Hans V schreef :
Ik denk dat wij er hetzelfde in staan.
Ik lees alleen iets anders in de opmerking van Wadloper (en anderen in oudere draadjes). Dat gaat verder dan ‘minder dienstverlenend’ bezig zijn en lijkt gebaseerd op de misvatting dat als jij anderen maar ziet je altijd in staat bent om eenzijdig voldoende te wijken.
Eenzijdig ‘defensief varen’ gaat op minder druk vaarwater heel goed, maar het is op druk vaarwater met minder zicht een illusie dat je daarmee aanvaringen te allen tijde voorkomt. Het ‘wat niet weet, wat niet deert’ is zeker in die situaties in mijn ogen niet in lijn met de COLREGs. Dit geldt veel breder dan het al dan niet hebben van een AIS transponder.
We hebben al eens eerder over dit onderwerp gediscussieerd, een paar jaar terug. Ik heb je toen naar mijn idee haarfijn uitgelegd waarom jouw idee over verantwoordelijkheid bij verkeer op water voornamelijk bestaat uit vergezochte leeuwen en beren.
Ik geef die uitleg nu nog een keer, daarna reageer ik nooit meer op dat geblaas over "niet voldoen aan de regels."
Sinds eind jaren '70 van de vorige eeuw vaar ik rond in de Zuid-Hollandse delta. Ik heb veel uren gemaakt op Noord, Beneden Merwede, Nieuwe Merwede, Oude Maas, Nieuwe Maas, Lek, Spui en Dordtse Kil. Dat zijn stukken vaarwater waar de schependichtheid groter is dan waar ook in Europa. En de laatste twintig jaar varen er meer schepen van 3000 ton, dan van 300 ton.
Tot pakweg 2014 heb ik dat gedaan zonder AIS-ontvanger en tot 2007 zelfs zonder marifoon. Ik heb in die ruim 40 jaar nooit een situatie meegemaakt in relatie tot andere schepen die ook maar enigszins op serieus gevaar leek. Weet je hoe dat kon? Omdat ik altijd eenzijdig heb geweken voor beroepsvaart. Het kost meestal weinig moeite, je bezorgt schippers van een 3000-tonner geen hartverzakking; iedereen is er gelukkig mee.
Op zee hoeft dat niet anders te werken. Het is er om te beginnen al veel minder druk dan op de driesprong Beneden Merwede - Oude Maas - Noord. Als je zelf je CPA's in de gaten blijft houden en tijdig je schoten losgooit of gas mindert stel je die CPA in geen tijd zó bij dat niemand zich nog ergens zorgen over maakt. Ook als het grote schip mij wèl ziet. Ik heb namelijk ook een radarreflector.
Dat is ook de reden waarom ik denk dat ik aardig kan beoordelen wat je verantwoordelijkheid is als jachtschipper, welke risico's verantwoord zijn en welke niet.
Je gepraat over niet voldoen aan ColReg's heeft geen enkele basis. Het voeren van AIS voor jachten is niet verplicht en ergens zie ik je schrijven dat "niemand beweert dat je zonder AIS-transponder niet meer veilig oe zee op kunt". En dan zou ik, omdat ik doelbewust kies voor een ontvanger inplaats van een transponder, onverantwoordelijk bezig zijn?
Schei 's uit, zeg!