Ik ben ook net door deze brei heen gegaan.
Begin met een lijst van ALLE gebruikers of groepen van gebruikers (bijv. als je in de voorhut een hub maakt vanwaar je verschillende lichtjes of USB stopcontacten voedt) en noteer voor ieder het max verbruik. Noteer daarbij ook wat er door de verschillende leveranciers aan zekeringen wordt geadviseerd alhoewel je uiteindelijk je zekering bepaalt om de kabel te beschermen en niet noodzakelijk de gebruiker. Maar als ze min of meer op elkaar afgestemd zijn, bescherm je natuurlijk beiden.
Gebruik een schets van je boot en bepaal typische afstanden waar je mee gaat werken. In deze schets ga je ook de lokatie van de verschillende gebruikers intekenen. Dit helpt overzicht te krijgen.
Nu kun je de diktes berekenen en de evt. spanningsval bepalen. Maar omdat verreweg de meeste kabels korter zijn dan 5 mtr heb ik vrijwel overal voor 12V de vuistregel amp/3 toegepast. Verder heb ik gestandaardiseerd of 1.5 mm2 (vooral de circuitjes naar led lampjes en usb stopcontactjes), 2,5 voor alles wat naar de verschillende hubs gaat (wel controleren) en alle echte gebruikers hebben hun eigen + en - van de juiste dikte gekregen (resp. 95, 50, 35, 25, 16, 6 en 4 mm2). Met led verlichting kun je naar 0.75 mm2 gaan, maar daar heb ik van afgezien omdat ik dat te fragiel vond (of mijn vingers zijn te groot). 1.5 mm2 verwerkt ook makkelijk.
Ondertussen krijg je ook een goed beeld hoe je wilt gaan schakelen. Wat je combineert en wat je per se apart wilt schakelen. Noteer dat in je overzicht. Bij de installatie heb ik een set rijgklemmen geplaatst tussen alle gebruikers en het schakel/zekering paneel.
Vergeet niet de "altijd aan" groep aandacht te geven die bijv. naar de bilgepomp voedt of indien van toepassing, je Webasto. Modernere autoradio's willen ook een altijd aan hebben om hun instellingen vast te houden.
Om je een indruk te geven, voor een 39' kwam ik tot 262 items (alle + en - individueel gerekend en incl. het gehele nav systeem en het 220V systeem) en heb ik ca. 500 mtr kabel geïnstalleerd. Verreweg de meeste kabels waren korter dan 5 mtr.
En wanneer je dit doet, dan kun je gelijk middels een aantal schetsen je systeem uittekenen, hoe je verschillende knooppunten daadwerkelijk inricht en je kunt gelijk ieder draadje een codering geven die je dan met een zelflaminerende sticker aan het begin en einde van het kabeltje aanbrengt.
Verder zijn er 2 ISO normen resp. betreffende een 12V en een 220V systeem aan boord van recreatieve vaartuigen. Geen hogere wiskunde. Nuttig te lezen en toe te passen.
Het installatie materiaal heb ik vnl. via internet uit Duitsland gehaald. Betere kwaliteit, groter assortiment en lagere prijzen.