Een draadje over accu's laden en LiFePO4, dan mag ik vast nog wel even over het onderwerp alternators doorzagen van Papillon. Leuk tijdverdrijf als je even niet naar de boot kunt gaan. En tenslotte zit op bijna elke boot wel zo'n ding (uitgezonderd wanneer electrisch aangedreven dan), dus je zou zeggen een brede groep die dit aangaat.
Rheostats – Ik weet dat daar vaak de neus over wordt opgetrokken, maar toch o zo very, very KISS
Jammer, want juist bij LiFePO4 laden een zeer bruikbaar ding. Je hoort er niet zoveel meer over, een beetje “old school” misschien, maar revival voor LFP waard.
Grappig genoeg kwam ik laatst nog een stukje tegen over het gebruik van Rheostats op de site van Peter Smith (de uitvinder van
Rocna ankers):
DC charging is controlled by an APC three-step regulator and all three alternators (190 A main, 35 A on the generator, and 100 A on the main engine) are connected with field control rheostats which can bypass the standard regulators for emergency charging, or if a regulator fails. This is also handy in that if the house batteries are almost flat for some reason the main alternator kicks in at a full 190 amps and stresses the whole system (and can even stop the generator if it is not running near full throttle). A soft start is accomplished by using the rheostat for a few minutes at a lower amperage input, until voltage has started to rise.
Trouwens, de hele site is zeer interessant en leerzaam voor zeilers met of zonder ambitie. De site:
www.petersmith.net.nz/ Een beetje old school misschien, maar o zo degelijk.
De volledige verhandeling over het elektrisch systeem staat onder “about Kiwi Roa” - Engineering, Electronics and Systems.
Het gaat hier over lood-zuur accu's, maar duidelijk een kandidaat voor LFP lijkt mij.
Bij loodzuur laden is een rheostat wel een goed hulpmiddel, maar voor het hele laadproces niet zo handig omdat de spanning bij loodzuur oploopt en je de rheostat steeds moet bijstellen. Bij LFP hoeft dat niet, dus echt revival waard.
En Peter Smith lijkt zich in den vreemde geen zorgen te maken over zijn alternators waaraan “geprutst” is. Tenslotte zijn ze door de externe regelaars alleen maar meer KISS gemaakt en daardoor minder storing gevoelig
Ach, zomaar een benadering. Doe ermee wat je wilt.