Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA?

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 02:11 #1420809

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 918
Hoi,

Twee (waarschijnlijk) domme vragen:

1. In mijn boot zitten 2 hoofdschakelaars zitten om de PLUS van de afzonderlijke accubanken af te schakelen. Maar wat ik niet begrijp is waarom er ook nog 1 hoofdschakelaar voor de MASSA in zit... Is onderbreken van de plus vanuit beide accubanken niet genoeg?

2. En nu ik er over nadenk, houdt dat dan in dat de massa van beide accubanken (huis- en startaccu's) aan elkaar gekoppeld zijn? Waarom is dat eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 03:28 #1420810

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3871
Domme vragen bestaan niet..t is soms wel dom om niet iets te vragen...
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 04:25 #1420812

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15819
Met de schakelaar in de massa schakel je alles in 1 keer af en voorkom je dat de accu via de motor en schroefas verbinding maakt met aarde.
Met de twee schakelaars in de plus kan je kiezen welk systeem je inschakelt en bijvoorbeeld om je startaccu uit te zetten als aan boord bent maar niet gaat varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 06:13 #1420826

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29686
Een hoofdschakelaar in de min is een werkschakelaar en zit (hoort) en is voor werkzaamheden aan de motor. De monteur steekt de sleutel in zijn zak, zodat niemand de motor kan starten.
Voor een stalen schip is dan de romp ook massa vrie en kan je veilig aan de accu werken zonder sluiting naar de romp.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 06:23 #1420829

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17085
Wij hebben een massa schakelaar waar de sleutel niet vanaf kan :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 06:38 #1420836

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29686
Dwaling van de werf

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 06:54 #1420843

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5450
MarcelT schreef :
Hoi,

Twee (waarschijnlijk) domme vragen:

1. In mijn boot zitten 2 hoofdschakelaars zitten om de PLUS van de afzonderlijke accubanken af te schakelen. Maar wat ik niet begrijp is waarom er ook nog 1 hoofdschakelaar voor de MASSA in zit... Is onderbreken van de plus vanuit beide accubanken niet genoeg?

2. En nu ik er over nadenk, houdt dat dan in dat de massa van beide accubanken (huis- en startaccu's) aan elkaar gekoppeld zijn? Waarom is dat eigenlijk?

Goeie vraag!
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 06:56 #1420844

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17085
Ach, iedere werf dwaalt weleens. Sommigen grossieren zelfs in dwalingen.
Het leek me ook wat overdreven in een plastik bootje maar hij zit niet in de weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 12:52 #1420988

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 918
Oke, dus op mijn polyester zeilboot is die dubbele onderbreking van massa en plus met aparte schakelaars onzin?

De massa van huis en startaccu's staan blijkbaar op dezelfde schakelaar (EDIT: Ja dus, zie schema hieronder):



Ik wil binnenkort een extra schakelaar monteren waarmee ik een deel van de apparatuur onder spanning kan laten staan tijdens de winter voor remote monitoring. Dus de bestaande schakelaars uit en een aparte schakelaar voor het absolute minimum.

Is het dan nodig om de massa, plus of beiden te onderbreken?
En zouden jullie deze schakelaar vlak bij de accu's plaatsen, of bij de apparatuur die ik apart wil schakelen?

Groet, Marcel
Laatst bewerkt: 06 sept 2022 14:49 door MarcelT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 15:35 #1421043

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7632
Hier de belangrijke bekabeling zoals de navigatie verlichting in de aluminium mast allemaal voor zien van dubbelpolige schakelaars. Plus en min worden beiden geschakeld.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 16:40 #1421059

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29686
Van schakelaar 15 zie geen nutsfunctie, anders dan werk schakelaar

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 17:23 #1421072

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18358
MarcelT schreef :
Oke, dus op mijn polyester zeilboot is die dubbele onderbreking van massa en plus met aparte schakelaars onzin?
De massa van huis en startaccu's staan blijkbaar op dezelfde schakelaar
Geen onzin, maar op polyester boten zie je het zelden omdat de noodzaak er nauwelijks is. Maar nu hij er eenmaal zit is het een prima werkschakelaar zoals Calidris al aangeeft.

De massa / nul / min aan boord van onze bootjes is in de veruit de meeste gevallen één groot doorverbonden geheel. Er is geen onderscheid tussen 'startaccu-nul' en 'serviceaccu-nul'. In de 12V plus wil je de accu's apart kunnen afschakelen, dus daarom ieder een eigen hoofdschakelaar aan de plus kant. Maar voor de nul is dat niet nodig, behalve in zeer specifieke gevallen (zoals bij een aluminium boot).

Is het dan nodig om de massa, plus of beiden te onderbreken? En zouden jullie deze schakelaar vlak bij de accu's plaatsen, of bij de apparatuur die ik apart wil schakelen?
Alleen plus onderbreken volstaat dus. Je wilt in de winter een zo groot mogelijk deel van de boot spanningsvrij maken. Alles wat uit kan doe je dus zo dicht mogelijk bij de accu. Of dat praktisch uitvoerbaar is hangt af van de situatie aan boord. Het lijkt er op dat je twee apart van elkaar afschakelbare groepen gaat creëren. Een extra hoofdschakelaar naast de twee bestaande is dan misschien een mooie oplossing. Kijk wel goed uit dat je de bedrading goed afzekert.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 sept 2022 17:30 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 06 sept 2022 20:44 #1421158

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7729
Ik heb het mij weer moeilijker gemaakt dan nodig blijkt nu.
Toen ik mijn elektriciteit bekabeling heb vernieuwd heb ik elke accu een aparte min leiding naar het centrale nulpunt ( motorblok) gegeven.
Schakelen tussen de accu's om te starten kan ik via een omschakelaar.
Is het verstandiger om dit te veranderen, en slechts met 1 min leiding naar het nulpunt te gaan.
( lijkt me niet aangezien de min leidingen nu zonder onderbrekingen naar het nulpunt gaan. )
Maar misschien zijn er andere overwegingen te maken.
( polyester boot )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom hoofdschakelaar voor PLUS en MASSA? 07 sept 2022 07:32 #1421218

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29686
Tony2920 schreef :
Ik heb het mij weer moeilijker gemaakt dan nodig blijkt nu.
Toen ik mijn elektriciteit bekabeling heb vernieuwd heb ik elke accu een aparte min leiding naar het centrale nulpunt ( motorblok) gegeven.
Schakelen tussen de accu's om te starten kan ik via een omschakelaar.
Is het verstandiger om dit te veranderen, en slechts met 1 min leiding naar het nulpunt te gaan.
( lijkt me niet aangezien de min leidingen nu zonder onderbrekingen naar het nulpunt gaan. )
Maar misschien zijn er andere overwegingen te maken.
( polyester boot )

Niet noodzakelijk te veranderen, prima zo!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl