Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Cyrix CT of Orion DCDC?

Cyrix CT of Orion DCDC? 08 nov 2022 20:28 #1436117

Beste allemaal,

Ik ben op mijn boot de het laadsysteem van de accu opnieuw aan het aanleggen.

1 van de manieren om de huishoudaccus op te laden wil ik doen via de dynamo. Ik wil dat deze pas gaan laden als mijn startaccu vol is zodat ik met de lampjes en koelkast aan boord deze niet leeg trek. Hier even wat gegevens:

Dynamo laadstroom: 70A (ongeveer)
Startaccu: lood 55Ah
Huishoudaccu's: 2x gel accu 75Ah parallel geschakeld

Eerst wilde ik hier een Cyrix Ct tussen plaatsen. Echter vond ik op een website dat de maximale laadstroom van mijn accu's 14A per stuk zou bedragen. In parallel schakeling zou dit dus 28A zijn en dit is dus veel meer dan dat mijn dynamo potentieel gaat geven. Ik ben bang dat ik hiermee deze accu's overlaad.
Ik vind deze 14A slechts op 1 website en meestal vind ik dat de laadstroom van een gel accu 50% van Ah mag zijn (in mijn geval dus 50% van 150Ah = 75A).

Een andere optie zou zijn de duurdere Victron Orion 12/12-18A apparaatje. Ik vraag me alleen af of dit nodig is of dat de Cyrix Ct zou volstaan.
Stel dat jullie zeggen dat een Orion noodzakelijk is, hoe moet ik deze dan aansluiten. Ik snap namelijk niet hoe de functie van het detecteren van de motor werkt?

Hieronder mijn elektraschemaatje voor wat meer verduidelijking:

4 studenten die net hun eerste boot hebben gekocht een langkieler, Amigo 27. Zonder vrienden of familie die verstand hebben van boten kloppen we graag bij jullie aan voor gevraagd en ongevraagd advies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 08 nov 2022 21:20 #1436129

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Met een dergelijk klein systeem geen gekkigheid op je hals halen. Als je kabels dik genoeg zijn, loopt er heus wel meer dan 14A.

Gewoon een laadrelais plaatsten (wat bij Vicron toevalig cyrix heet) of een FET-diodebrug en verder geen zorgen maken.

Als die 14A een beperking van de accu is, ga je met een DC-DC omvormer er ook niet echt meer in krijgen. Ik zou dat niet doen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 nov 2022 21:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 08 nov 2022 23:44 #1436154

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Een dynamo geeft maar heel zelden zijn volledige vermogen. Niet de dynamo, maar de accu bepaalt met hoeveel vermogen er geladen wordt. Een accu is leeg als hij de helft van zijn capaciteit heeft afgegeven. 37,5 A per accu dus, maakt 75A. Meest waarschijnlijk ben je al veel eerder weer aan het laden (en dat is beter ook). Hoe voller de accu, hoe minder hij nog kan opnemen en daardoor loopt de laadstroom terug.
De Cyrix is een prima oplossing. Zorg voor voldoende dikte van de kabels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 01:11 #1436157

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Een net schema, altijd goed om eerst een schema te maken.

Niet je vraag, maar wel belangrijk: Ik zou beslist de hoofdschakelaar anders plaatsen en ook een hoofdschakelaar voor de start accu installeren. Beide zo dicht mogelijk bij de accu's en alle aansluitingen zonder uitzondering na de schakelaars. Een goede methode is de 3 schakelaars / 2 sleutels methode. Daarmee kun je in noodgevallen de huisaccu voor starten gebruiken of de startaccu voor (beperkte) huis stroom. Door de 2 sleutels kun je de accu's nooit parallel zetten omdat je eerst 1 van de accu's moet uitschakelen om de sleutel te kunnen gebruiken voor de nood-omschakelaar.



Wat laden betreft, de start accu heeft maar heel weinig nodig om na starten bijgeladen te worden. Scheepsdieseltjes worden door de fabrikant al van dynamo's voorzien die voldoende vermogen hebben om ook voor het laden van huisaccu's gebruikt te worden, als het alleen om de startaccu zou gaan zou de capaciteit veel minder kunnen.

1 methode die ik ook heb gebruikt is om een klein DC-DC convertertje (buck-boost) dat bijv. maar 5A levert voor het bijladen van de startaccu te gebruiken. Zet deze op 14.2V. In een paar minuten is die hiermee bijgeladen. Voeding van huisaccu's met schakelaar of bijv op de load uitgang van de MPPT regelaar. Het voordeel hiervan is ook dat je geen dikke kabels hiervoor nodig hebt en ook als de motor niet loopt kun je af en toe de startaccu een boost geven en kan die ook van het zonnepaneel profiteren.
Het meest onbenullige goedkope buck/boost module is al geschikt, maar je kunt zoiets ook kopen in een nette behuizing als je niet wilt knutselen.
Bijlagen:
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 01:18 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 05:59 #1436168

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
@Walt, als je per ongeluk zowel schakelaar B en tegelijkertijd C of A open hebt staan kun je je dynamo kapot maken.

In het geval dat je een lege startaccu hebt en er een volle accu parallel aan plaatst valt de stroom naar die lege accu alleszins mee. De spanning van de volle accu zal wat boven 12V liggen, dat is veel te weinig om de lege accu significant te laden.
Om die reden zie ik de noodzaak van deze schakeling niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 06:21 #1436169

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
swblom schreef :
@Walt, als je per ongeluk zowel schakelaar B en tegelijkertijd C of A open hebt staan kun je je dynamo kapot maken.

In het geval dat je een lege startaccu hebt en er een volle accu parallel aan plaatst valt de stroom naar die lege accu alleszins mee. De spanning van de volle accu zal wat boven 12V liggen, dat is veel te weinig om de lege accu significant te laden.
Om die reden zie ik de noodzaak van deze schakeling niet.

Ik denk dat je niet goed begrepen hebt hoe het werkt. De accu’s worden nooit parallel geschakeld omdat er maar 2 sleutels zijn. En omschakelen terwijl de motor draait moet je natuurlijk nooit doen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 06:24 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 07:07 #1436176

Hoe kun je dan, nadat je de motor op de volle accu gestart hebt, de lege accu laten laden door die motor? Of is dit alleen de verbruikers kant?
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 07:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 07:28 #1436180

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Dit is bedoeld als een noodoplossing voor wanneer bijv. de startaccu kapot is en sluiting maakt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 07:38 #1436182

Precies. Staat los van laadrelais/diode-/fetbrug
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 07:53 #1436185

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Als de startaccu inderdaad stuk is vererger je de situatie door parallel schakelen.
Als je het genoemde DC-DC convertertje gebruikt kun je proberen de startaccu daarmee weer op spanning te brengen. Hoeft niet snel te gaan. Of als je een plausibele verklaring hebt waarom de startaccu (of huis-) leeg is, kun je de goed opgeborgen 3e sleutel opdiepen en bij draaiende motor toch parallel schakelen. Na een half uurtje de sleutel weer uit C halen, motor uit en proberen op de startaccu te starten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 08:05 #1436189

Met het idee: “Waarom makkelijk en goed doen als het ook ingewikkeld en kwetsbaar kan” kun je allerlei ingewikkelde dingen inbouwen, zoals hierboven geadviseerd.

Ik hou van simpel en betrouwbaar.
Net als Calidris zou ik een gewone FET-diodebrug monteren. Je accu’s en dynamo regelen zelf wel dat de laadstroom en laadspanning in orde komt.
Verder geen DC/DC-gedoe (want kwetsbaar), geen rits accuschakelaars (want bron van slechte contacten, zeker op zout water).

De kans op een lege startaccu is erg klein in deze opstelling. Als je er toch bang voor bent, leg dan een stel stevige startkabels aan boord, goed droog verpakt.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 08:10 #1436190

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
WaltB schreef :
swblom schreef :
@Walt, als je per ongeluk zowel schakelaar B en tegelijkertijd C of A open hebt staan kun je je dynamo kapot maken.

In het geval dat je een lege startaccu hebt en er een volle accu parallel aan plaatst valt de stroom naar die lege accu alleszins mee. De spanning van de volle accu zal wat boven 12V liggen, dat is veel te weinig om de lege accu significant te laden.
Om die reden zie ik de noodzaak van deze schakeling niet.

Ik denk dat je niet goed begrepen hebt hoe het werkt. De accu’s worden nooit parallel geschakeld omdat er maar 2 sleutels zijn. En omschakelen terwijl de motor draait moet je natuurlijk nooit doen.

Mijn punt is dat de door jou voorgestelde schakeling potentieel de dynamo kapot kan maken. Daarnaast zie ik het probleem dat je schetst aangaande het parallel koppelen van een volle en lege accu niet. Dus voor mij is het een potentieel problematische oplossing voor een probleem dat ik niet zie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 08:20 #1436192

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408


Een FET-diodebrug monteren en verder gaan doen met je tijd wat je echt leuk vind.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 08:21 #1436193

Berghout-2 schreef :
Met het idee: “Waarom makkelijk en goed doen als het ook ingewikkeld en kwetsbaar kan” kun je allerlei ingewikkelde dingen inbouwen, zoals hierboven geadviseerd.

Ik hou van simpel en betrouwbaar.
Net als Calidris zou ik een gewone FET-diodebrug monteren. Je accu’s en dynamo regelen zelf wel dat de laadstroom en laadspanning in orde komt.
Verder geen DC/DC-gedoe (want kwetsbaar), geen rits accuschakelaars (want bron van slechte contacten, zeker op zout water).

De kans op een lege startaccu is erg klein in deze opstelling. Als je er toch bang voor bent, leg dan een stel stevige startkabels aan boord, goed droog verpakt.

Wat is er kwetsbaar aan DC/DC gedoe?
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 08:21 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 08:36 #1436200

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nee, die schakeling kan juist niet de dynamo stuk maken.

@Berghout. Totaal niet ingewikkeld, volkomen fool-proof en al vele jaren op verschillende boten toegepast. Maar misschien niet wat je gewend bent.
De dc- dc converter is niet een essentiele schakel, is alleen maar handig. Als je dit al ingewikkeld vindt, kijk dan eens naar sommige van de “oplossingen” die hier op het ZF voorbijkomen.

Met cyrics-achtige spullen heb ik slechte ervaring, zoals onverwachte spanning op dynamo en startmotor (motor uit) omdat door solar de spanning was opgelopen en start en huisaccu’s parallel geschakeld waren. Een simpel startrelais is dan nog te verkiezen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 08:40 #1436203

Wat is de zin van de ingetekend load-aansluiting van de mppt? Vooral omdat die ook via de hoofdschakelaar loopt en zich daar voegt bij de batterij-aansluiting.

Ik heb zelf naar tevredenheid een argofet die de laadstroom van de dynamo verdeelt over start en huishoudaccu. Simpel te installeren. Ik zie in de tekening dat de cyrix niet de laadstroom verdeeld, maar verbinding tussen start en huishouaccu beheert. Heeft dat nog voor of nadelen?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 08:45 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 08:44 #1436205

swblom schreef :

Mijn punt is dat de door jou voorgestelde schakeling potentieel de dynamo kapot kan maken.

Dat kan met elke accuschakelaar, daar heb je de koppelschakelaar niet voor nodig ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 09:05 #1436214

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :


Een FET-diodebrug monteren en verder gaan doen met je tijd wat je echt leuk vind.

Zoals “Keep it simple” plaatjes op het ZF plaatsen?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 09:20 #1436220

Baasklusje schreef :
swblom schreef :

Mijn punt is dat de door jou voorgestelde schakeling potentieel de dynamo kapot kan maken.

Dat kan met elke accuschakelaar, daar heb je de koppelschakelaar niet voor nodig ;-)

Precies, daarom hoort er geen schakelaar te zitten tussen de BAT aansluiting van de dynamo en de pluspool van de accu. Hooguit een zekering.

Tussen de startmotor en de accu mag dan wel weer een schakelaar.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 09:34 #1436224

Sunshine 36 schreef :
Wat is er kwetsbaar aan DC/DC gedoe?

Zeker in een zilte en trillende omgeving is de te verwachten levensduur van veel moderne elektronica korter dan die van de accu.

Daar komt bij, TS heeft aangegeven dat hij weinig verstand heeft van stroomdingen. Dan is gepiel met draadjes en printjes al gauw te moeilijk, wat het bij een storing op zee extra onbetrouwbaar maakt.

Een simpele dynamo-verdeelFET-accucombinatie doet het altijd en is te begrijpen voor TS.

Bij de weg, ik ben niet bang voor elektronica, weet er veel van. En ken dus ook de praktische beperkingen ervan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 10:11 #1436233

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Persoonlijk zou ik nooit verschillende soorten, leeftijd, vermogen accu's parallel schakelen doormiddel van relais of diode maar altijd opteren voor een DC/DC scheiding. De accu's worden onafhankelijk van elkaar geladen met de juiste spanning. De startaccu is meestal altijd geladen dus direct op 100% terwijl de leefbatterij nog moet laden en dus op een lagere spanning staat. Als je het echt simpel wil houden neem dan 1 accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 10:16 #1436237

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Sunshine 36 schreef :

Wat is er kwetsbaar aan DC/DC gedoe?

wat zijn de nadelen.

- hij kan stuk
- hij kan de start accu leegtrekken
- hij kost geld

mogelijke voordelen maar die zijn voor TS niet van toepassing.

- Bij gebruik van twee verschillende accu soorten waarbij de laad procedure en spanning verschilt kun je de tweede accu zijn eigen laadprofiel geven. TS heeft twee lood accu's dus niet nodig.
- Je kunt de laadstroom begrenzen. Echter bij lood accu's van TS wordt die laadstroom door de accu al begrenst.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 10:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 14:55 #1436270

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
[quote="Alfredaroundtheworld" post=1436117 Echter vond ik op een website dat de maximale laadstroom van mijn accu's 14A per stuk zou bedragen. [/quote]

Veel relevanter is wat de maximale laadspanning van de accu's is, en welke exacte spanning die dynamo/generator levert.

Loodaccu's regelen de stroom dan zelf heel behoorlijk.

Volg het advies van de mannen hier: Houdt het simpel. FET diode brug of een laadrelais. Klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 15:48 #1436272

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
3Noreen schreef :


Een FET-diodebrug monteren en verder gaan doen met je tijd wat je echt leuk vind.

+1
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Cyrix CT of Orion DCDC? 09 nov 2022 17:29 #1436297

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Als ik alle expertise uit dit draadje lees, denk ik dat het onvermijdelijk is dat er een geneutrondyniseerende bipolairemiddenmodulator geplaatst moet worden.
Echt, heus, dat is de enige oplossing, doe je dat niet dan kan je écht niet meer varen.




Als je dat niet doet, is het bloedlink.

Wel opletten bij bestellen dat je de versie kiest met gepolariseerde kristallijne aansluitingen, anders wordt het niks.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 nov 2022 17:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl