Nachtvlinder schreef :
Vragen en hoe verder:
- waarom is dit circuit fabrieks-af niet gezekerd/heeft dat niet gewerkt?
- waarom is er geen alarm dat bekrachtiging van de stopmagneet signaleert/heeft dit niet gewerkt?
.
Volgens de Bukh handleiding is het wel gezekerd, 25 ampere.
Maar de zekering is er om de kabel te beschermen (bij directe kortsluiting). Lijkt erop dat de stop-solenoid door de lange inschakeling oververhit is geraakt, maar misschien is de stroom niet boven de 20/25 amp geweest. Dan duurt het heel lang voordat zo’n steekzekering smelt (als tie al gaat…)
Ook volgens dezelfde handleiding gaat er een zoemer als je de sleutel in de stop-stand laat staan…
Dus waarschijnlijk was de zoemer kapot, of slecht contact.
Bukh had er op zich wel aan gedacht, met een zoemer. Maar niet hufterproof gemaakt. Eigenlijk zou die sleutel stop-positie veerbelast moeten zijn, zodat ie vanzelf terugschiet als je de sleutel loslaat…
Erg vervelend allemaal, magneetje is niet goedkoop, maar weet zeker dat je het beter repareert dan het origineel was!
Overigens kan je de stopmagneet ook onder het Bosch nummer zoeken, scheelt meestal best wat bij onderdeelgroothandels ten opzichte van direct van de motorleverancier (Bukh) het onderdeel kopen.
Hier is de handleiding, maar die heb je misschien al…:
www.varen4u.nl/pdfs/bukh/DV10-24.pdf