Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe AIS-ontvanger

Nieuwe AIS-ontvanger 22 aug 2022 16:55 #1417121

b100 schreef :
JotM schreef :
b100 schreef :
jouw 1e reactie is, Dat wil je natuurlijk ook eigenlijk niet meer.

dus wat moeten we daar uit afleiden dan.



Nee, mijn eerste reactie was:
IEC ClassB 'CS' AIS standaard IEC62287-1
Dat wil je natuurlijk ook eigenlijk niet meer. :whistle:

@Wadloper: ik vind die Quark-elec dingen wel wat!
Ben serieus aan het kijken naar één met wifi & multiplexer. Als het een beetje wil zou ik die - denk ik - kunnen gebruiken icm WinGPS Marine op tablet en ST2000+ stuurautomaat.

laat maar pfff kansloos dit


Sprokkie=Ferry=handelsonderneming Meijlink

Als ie die b100 nog heeft is dat wel interessant! En met een antenne in t achterstag op 6m heb je echt vrije slots zat om te zenden.
Idiote bangmakerij.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 22 aug 2022 17:01 #1417126

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1392
It Paradyske schreef :
een antenne in t achterstag op 6m

Hoe doe je dat?
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 22 aug 2022 17:20 #1417131

ironman schreef :
It Paradyske schreef :
een antenne in t achterstag op 6m

Hoe doe je dat?

Op een metalen plaatje, en dan met een paar kabelklemmetjes vastzetten.
Samen met de radarreflector.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 22 aug 2022 17:43 #1417138

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
It Paradyske schreef :
b100 schreef :
JotM schreef :
b100 schreef :
jouw 1e reactie is, Dat wil je natuurlijk ook eigenlijk niet meer.

dus wat moeten we daar uit afleiden dan.



Nee, mijn eerste reactie was:
IEC ClassB 'CS' AIS standaard IEC62287-1
Dat wil je natuurlijk ook eigenlijk niet meer. :whistle:

@Wadloper: ik vind die Quark-elec dingen wel wat!
Ben serieus aan het kijken naar één met wifi & multiplexer. Als het een beetje wil zou ik die - denk ik - kunnen gebruiken icm WinGPS Marine op tablet en ST2000+ stuurautomaat.

laat maar pfff kansloos dit


Sprokkie=Ferry=handelsonderneming Meijlink

Als ie die b100 nog heeft is dat wel interessant! En met een antenne in t achterstag op 6m heb je echt vrije slots zat om te zenden.
Idiote bangmakerij.

Nou, het was eigenlijk licht sarcasme.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 22 aug 2022 17:50 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 22 aug 2022 17:48 #1417142

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 561
Wadloper schreef :
JotM schreef :
Zie diverse berichten over SOTDMA. Aanzienlijk veiliger als het druk is in de omgeving.

Mja. Het is natuurlijk net zoiets als met de nieuwe stuurautomaten. Het is allemaal ineens een stuk beter en uitgezonderd de Py-Pilot van Zeilprutser is het meteen 2x zo duur. Maar zelfs met m'n AH-800, die het 18 jaar bleef doen, ben ik overal gekomen.

Ik vond het wel een fijne tip van B100 en ik ga er naar kijken.

Maar even hoor; mijn feitelijke vraag wordt natuurlijk weer eens grotelijks genegeerd. Wat vinden bijvoorbeeld van de 3e generatie NASA AIS-engine. Of de AIS-ontvangers van Quark-elec?
Die van Quark-Elec bevallen mij prima!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 22 aug 2022 20:21 #1417201

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Wadloper schreef :
Eigenlijk ben ik altijd vooral een fan geweest van AIS omdat alles kunt zien dat harder gaat dan jij, groter is en dus harder 'boem' doet, als het je raakt. En dat ruim van tevoren. Je kun ze dus te allen tijde vermijden.

Er zijn ook recentelijk weer meerdere praktijkvoorbeelden gegeven in een AIS draadje waar dit absoluut niet het geval is. Snelle, van koers veranderende loodstenders zijn er één van, maar het heeft denk ik geen zin om alle andere voorbeelden die deze misvatting illustreren weer te herhalen.

Wadloper schreef :
Of ze mij zien vind ik minder belangrijk. Wat niet weet, wat niet deert denk ik altijd.

Is dat ook je uitgangspunt als je in de auto stapt?

Je onttrekt je hiermee aan de COLREG-afspraken (verkeersregels om aanvaringen op zee te voorkomen) en maakt het niet alleen voor jezelf maar ook voor andere schepen minder veilig. In een systeem dat werkt op basis van anticipatie en voorspelbaarheid gaat het echt niet werken als jij individualistisch/onvoorspelbaar overal ongezien tussendoor denkt te sneaken. Het deert dus wel degelijk en deze houding is simpelweg in strijd met de regels op zee.

Als je alleen in situaties vaart waar de eerder op dit forum genoemde voorbeelden allemaal niet kunnen voorkomen heb je - zoals Roozeblij terecht opmerkt - helemaal geen AIS spullen nodig (ook geen ontvanger) en kun je het geld m.i. beter in je zak houden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 aug 2022 20:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 22 aug 2022 20:59 #1417211

De simpelste Em-Trak (2w zonder opties) gaat inderdaad richting de 700,- euro… Nog geen jaar terug lag deze bij Boone voor 429,- Hier ook te lang gewacht…. Kak!!

Ik denk overigens niet dat het aan beschikbaarheid van chips ligt. Een paar jaar terug had je nog den tiental ais transponders voor een redelijke prijs: allemaal verdwenen. Em-Trek denkt: cashen met die handel, we produceren alleen nog zelf.

Die Vesper Cortex is natuurlijk absurd duur, maar valt wel weer mee als je alles nog moet aanschaffen (marifoon, ais, splitter, wifi etc)

Ik ben overigens ook voorzien van alleen een ontvanger en als ik geen tweedehands tegenkom voor april dan ga ik lekker op reis zonder. Laat ons vooral geen schuldgevoel aanpraten dat we zonder transponder niet meer veilig de zee op kunnen, kom zeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 22 aug 2022 21:19 #1417218

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Hans V schreef :
Wadloper schreef :
Of ze mij zien vind ik minder belangrijk. Wat niet weet, wat niet deert denk ik altijd.

Is dat ook je uitgangspunt als je in de auto stapt?

Je onttrekt je hiermee aan de COLREG-afspraken (verkeersregels om aanvaringen op zee te voorkomen) en maakt het niet alleen voor jezelf maar ook voor andere schepen minder veilig. [...] Het deert dus wel degelijk en deze houding is simpelweg in strijd met de regels op zee.

Welke regels heb je hierbij voor ogen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 22 aug 2022 21:20 #1417219

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 22 aug 2022 22:11 #1417226

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Vorig jaar een easyAIS-IS aangeschaft via marktplaats ( van een forumlid)
Apparaat is ais ontvanger, splitter en versterker ineen en verzendt het ais signaal (en aangesloten nmea GPS signaal van mijn marifoon) naar m'n tablet.
En dat doet ie prima! Voor weinig. Ik kon de fm radio ook aansluiten en warempel, m'n radio doet het veel beter nu het fm signaal vanaf de (marifoon) antenne bovenin de mast komt.

Dus.. als je een dergelijke functionaliteit zoekt, kan ik je dit apparaat van harte aanbevelen en je adviseren mp in de gaten houden. Ik zie ze nu alleen in een "kale" AIS uitvoering staan op mp voor 50 eur maar wellicht is dat ook al voldoende voor wat je wil?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 02:40 #1417236

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
JotM schreef :
Hans V schreef :
Wadloper schreef :
Of ze mij zien vind ik minder belangrijk. Wat niet weet, wat niet deert denk ik altijd.

Is dat ook je uitgangspunt als je in de auto stapt?

Je onttrekt je hiermee aan de COLREG-afspraken (verkeersregels om aanvaringen op zee te voorkomen) en maakt het niet alleen voor jezelf maar ook voor andere schepen minder veilig. [...] Het deert dus wel degelijk en deze houding is simpelweg in strijd met de regels op zee.

Welke regels heb je hierbij voor ogen?

Het hele systeem van regels ter voorkoming van aanvaringen op zee is gebaseerd op acties (van zowel stand-on als give-way vaartuigen) die alleen mogelijk zijn als je elkaar ook ziet. De ‘of ze mij zien vind ik minder belangrijk. Wat niet weet, wat niet deert’-houding is hiermee in tegenspraak.

Voorbeeld: de regel (8b) dat je als give-way vaartuig op aanvaringskoers een koerswijziging maakt die groot genoeg is voor het stand-on vaartuig om te zien (visueel of op radar) dat je actie onderneemt en het stand-on schip dus koers en vaart kan (en moet) houden zodat een aanvaring voorkomen wordt is gebaseerd op zichtbaarheid. Anders werkt het systeem niet. Daarom is er in de COLREGs ook een heel onderdeel (C) gewijd aan het voeren van de juiste verlichting en (D) het geven van geluidssignalen.

Ik beweer dus niet dat je de COLREGs schendt door geen AIS signaal uit te zenden (hoewel dat de uitvoering ervan in veel gevallen wel makkelijker zou maken voor de meeste betrokkenen).

Ik beweer wèl dat je je niet eenzijdig aan het voor elk vaartuig geldende systeem kunt onttrekken met de gedachte dat het niet uitmaakt of ze je zien zolang jij ze zelf maar ziet en telkens het give-way schip speelt. Als je zeker wist dat je in stealth modus kon gaan (de andere schepen jou helemaal niet zien en dus geen actie ondernemen) zou deze houding misschien nog werken, maar de praktijk op zee is natuurlijk anders. Daar schrikt een loodstender of speedferry zich een ongeluk als je plots (visueel of op radar) opduikt en met allerlei - in deze gevallen overigens kansloze en voor hen onvoorspelbare - ontwijk acties bezig bent. Je kunt je misschien ook voorstellen wat voor chaos het wordt als in een druk vaarwater meerdere zeiljachten eigenzinnig met ontwijk acties bezig zijn waar wijkplichtige schepen die jachten en elkaar weer volgens de regels proberen te ontwijken.

Ik verbaas me er over hoe het nut van verkeersregels op de weg voor de meesten vanzelfsprekend zijn maar de regels op zee door sommigen uit die groep als facultatief worden gezien.

Je bent verplicht om als stand-on schip (niet-wijkplichtig vaartuig) zoveel mogelijk koers en vaart te houden (regel 17). Totdat duidelijk wordt dat de ander niet wijkt (17a-II) maar dat zijn uitzonderingen en die ontslaan je niet van de plicht om je als stand-on vaartuig volgens de COLREGs - en dus voorspelbaar - te gedragen. Dat is geen vrije keuze!

Zo’n schijnkeuze als beslisfactor in het aanschaffen van een AIS-ontvanger dan wel -transponder te laten meewegen is m.i. zinloos.

Uitgangspunt [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 aug 2022 03:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 03:48 #1417238

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Sunshine 36 schreef :
Ik ben overigens ook voorzien van alleen een ontvanger en als ik geen tweedehands tegenkom voor april dan ga ik lekker op reis zonder. Laat ons vooral geen schuldgevoel aanpraten dat we zonder transponder niet meer veilig de zee op kunnen, kom zeg.

Als een van de pleitbezorgers van AIS-transponders hier op het forum voel ik me (misschien onterecht) een beetje door je aangesproken en voeg ik daar graag aan toe dat niemand hier op het forum (voor zover ik weet) beweert dat je zonder AIS transponder niet meer veilig de zee op kunt.
De extra veiligheid die een transponder oplevert hangt in grote mate af van je vaargebied en vaargedrag (zonnige dagtochtjes of ook ‘s nachts en bij slecht weer), dus zo’n algemene uitspraak lijkt me persoonlijk ook onhoudbaar.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 aug 2022 04:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 05:54 #1417243

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Hans V schreef :
JotM schreef :
Hans V schreef :
Wadloper schreef :
Of ze mij zien vind ik minder belangrijk. Wat niet weet, wat niet deert denk ik altijd.

Is dat ook je uitgangspunt als je in de auto stapt?

Je onttrekt je hiermee aan de COLREG-afspraken (verkeersregels om aanvaringen op zee te voorkomen) en maakt het niet alleen voor jezelf maar ook voor andere schepen minder veilig. [...] Het deert dus wel degelijk en deze houding is simpelweg in strijd met de regels op zee.

Welke regels heb je hierbij voor ogen?

Het hele systeem van regels ter voorkoming van aanvaringen op zee is gebaseerd op acties (van zowel stand-on als give-way vaartuigen) die alleen mogelijk zijn als je elkaar ook ziet. De ‘of ze mij zien vind ik minder belangrijk. Wat niet weet, wat niet deert’-houding is hiermee in tegenspraak. ...

Ik begrijp geloof ik wel wat je probeert te zeggen. Maar ik kijk er wel anders tegenaan.

Alle verkeersreglementering is gebaseerd op het uitgangspunt dat de verkeersdeelnemers elkaar zien en dat zij zich duidelijk en voorspelbaar gedragen. Maar binnen de grenzen van die uitgangspunten heeft eenieder de keuze in welke mate zich defensief te gedragen.

@Wadloper maakt duidelijk dat hij er voorkeur aan geeft iig te zien mbv een AIS ontvanger. Dat is niet hetzelfde als "ik wijk altijd, ook als ik niet wijk-plichtig ben". Het geeft hem immers de middelen om veel eerder duidelijk te zien of een wijk-plichtig schip daadwerkelijk maatregelen treft. Als een wijk-plichtig schip dat niet tijdig en duidelijk genoeg doet, heeft hij alle ruimte om zelf koers en/of snelheid aan te passen. Geheel binnen tekst en strekking van de COLREGs. (Of CEVNI (BPR) art 6.03 op de binnenwateren, want dat is eigenlijk hetzelfde verhaal)
Als niet-wijkplichtig schip geen transponder maar alleen een ontvanger aan boord hebben betekent in mijn ogen richting wijk-plichtig schip vooral dat je minder dienstverlenend bent. Het wijk-plichtige schip kan er zonder het AIS-signaal van het zeiljacht immers ook niet vanuit gaan dat er wel een AIS-ontvanger aan boord is en zal dus duidelijker moeten wijken.
En dat is mijns inziens iets heel anders dan "je onttrekken aan het systeem".
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 23 aug 2022 05:59 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 06:19 #1417252

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Ik denk dat wij er hetzelfde in staan.

Ik lees alleen iets anders in de opmerkingen van Wadloper (en anderen in oudere draadjes). Die gaan verder dan ‘minder dienstverlenend’ bezig zijn en lijken gebaseerd op de misvatting dat als jij anderen maar ziet je altijd in staat bent om eenzijdig voldoende te wijken.

Eenzijdig ‘defensief varen’ gaat op rustig vaarwater heel goed, maar het is op druk vaarwater met minder zicht een illusie dat je daarmee aanvaringen te allen tijde voorkomt. Het ‘wat niet weet, wat niet deert’ is zeker in die situaties in mijn ogen niet in lijn met de COLREGs. Dit geldt veel breder dan het al dan niet hebben van een AIS transponder.

Voor concrete voorbeelden verwijs ik nogmaals naar de bijdragen in o.a. dit draadje.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 aug 2022 07:13 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 06:30 #1417255

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29466
Sunshine 36 schreef :

Ik denk overigens niet dat het aan beschikbaarheid van chips ligt. Een paar jaar terug had je nog den tiental ais transponders voor een redelijke prijs: allemaal verdwenen. Em-Trek denkt: cashen met die handel, we produceren alleen nog zelf.

Ik kan je uit 1e hand vertellen dat het wél aan chips tekort ligt. Wij krijgen bijna weekelijks shipments binnen van grote leveranciers van dit soort apparatuur en ze worstelen hevig met de leveringen, zelfs zo dat ze op randsoen uitleveren en de prijzen enorm stijgen.
De prijs van belangrijke (AIS) chips is 10-50 x zo duur op de onderdelenmakelaars markt. Regelmatig krijg je dan nog fake chips of stokoude prototypes binnen. Dat betekend geld weg van die louge onderdelenmakelaars.
Ik ken bedrijven die elke bestelling eerst via röntgen foto's minitieus bestuderen of wel het goede er in zit.
Het gaat om 100 duizenden peoducten die liggen te wachten op de goede chips.
Vooruitzichten zijn niet vrolijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 06:36 #1417256

Hans V schreef :
Sunshine 36 schreef :
Ik ben overigens ook voorzien van alleen een ontvanger en als ik geen tweedehands tegenkom voor april dan ga ik lekker op reis zonder. Laat ons vooral geen schuldgevoel aanpraten dat we zonder transponder niet meer veilig de zee op kunnen, kom zeg.

Als een van de pleitbezorgers van AIS-transponders hier op het forum voel ik me (misschien onterecht) een beetje door je aangesproken en voeg ik daar graag aan toe dat niemand hier op het forum (voor zover ik weet) beweert dat je zonder AIS transponder niet meer veilig de zee op kunt.
De extra veiligheid die een transponder oplevert hangt in grote mate af van je vaargebied en vaargedrag (zonnige dagtochtjes of ook ‘s nachts en bij slecht weer), dus zo’n algemene uitspraak lijkt me persoonlijk ook onhoudbaar.

Ik begrijp het nut hoor. Maar met de huidige prijzen valt het niet mee, als ik moet kiezen tussen m'n verstaging vernieuwen of een AIS transponder gaat het eerste nu voor.

@Calidris. Jeetje, is het met die chips ook zo erg. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat SRT überhaupt geen chips meer aan derden levert, alleen nog maar verkoopt onder Em-Trak naam. Heb geen bron, maakt ook niet uit.
Laatst bewerkt: 23 aug 2022 06:38 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 06:39 #1417257

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27834
Okee. De stand van zaken aan mijn kant.

- De Emtrak B-100 van de fa. Meijlink is al een tijdje niet meer leverbaar. Men was vergeten dat ie nog op de website stond. Jammer, want ik had het ding zonder meer gekocht, al was het alleen om van het gezeur van de heer Hans V. af te zijn.
- Een lid van ZF bood me zijn overtallige NASA AIS 3 Engine aan via een PB. Lijkt me kwalitatief niet minder dan de Advansea RX100 en als we er samen uitkomen wordt dat waarschijnlijk de oplossing van mijn probleem.

Discussieer dus rustig nog weer verder over ColRegs, wat moet en wat niet, of de de kartelvorming van de AIS-leveranciers, die de prijzen exorbitant hebben opgedreven.

Zoals gebruikelijk was merendeel van de potsen geen antwoord op mijn vraag, maar het heeft weer een flink activiteit opgeleverd en zo blijft ZF lijken op het forum waar het gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 06:41 #1417258

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27834
Calidris schreef :
Ik kan je uit 1e hand vertellen dat het wél aan chips tekort ligt.

Zou dit kunnen beteken dat de AIS-transponders weer goedkoper worden als het chips-tekort is opgeheven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 06:41 #1417259

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
Heet van de naald (boven de weser):
Coaster zoekt contact via VHF met zeiljachie.
Door dat beide AIS zenden, namen bekend, dus direct contact mogelijk.
Er was aanvaringsgevaar.
Coaster verzoekt jachie "speed and course" te behouden want "i will turn and go by your stern".
Dat was dan geen uitwijkmanouvre, maar zijn vaarplan.
Zonder deze simpele heldere commumicatie had mogelijk jachie koers gewijzigd en problemen veroorzaakt.
Zeer elegant dit allemaal.
Leve de AIS!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 06:46 #1417261

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4551
Hallo Wadloper,

Ik kan je redenering volledig volgen. Transponders zijn zeker flink duurder geworden. Of je er één nodig hebt kan alleen jij bepalen. Ik moet toegeven dat ik het zelf heel fijn vind als de scheepvaart om mij heen er één heeft. Dus zou ik het misschien zelf ook moeten doen

Als antwoord op je vraag: Ik heb heb twee ontvangers van Quark gehad. Ik heb de vorige verkocht omdat ik overging op NMEA2000. Beiden bevallen uitstekend, met vooral een sterk WiFi signaal.

Er staat overigens am heel lang een AIS transponder voor 275 te koop op Marktplaats.
Te koop AIS transponder & receiver
€ 275,00
link.marktplaats.nl/m185961612...mpaign=socialbuttons


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 06:49 #1417264

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29466
Sunshine 36 schreef :

@Calidris. Jeetje, is het met die chips ook zo erg. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat SRT überhaupt geen chips meer aan derden levert, alleen nog maar verkoopt onder Em-Trak naam. Heb geen bron, maakt ook niet uit.

Als je OEM bent wel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 06:52 #1417266

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29466
Bert65 schreef :
Hallo Wadloper,



Er staat overigens am heel lang een AIS transponder voor 275 te koop op Marktplaats.
Te koop AIS transponder & receiver
€ 275,00
link.marktplaats.nl/m185961612...mpaign=socialbuttons


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Toch even waarschuwen:
Toestel is uit de periode 2007-2009 en wordt niet meer geserviced als er wat mee is.
1e generatie klasse-B, we hebben nu de 4e en 5e generatie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 07:00 #1417269

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29466
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
Ik kan je uit 1e hand vertellen dat het wél aan chips tekort ligt.

Zou dit kunnen beteken dat de AIS-transponders weer goedkoper worden als het chips-tekort is opgeheven?

Daar is niets over te zeggen. De huidige geo-politieke ontwikkelingen in de wereld geven daar een zeer somber politiek weerbeeld met alle gevolgen daar uit voortkomende.
Stel dat áls producenten alle productie van electronica noodgedwongen moeten terug halen naar de westerse wereld door onverkwikkelijke ontwikkelingen in andere delen van de wereld, wordt het zeker nooit meer goedkoper.

Ik denk dan aan china-Taiwan en ook rusland-Ukraine. Uit de laatste kwam ook redelijk wat hoogwaardige elektronica.

Overgens geldt dit alles voor veel electronische spullen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 aug 2022 07:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 07:06 #1417270

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27834
Hans V schreef :
Ik denk dat wij er hetzelfde in staan.

Ik lees alleen iets anders in de opmerking van Wadloper (en anderen in oudere draadjes). Dat gaat verder dan ‘minder dienstverlenend’ bezig zijn en lijkt gebaseerd op de misvatting dat als jij anderen maar ziet je altijd in staat bent om eenzijdig voldoende te wijken.

Eenzijdig ‘defensief varen’ gaat op minder druk vaarwater heel goed, maar het is op druk vaarwater met minder zicht een illusie dat je daarmee aanvaringen te allen tijde voorkomt. Het ‘wat niet weet, wat niet deert’ is zeker in die situaties in mijn ogen niet in lijn met de COLREGs. Dit geldt veel breder dan het al dan niet hebben van een AIS transponder.

We hebben al eens eerder over dit onderwerp gediscussieerd, een paar jaar terug. Ik heb je toen naar mijn idee haarfijn uitgelegd waarom jouw idee over verantwoordelijkheid bij verkeer op water voornamelijk bestaat uit vergezochte leeuwen en beren.

Ik geef die uitleg nu nog een keer, daarna reageer ik nooit meer op dat geblaas over "niet voldoen aan de regels."

Sinds eind jaren '70 van de vorige eeuw vaar ik rond in de Zuid-Hollandse delta. Ik heb veel uren gemaakt op Noord, Beneden Merwede, Nieuwe Merwede, Oude Maas, Nieuwe Maas, Lek, Spui en Dordtse Kil. Dat zijn stukken vaarwater waar de schependichtheid groter is dan waar ook in Europa. En de laatste twintig jaar varen er meer schepen van 3000 ton, dan van 300 ton.

Tot pakweg 2014 heb ik dat gedaan zonder AIS-ontvanger en tot 2007 zelfs zonder marifoon. Ik heb in die ruim 40 jaar nooit een situatie meegemaakt in relatie tot andere schepen die ook maar enigszins op serieus gevaar leek. Weet je hoe dat kon? Omdat ik altijd eenzijdig heb geweken voor beroepsvaart. Het kost meestal weinig moeite, je bezorgt schippers van een 3000-tonner geen hartverzakking; iedereen is er gelukkig mee.
Op zee hoeft dat niet anders te werken. Het is er om te beginnen al veel minder druk dan op de driesprong Beneden Merwede - Oude Maas - Noord. Als je zelf je CPA's in de gaten blijft houden en tijdig je schoten losgooit of gas mindert stel je die CPA in geen tijd zó bij dat niemand zich nog ergens zorgen over maakt. Ook als het grote schip mij wèl ziet. Ik heb namelijk ook een radarreflector.

Dat is ook de reden waarom ik denk dat ik aardig kan beoordelen wat je verantwoordelijkheid is als jachtschipper, welke risico's verantwoord zijn en welke niet.

Je gepraat over niet voldoen aan ColReg's heeft geen enkele basis. Het voeren van AIS voor jachten is niet verplicht en ergens zie ik je schrijven dat "niemand beweert dat je zonder AIS-transponder niet meer veilig oe zee op kunt". En dan zou ik, omdat ik doelbewust kies voor een ontvanger inplaats van een transponder, onverantwoordelijk bezig zijn?

Schei 's uit, zeg!
Laatst bewerkt: 23 aug 2022 07:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe AIS-ontvanger 23 aug 2022 07:08 #1417271

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29466
"Schei 's uit, zeg!"


Toen was geluk heel gewoon.... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 aug 2022 07:09 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl