Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuw elektrisch systeem; ontwerpcontrole?

Nieuw elektrisch systeem; ontwerpcontrole? 24 sept 2022 15:32 #1425484

  • HBHoekie
  • HBHoekie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Beste allemaal,
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het uitwerken van een nieuw elektrisch systeem aan boord en heb al dankbaar gebruik kunnen maken van de grote hoeveelheid info op dit forum. Ik denk dat ik er klaar voor ben om het te gaan inbouwen maar zou graag een paar frisse ogen laten mee kijken om zeker te zijn dat ik niks over het hoofd zie. Ik heb er even op zitten broeden dus ben ook benieuwd naar reacties :)

De basis is een systeem met twee accu's (start/service) van elkaar gescheiden met een Cyrix. Laden gaat met de 35A dynamo of 15A acculader. Er zijn twee verbruikers die altijd aan staan (bilgepomp en radio geheugen) en verder een hoeveelheid afgezekerde verbruikers.
De kabeldiktes zijn gekozen dat er in de toekomst tot max 60A uitgebreid kan worden.
Verder zijn er 3 hoofdschakelaar, twee voor dagelijks gebruik en 1 om de Service accu volledig af te kunnen schakelen.
Zie hieronder het single line en daaronder een pdf met het elektrisch schema waar mijn hulpvraag over gaat.

Een paar vragen die ik heb zijn:
- Zijn de hoofdzekeringen beide nodig? (na de Cyrix en bij de Service accu)
- Kloppen de zekeringen qua sterkte?
- Zijn de Volt- en Amperemeter (type zonder shunt) op deze manier juist aangesloten?

Hoor graag jullie feedback, waarvoor hartelijk dank.
Vriendelijke groet, Hugo

Bijlagen:
Wherever there's water..
Zeilen, sloep, restauratie/klussen
Laatst bewerkt: 24 sept 2022 15:36 door HBHoekie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem; ontwerpcontrole? 24 sept 2022 17:20 #1425507

  • bgrr
  • bgrr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Benieuwd naar eventuele opmerkingen en verbeterpunten die ongetwijfeld genoemd gaan worden in dit topic.

Ben momenteel bezig om het bestaande 12v elektra plan uit te tekenen van onze eigen boot.
Lijkt hier veel op maar wijkt op sommige punten ook beetje af qua kabel diktes.

Voor bijv nood start op de service accu is een 35mm2 kabel tussen beide accu's dmv een hoofdschakelaar aangelegd destijds door de vorige eigenaar.

Door de drie hoofdschakelaars / 2 sleutels systeem koppel je start los. Haalt de sleutel eruit en met deze sleutel de hoofdschakelaar tussen beide accu's omzetten. Dan hangt de startmotor aan de service accu.
Anders kan ook om de startaccu als nood te gebruiken op het huishoud gedeelte.





Scheelt startkabels meenemen en hoef in geval van nood alleen maar sleutels te verplaatsen te draaien ipv de startkabels zoeken en onder de kuip duiken om ze op de accu's te zetten.

Wellicht is dit iets wat je nog kunt overwegen.


Maar ook hier op de boot nog verbeterpunten genoeg waarvan je je afvraagt waarom men het destijds zo gemaakt hebben.

- geen zekering bij Cyrix.
- dunne kabels tussen accu's en cyrix.
- drinkwaterpomp zonder relais maar rechtstreeks dun schakelpaneel draadje
- kroonsteentjes met aantal massa lusjes om als busbar te dienen.
Laatst bewerkt: 24 sept 2022 17:33 door bgrr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw elektrisch systeem; ontwerpcontrole? 24 sept 2022 17:30 #1425508

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Ik zou die 40A zekering bij je cyrix aan de kant van de startaccu plaatsen.
Geen idee of je zo'n cyrix al eens bekeken hebt, maar de aansluitingen zitten erg dicht bij elkaar.
Zoals je het nu in het schema hebt staan is er een ongezekerde weg van de plus van je startaccu, via de cyrix naar de min van je startaccu.

Verder zou je een zekering naar je startmotor kunnen overwegen.

Zelf zou ik de hoofschakelaar naar de motor dubbelpolig uitvoeren, dit om eventuele lekstromen via de saildrive of schroefas te voorkomen.

Ook zou ik de ampere meter vervangen door een accumonitor van Victron.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl