Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies?

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 08:14 #1437108

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
Aan boord hebben we voornamelijk een 24 volt systeem. Alleen de startaccu is 12 volt.
Maar niet alle apparatuur kan 24 volt aan. Dat betekent dat ik dat of aan de startaccu (12v) moet koppelen of een dc/dc 24/12 converter moet gebruiken. De converter heeft mijn voorkeur. Ik begrijp dat hij geïsoleerd moet zijn voor bv navigatieapparatuur. Tot zover denk ik t wel te weten.

Nu zijn er DC/DC inverters met verschillende amperes. Als ik een grotere neem, zeg 30A, kan ik dan de 12 volt uitgang splitsen zoals je doet vanaf een accu? Dus de 12 volt uitgang opsplitsen im meerdere gezekerde uitgangen naar verschillende apparaten toe? Zoals bijvoorbeeld een schakelpaneel ook is. En is het een kwestie van de amperages optellen tot de max van de converter? dus stel plotter 10A gezekerd, pomp 15A gezekerd en AIS 5A gezekerd en dat samen op een 30A converter?

Waarvoor gebruik je een niet geïsoleerde omvormer, ik weet als je een accu oplaadt vanaf een andere accu hoeft hij niet geïsoleerd te zijn, waarvoor nog meer niet?

Tot zover, dank voor de antwoorden :-)
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 08:19 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 08:43 #1437114

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Kort antwoord: ja je zit goed.

Je hoeft alleen niet de zekering waardes op te te tellen, maar de daadwerkelijk max opgenomen ampère (en wat marge)

Geïsoleerd is vooral voor gevoelige apparatuur. Voor navigatie apparatuur zou 't niet uit mogen maken, gezien die ook moeten kunnen werken met een 'slechte min'. Aan dr andere kant.. Geïsoleerd is niet echt duurder, dus waarom niet. Wel goed de minnen scheiden dan.

Apparatuur die er niet echt voor gemaakt is, zoals een (thuis) computer of monitor heeft vaak baat bij een geïsoleerde voeding. Maar dan ben je dus eigenlijk apparatuur aan het inzetten die niet voor maritiem gebruik ontworpen is. Is ook prima hoor trouwens. Je marifoon, kaartplotter etc kunnen wat voeding betreft veel meer 'rotzooi' aan
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 08:45 door prein2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 08:49 #1437116

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
Dank voor je antwoord.

Je schrijft: Aan dr andere kant.. Geïsoleerd is niet echt duurder, dus waarom niet. Wel goed de minnen scheiden dan.

Hoe moeten de minnen gescheiden worden dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 08:51 #1437118

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
wat ik niet begrijp, wat is de huidige situatie dan?

edit; oa relevant mbt scheiden minnen ja/nee..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 08:52 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 09:26 #1437130

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
de huidige situatie, 24 volt systeem voor bijna alles, behalve de startmotor. En een kleine niet geïsoleerde inverter voor een paar zaken. Heb de plotter vervangen naar een axiom en die is 12 volt, oude plotter was 24 volt. Ga ook nog marifoon, ais, en i70s installeren en heb bv nog reserve pompen van de vorige boot op 12 volt. zonde om die weg te doen, in totaal vandaar mijn vragen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 09:44 #1437141

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Één zware converter nemen en dan splitsen kan. Maar:
Achter de converter heb je alsnog alle 12V minnen aanelkaar, als je geisoleerde apparaten wilt dan helpt dat niet echt veel (wel een beetje)
Iedere converter heeft verliezen en gebruikt ook een beetje stroom als je niets afneemt. Een grote converter meer dan een kleintje.
Vooral als het om nav apparaten gaat die meestal uit staan, zou ik zelf kiezen voor meerdere kleine converters. Bv max 5A bij 12V, dat zou genoeg moeten zijn voor een marifoon + AIS, de plotter ook een eigen converter etc. En dan op je schakelpaneel de 24V kant aan/uit schakelen. Dan heb je én maximale isolatie én de minste verliezen.
(OK het verlies van meerdere kleintjes is groter dan een zware, maar je winst zit in de tijd dat ze uit staan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 10:35 #1437160

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
die 12V pompen is wel een dingetje qua stroomverbruik..
wanneer heb je die nodig? maar moet er wel de max. stroom voor uitleggen
dus; buiten proportie tav de rest

mijn idee; verkopen en vv door 24v
of op het startmotor circuit zetten
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 11:28 #1437182

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Misschien moet Ron-V eerst maar eens een schema maken van de elektrische spullen en apparaten aan boord in de schakelkast, machinekamer en navigatiehoek.
Lukt je dat niet, wordt het misschien tijd om een vakman te raadplegen.

Als galvanisch gescheiden net veel duurder is: altijd doen voor apparatuur, mits je wel begrijpt hoe je het moet aansluiten.

Elektromotoren zoals hydrofoor, pompen etc hoeven niet gescheiden. Maar wel altijd VDR's plaatsten vanwege de EMK's
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 11:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 11:39 #1437188

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Als de start accu 12v is, dan is de dynamo ook 12v.
Hou dan de gehele motor apart van het 24v boord systeem.
Die start acu hoeft helemaal niet geladen tw worden, dat doet de motor zelf wel.
Voor overbruggen van de winterperiode bijvoorbeeld neem dan een losse 12v ladertje op 230v.

Voor navigatie apparatuur een aantal kleine galvanisch gescheiden 24vdc/12vdc omvormers plaatsen. Voorkomt aardlussen.

Pompen niet over een dc/dc omvormer. Je hebt een 24v systeem juist om grotere vermogens goed te kunnen voeden, ook met dunnere kabels. Niet gaan prutsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 12:24 #1437195

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Is ook zo.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 14:56 #1437213

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
Het nadeel van veel info geven is dat t advies altijd alle kanten op gaat, soms vermakelijk, soms ergninformatief maar soms ook minder fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 14:58 #1437214

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
wel, als je reactie is

..succes...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 14:59 #1437215

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
Het nadeel van veel info geven is dat t advies altijd alle kanten op gaat, soms vermakelijk, soms erg informatief maar soms ook minder fijn. Het systeem hier aan boord is heel erg uitgebreid en werkt top! Bijna allernieuwste 24 volt en ik ga wat 12 volt zaken toevoegen. Vandaar m’n vraag.
De opmerkingen over de 12 volt pompen is dan weer helemaal top, verkopen en vervangen voor 24 volt als reserve. Ga ik doen! Dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 15:00 #1437216

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
dank
toch iets positiefs..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 15:01 #1437218

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
sy helios schreef :
wel, als je reactie is

..succes...

Pffff wat een reactie haha. Nee t bericht was per ongeluk verzonden, m’n telefoon liep een beetje vast. Je zit er wel bovenop hè!
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 15:02 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 15:05 #1437220

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
ok, no hard feelings ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 15:13 #1437222

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
sy helios schreef :
ok, no hard feelings ;)

Pfoe (voorhoofd afvegend) gelukkig zeg. :woohoo: Ik dacht, dat heb ik weer! Zat te typen tijdens t varen, net in de haven aangekomen. Het is heerlijk op t water.
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 15:15 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 15:45 #1437239

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Ron V schreef :
sy helios schreef :
ok, no hard feelings ;)

Pfoe (voorhoofd afvegend) gelukkig zeg. :woohoo: Ik dacht, dat heb ik weer! Zat te typen tijdens t varen, net in de haven aangekomen. Het is heerlijk op t water.

Doe je goed, waar zit je?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 15:46 #1437240

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
Op t Veluwemeer momenteel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 17:11 #1437283

Ik lees dat heel de motor 12v is dan zou ik gewoon daar de spanning vandaan halen en welicht nog een 24v dynamo er bij monteren. En zowel de 12v bank als de 24v bank daarmee voeden.
Dan kan je daar vandaan een 12v en een 24v cirquit uitbouwen door heel je boot.
Mijn voorkeur is dat de pompen, lieren en omvormers naar 230v ac op 24v functioneren .
En de rest op 12v.

Grt. Mark




Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 17:20 #1437290

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
Ronaldl schreef :
Als de start accu 12v is, dan is de dynamo ook 12v.
Hou dan de gehele motor apart van het 24v boord systeem.
Die start acu hoeft helemaal niet geladen tw worden, dat doet de motor zelf wel.
Voor overbruggen van de winterperiode bijvoorbeeld neem dan een losse 12v ladertje op 230v.

Voor navigatie apparatuur een aantal kleine galvanisch gescheiden 24vdc/12vdc omvormers plaatsen. Voorkomt aardlussen.

Pompen niet over een dc/dc omvormer. Je hebt een 24v systeem juist om grotere vermogens goed te kunnen voeden, ook met dunnere kabels. Niet gaan prutsen.

Nee er zit zowel een 12 volt dynamo in, 110A Als wel Een 24 volt dynamo Mastervolt 130A (dacht ik) Met de alpha pro laad electronica in 3 fasen. Het is hier aan boord heel erg goed geregeld bij de bouw. Alleen dus nu een aantal 12 volt apparaten die ik toe ga voegen. Vandaar mijn vragen. Ik wil het in dezelfde hoge standaard houden als de rest is. Tja en dan moet je soms vragen stellen om de benodigde kennis op peil te brengen.
Laatst bewerkt: 13 nov 2022 17:23 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 13 nov 2022 18:14 #1437304

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Ron V schreef :
Ronaldl schreef :
Als de start accu 12v is, dan is de dynamo ook 12v.
Hou dan de gehele motor apart van het 24v boord systeem.
Die start acu hoeft helemaal niet geladen tw worden, dat doet de motor zelf wel.
Voor overbruggen van de winterperiode bijvoorbeeld neem dan een losse 12v ladertje op 230v.

Voor navigatie apparatuur een aantal kleine galvanisch gescheiden 24vdc/12vdc omvormers plaatsen. Voorkomt aardlussen.

Pompen niet over een dc/dc omvormer. Je hebt een 24v systeem juist om grotere vermogens goed te kunnen voeden, ook met dunnere kabels. Niet gaan prutsen.

Nee er zit zowel een 12 volt dynamo in, 110A Als wel Een 24 volt dynamo Mastervolt 130A (dacht ik) Met de alpha pro laad electronica in 3 fasen. Het is hier aan boord heel erg goed geregeld bij de bouw. Alleen dus nu een aantal 12 volt apparaten die ik toe ga voegen. Vandaar mijn vragen. Ik wil het in dezelfde hoge standaard houden als de rest is. Tja en dan moet je soms vragen stellen om de benodigde kennis op peil te brengen.

Dit verandert mijn opmerking niet. De 12v startaccu werkt samen met de 12v dynamo. Zo staat de motor helemaal los van de huisbank.
De 24v dynamo staat op de huisbank van 24v.
Waarschijnlijk zijn alleen de minnen doorgelust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 14 nov 2022 07:05 #1437398

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Ben je er zeker van dat de navigatieapparatuur alleen 12volt aan kan? Ik meen juist dat die vaak zo gebouwd worden dat ze beide aan kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 14 nov 2022 08:12 #1437420

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 613
jazeker, de axiom 9 kan helaas alleen 12 volt aan. De pro kan ook 24 volt aan. Ik neem aan dat dat met de beschikbare ruimte te maken heeft in de 9 welke een stuk kleiner is.


Toevallig had ik de manual van de Axiom 9 nog open staan:

4.4 Voedingsaansluiting Axiom
De voedingskabel moet worden aangesloten op een 12 VDC-voeding, dit kan door direct aan te
sluiten op een accu, of via het distributiepaneel. Voor schepen met 24 VDC is een galvanisch
gescheiden DC/DC-converter vereist. Het product is beveiligd tegen omgekeerde polariteit
Laatst bewerkt: 14 nov 2022 08:15 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

inverter van 24 naar 12 volt, hoe precies? 14 nov 2022 08:52 #1437432

  • prein2
  • prein2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Ron V schreef :
Dank voor je antwoord.

Je schrijft: Aan dr andere kant.. Geïsoleerd is niet echt duurder, dus waarom niet. Wel goed de minnen scheiden dan.

Hoe moeten de minnen gescheiden worden dan?

Je hebt nu een min waar alles op zit waarschijnlijk. Met een gescheiden systeem heb je dus een nieuwe min, deze mag niet zijn verbonden met de rest van de boot.

Dus: alle minnen die na je dc dc converter zitten aan elkaar en naar de min van de converter. Niet naar de centrale min.

Heel veel kleine dc dc converters is overkill, zou ik niet doen. Evt twee voor redundantie. Kunnen gewoon naast elkaar worden ingebouwd bij victron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl