Benieuwd naar eventuele opmerkingen en verbeterpunten die ongetwijfeld genoemd gaan worden in dit topic.
Ben momenteel bezig om het bestaande 12v elektra plan uit te tekenen van onze eigen boot.
Lijkt hier veel op maar wijkt op sommige punten ook beetje af qua kabel diktes.
Voor bijv nood start op de service accu is een 35mm2 kabel tussen beide accu's dmv een hoofdschakelaar aangelegd destijds door de vorige eigenaar.
Door de drie hoofdschakelaars / 2 sleutels systeem koppel je start los. Haalt de sleutel eruit en met deze sleutel de hoofdschakelaar tussen beide accu's omzetten. Dan hangt de startmotor aan de service accu.
Anders kan ook om de startaccu als nood te gebruiken op het huishoud gedeelte.
Scheelt startkabels meenemen en hoef in geval van nood alleen maar sleutels te verplaatsen te draaien ipv de startkabels zoeken en onder de kuip duiken om ze op de accu's te zetten.
Wellicht is dit iets wat je nog kunt overwegen.
Maar ook hier op de boot nog verbeterpunten genoeg waarvan je je afvraagt waarom men het destijds zo gemaakt hebben.
- geen zekering bij Cyrix.
- dunne kabels tussen accu's en cyrix.
- drinkwaterpomp zonder relais maar rechtstreeks dun schakelpaneel draadje
- kroonsteentjes met aantal massa lusjes om als busbar te dienen.