Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoofdschakelaar Accu Defect?

Hoofdschakelaar Accu Defect? 20 sept 2022 19:32 #1424618

Ik heb op mijn boot de bekende Vetus: Both, 1, 2, 0 schakelaar. En een start en een service/lichtaccu.
In de stand BOTH worden beide accu’s ingeschakeld.
Bij de standen 1-2 en zelfs 0 is de seviceaccu actief. Die lijkt dus niet afsluitbaar te zijn.
Ik kom er niet uit.
De aansluiting van de accu’s op de schakelaar is volgens mij conform voorschrift.
Kan de Hoofdschakelaar van binnen defect zijn?
Of is er misschien een andere oorzaak?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 20 sept 2022 19:53 #1424620

Als je zeker weet dat de schakelaar goed is aangesloten en alle andere standen werken zoals bedoeld, dan zal de schakelaar kapot zijn.

Het best kun je de schakelaar afkoppelen en met een Ohm-meter even de weerstand en op de aansluitingen meten voor iedere stand die de schakelaar kan hebben. Dan zie je wel of de schakelaar op stand 0 daadwerkelijk stroom doorlaat vanuit aansluitpunt van accu 1 of 2. Misschien zit de service accu nog ergens anders in je stroomnet aangesloten buiten deze hoofdschakelaar om.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 20 sept 2022 20:13 #1424627

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Hoe zitten je zonnecellen aangesloten op de accu('s). Daar willen ook nog wel eens onverwachte doorverbindingen zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 20 sept 2022 20:53 #1424634

Zonnecellen heb ik nog niet op mijn boot. Dus dat kan het niet zijn.
Op de plus van de licht accu heb ik wel de plotter aangesloten en er loopt nog een blauwe kabel waarvan ik vermoed dat hij naar de koeling gaat
Zou dat dan een oorzaak kunnen zijn van het slechte functioneren van de hoofdschakelaar?
Overigens heb ik ook het idee dat de lichtaccu omdat hij altijd aanstaat lek stroompjes veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 20 sept 2022 21:20 #1424638

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15769
Je kan die Vetus schakelaar meestal prima demonteren en van binnen bekijken. Misschien zit er iets los, of geleidende rommel er tussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 20 sept 2022 21:45 #1424643

Wat bedoel je met “ is de serviceaccu actief. “?
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 21 sept 2022 06:34 #1424651

Kapotte schakelaar is mogelijk maar wel zeldzaam, waarschijnlijker is iets met je aansluitingen of het begrip ervan. Bijvoorbeeld: als je plotter zoals je schrijft (of bv automatische bilgepomp) direct op een accu is aangesloten dan heeft de accuschakelaar daar geen invloed op.

(plotter en koeling zou ik persoonlijk via het schakelpaneel willen regelen, check sowieso waar die blauwe draad naar toe gaat en misschien onnodig te zeggen maar zorg wel dat die blauwe draad en je plotter + goed zijn gezekerd met juiste draaddikte mocht je besluiten het direct op de accu te houden)
De Bontekoe schreef :
Zonnecellen heb ik nog niet op mijn boot. Dus dat kan het niet zijn.
Op de plus van de licht accu heb ik wel de plotter aangesloten en er loopt nog een blauwe kabel waarvan ik vermoed dat hij naar de koeling gaat
Zou dat dan een oorzaak kunnen zijn van het slechte functioneren van de hoofdschakelaar?
Overigens heb ik ook het idee dat de lichtaccu omdat hij altijd aanstaat lek stroompjes veroorzaakt.
Laatst bewerkt: 21 sept 2022 06:46 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 21 sept 2022 06:43 #1424656

De Bontekoe schreef :
Bij de standen 1-2 en zelfs 0 is de seviceaccu actief.

Op welke manier ben je hier achter gekomen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 21 sept 2022 06:56 #1424658

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4497
Werkte het eerst wel volgens verwachting?

Heb je iets veranderd? Ik zou het niet snel in de schakelaar zoeken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 21 sept 2022 10:30 #1424713

Zo'n accuschakelaar schakelt meestal de aansluitingen van de motor (starten en laden). Verbruikers zitten vaak direct op de accus's aangesloten (in het algemeen dus de serviceaccu). Het klopt dus dat je service-accu actief blijft. Met de AB schakelaar regel je welke accu wordt gebruikt voor het starten en welke accu('s) er vanuit de dynamo geladen worden. Als de motor draait, moet de dynamo zijn laadstroom kwijt kunnen aan een accu, dus zet de schakelaar nooit op 0 tijdens het motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 21 sept 2022 11:41 #1424735

Verbruikers zitten normaal achter een schakelpaneel na de "1-2-off-both" accuschakelaar en niet direct op de accu (afgezien van bv automatische bilgepomp uiteraard). We zijn allemaal recreanten en misschien is het verstandig voor TS er een elektricien naar te laten kijken, vooral als er eea niet goed aangesloten / gezekerd is.
Smooth Operator schreef :
Zo'n accuschakelaar schakelt meestal de aansluitingen van de motor (starten en laden). Verbruikers zitten vaak direct op de accus's aangesloten (in het algemeen dus de serviceaccu).
Laatst bewerkt: 21 sept 2022 12:06 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 21 sept 2022 19:38 #1424822

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Die 1 -2 - Both schakelaar hoort eigenlijk sowieso in de kliko omdat je accu's er ongecontroleerd door kunnen leeglopen. En ze kunnen eigenlijk ook niet kapot dus ik vermoed dat de fout ergens anders zit in je bedrading.
Beter is om die 1-2-both schakelaar te vervangen door een cyrix relais, of nog beter door een Fet diodebrug.
Lekstromen worden niet veroorzaakt door een accu maar door de aangesloten bedrading.
ik denk daarom dat je met alle goedbedoelde hulp van dit forum niet echt verder komt.
Dus laat iemand die er echt verstand van heeft een keer goed naar het schema en de bedrading kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 21 sept 2022 19:58 #1424826

Allereerst bedankt voor jullie waardevolle input. Ik kan en ga aan de bak en steun zoeken bij een electrospecialist.
Wat die lekstroom betreft. Ik constateerde dat doordat een accu nog maar 4 volt spanning gaf. Accu Kapot en Oud? of toch ook leeggetrokken?
Ik ga de volgende zaken regelen:
Plotter via schakelpaneel.
Zekeringen koeling checken.
Hoofdschakelaar demonteren en binnenwerk checken. Hij loopt namelijk heel stroef. Dus de kans is reëel dat er iets mee is. Dit is niet zoveel werk.
Dan heb ik nog een stroomdraad ontdekt naar een schakelaar met UKW/FUNK tekst. Daar heb ik nog nooit iets meegedaan. Heb nl een hand marifoon. Daar kan het ook lekken. Dus loshalen en controleren.
Eventueel Cyrix Relais of Fet diodebrug plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 21 sept 2022 21:51 #1424841

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15769
Alles wat je niet gebruikt weghalen, dat helpt ook. Ruimt op ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 22 sept 2022 07:43 #1424883

Ai, met 4 volt is de accu in ieder geval kapot. De reden kom je nu niet meer achter, blijft speculeren. Je hebt een leuke boot , ben je net eigenaar geworden? Wat ik zou doen is denk ik het volgende (is een mening want ik ben ook geen expert).

- Zet eens op papier wat je realistische gebruik gaat zijn. Dat hangt uiteraard af van je gebruikers maar ook manier van varen (alleen dagtrips dus aan eind vd dag aan walspanning of ook weekenden achter anker). Kijk goed naar die koelkast, dat zijn energie vreters en er zit veel verschil in gebruik per type. Zet gebruikers achter je schakelpaneel met juiste draaddikte en zekering (ook de koelkast).
- Als je dit gedaan hebt weet je wat je accu capaciteit moet zijn. Het is mogelijk dat je bv met 1 accu afkunt op je bootje. Of bijvoorbeeld een kleinere robuuste startaccu en daarnaast een huishoudaccu van iets grotere capaciteit.
- Wat betreft accuschakelaars: Daar zijn veel oplossingen in en ik ben er al veel tegengekomen op de boten die ik heb gehad (1,20, both / cytrix / massa schakelaar en aparte accuschakelaar etc. Alles kan eigenlijk goed werken. Op mijn huidige bootje heb ik genoeg aan 1 accu maar stel dat jij een startaccu ( bv +- 50ah) en een huishoud accu (bv +- 120ah , 90ah, 60ah???) wilt dan kun je de volgende setup overwegen: aparte accuschakelaar per accu (op de plus) en een cytrix ertussen zodat je beide accu's tegelijkertijd kunt laden en zelfs kort parallel kunt zetten voor noodstart op huishoudaccu. Een massaschakelaar vond ik zelf op een vorige boot ook prettig (die gaat op de min). Eventuele werken laten uitvoeren door een elektricien, met goede planning en voorbereiding is dat betaalbaarder.
- Je kunt het ook simpel houden en gewoon je service accu vervangen door hetzelfde type maar dat lost je probleem niet op, die accuschakelaar zou ik niet aan prutsen als je niet zeker weet wat je doet (zelf zou ik dit ook niet doen)

- De kapotte accu loskoppelen en naar milieupark oid. Probeer de accu niet meer te laden, dat kan zeer schadelijke gevolgen hebben (gezondheid , brand etc) en negeer suggesties over bv herconditionering.

De Bontekoe schreef :
Allereerst bedankt voor jullie waardevolle input. Ik kan en ga aan de bak en steun zoeken bij een electrospecialist.
Wat die lekstroom betreft. Ik constateerde dat doordat een accu nog maar 4 volt spanning gaf. Accu Kapot en Oud? of toch ook leeggetrokken?
Ik ga de volgende zaken regelen:
Plotter via schakelpaneel.
Zekeringen koeling checken.
Hoofdschakelaar demonteren en binnenwerk checken. Hij loopt namelijk heel stroef. Dus de kans is reëel dat er iets mee is. Dit is niet zoveel werk.
Laatst bewerkt: 22 sept 2022 07:52 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 22 sept 2022 16:27 #1424999

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
Een beetje off-topic, maar ik zou de defecte accu zeker niet naar de milieustraat brengen.
Het mag natuurlijk wel, maar weet dat oud-ijzerboeren/metaalhandelaren je daar gewoon geld voor geven. Waar ik mijn accu's inlever zie ik dat de dagprijs op € 0,45 per kilo accu staat. Is toch mooi meegenomen mits je er niet veel kilometers voor moet rijden natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 22 sept 2022 19:16 #1425027

Dat is ook een optie inderdaad, kende ik niet eerlijk gezegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 22 sept 2022 21:02 #1425063

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5206
Smooth Operator schreef :
Zo'n accuschakelaar schakelt meestal de aansluitingen van de motor (starten en laden). Verbruikers zitten vaak direct op de accus's aangesloten (in het algemeen dus de serviceaccu). Het klopt dus dat je service-accu actief blijft. Met de AB schakelaar regel je welke accu wordt gebruikt voor het starten en welke accu('s) er vanuit de dynamo geladen worden. Als de motor draait, moet de dynamo zijn laadstroom kwijt kunnen aan een accu, dus zet de schakelaar nooit op 0 tijdens het motoren.

Je neemt hier erg veel aan hoor.....
Zonder dat we weten waar de schakelaar op aangesloten is weten we niks.
Voorbeeld: Ik heb ook zo'n schakelaar die bepaalt bij mij welk accugroep aan de victron lader/omvormer hangt.
Voor hoofdschakelaars de"andere kant" op heb ik een plus aan/uit schakelaar voor iedere accugroep en een min aan/uit voor alle min.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 26 sept 2022 07:21 #1425713

Waterblok schreef :
Smooth Operator schreef :
Zo'n accuschakelaar schakelt meestal de aansluitingen van de motor (starten en laden). Verbruikers zitten vaak direct op de accus's aangesloten (in het algemeen dus de serviceaccu). Het klopt dus dat je service-accu actief blijft. Met de AB schakelaar regel je welke accu wordt gebruikt voor het starten en welke accu('s) er vanuit de dynamo geladen worden. Als de motor draait, moet de dynamo zijn laadstroom kwijt kunnen aan een accu, dus zet de schakelaar nooit op 0 tijdens het motoren.

Je neemt hier erg veel aan hoor.....
Zonder dat we weten waar de schakelaar op aangesloten is weten we niks.
Voorbeeld: Ik heb ook zo'n schakelaar die bepaalt bij mij welk accugroep aan de victron lader/omvormer hangt.
Voor hoofdschakelaars de"andere kant" op heb ik een plus aan/uit schakelaar voor iedere accugroep en een min aan/uit voor alle min.

Good for you.
In mijn post staat "meestal" en niet "altijd". Ik beschrijf hoe het volgens mij bij de meeste (oudere) boten in elkaar zit. En er zijn tegenwoordig betere en slimmere oplossingen, zoals een Cyrix of een diodebrug. Een 1-2-both schakelaar werkt ook prima, als je weet wat je doet. Je kunt er ook je accu's of je gelijkrichter mee opblazen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 01 okt 2022 15:32 #1426954

Dit was de vraag die ik in het begin aan het voeren heb voorgelegd.

“”Ik heb op mijn boot de bekende Vetus: Both, 1, 2, 0 schakelaar. En een start en een service/lichtaccu.
In de stand BOTH worden beide accu’s ingeschakeld.
Bij de standen 1-2 en zelfs 0 is de seviceaccu actief. Die lijkt dus niet afsluitbaar te zijn.
Ik kom er niet uit.
De aansluiting van de accu’s op de schakelaar is volgens mij conform voorschrift.
Kan de Hoofdschakelaar van binnen defect zijn?
Of is er misschien een andere oorzaak?””

Jullie hebben me goed geholpen met de opmerkingen en reacties. Daarom is het terecht dat ik even op mijn vraag terugkom.
Allereerst heb ik met een meter de weerstand gemeten van de hoofdschakelaar in de verschillende standen.
Uiteindelijk bleken de resultaten goed te zijn. Hij sloot af wanneer dat moest. En hij liet stroom door wanneer dat nodig was.
Conclusie: dus de hoofdschakelaar is goed.

Er moet dus iets anders zijn.
Vervolgens heb ik heel nauwgezet alle draden en verbindingen van en naar de plus en min Polen gecheckt en gevolgd.
Uiteindelijk bleek er een leiding rechtstreeks van de pluspool van de licht/service accu naar de hoofdzekering te lopen en vandaaruit naar het schakelpaneel, waaraan alle stroomverbruikers hangen.
Deze draad zat weggewerkt in een bos draden die met Tie rips waren afgebonden. En Daarom makkelijk over het hoofd gezien.
Volgens het aansluitschema van de fabrikant (Vetus) moet de plus draad naar het schakelpaneel via de Hoofdschakelaar ( Common punt) aangesloten worden. En dat heb ik gedaan en daarom kan ik het schakelpaneel nu uitschakelen en inschakelen met de Hoofdschakelaar, wanneer ik dat wil.

Verder heb ik de hoofdschakelaar van binnen opengemaakt. Vervolgens kun je me de binnenkant schoongemaakt met WD 40. Hij schakelt nu weer soepeler dan hij voorheen deed.
Al met al: eind goed al goed. En dank voor jullie ondersteuning en opmerkingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 02 okt 2022 10:43 #1427119

Goed dat je het schakelpaneel nu wel achter de accuschakelaar hebt gezet. Het is soms verbazingwekkend hoe er met elektra geprutst is door vorige eigenaren. Ik ben ook al de gekste dingen tegengekomen op net aangekochte boten maar zal zelf ook wel eens het een en ander verkeerd aangepakt hebben ;) Was die 4 volt een goede meting en dus kapot of viel het mee?
Laatst bewerkt: 02 okt 2022 10:47 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoofdschakelaar Accu Defect? 04 okt 2022 20:21 #1427889

dehler31abc schreef :
Goed dat je het schakelpaneel nu wel achter de accuschakelaar hebt gezet. Het is soms verbazingwekkend hoe er met elektra geprutst is door vorige eigenaren. Ik ben ook al de gekste dingen tegengekomen op net aangekochte boten maar zal zelf ook wel eens het een en ander verkeerd aangepakt hebben ;) Was die 4 volt een goede meting en dus kapot of viel het mee?

Er wordt flink gehobbied. Bij onze boot was ook het schakelpaneel direct op de accu gekoppeld, echter zat er 1 enkele automatische zekering tussen die dan als hoofdschakelaar voor de service accu werkte. Dat was origineel. Maar alle later toegevoegde apparatuur had eigen kabeltjes vanaf de accu of afgesplitst zonder hoofdschakelaar ertussen.

Hier de afgelopen weken flink zitten snoeien en nu zit bijna alles achter een nieuwe hoofdschakelaar. Alleen de BMS, Cerbo en multiplus niet.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 20:24 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl