Om hartverzakkingen bij collega-zeilers vóór te zijn
… mijn onnodige paniekmomenten bij de installatie van de EVO-200.
Eind oktober had ik de hele mik-mak bij Kniest opgehaald, keurig geholpen door Jeroen die mijn ‘schema’ wel begreep en samen de benodigde materialen samengesteld. Inbouwen is uiteindelijk pas begin april gebeurd, toen de boot weer in het water lag.
Nog een opgeruimde start
Uiteindelijk bleek de backbone nog het minste werk te zijn. Aangesloten op bestaande backbone, kon achter het instrumentenpaneel een buis in die uitkomt onderin de stuurboord-bakskist. Vandaar langs bestaande bekabeling achter / onder dieseltank door naar de ruimte onder bed achterkajuit (bakboord).
De oude stuurautomaat en fluxgate verwijderd, alsmede de oude SeaTalk 1 en NMEA bekabeling. Daar is iemand anders nu blij mee, hoop ik! In de oude situatie hing er een bos bedrading los onder de unit, een beetje in tegenstelling tot alle andere zaken in het schip. Opgeruimd, ingekort, gelabeled en met schroefzadels en tiewraps vastgezet.
Uiteindelijk heb ik de EVO zo’n 30 cm van de ACU opgehangen, en dat lijkt geen probleem. De bestaande bekabeling kon bijna één-op-één over op de nieuwe ACU, ik heb de oude roerstandgever gebruikt.
Ging allemaal vlotjes - tot ik de spur-kabels naar de stuurstand moest brengen. Twee redelijk dikke, wat minder flexibele kabels i.p.v. één dun SeaTalk 1 kabeltje. In ander draadje mijn werk en frustraties al beschreven
. Uiteindelijk moest ik de kabel onderbreken, en heb ervoor gekozen om de lassen toch te solderen: per draadje (5) een krimpkousje over de las en een dikkere krimpkous over het geheel. De ‘las’ / krimpkous aan beide zijden met zadel / tiewrap vastgezet, daar zit geen beweging in.
En nu de paniekmomenten: voor het eerst spanning erop, LEDjes op ACU lichten keurig op … maar de rest is ‘dood’, óók de oude SeaTalk instrumenten. Omdat er al een SeaTalk ng netwerk was (Axiom plotter, AIS, 2x GPS én een converter voor het oude ST1 naar STng ging ik er vanuit dat er 12V op de backbone stond.
Logisch deduceren: wat heb ik weggehaald? De stuurautomaat. Kreeg het oude ST1 daar zijn voeding dan van?
En gaf die die via de converter door naar de ng-backbone?
Blijkbaar wel. Gelukkig had ik nog één spur-aansluiting over, daar de 12V voeding op gezet, en voila - beeld!
Het tweede moment was serieuzer
… de Dockside installatieprocedure doorlopen, fluitje van een cent. Zowel op Axiom binnen als de P70 buiten de gewenste info. Varen dus, de kompaskalibratie vroeg een 2 minuten denk ik en automaat erop.
Boot gaat keihard stuurboord uit … en zowel op koers, waypoint als windvaan gaat de boot bij inschakelen van de automaat onmiddelijk hard naar bak- of stuurboord. Geen idee waar ik dat zoeken moest, bang dat ik toch een fout had gemaakt bij het verknippen van de spurkabels. Ik heb een nacht wakker gelegen, eerlijk gezegd
Volgende dag, nog een poging en ook hier weer deduceren: alle groepen uit, alleen stuurautomaat aan en dan één voor één de andere groepen (instrumenten, plotter, AIS e.d.) bijschakelen? Automaat aan: probleemloos. Maar als ik de Axiom aanzet, gaat het mis … blijkbaar moet je kiezen met welke unit (P70 of Axiom) je de automaat aanstuurt. Heb bediening op Axiom nu uitgezet en alles gaat prima!
Resteert één probleempje (ligt niet aan de nieuwe automaat, de oude deed het ook): bij heel weinig wind, zonder druk op het roer gaat de automaat ‘bokken’ - korte harde tikken naar bb/sb, zo’n 10-15 cm op het stuurwiel. Kan niet goed zijn
. Zelfs op de minst sensitieve stand heb ik dit verschijnsel.
Speling in het kwadrant? Kan eigenlijk niet dacht ik, is stangenstelsel, geen ketting o.i.d. Suggesties welkom