalen accubak waar ze klem in zaten.
ik heb ooit eens bij een touringcar gestaan met startproblemen, de startmotor wilde in eerste instantie niet reageren maar na meerdere keren proberen sloeg hij aan en liep vast, binnen no time was de startmotor roodgloeiend en door de zware kortsluiting zijn de bijde accu,s ontploft, de brokstukken en het zuur heeft voor duizenden euro,s schade opgeleverd.

ooit was iemand een loodzuur accu aan het laden in zn schuurtje , een paar uur later een beste klap en de accu was weg.

ik heb liever dat een accu gecontroleerd barst dan dat ie ontploft.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 10:30 #1414545

Ik zou de accu uit de foto ook preventief vervangen denk ik. Misschien is het inderdaad iets eenmaligs maar de gevolgen zijn gewoon te groot als dat een verkeerde aanname is. Zonde van je geld maar sommige risico's wil je niet lopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 10:42 #1414550

[quote="Roozeblij......maar je niks van de duizenden (?) die gewoon doen wat ze moeten doen.[/quote]

Hier dan maar een verhaal van dat het gewoon werkt.
Toen ik onze boot twaalf jaar geleden kocht was het elektriek een rommeltje en zat er geen accu meer in. Ik heb het spul netjes gemaakt en een accu van 35Ah bij Halfords gekocht. Het blijkt een calcium accu te zijn.
De accu wordt gebruikt voor een paar instrumenten, navigatieverlichting, binnenverlichting en telefoons laden.
Begin en eind van het seizoen laad ik de accu vol met een Ctek lader. Tijdens het seizoen wordt de accu geladen met de bbm (handstart), max 6A volgens specificatie. Spanning is tussen de 12,2 en 12,8 V, stroom meet ik nooit. Valt verder weinig over te zeggen behalve dat dit spul al 12 jaar naar tevredenheid werkt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 10:48 #1414552

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
dehler31abc schreef :
Ik zou de accu uit de foto ook preventief vervangen denk ik. Misschien is het inderdaad iets eenmaligs maar de gevolgen zijn gewoon te groot als dat een verkeerde aanname is. Zonde van je geld maar sommige risico's wil je niet lopen


die accu,s gingen bij mij ook linea recta naar het oud ijzer.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 11:02 #1414555

Zet ze op een weegschaal, dan kun je meten hoeveel water eruit is verdampt. Met een 20A lader + 14,4V naar die temperatuur verwarmen kan alleen er als er iets serieus mis is, of als die spanning er dagenlang op heeft gestaan.

Je hebt in ieder geval een fors capaciteitsverlies, dus bij de volgende (over)lading komt het spul nog veel sneller op die temperatuur.

Ik heb een hekel aan wegooien, en vooral aan geld uitgeven aan accu's, maar in dit geval zou ik geen risico lopen en de accu(s) vervangen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, soms zit het mee, soms ook tegen 14 aug 2022 11:04 #1414556

Zou de setup van 2 x 6v accu in serie (aanname 2x6v in serie en deze 2sets van 2x6v parallel (totaal 4 x 6v accu)) en dan laden alsof het een 12v accu is een factor kunnen zijn?
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 11:09 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl