Torea schreef :
Bedankt voor de reactie. Idd vergelijk ik de koers van het display met een normaal kompas. Het signaal van de st6002 komt idd van een fluxgate kompas elders, maar waar die fluxgate aan boord is weet ik zo niet. Ik kan me niet voorstellen dat er metaal naast is gelegd eigenlijk. Ik heb wel het idee dat de afwijking tov het normale kompas niet veranderd. Op m'n plotter is de boot ook anders zichtbaar en vaar ik een soort van schuine beweging over de waterkaart.
Dat kaartbeeld klinkt alsof er een te groot verschil is tussen de 'heading' (HDG) en de koers over de grond (COG). Geen idee waar dat door veroorzaakt wordt.
Het lijkt me echter wel essentieel dat je uitzoekt waar het fluxgate-kompas aan boord zich bevindt. Zonder dat is ook niet te constateren of er een voorwerp in de buurt ligt dat het kompas beīnvloedt.
De meest stuurautomaten worden achteraf geinstalleerd, waardoor de bedrading vaak redelijk te volgen is.
Voor alle duidelijkheid: de invloed van staal of ijzer wordt niet tegengehouden door houten of polyester schot. Iets in een kast, waarnaast het kompas zit, is voldoende om het van streek te doen raken.