Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Near miss door oververhitte stopmagneet

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 15:51 #1429236

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
Stopmagneet vervangen en een zoemertje eroverheen zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 16:05 #1429240

holtere schreef :
Het heeft eigenlijk 40 jaar goed gewerkt en we maken het gewoon zoals het zat :laugh:

We maken het bíj́na origineel, net zo betrouwbaar maar sluiten het faalmechanisme uit.

Op ebay kost een nwe originele Bosch rond eur 200. Een stuk goedkoper dan in Bukh-rood :)

Zelf wikkelen of een mechaniek verzinnen geeft ook risico’s op mislukken en een hangende pen waardoor er niet gestart kan worden.

Ik houd de motor dan origineel maar maak een nieuw paneeltje met druktoetsen voor start en stop en 120 dB zoemer (de huidige hoor je eigenlijk alleen als de motor stationair draait :woohoo:) Wel opnieuw mooi droog in de bakskist.

En uiteraard de kabelboom uitbouwen en indien nodig repareren.

Startaccu lijkt de korte maar hevige mishandeling overleefd te hebben.
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 16:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 17:18 #1429259

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5597
Ik weet niet of er een hoofdschakelaar is geïnstalleerd, maar bij mij gaat die uit zodra we afgemeerd liggen. en bij langere tochten over zee ook vaak.
Als er iets niet goed is gezekerd op boot is het wel de diesel en alles wat daarop zit.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 17:29 #1429260

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Pvo schreef
Ik weet niet of er een hoofdschakelaar is geïnstalleerd, maar bij mij gaat die uit zodra we afgemeerd liggen. en bij langere tochten over zee ook vaak.
Als er iets niet goed is gezekerd op boot is het wel de diesel en alles wat daarop zit.

Zit bij mij daarvoor een heel eenvoudige hoofdschakelaar gewoon zon handle. Ik baalde gisteren al dat ik die was vergeten af te zetten. De sleutel staat gewoon in de uit stand die draai ik wel terug.

Top te lezen dat de startaccu na een ontlading tot 2,5 volt toch nog gered kon!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 17:36 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 17:35 #1429263

PvO schreef :
Ik weet niet of er een hoofdschakelaar is geïnstalleerd, maar bij mij gaat die uit zodra we afgemeerd liggen. en bij langere tochten over zee ook vaak.
Als er iets niet goed is gezekerd op boot is het wel de diesel en alles wat daarop zit.

Zo doe ik het ook.

Op mijn zelfgemaakt paneeltje zitten maar 3 knoppen. Gloeien, starten en stoppen.
Dus geen “contact” (stroom op het paneeltje)

Heb een hoofdschakelaar (in bakskist) om stroom te zetten op het paneeltje en gelijk naar de startmotor.
Dus hoofdschakelaar om, en dan beginnen de lampjes te branden en de zoemer te piepen.
Gloeien, en daarna starten, en als het goed is gaat de zoemer en lampjes uit. Anders motor uit.
Stoppen, en dan gaat de zoemer af (oliedrukalarm bij stilstaande motor), dit herinnert je direct om de hoofdschakelaar uit te zetten. Hele diesel gelijk spanningsloos.

Overigens moet ik het paneeltje nog aansluiten, dus voorlopig heb ik ook zo’n onbetrouwbaar contactslot… ;)
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 17:37 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 18:53 #1429289

Nachtvlinder schreef :
Vragen en hoe verder:

  • waarom is dit circuit fabrieks-af niet gezekerd/heeft dat niet gewerkt?
  • waarom is er geen alarm dat bekrachtiging van de stopmagneet signaleert/heeft dit niet gewerkt?
.

Volgens de Bukh handleiding is het wel gezekerd, 25 ampere.
Maar de zekering is er om de kabel te beschermen (bij directe kortsluiting). Lijkt erop dat de stop-solenoid door de lange inschakeling oververhit is geraakt, maar misschien is de stroom niet boven de 20/25 amp geweest. Dan duurt het heel lang voordat zo’n steekzekering smelt (als tie al gaat…)

Ook volgens dezelfde handleiding gaat er een zoemer als je de sleutel in de stop-stand laat staan…

Dus waarschijnlijk was de zoemer kapot, of slecht contact.







Bukh had er op zich wel aan gedacht, met een zoemer. Maar niet hufterproof gemaakt. Eigenlijk zou die sleutel stop-positie veerbelast moeten zijn, zodat ie vanzelf terugschiet als je de sleutel loslaat…

Erg vervelend allemaal, magneetje is niet goedkoop, maar weet zeker dat je het beter repareert dan het origineel was!
Overigens kan je de stopmagneet ook onder het Bosch nummer zoeken, scheelt meestal best wat bij onderdeelgroothandels ten opzichte van direct van de motorleverancier (Bukh) het onderdeel kopen.

Hier is de handleiding, maar die heb je misschien al…:

www.varen4u.nl/pdfs/bukh/DV10-24.pdf
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 19:56 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 19:00 #1429290

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1534
sjoerd1981 schreef :
Overigens moet ik het paneeltje nog aansluiten, dus voorlopig heb ik ook zo’n onbetrouwbaar contactslot… ;)

Ik zou nog even goed nadenken voor je dat doet, want dat contactslot schakelt nog wel de electrische brandstofpomp en waarschijnlijk nog een paar andere dingetjes af wanneer je zeilt zonder motor.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 19:01 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 19:23 #1429295

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Ironman schreef
Ik zou nog even goed nadenken voor je dat doet, want dat contactslot schakelt nog wel de electrische brandstofpomp en waarschijnlijk nog een paar andere dingetjes af wanneer je zeilt zonder motor.

Elektrische brandstof pomp op een diesel? Dat ding maakt 180 bar krijg je met elektrische pomp lastig klaar is een door de motor aangedreven exemplaar.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 19:25 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 19:33 #1429296

ironman schreef :
sjoerd1981 schreef :
Overigens moet ik het paneeltje nog aansluiten, dus voorlopig heb ik ook zo’n onbetrouwbaar contactslot… ;)

Ik zou nog even goed nadenken voor je dat doet, want dat contactslot schakelt nog wel de electrische brandstofpomp en waarschijnlijk nog een paar andere dingetjes af wanneer je zeilt zonder motor.

Beetje off-topic, maar als de motor niet draait, gebruik ik de hoofdschakelaar als “contact”.
Contactslot is juist misleidend. Je denkt dat de motor “veilig”is met sleuteltje op off, maar zolang je de hoofdschakelaar aan hebt staan, staat er nog spanning op de kabels naar je startmotor.

Elektrische opvoerpomp heb ik niet (wel een mechanische op de motor, en zwaartekracht(tank boven motor). Maar zelfs dat is geen probleem zonder contactslot, elektrische opvoer pompje kan je ook via hoofdschakelaar (aparte voor de motor) aansluiten…
Verder wil ik er geen “dingetjes” op aangesloten hebben. Motor electrisch systeem helemaal gescheiden van de rest van het boord-systeem.

Nu wel al een stop drukknop, maar starten en gloeien wil ik op aparte knoppen met een lampje en zoemertje. En allemaal lekker simpel, apartje circuitjes. Snel foutzoeken als er wat is. Want op een oudere boot, en zeker op zout water, gebeurt dat weleens…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 20:53 #1429307

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1534
Er komt ook een aparte hoofdschakelaar voor de motor - hoe slecht kan ik lezen. En ik bedoelde opvoerpomp inderdaad. Terug on-topic maar weer ;-)
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 20:56 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 11 okt 2022 21:10 #1429464

Uit de meerdere electrische opties die er bestaan en wat speurwerk aan boord heb ik kunnen achterhalen hoe het bij mij aan boord zit. Bijna, want zekeringblok (19) heb ik niet. Overigens alleen zekeringen daar voor de sturing naar het startrelais en "thermostart" daarin. Die laatste heb ik sowiezo niet. De voeding naar de stopmagneet is origineel dus ongezekerd :S

Dat onderdeel in het midden-boven in het paneel, waar veel draden samenkomen noemt Bukh "distributor plate" en bevat een aantal dioden en weerstanden. Boven het schema hoe die functies gebouwd zijn in de orientatie zoals in het paneel daaronder getekend.

Het alarm dat af hóórt te gaan bij achterlaten van het contact in de STOP stand werkt heel slim:
  • contactslot geeft +12V op (58)
  • dus ook op (2) van de diodeplaat
  • via diode tussen (2) en (7+4) wordt postitieve kant zoemer gevoed
  • negatieve kant zoemer (1) wordt via diode naar (6) aan massa gelegd zodra oliedruk wegvalt
  • zoemer gaat :)

Dit verklaart ook waarom ik eerder dit seizoen bij afzetten motor en sleutel in de STOP stand achterlatend, het even duurde voor het alarm kwam - het duurt een paar sec voor de oliedrukwegvalt!



Dit moet vrij eenvoudig om te bouwen zijn naar een hoofdschakelaar, stop en startknop. Misschien pak ik een mooie robuuste draaischakelaar met twee momentstanden... Lekker compact en past in bestaande gat waar nu het contactslot zit.

Dus:
  1. STOP (moment)
  2. OFF
  3. CONTACT
  4. START (moment)

En eigenlijk hoort dit hele circuit gezekerd te zijn vanaf de aftakking bij de startmotor, echter dat kan ik alleen realiseren met een draadzekering, waar ik op die plek niet zo gelukkig van wordt.
Laatst bewerkt: 11 okt 2022 21:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 12 okt 2022 07:15 #1429493

of dat je de spoel zelf kan wikkelen terugkomend,...ja dat kan.
Vroeger toen ik motor reed fikten mijn ontsteekspoelen nog al eens door (konden niet tegen syntetische olie...), als student weinig budget dus dan maar wikkelen.

Oude spoel op de weegschaal en het gewicht noteren, ook de diameter/ afmetingen met wikkelingen
Wikkelingen eraf halen.
nieuw wikkeldraad van dezelfde dikte uiteraard wikkelen (spoel in een adaptor op de boormachine
Poosje wikkelen, meten of dat je in de afmetingsbuurt zit. zit je in de buurt dan het geheel op de weegschaal. Als het gewicht overeenkomt met het orgineel draad afknippen en aansolderen aan de diverse contacten.
hars erover, inbouwen en starten.

Was iedere keer een leuk gedoetje, of ik het nu nog zou doen......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 12 okt 2022 17:42 #1429635

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Optimaal schreef
of dat je de spoel zelf kan wikkelen terugkomend,...ja dat kan.
Vroeger toen ik motor reed fikten mijn ontsteekspoelen nog al eens door (konden niet tegen syntetische olie...), als student weinig budget dus dan maar wikkelen.

Het is herfst. Niks mis mee nou zon simpele spoel te wikkelen waarschijnlijk lukt het gewoon en is het tientjeswerk kan me zelfs voorstellen dat impregneerepoxy oid wat je mogelijk nog hebt staan deugt als hars kost het enkel de wikkeldraad. Kan me wel voorstellen dat je m weer klaar wil in herfst of winter kun je bij geen vorst prima nog even zeilen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 12 okt 2022 17:59 #1429638

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4116
Een belachelijk systeem heeft Bukh hiervoor bedacht, een simpele stopknop op het paneel is Kiss genoeg, motor uit stopknop indrukken totdat deze uit is en klaar.

Die paste alleen niet in het paneeltje en komen ze met deze treurloze oplossing.
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 18:08 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 12 okt 2022 18:33 #1429648

Bukh leverde ook een paneeltje met start- en stopknop. Geen idee waarom iemand persé voor een paneeltje met sleutel kiest trouwens. Ik zie de voordelen niet. Sleutel kan afbreken, kwijtraken en slot kan kapot gaan.

Ik ga de motor deze winter uitbouwen. Dan kan ik de ruimte netjes schilderen, de geluidsisolatie verbeteren, kleppen stellen etc. Verder toch geen grote klussen van plan (alleen koelkast) en zo leer ik het motortje enigszins kennen.
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 18:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 12 okt 2022 19:28 #1429655

een collega sleutelaar van mij heeft Bukh's hier in onderdelen liggen, hij ziet onderhand aan de keur welk type Bukh dat is en waar mechanisch de verschillen zitten. Als je interesse hebt,..koffie staat klaar, moet je wel tegen gezever kunnen, hij kan gruwelijk zeveren maar op zich een goeie vent met Bukh verstand. Netzoals de Bukh een oudje ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 15 okt 2022 10:09 #1430064

Dat is geluk hebben inderdaad. Ik zou subiet die contactslotsituatie (scrabblewoordje) anders doen; een sleutel om te starten en dan een drukknop voor het stoppen *met* een mechanische backup (zo'n trekhendel ergens) zodat je in ieder geval de stophendel kan bedienen.

En je zekeringen aanpassen; een 1.5mm2 draadje naar de solenoid mag maximaal iets van 10 ampere doen, dus er zal ergens een zekering tussen moeten van 10 amp, het liefst 8 omdat je dan het probleem oplost voordat die draden beginnen met opwarmen.

Het is bij oude(re) boten vaak bar en boos gesteld met zekeringen e.d. maar theoretisch moet er op elk stuk bedrading een zekering om die draad te beschermen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 15 okt 2022 10:24 #1430067

Inderdaad. Zowel start als stop worden druktoetsen. Contact een draaischakelaar.

Ik ga de kabelboom (groot woord voor 6 draadjes in mijn geval ;)) opnieuw maken met alles in 2.5 mm2 (bepaald door de draad naar startrelais). Om goed te kunnen zekeren wordt voeding niet meer betrokken vanaf startmotor (wil geen zwevende zekering), maar vanaf busbar “BBengine_sw”. Zie groene pijl. Daar een 15 A steekzekering tussen. Ik heb voorzien in wat spare posities; komt mooi uit nu.

Voedingsdraad bij groene pijl losnemen…




…en gezekerd aansluiten op “geschakelde busbar motor”:


Schakelaar “SWengine” kan als hoofdschakelaar voor motorcircuit gebruikt worden.
Laatst bewerkt: 15 okt 2022 18:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 07 nov 2022 10:12 #1435630

Nieuwe electra rondom de motor is zover uitgewerkt dat ik materialen kan gaan bestellen.

Opgedeeld in 3 secties, verbonden met kabelbomen (groot woord):
  1. Aan motor. Bestaand. Stopmagneet en oliedrukschakelaar zijn vervangen. Bestaande multistekker zover mogelijk herbruikt met originele functies. Alleen geel (was optionele "thermostart") krijgt nieuwe functie. Zekering is nieuw ;)

  2. Bedieningspaneeltje. In hoogglans perspex, komt buiten. Contact (draaischakelaar). Start- en stopknop (druktoetsen). Ingebouwde verlichting van die knoppen (groen resp. rood) lichten op wanneer contact aan staat. Vandalismebestendige IP65 knoppen

  3. Control box. In bakskist. Bevat hulprelais voor stop- en startsolenoids. Acculaadalarm (alleen lampje) en pull-up weerstand om veld te bekrachtigen. Lampjes worden LED; de parallele weerstand is nodig om voldoende stroom op te wekken. Oliedruk en watertemperatuur alarm met lampjes en gezamelijke 110 dB zoemer.

Laatst bewerkt: 07 nov 2022 11:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl