MarcelT schreef :
Oke, dus op mijn polyester zeilboot is die dubbele onderbreking van massa en plus met aparte schakelaars onzin?
De massa van huis en startaccu's staan blijkbaar op dezelfde schakelaar
Geen onzin, maar op polyester boten zie je het zelden omdat de noodzaak er nauwelijks is. Maar nu hij er eenmaal zit is het een prima werkschakelaar zoals Calidris al aangeeft.
De massa / nul / min aan boord van onze bootjes is in de veruit de meeste gevallen één groot doorverbonden geheel. Er is geen onderscheid tussen 'startaccu-nul' en 'serviceaccu-nul'. In de 12V plus wil je de accu's apart kunnen afschakelen, dus daarom ieder een eigen hoofdschakelaar aan de plus kant. Maar voor de nul is dat niet nodig, behalve in zeer specifieke gevallen (zoals bij een aluminium boot).
Is het dan nodig om de massa, plus of beiden te onderbreken? En zouden jullie deze schakelaar vlak bij de accu's plaatsen, of bij de apparatuur die ik apart wil schakelen?
Alleen plus onderbreken volstaat dus. Je wilt in de winter een zo groot mogelijk deel van de boot spanningsvrij maken. Alles wat uit kan doe je dus zo dicht mogelijk bij de accu. Of dat praktisch uitvoerbaar is hangt af van de situatie aan boord. Het lijkt er op dat je twee apart van elkaar afschakelbare groepen gaat creëren. Een extra hoofdschakelaar naast de twee bestaande is dan misschien een mooie oplossing. Kijk wel goed uit dat je de bedrading goed afzekert.