Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Near miss door oververhitte stopmagneet

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 09:57 #1429151

Bukh DV10. Afgelopen weekend laatste geplande tocht dit jaar...
  • 15:20 Motor gestart voor stijken en invaren Marker Wadden;
  • 15:45 Aangelegd en motor uit laten zetten door onervaren opvarende;
  • Motoralarm klonk kort daarna: opvarende gevraagd contactsleutel één klik verder terug te draaien. Alarm stopte, sleutel is blijven zitten (zoals altijd)
  • Na opruimen boot en havenbiertje gaan wandelen; terug rond zes uur
  • Ergens tussen acht en tien (weten we niet meer...) maakte iemand een opmerking over een gek luchtje. Zelf ook geroken; leek op papier. Verder geen aandacht aan geschonken - "zal wel iets onder de pan hebben gezeten" was voldoende om rust te geven
  • Prima geslapen en niets geks geroken of gemerkt

Volgende ochtend...
  • Bij vertrek motor willen starten. Geen leven. Een blik op de accumonitor vertelde "startaccu leeg". Eerste en laatste gedachte was "dan is contactslot gisteren wss niet goed teruggedraaid heeft de bekrachtigde stopmagneet de accu gedurende de nacht leeggetrokken";
  • Nood-changeover switch gebruikt en zonder problemen gestart op service accu. Change-over na aanslaan weer verwijderd
  • Tien minuten later, toen zeil stond, motor gepoogd uit te zetten. Bij draaien contactslot in uitstand direct weer die brandlucht (die iedereen herkende!) en rook uit de geopende bakskist. Motor liep gewoon door;
  • Gestopt met stoppen (contactsleutel in middenstand en eruit getrokken. Motorhok geopend. Daar ook rook (is zelfde ruimte) en bovendien een erg hete dynamo
  • Geprobeerd motor te stoppen door luchtfilter dicht te houden. Lukte niet - leklucht ergens. Na paar minuten stationair draaien liep toerental terug en stopte motor vanzelf.

Wat er wss gebeurd is...
  • Na uitzetten motor is contactslot in de (een...) stand blijven staan waarbij stopmagneet bekrachtigd blijft
  • Er heeft daarvoor geen alarm geklonken (volgens mij heb ik dat eerder deze zomer wel eens gehoord na uitzetten motor, maar dat kan ook een alarm zijn dat klinkt wanneer motor uit staan en contact nog aan (acculaadalarm)
  • Stopmagneet is de volgende uren langzaam gaan opwarmen; op een gegeven moment is de isolatie van de spoelwikkelingen doorgeslagen en heeft de spoel volle kortsluiting gemaakt
  • De bedrading (1.5 mm2) naar die spoel is daarop oververhit. Op de foto zie je het stukje draad van stopmagneet naar kabelboom en het stukje van contactslot naar kabelboom. Op een aantal plekken zie je het blank koper
  • De kortsluitstroom is niet onderbroken door een zekering of doorgebrandde draad, maar doordat de startaccu leeg gelopen is
  • Door ofwel het laden van de lege startaccu en/of de kortsluitstroom die tijdens het bekrachtigen van de spoel liep toen de motor draaide, heeft de dynamo gedurende enige tijd ruim meer dan 60 A geleverd. Deze is 35 A. Dit verklaart de bijna gesmoten zekering (60 A) en de erg hete dynamo. Hierbij dus ook het bewijs dat deze dynamo NIET zelfregulerend is, qua stroom. Zekering is al aan het vloeien geweest en was bijna door!

Rechts van de uitlaatbocht de heet geworden solenoid. Deze was eerder rood gelakt zoals de rest van de motor:


Aders in circuit stopmagneet: deel aan contactslot en deel aan solenoid:


Na uitzetten motor (16:00) begint bekrachtigde stopmagneet startaccu te ontladen:


Zes uur later - start accu leeg:



Rechts de gevloeide zekering (links dezelfde in normale toestand):


Overbelastte zekering omcirkeld. SWem heeft normaal geen sleutel (open). Noodstart door linkersleutel te gebruiken om SWem te sluiten:


Vragen en hoe verder:
  • kabelboom zal los moeten en geinspecteerd worden. Op de foto de delen van de draad buiten de kabelboom; in de boom zal dit circuit het alleen maar warmer zijn geworden
  • ook de voedingsdraad naar het gehele motorcircuit kan beschadigd zijn, al is die volgens het schema van Bukh 2.5 mm2
  • waarom is dit circuit fabrieks-af niet gezekerd/heeft dat niet gewerkt?
  • waarom is er geen alarm dat bekrachtiging van de stopmagneet signaleert/heeft dit niet gewerkt?
  • waarom niet eenvoudig een druktoets om te stoppen? (idem voor starten, eigenlijk...)

De leeggelopen startaccu heeft ons gered waarschijnlijk. Ik moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als de startaccu een veel grotere capaciteit had gehad of de bedrading onder de olie had gezeten en wij langer weggebleven waren.

Deze winter deze circuits uitpluizen en goed gaan begrijpen. Contactslotconstructie gaat er sowiezo uit. Dit moet meer fool-proof worden.

Stopmagneet kost origineel rond eur 400 :evil: Er is een Bosch replacement voor 3/4 van die prijs. Maar eens kijken of deze opnieuw te wikkelen is. Of anders een mechanische stop verzinnen (schijnt lastig te zijn want de lengte waarmee de pin van de solenoid in de brandstofpomp schroeft gebruik je ook om de max hoeveelheid diesel te bepalen bij volgas.
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 17:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 10:12 #1429156

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5930
knetterz..., heb je nog mazzel gehad :unsure:
Succes met opknappen!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 10:16 #1429157

Oei.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 10:17 #1429158

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27059
Dat is dus één van de redenen dat ik op de Wad'nWind al snel de stop solenoid snel verwijderd heb.
Bij jou was het sluiting, bij mij viel de elektrische verbinding weg waardoor de motor stopte onderweg.

Ik heb het gewoon vervangen door een RVS trekdraadje op het daarvoor bedoelde hendeltje op de regulateur.
Werkt altijd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 10:47 #1429165

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Bij mij is er ook een trekknop om de brandstof af te sluiten via een bromfietskabel. (Bedoeld dat motorruimte niet open hoeft)
Ook kan ik de regulateur gewoon terugduwen en stopt de motor meteen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 10:50 #1429166

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1240
Calidris schreef :
Dat is dus één van de redenen dat ik op de Wad'nWind al snel de stop solenoid snel verwijderd heb.
Bij jou was het sluiting, bij mij viel de elektrische verbinding weg waardoor de motor stopte onderweg.

Had jij dan dus een blijf-draaien-solenoid in plaats van een stop-solenoid? Bij mij trekt de (afgezekerde) stop-solenoid met een timer-relais gedurende 10 seconden na uitzetten contact aan. Ik dacht dat dat gebruikelijk was? Kan het niet vinden in nachtvlinder's diagram hoe dat bij hem zou zijn geregeld.

@nachtvlinder schrikken man en balen. succes.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 10:52 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 11:01 #1429167

Dankje. Simpel mechanisch klinkt goed.

Detailschema’s behorend bij de motor ben ik aan het uitpluizen in de service manual - er zijn verschillende versies (zelfs een “fully developped system” :woohoo: ). In het gepostte schema wordt “die blackbox” gevoed vanaf de startmotor. Tot zover nog niet ingedoken (ook niet aangekomen).
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 11:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 11:01 #1429168

Oei, gelukkig net goed gegaan!

Sleutel-starten/ stoppen op een boot zie ik het nut ook niet van in. Net zoals timer-relais en dergelijke.

Heb zelf een startpaneeltje gemaakt, om de huidige vervangen…

3 losse knoppen, meer heb je niet nodig denk ik:
-gloeien
-starten
-stoppen

Op elke knop zit een lampje dat aangaat als de schakelaar bekrachtigd is.
Maar na aanleiding van jouw verhaal ga ik ze alle drie aan de zoemer koppelen (met diodes).

Dan hoor ik ook als de startmotor, stopsolenoid of gloeispiralen bekrachtigd blijven als dat niet moet…




Je kan ook gewoon een losse drukknop toevoegen aan je bestaand paneeltje…
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 11:02 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 11:15 #1429169

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16250
Zonder geluk gaat er niets!
Fix maar iets met een bromfietskabeltje, iets dat altijd werkt idd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 11:37 #1429174

Op mijn vorige boot heb ik Bukhkkie ook een drukknop voor het stop solenoid gegeven naar aanleiding van bijna gesmolten bedrading!
Is inderdaad tricky hoe dat is gebouwd (toen, ooit, in de jaren '80)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 11:46 #1429178

ik had op de Tapas een simpel touwtje naar de kuip, door een klein beschut gaatje. eenvoudiger kan het niet
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 11:51 #1429180

Stefanvanvee schreef :
Op mijn vorige boot heb ik Bukhkkie ook een drukknop voor het stop solenoid gegeven naar aanleiding van bijna gesmolten bedrading!
Is inderdaad tricky hoe dat is gebouwd (toen, ooit, in de jaren '80)

Is bij jou de bedrading overbelast geweest bij een niet beschadigde (kortgesloten) solenoid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 11:52 #1429181

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Mogelijk is de stopsolenoid al sluiting gaan maken in de korte periode dat contact aan stond?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 11:57 #1429182

@Nachtvlinder, solenoid is een keer blijven hangen / plakken waardoor de motor niet opnieuw startte. Toevallig net in de sluis dus dat was maar een korte tijd.
Waar het precies door kwam ben ik nooit achter gekomen. bedrading was warm. dus om altijd de controle over de stroom toevoer te hebben toen een drukknop gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 11:57 #1429183

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Mijn BUKH DV20. Heeft sinds dit jaar ook een aparte stopknop.
Mocht de stopsolenoid weigeren, dan kan je hem ook stoppen met de kleplichter. Niet dat ik daar een voorstander van ben maar in geval van nood moet het kunnen.
Bij niet willen starten heb ik de solenoid al een keer eraf gesleuteld.
En ja, die dingen zijn extreem duur.
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 12:02 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 12:24 #1429192

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ja heb je geluk gehad maar toch nog wel flinke schade o.a. een defecte startaccu.
Ok deze stopmagneet ga ik goed in de gaten houden volgens mij werkt het bij Bluf hetzelfde, dezelfde motor!
Succes met de reparatie!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 12:52 #1429199

Bij het plaatsen van zonpanelen exact hetzelfde probleem aangetroffen. Ook een buckmotor.
Nog wel zonder schade.

De schipper vroeg of ik ook even naarhet contactslot kon kijken.
Daar was een draad die drie keer van kleur veranderde onderweg naar de stopmagneet. bij één van de kroonsteentjes, waar de draad van kleur wisselde hing een draadje er uit en maakte af en toekontact met massa.

Hij wilde panelen omdat z´n accu´s zo vlug leeg waren.
DAT probleem was snel opgelost na de drie kleiren door één draad te hebben vervangen en advies voor een nieuw contactslot ZONDER die stop functie.

Heb de man min of meer gedwongen om een stopknop te gebruiken die na loslaten weer het contact verbrak.
Hij is weer in de buurt en erg blij met de capaciteit van de zonpanelen.
De accu´s hebben geen probleem meer gegeven.

Naar mijn mening is die manier van stopschakelen een ontwerpfout van de motorfabrikant.
Dit soort schelingen dienen geen contact te kunnen maken zonder dat er op de knop wordt gedrukt, dan kun je het niet vergeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 13:21 #1429204

Dank voor de reacties. Ik lees veel herkenning, ook op andere fora.

Ik wil van de stopspoel af en die functie vervangen door een trekkabel.

De stopspoel schuift UIT wanneer bekrachtigd en duwt de regelstang in de regulateur helemaal terug.

De eerste versies hadden een mechnanische drukknop:


Latere motoren dus deze spoel:


Het geheel bestaat uit een deel wat je (een kritische lengte) in de regulateur schroeft en dan borgt. Het Bosch-onderdeel is met 4 bouten daarop vastgezet:


Voordat ik het geheel uit de motor schroef dus een goede foto maken van het aantal draadgangen dat "over is". Verder moet ik de slaglengte van de pen zien te axchterhalen. Mijn idee zou dan zijn de spoel (het Bosch deel) te verbouwen; daar een scharnier met hefboompje in te maken dat de pen naar voren drukt...
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 13:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 13:23 #1429205

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27059
ironman schreef :
Calidris schreef :
Dat is dus één van de redenen dat ik op de Wad'nWind al snel de stop solenoid snel verwijderd heb.
Bij jou was het sluiting, bij mij viel de elektrische verbinding weg waardoor de motor stopte onderweg.

Had jij dan dus een blijf-draaien-solenoid in plaats van een stop-solenoid? Bij mij trekt de (afgezekerde) stop-solenoid met een timer-relais gedurende 10 seconden na uitzetten contact aan. Ik dacht dat dat gebruikelijk was? Kan het niet vinden in nachtvlinder's diagram hoe dat bij hem zou zijn geregeld.

@nachtvlinder schrikken man en balen. succes.

Ja, een solenoid direct voor de brandstofpomp, bekrachtigd was lopen en klepje open. Het schuifstekkertje viel er af.....

Niet fijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 13:24 #1429206

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27059
Roozeblij schreef :
ik had op de Tapas een simpel touwtje naar de kuip, door een klein beschut gaatje. eenvoudiger kan het niet

Psst, staaldraadje smelt niet. B)

Heb je nu niet mer nodiog.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 13:37 #1429210



Zoiets, conceptueel? Een trekkacht moet een duwkracht worden. Geen idee wat voor veerdruk en -lengte hier geldt.

Iemand voorbeelden hoe dit te ontwerpen en bouwen?
Laatst bewerkt: 10 okt 2022 13:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 14:07 #1429218

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1240
Ik zou toch mijn ogen dicht doen en door de zure appel bijten. Die magneet was niet het probleem - je contactslot was het.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 14:17 #1429219

Goed punt. Onderdeel is 40 jaar oud en heeft niet gefaald. Ook de andere ervaringen (ook op andere fora) gaan uitsluitend over het “vergeten” de stopmagneet uit te zetten.

Een werkende zoemer, NIET vergeten het contact uit te zetten (desnoods sleutel uit slot) of een druktoets voor deze functie had dit allemaal voorkomen.

Zou zo’n spoel opnieuw te wikkelen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 15:19 #1429229

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1240
Nachtvlinder schreef :
Zou zo’n spoel opnieuw te wikkelen zijn?

Dan wordt je magneet wel het probleem ;-)
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Near miss door oververhitte stopmagneet 10 okt 2022 15:47 #1429235

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16250
Goed punt. Onderdeel is 40 jaar oud en heeft niet gefaald.

Probleemanalyse:
Stank ondefinieerbaar
Accu leeg
Rook in de bakskist
Oververhitte dynamo
Motor niet uit kunnen zetten
Oververhitte stopmagneet
Doorgebrande bedrading
Startaccu krijgt een zware knauw
Zekering doorgebrand
Contactslot deugt eigenlijk niet
Vaardigheden en kennis van de gasten deugt niet

Conclusie:
Het heeft eigenlijk 40 jaar goed gewerkt en we maken het gewoon zoals het zat :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl