Ai, met 4 volt is de accu in ieder geval kapot. De reden kom je nu niet meer achter, blijft speculeren. Je hebt een leuke boot , ben je net eigenaar geworden? Wat ik zou doen is denk ik het volgende (is een mening want ik ben ook geen expert).
- Zet eens op papier wat je realistische gebruik gaat zijn. Dat hangt uiteraard af van je gebruikers maar ook manier van varen (alleen dagtrips dus aan eind vd dag aan walspanning of ook weekenden achter anker). Kijk goed naar die koelkast, dat zijn energie vreters en er zit veel verschil in gebruik per type. Zet gebruikers achter je schakelpaneel met juiste draaddikte en zekering (ook de koelkast).
- Als je dit gedaan hebt weet je wat je accu capaciteit moet zijn. Het is mogelijk dat je bv met 1 accu afkunt op je bootje. Of bijvoorbeeld een kleinere robuuste startaccu en daarnaast een huishoudaccu van iets grotere capaciteit.
- Wat betreft accuschakelaars: Daar zijn veel oplossingen in en ik ben er al veel tegengekomen op de boten die ik heb gehad (1,20, both / cytrix / massa schakelaar en aparte accuschakelaar etc. Alles kan eigenlijk goed werken. Op mijn huidige bootje heb ik genoeg aan 1 accu maar stel dat jij een startaccu ( bv +- 50ah) en een huishoud accu (bv +- 120ah , 90ah, 60ah???) wilt dan kun je de volgende setup overwegen: aparte accuschakelaar per accu (op de plus) en een cytrix ertussen zodat je beide accu's tegelijkertijd kunt laden en zelfs kort parallel kunt zetten voor noodstart op huishoudaccu. Een massaschakelaar vond ik zelf op een vorige boot ook prettig (die gaat op de min). Eventuele werken laten uitvoeren door een elektricien, met goede planning en voorbereiding is dat betaalbaarder.
- Je kunt het ook simpel houden en gewoon je service accu vervangen door hetzelfde type maar dat lost je probleem niet op, die accuschakelaar zou ik niet aan prutsen als je niet zeker weet wat je doet (zelf zou ik dit ook niet doen)
- De kapotte accu loskoppelen en naar milieupark oid. Probeer de accu niet meer te laden, dat kan zeer schadelijke gevolgen hebben (gezondheid , brand etc) en negeer suggesties over bv herconditionering.
De Bontekoe schreef :
Allereerst bedankt voor jullie waardevolle input. Ik kan en ga aan de bak en steun zoeken bij een electrospecialist.
Wat die lekstroom betreft. Ik constateerde dat doordat een accu nog maar 4 volt spanning gaf. Accu Kapot en Oud? of toch ook leeggetrokken?
Ik ga de volgende zaken regelen:
Plotter via schakelpaneel.
Zekeringen koeling checken.
Hoofdschakelaar demonteren en binnenwerk checken. Hij loopt namelijk heel stroef. Dus de kans is reëel dat er iets mee is. Dit is niet zoveel werk.