Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4)

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 00:19 #1440978

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
Afsplitsing van DC-to-DC-lader-plaatsen
WaltB schreef :
SimondeDanser schreef :
WaltB schreef :
Al veel over gezegd, maar toch maar weer eens omdat ik het leuk vind en wie weet ook nog wel iemand anders.
Ik vind dit niet alleen leuk, maar ook buitengewoon interessant. Ik denk dat voor velen met mij de barriere om over te stappen naar lifepo4 niet zozeer de batterijen zelf zijn maar alle randapparatuur er omheen. En niet in de laatste plaats vanwege de hoge kosten van alle blauwe en groene dozen.
Ik zou zelf voor de combinatie lood accu-dc/dc lader zijn gegaan. Maar jouw benadering klinkt nog veel interessanter. Hoe minder rotzooi aan boord hoe minder er kapot kan gaan, hoe beter het is.
Het roept nog wel wat vragen op:
1. Gebruik je wel een BMS bij je lifepo4 batterijen?
2. Zou je kunnen uitleggen hoe je de veldstroom van een dynamo knijpt?
3. Blijft de spanningsregelaar in de dynamo gewoon zitten?
4. Tot hoever moet een standaard dynamo geknepen worden om gewoon te kunnen blijven functioneren i.c.m. lifepo4? Ik heb ergens gelezen dat dit ca. 60% van het maximale vermogen zou moeten zijn. Klopt dit?
5. En wat doe je zodat de toerenteller gewoon blijft functioneren?
6. Hoe schakel je de dynamo af op het moment dat de lifepo4 aan de 13,8-14,0 volt is gekomen? Gebeurt dit automatisch? En zo ja, hoe?
7. Hoe blijft in de situatie uit 6 de toerenteller zijn werk doen?

Alvast bedankt voor je verdere uitleg.

Mvg Felix

Felix,
Je stelt goede vragen. Mijn antwoorden hierronder. Zal wel bij sommige ZF leden wat verontwaardiging veroorzaken, haha.
1. Nee, geen BMS. Wel low & high Voltage alarms. De laatste keer dat ik hierover iets heb gezegd was hier:geen BMS
2. Er zijn verschillende manieren. De meest simpele is een vaste weerstand in het veldstroom-circuit opnemen. Laatst nog gesproken met een eigenaar die simpelweg een 1 Ohm 100W weerstand gebruikte. Dit reduceerde zijn dynamo output van 108 naar 60A. Voor de veiligheid gebruikte hij een thermostaat relay dat bij 90gr de veldstroom onderbreekt.
Een betere manier is een variabele (draad-gewonden) weerstand, een rheostat. Zie foto.
Hiermee kun je de “sweet spot” opzoeken waarbij de alternator goed presteert en niet te warm wordt. Het is maar een paar Amperes die je op die manier knijpt. De rheostat wordt daarvan wel warm. Ik gebruik een fannetje voor wat koeling, maar nodig is het niet.
Een andere manier is een PWM “dimmer” te gebruiken. Lekker compact. Zie foto.
Voor mijn eigen gebruik heb ik een meer sophisticated controller gemaakt “omdat het kan”, maar die is niet te koop dus ga ik niet in detail uitleggen. Ik heb wel een pdf met beschrijving als je in dit soort materie geinteresseerd bent.
Als backup heb ik de rheostat oplossing met V-relais en standaard thermostaat printje met sensor op de dynamo. Allemaal goedkoop en betrouwbaar spul. Bij mij nooit kapot gegaan.
3. Hangt van dynamo af. Meestal is de borstelhouder en interne regelaar 1 geheel. Bij Bosch haal je die eraf en vervang je door een “kale” borstelhouder. Bij andere kun je de V-reg laten zitten maar stel je deze buiten werking. Dit is voor de meeste dynamo's goed gedocumenteerd en makkelijk te doen als je enige handigheid hebt. Anders naar een alternator-shop. Half uurtje werk. Dit wordt al decennia lang gedaan om externe regulators (voor deep cycle lood-zuur accu's) aan te sluiten, zoals Balmar Maxcharge, Nexstep, Incharge, Mastervolt Alpha, Sterling, Wakespeed, TWC en vele anderen. Het is dus niet “ombouwen” van de dynamo zoals soms hier op het ZF wordt beweerd. Een simpele ingreep die bovendien de dynamo betrouwbaarder maakt omdat die eenvoudiger wordt gemaakt.
4. Het beste met thermometer erbij proefondervindelijk vaststellen bij verschillende motor toerentallen. De rheostat is daarbij ideaal. Rheostats worden door serieuze cruisers ook al heel lang gebruikt voor dit doel bij lood-accu's. Als die diep ontladen zijn wordt soms een rheostat gebruikt om de eerste paar minuten na starten van de motor de aandrijfriem van de dynamo te sparen door de veldstroom te beperken.
5. Door een (hoge) weerstand die toch een beetje veldstroom doorlaat als die is onderbroken.
6. Door een Voltage relay dat ook in het veldstroom circuit is opgenomen. Dit is een klein stukje standard electronics, maar als het onverhoopt uitvalt kun je in nood nog prima laden door zelf een oogje op je accumonitor te houden.
7. Zie 5.

Cheers, Walt






Sjoerd02 schreef :
Is een Sterling regelaar (paralel aan de standaard regelaar) hier een oplossing voor?
De sterling kan op basis van temp sensor afschakelen.
Nu vraag ik me af of de standaard regelaar in geval van LFP nog steeds te hard blijft laden na afschakelen van de sterling en de altenator temp nog steeds niet terugloopt.
We hebben een hitachi altenator, ik weet niet of hier koolborstelhouders voor zijn zonder regelaar.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

WaltB schreef :

Nee, dat werkt niet. De interne regulator moet worden uitgeschakeld en directe toegang tot de Field (dus borstel(s) ) moet worden verkregen. Bij Hitachi is dat ietsje moeilijker dan bijv. Bosch, maar als je dit zelf niet aandurft doet een alternator shop of auto electrician dit voor je.Hier staat beschreven hoe. Maar nogmaals, je hebt geen “regelaar” nodig voor LFP, alleen een veldstroom beperker en een Voltage relais om bij bereiken van accuspanning 13.8 V de veldstroom te onderbreken. Evt. voor de veiligheid ook een thermostaat relais met sensor op de dynamo.
WaltB schreef :
P.s. Een “regelaar” of dat nu een interne of externe is gaat pas wat doen bij bereiken van de absorptie spanning, maar bij LFP ben je dan al klaar. In de bulk fase doet een regelaar niets.
Sjoerd02 schreef :
Bij een Altenator (mag. veld door spoelen) zal je altijd iets moeten regelen i.t.t. een dynamo (perm. Mag.)
Bij geen spanning/stroom op het veld wordt er niets opgewekt, als je er 12 volt op zou zetten veel te veel.

Overigens had ik op de vorige boot hele goed ervaring met de opensource voorloper van de wakespeed.
Koste 100 dollar. De wakespeed nu 500+
Deze was perfect te regelen (en te monitoren via usb)
De 110A alternator afgesteld op 75A (na 10 warmlopen van motor, daarvoor 20A)
Temp bleef ok bij 2000+ tpm
Als je dan een tijdje in de sluis stationair lag zag je de temp oplopen naar 90+
Dan werd de stroom terug geregeld op temp =90
Bij weer toeren maken (meer lucht stroom van de fan op de alt.) Liep de stroom ook weer op.

Helaas de regelaar met boot meeverkocht, had ik achteraf beter kunnen houden.

Overigens is 75A wel zo'n beetje max wat je op een enkele Vsnaar kan zetten.
Begint wel hard te slijten. Ondanks rustig aanlopen van de regelaar.
Op de 75 pk Sole kon je stationair goed horen of ie vermogen moest leveren voor de stroom of niet.
Bij testen met 100A begon je echt wel rubber te ruiken...
WaltB schreef :
Ik weet niet of dit nog in dit draadje past, maar op het moment geen zin om een apart Dynamo/Alternator draadje te beginnen. Als dat moet hoor ik het wel. Of ik wis deze post moderator, maakt mij niet uit.
Dynamo, Wisselstroom Dynamo en Alternator worden (in het Ned.) vaak door elkaar gebruikt. Natuurlijk bedoel ik in mijn posten over dit onderwerp Wisselstroom Dynamo oftewel Alternator met een veldspoel en niet een dynamo met permanente magneet.

Zoals ik al zei wordt er in de bulk fase niets geregeld. Ook bij de Wakespeed wijst in de documentatie niets erop dat in de bulk fase stroombeperking wordt gebruikt. Dat is jammer, want deze regulator zou als 1 van de weinige dat kunnen omdat een shunt voor stroommeting aanwezig is.
Als je kijkt naar de Wakespeed “Details of Charge Profile Entries” dan lijkt stroommeting alleen plaats te vinden in de “Acceptance” fase (oftewel absorption fase) en in Overcharge fase.

Er is een oerwoud aan settings, allemaal prachtig, maar bijna uitsluitend voor de laad fases na Bulk en bij LiFePO4 heb je alleen bulk nodig om tot 95% SOC te laden.
Voor Bulk is er alleen een parameter “Acceptance setpoint” (ACPT_BAT_V) dat is het voltage waarbij van Bulk naar Acceptance (Absorption) wordt gegaan.
Stroommeting parameters zijn er alleen voor beeindigen van acceptance mode (naast accceptance duration) en voor een AMPS cap in “Overcharge mode”.
Wel heeft de Wakespeed ook temp bewaking, dat is een goed ding.

Bij loodzuur acccu's duurt Bulk maar relatief kort en wordt na enkele minuten door oplopen van de interne weerstand en voltage de stroom vanzelf beperkt. Daarom vindt je maar weinig designs waar aandacht gegeven is aan stroombeperking tijdens bulk. En de meeste designs voor LiFePO4 zijn designs voor lood-zuur met een "LiFePO4 profile". Bij LiFePO4 is de Bulk fase het langst en kan ook de enige zijn. De accu's interne weerstand loopt nauwelijks op. Daardoor is die stroombeperking tijdens bulk zo belangrijk.

@Sjoerd02 – Ben nu wel benieuwd hoe jij je 110A alternator “afstelde” op 75A. Welke parameter of dipswitch? Er is bij de Wakespeed 1 dipswitch die dit mogelijk bewerkstelligt, de “small alternator” dipswitch, die laadstroom op 75% zet. Weet je zeker dat het ook niet de cap was voor Overcharge fase, dus na bulk en acceptance? Maar misschien zie ik iets helemaal over het hoofd.

Mijn eigen regelaar, de Wally100 heeft stroombeperking in alle laadfasen en kijkt ook naar het toerental. Bij lage toerentallen is er meer begrenzing nodig omdat de alternator fan minder koelt.
Dit maakt samen met wat andere settings dat ie 100% optimaal laadt. Maar echt, ik heb dat alleen zo gemaakt omdat het kan. Nodig is het niet.

Bij stroombeperking door een rheostat of andere manier kies je een gemiddelde of stel je in op je cruising RPM met marge. Bij lang stationair draaien van de motor kun je nog bijstellen of je vertrouwt op de temp begrenzing.

Dus nogmaals: Bij LFP alleen BULK met stroombeperking en bij bereiken van acceptance (absorption) setpoint stoppen, met een vleugje veldstroom via een weerstand om de toerenteller te laten werken. Daar heb je echt geen 500+ regelaar met enorme overbodige ballast voor nodig.

Cheers, Walt


JelleKeizer schreef :
Ik heb een Cruiser FM-12-160a Alternator and E-MAAX PRO Regulator Kit besteld
samen met een Serpentine Pulley kit. Dit stelt mij in staat om stationair ruim 100A te laden. Ik plaats tussen mijn Service accus (300AH Victron Superpack) en Startaccu een
MASTERVOLT BATTERY MATE 1602 IG. Dit is tevens een beveiliging voor de Dynamo voor als de Superpack BMS zich om een of andere reden uitschakelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 01:15 #1440980

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
WaltB schreef :
Dus nogmaals: Bij LFP alleen BULK met stroombeperking en bij bereiken van acceptance (absorption) setpoint stoppen, met een vleugje veldstroom via een weerstand om de toerenteller te laten werken. Daar heb je echt geen 500+ regelaar met enorme overbodige ballast voor nodig.

Deze stroom beperking is wel cruciaal, als je de B+ aan je field aansluit zal je altenator op hol slaan en een steeds hogere spanning genereren.
Ik kan het van de week nog wel even meten, ik dacht dat de regelaar de field rond een volt of 9 houdt.
Deze spanning varieert met toerental, hoger toerental, lagere veld stroom/spanning.

Bij een Lood accu laad de standaar regelaar op spanning.
Deze start bij 50A (80A Alt.) bij 70% SOC van een 330 Ah set
Na 20 min is dit al terug gezakt naar 30A

Op de vorig boot zat er een scheidings diode tussen + weerstand op de kabel'sNa 10 uur varen ware de accu's nog niet op 90%
Met de wakespeed voorlopen was de accu 100% in een paar uur bij 50% SOC. Zelfs met de oorspronkelijke 65A alt. Deze regelde echter al snel terug op temp, ook bij een output op 40A.
Later de 110A geinstalleerd en afgesteld op 75A, bij kruissnelehid kon dat continue geleverd worden.
Bij stationair draaien liep de temp echter op.
Overigens meet de Wakespeed ook het toerental en kan terug regelen bij lagere toerentallen.
WaltB schreef :
Zoals ik al zei wordt er in de bulk fase niets geregeld. Ook bij de Wakespeed wijst in de documentatie niets erop dat in de bulk fase stroombeperking wordt gebruikt. Dat is jammer, want deze regulator zou als 1 van de weinige dat kunnen omdat een shunt voor stroommeting aanwezig is.
Als je kijkt naar de Wakespeed “Details of Charge Profile Entries” dan lijkt stroommeting alleen plaats te vinden in de “Acceptance” fase (oftewel absorption fase) en in Overcharge fase.

De Wakespeed regelt wel degelijk in bulk, de basis instelling (voor Lood) is net als de walstroom lader een IUoUo. De Bulk fase is dus geregeld op Stroom (I).

Met de dipswitches kan je een aantal basis profielen en settings instellen.
Als je in detail wil configureren dan kan dat in de software.

Op de wakespeed site kan je de configuratie files vinden.

bv voor LiFePo4:
# Gentle LiFeP04 
$SCA: 0,100,0.90,0.75,0.50,0,0,0,10000,0,0,30,0@
$CPA:8 13.8,30,15,0@
$CPO:8 0, 0, 0.0, 0@
$CPF:8 13.36,0,0,0,-50,12.9,70@
$CPE:8 14.6,25,60,9@
$CPP:8 0,0.0,0,0.0@
$CPB:8 0.0,0,5,45,0.0,7,42,25,200@
$SCT: 12,2.83,0,0,0@
$SCN: 0,Gentle Li,1234@
$SCO:8,0.0,0.0,0@



In de bijlage de handleiding van de open source versie: (>120 pag's)

Sterling:
Volgens mij heeft de Sterling PDAR ook een IUoUo regeling.
Ook een temp sensor, maar ik weet niet hoe deze terug regelt bij over temperatuur (0% of 50%)?

-> Update deze stopt met laden bij 90gr en start weer wanneer onder de 65gr.
dat kan wel even duren in een warme motor ruimte.
Laatst bewerkt: 29 nov 2022 01:38 door Sjoerd02.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 01:46 #1440981

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
Hier een beschrijving hoe je de hitachi kan modificeren tbv externe regelaar:
www.myhanse.com/alternator-mod...lator_topic5122.html

Overigens kan je evt op zoek naar een gebruikte Altenator van 100A+
Amerikaanse auto's hebben meestal een externe regelaar itt europese/japanse.
Ik had op de vorige boot een uit een Chrystler. Paste op hetzelfde bracket maar dubbele A en geen gedoe met field draden. (waren een in 2017/2018 te vinder voor een 100 euro)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 03:34 #1440982

Bij de Sterling blijft de bestaande spanningsregelaar bestaan. De door die regelaar gemanipuleerde field aansluiting wordt echter ook naar de Sterling geleid. Bij een N-type (Valeo, Volvo…) kan de Sterling de bestaande regelaar “helpen” door er extra stroom uit de field te trekken (door de negatieve field aansluiting harder naar massa te trekken).

Bij een P-type andersom, door meer stroom te injecteren in de field, door deze meer naar de 12V omhoog te trekken.

Een Sterling regelaar kan de bestaande regelaar dus niet uitschakelen, maar alleen “boosten”. Je houdt de bestaande regelaar dus als backup, als je de Sterking uitzet of afkoppelt.

Dit terzijde…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 03:44 #1440983

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1604
@Sjoerd02
Ik beweer niet dat je een ongeremde stroombron op de veldspoel moet zetten. Het gaat niet om het Voltage, maar de Stroom die je door de veldspoel laat lopen. Bij 1 Ohm weerstand loopt er bij 13V iets meer dan 1 Amp door de veldspoel. Dat kun je ook bereiken met een lamp in serie. Natuurlijk kun je door E te verlagen ook I verlagen.
Bij moderne regulators die de veldstroom regelen met PWM is de PWM duty cycle bepalend voor de stroom die er loopt.

Wat ik zeg is dat de meeste regulators niet "regelen" tijdens de bulk fase. Met regelen bedoel ik dat de stroom geregeld wordt a.d.h.v. de feedback die de shunt geeft. De stroom domweg beperken in de bulk fase noem ik niet regelen.

Bijv bij mijn zelf gemaaakte regulator heb ik settings voor maximum amperage bij bepaalde toerentallen, ook in de bulk fase, daarnaast ook minimum en maximum duty cycle settings voor de PWM Fet.

Wat ik hooguit zie bij sommige regulators is een percentage waarmee de veldstroom gereduceerd kan worden, dus een vaste waarde, geen regeling.

In "Appendix D - Details of CPE" (zie het plaatje in mijn post) van de Wakespeed manual, waar naar verwezen wordt voor details van de settings zie ik alleen "Amps-parameters" voor acceptance fase en overcharge fase. Vandaar mijn conclusie dat er bij de Wakespeed geen settable parameters zijn voor "regeling" van veldstroom in de bulk fase. In het overzicht van de "Preset charging profiles" (zie andere plaatje) is er ook voor de bulk fase niets vermeld.

Als de Wakespeed wel regeling in de bulk fase kent, zeg dan even hoe je dat op je vorige boot zelf ingesteld hebt. Had je daarop trouwens lood-zuur of LiFePO4 accu's??

Ja, ik weet waar je extern geregelde alternators kunt vinden, daar gaat het hier nu niet om.

En een link om een Hitachi voor externe regeling geschikt te maken had ik al eerder gegeven, maar ik moet zeggen dat de foto's op de myhanse site wel duidelijker ijn voor mensen die hier nog mee onbekend zijn.

Mijn hele punt is dat waarom zou je een dure regulator kopen als je daar alleen maar de veldstroombeperking tijdens bulk laden van gebruikt (als dat al wordt ondersteund) terwijl je hetzelfde kunt bereiken met een rheostat of dimmer? De enige consequentie is dat je tot 95%SOC laadt, maar wil je echt met een alternator tot 100% laden?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 nov 2022 06:01 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 07:36 #1440995

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
WaltB schreef :
Ja, ik weet waar je extern geregelde alternators kunt vinden, daar gaat het hier nu niet om.
Ik heb het draadje niet gestart om een wellus-nietus discussie te voeren maar om andere forum leden van info te voorzien door de kennis die voor mij nuttig was te delen.

Mij was dit niet bekend en als je er een gebruikte wilt zoeken, was dit voor mij een nutigge tip (van een Altenator revisie bedrijf die niet uit was om een nieuwe te verkopen)
Een nieuwe kopen zoals Jelle doet is natuurlijk ook prima.
De gebruite heb ik 2x terug moeten sturen (scheur in bevestigjng oor en interne kortsluiting), wel goedkoop.

De afweging om een zo goedkoop mogelijke oplossing te kiezen of een best werkende uit de doos oplossing die (veel) meer kost is voor een ieder anders.
Met de info hier gedeeld kan ieder zijn eigen afweging maken.

De info die je deelt mbt tot de E-MAAX-pro (in het DC-DC draadje) is ook nutig en laat zien dat deze ook meer regelt dan alleen op max amp.

De bijdrage van Jelle is ook nuttig, de E-MAAX zit tussen een Sterling (van marktplaats) in en de wakespeed in.

Mijn ervaring met zelf bouw zijn gemengd, soms werkt het goed maar vaak werkt de door een fabrikant gebouwde oplossing beter/betrouwbaarder.
Voor gemoedrust van de vrouw krijg ik vaak wel budget om een betrouwbare oplossing te kopen ipv boze blikken als de zelfgemmakte niet meer werkt.

Op de zeilboot heb ik wel geleerd dat betrouwbaarheid een prijs mag hebben. Even de luiken open op binnenwater is prima, op zee is dat minder grappig en kan mogelijk zelfs een telefoontje naar de KNRM opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 08:44 #1441013

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1604
Ja, het is nuttig te weten wat voor gebruikte alternators geschikt zijn voor externe regeling.
Absoluut niet geinteresseerd in welles niettes, dat zie ik ook niet gebeuren. Maar je zegt dat je die Wakespeed op je vorige boot “afstelde” om alternator output in bulk fase te reduceren en ben oprecht benieuwd hoe. Ik kan in de Wakespeed documentatie daar geen parameters/settings over vinden, maar misschien weet jij meer.

Het aansluiten van een weerstand kan ik echt niet “zelfbouw” noemen. Geen electronica en dus betrouwbaar. Ook belangrijk is dat de schipper weet hoe zijn installatie werkt. En bij complexe electronica met vele onduidelijke vaak overbodige instellingen is het inzicht voor de gemiddelde gebruiker al snel zoek..

En ja, op zee de luiken dicht, sure thing!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 nov 2022 08:55 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 08:50 #1441017

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
WaltB schreef :
@Sjoerd02
Ik beweer niet dat je een ongeremde stroombron op de veldspoel moet zetten. Het gaat niet om het Voltage, maar de Stroom die je door de veldspoel laat lopen. Bij 1 Ohm weerstand loopt er bij 13V iets meer dan 1 Amp door de veldspoel. Dat kun je ook bereiken met een lamp in serie. Natuurlijk kun je door E te verlagen ook I verlagen.
Bij moderne regulators die de veldstroom regelen met PWM is de PWM duty cycle bepalend voor de stroom die er loopt.

Misschien is je reostat oplossing voor mij niet duidelijk, is dit ipv de interne/externe regelaar?
Ik neem aan een externe, anders kan je de veldstroom niet onderbreken.
Zit er een hysteresus in de beide relais? Met name bij max volt. Wanneer deze uitschakeld levert de dynamo niets meer op en dan zal de accu spanning vrij snel weer onder deze waarde zakken door de gebruikers.
Zonder hysteresis (kan je die instellen?) zal dit gaan pendelen. Een spoel veelvuldig uitschakelen gaat het relais niet leuk vinden.
WaltB schreef :
@Sjoerd02

Bijv bij mijn zelf gemaaakte regulator heb ik settings voor maximum amperage bij bepaalde toerentallen, ook in de bulk fase, daarnaast ook minimum en maximum duty cycle settings voor de PWM Fet.

Dit is dan niet reostat oplossing ? Of mis ik iets?
WaltB schreef :
@Sjoerd02

Wat ik hooguit zie bij sommige regulators is een percentage waarmee de veldstroom gereduceerd kan worden, dus een vaste waarde, geen regeling.

In "Appendix D - Details of CPE" (zie het plaatje in mijn post) van de Wakespeed manual, waar naar verwezen wordt voor details van de settings zie ik alleen "Amps-parameters" voor acceptance fase en overcharge fase. Vandaar mijn conclusie dat er bij de Wakespeed geen settable parameters zijn voor "regeling" van veldstroom in de bulk fase. In het overzicht van de "Preset charging profiles" (zie andere plaatje) is er ook voor de bulk fase niets vermeld.

Als de Wakespeed wel regeling in de bulk fase kent, zeg dan even hoe je dat op je vorige boot zelf ingesteld hebt. Had je daarop trouwens lood-zuur of LiFePO4 accu's??

Mijn hele punt is dat waarom zou je een dure regulator kopen als je daar alleen maar de veldstroombeperking tijdens bulk laden van gebruikt (als dat al wordt ondersteund) terwijl je hetzelfde kunt bereiken met een rheostat of dimmer? De enige consequentie is dat je tot 95%SOC laadt, maar wil je echt met een alternator tot 100% laden?

Duur is ook ee relatief begrip, de sterling heb ik voor 50 op MP op de kop kunnen tikken.

Helaas is de pdf te groot op als attachment bij te voegen.

Zoals ik kan zien geeft Wakespeed slecht een bepertk aantal profielen omdat de meeste gebruikers geen 120 pagina's door willen nemen om alle details in te stellen, maar kan wel als je wilt

Doordat de wakespeed de shunt info kan gebruiken kan je bv de stroom naar je accu op nul houden maar wel genoeg leveren voor de gebuikers (dus op stroom geregeld ipv voltage). De 0% exit in de float.





Ik kan de screenprint van de temp regeling niet vinden, maar je kan hier wel zien dat de Bat & Alt amp keurig op 30 staat tewijl de field% geregeld wordt.

Rechts in de grafiek kan je de field% verloop zien. (Denk maar een paar min en zal de 'ramp-up' fase zijn.

Ik kan het plaatje niet meer vinden van de sluis situatie waar je mooi kon zien dat de alt temp gelijk bleef, maar de stroom terug liep. Regeling op max temp en niet de stroom of spanning.

Dashboard is trouwens node-red die alle info van de usb poort leest.

Waneer je een apparte shunt hebt voor de dynamo kan je als je veel gebrukers hebt onderscheid maken tussen de stroom van de alt en de accu.
Dit is met name ook interesant bij meer motoren situatie.

Overigens lijkt op basis van de screenprint de E-Maax ok meer te kunnen regelen, je kan min en max waarde instellen. De software zal daar tussen regelen op basis van input, bv temp

als je je veld stroom trouwens op nul zet (onderbreekt) dan doet je toeren teller het ook niet meer. Voor deze situatie kan je een minimale field% instellen. Bij 15 begjnnen en ophogen tot ie hetnweer doet.

Dit moet allemaal niet maar kan een reden zijn om meer geld uit geven dan een reostat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 08:59 #1441021

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10635
Als je techniek aan boord neemt houdt het volgende altijd in het achterhoofd.




Wat gebeurt er wanneer dat zover is. Helaas weet ik dat uit ervaring :blush:. Denk vooral niet, dat kan mij niet overkomen.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 29 nov 2022 09:00 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 09:02 #1441022

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
WaltB schreef :
....
Maar je zegt dat je die Wakespeed op je vorige boot “afstelde” om alternator output in bulk fase te reduceren en ben oprecht benieuwd hoe. Ik kan in de Wakespeed documentatie daar geen parameters/settings over vinden, maar misschien weet jij meer.
....

One drive link:

1drv.ms/b/s!AiyHgjwW1cO0ngvjRhFgMUUObjSK
Laatst bewerkt: 29 nov 2022 09:06 door Sjoerd02.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 09:10 #1441024

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
Nachtvlinder schreef :
Bij de Sterling blijft de bestaande spanningsregelaar bestaan. De door die regelaar gemanipuleerde field aansluiting wordt echter ook naar de Sterling geleid. Bij een N-type (Valeo, Volvo…) kan de Sterling de bestaande regelaar “helpen” door er extra stroom uit de field te trekken (door de negatieve field aansluiting harder naar massa te trekken).

Bij een P-type andersom, door meer stroom te injecteren in de field, door deze meer naar de 12V omhoog te trekken.

Een Sterling regelaar kan de bestaande regelaar dus niet uitschakelen, maar alleen “boosten”. Je houdt de bestaande regelaar dus als backup, als je de Sterking uitzet of afkoppelt.

Dit terzijde…

Dan zal je de interne eerst moeten knijpen (door bv een 0.7V diode brug), of een andere dynamo met externe regelaar.
Voor een Bosch kan je denk ik een borstelhouder krijgen zonder regelaar, voor een Hitachi niet kunnen vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 09:23 #1441029

In de handleiding van de Sterling staat het netjes uitgelegd: de bestaande spanningsregelaar blijft altijd aktief; de Sterling kán meer stroom door het field sturen. De term "bypass" vind ik wat misleidend, omdat de Sterling eigenlijk parallel staat aan de originele spanningsregelaar. Niet in de plaats van. Diegene die het sterkst aan de (tevens extern beschikbaar gemaakte) Df trekt (/duwt bij een P-type), bepaalt de stroom door het field.


Laatst bewerkt: 29 nov 2022 09:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 09:43 #1441038

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10635
Lood accu + Alternator;

Probleem is door ontwerp parameters van de alternator is het moeilijk voldoende stroom op te wekken om een loodaccu volledig te laden.
Oplossing is een Sterling regelaar. Die boost de stroom. Gaat die stuk dan val je terug in de situatie dat de accu niet volledig geladen wordt. Risico van vervolgschade gering. Hooguit daat de accu minder lang mee. (Komt ook vaak voor.)

LiFEPO4 accu + + Alternator;

Probleem is door ontwerp parameters van de alternator slaat de zaak op hol. Omgekeerde van bovenstaande. De stroom neemt zodanig toe dat de alternator zeer heet wordt en mogelijk in brand gaat.
Een regelaar moet de stroom dus juist beperken ! Gaat het fout dan val je mogelijk terug in een situatie dat de zaak in de fik kan vliegen. Risico van vervolgschade zeer groot.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 09:52 #1441041

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1604
Sjoerd02 schreef :
WaltB schreef :
....
Maar je zegt dat je die Wakespeed op je vorige boot “afstelde” om alternator output in bulk fase te reduceren en ben oprecht benieuwd hoe. Ik kan in de Wakespeed documentatie daar geen parameters/settings over vinden, maar misschien weet jij meer.
....

One drive link:

1drv.ms/b/s!AiyHgjwW1cO0ngvjRhFgMUUObjSK

Dat beantwoordt mijn vraag niet. Naar een manual verwijzen kan iedereen. Maar op blz 55 onder “bulk” staat beschreven hoe het voor de Wakespeed werkt. Letterlijk “the alternator is run full-out producing as much power as it is capable of” Zoals ik al suggereerde/vermoedde is de enige manier om bulk veldstroom te reduceren dmv setting “small alternator” dipswiitch of soft setting. Hij noemt ook “half power mode” door de temp contacten te verbinden.
Beide grove methodes dus, absoluut geen “regeling”. Dan is het bijstellen van een rheostat nog eleganter.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 09:57 #1441044

De handleiding raadt volgens mij aan een temperatuursensor te installeren. Heb je daar geen zin in (of wat dan ook...) dan kun je de dipswitch gebruiken:

Laatst bewerkt: 29 nov 2022 09:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 10:09 #1441054

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1604
@sjoerd2
Ja je hebt wat gemist zoek naar Wally100. 37south ben ik.

Omdat men soms denkt dat ik iets probeer te verkopen en het feit dat de Wally100 alleen voor mijn eigen gebruik is heb ik een paar goedkope alternatieve oplossingen voor LFP laden gesuggereerd, met rheostat en met pwm dimmer.
Beide uitgebreid getest. De rheostat oplossing gebruik ik als backup voor de Wally100. Een aantal boaters in de USA en hier in NZ hebben de simpele oplossingen ook overgenomen en ik heb een paar Wally100 units gemaakt voor vrienden.

En ja, de voltage en optional thermostat relays hebben beide instelbare hysteresis. Het V relays heeft ook een aparte v-sense aansluiting voor direkte v-meting op de accu.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 18:53 #1441161

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
3Noreen schreef :
Lood accu + Alternator;

Probleem is door ontwerp parameters van de alternator is het moeilijk voldoende stroom op te wekken om een loodaccu volledig te laden.
Oplossing is een Sterling regelaar. Die boost de stroom. Gaat die stuk dan val je terug in de situatie dat de accu niet volledig geladen wordt. Risico van vervolgschade gering. Hooguit daat de accu minder lang mee. (Komt ook vaak voor.)

LiFEPO4 accu + + Alternator;

Probleem is door ontwerp parameters van de alternator slaat de zaak op hol. Omgekeerde van bovenstaande. De stroom neemt zodanig toe dat de alternator zeer heet wordt en mogelijk in brand gaat.
Een regelaar moet de stroom dus juist beperken ! Gaat het fout dan val je mogelijk terug in een situatie dat de zaak in de fik kan vliegen. Risico van vervolgschade zeer groot.

Eens,
In het geval van een LFP dus beste kiezen voor een externe regelaar.
Mocht die uitvallen dan wordt er geen stroom geleverd.
Als ik het zo lees zou er geen reden zijn om de Sterling als externe regelaar in te zetten zonder een andere parallel.

Bij 13.6 volt zal de startaccu ook redelijk gevuld zijn. Mogelijk af en toe optoppen met DC-DC lader of walstroom.

Ik zou graag een regeling op de ALtenator hebben om die optimaal mogelijk te gebruiken.
Bij een DC-DC lader heb je maar 1 stand, en dat zal zeer behoudend zijn. (30A = 50% van Alt continue capaciteit) of toch weer een aparte temperatuur regeling die de DC-DC uitschakelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 19:55 #1441175

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
WaltB schreef :
@sjoerd2
Ja je hebt wat gemist zoek naar Wally100. 37south ben ik.

Omdat men soms denkt dat ik iets probeer te verkopen en het feit dat de Wally100 alleen voor mijn eigen gebruik is heb ik een paar goedkope alternatieve oplossingen voor LFP laden gesuggereerd, met rheostat en met pwm dimmer.
Beide uitgebreid getest. De rheostat oplossing gebruik ik als backup voor de Wally100. Een aantal boaters in de USA en hier in NZ hebben de simpele oplossingen ook overgenomen en ik heb een paar Wally100 units gemaakt voor vrienden.

En ja, de voltage en optional thermostat relays hebben beide instelbare hysteresis. Het V relays heeft ook een aparte v-sense aansluiting voor direkte v-meting op de accu.

Nu wordt het me wat duidelijker.

Zoeken op Wally 100 is niet zo eenvoudig, kom bij yacht clubs in Monaco uit met bootjes van 100 voet.
Maar niet geopend, denk niet dat die op een paar honderd kijken om zelf regelaars te bouwen. :P

Uiteindelijk op google pagina 5 deze link gevonden:
forum.katera.ru/index.php?app=...ach&attach_id=503505




Dit verklaart veel.
Er is idd geen sprake meer van een interne regelaar, alleen extern.
Dus itt wat ik aan nam, geen beperking van de stroom die geleverd wordt door de interne regelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 21:30 #1441192

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1604
@Sjoerd02 Goh, een Russische site. Met zoeken op Wally100 bedoelde ik de zoekfunktie hier op de ZF site.
Het plaatje dat je laat zien is al wat oud. Dit was een demo opstelling jaren geleden

. Met name de voorzieningen bij de LiFePO4 acccu's (niet direct te maken met het laden maar wel belangrijk) zijn nu meer uitgebreid (maar eenvoudig):




The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 nov 2022 21:45 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 21:48 #1441193

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
WaltB schreef :

Dat beantwoordt mijn vraag niet. Naar een manual verwijzen kan iedereen. Maar op blz 55 onder “bulk” staat beschreven hoe het voor de Wakespeed werkt. Letterlijk “the alternator is run full-out producing as much power as it is capable of” Zoals ik al suggereerde/vermoedde is de enige manier om bulk veldstroom te reduceren dmv setting “small alternator” dipswiitch of soft setting. Hij noemt ook “half power mode” door de temp contacten te verbinden.
Beide grove methodes dus, absoluut geen “regeling”. Dan is het bijstellen van een rheostat nog eleganter.

Zoals in eerdere Post aangegeven kan me de parameter SCA (pagina 96) de Alternator gegevens ingesteld worden.
De max stroom die deze kan/mag leveren en de max temp.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 22:22 #1441204

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1604
Sjoerd02 schreef :
WaltB schreef :

Dat beantwoordt mijn vraag niet. Naar een manual verwijzen kan iedereen. Maar op blz 55 onder “bulk” staat beschreven hoe het voor de Wakespeed werkt. Letterlijk “the alternator is run full-out producing as much power as it is capable of” Zoals ik al suggereerde/vermoedde is de enige manier om bulk veldstroom te reduceren dmv setting “small alternator” dipswiitch of soft setting. Hij noemt ook “half power mode” door de temp contacten te verbinden.
Beide grove methodes dus, absoluut geen “regeling”. Dan is het bijstellen van een rheostat nog eleganter.

Zoals in eerdere Post aangegeven kan me de parameter SCA (pagina 96) de Alternator gegevens ingesteld worden.
De max stroom die deze kan/mag leveren en de max temp.




Is een cap over de hele linie, alsof je een alternator met lagere capaciteit hebt. Maar beter dan niets natuurlijk. Maar ja, is dat het geld en de grote complexiteit van het ding waard?

Is ook in tegenspraak met dit:

Bijlagen:
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 nov 2022 22:23 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 29 nov 2022 22:28 #1441205

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1604
Een alternator is zo'n beetje het eenvoudigste elektrische apparaat aan boord. Ik raad iedereen aan om de principes eens te bestuderen, bijv. door het lezen van Nigel Calders boeken of het klassieke boekje van Edgar Beyn “The 12 Volt Doctor's Alternator Book” als je het nog kunt krijgen. Oud, maar de principes zijn niet veranderd.

Het “probleem” bij het laden van lood-zuur accu's door de alternator is niet zoals hier in de discussie beweerd wordt “design parameters van de alternator”, maar de natuurlijke eigenschappen van lood-zuur accu's.
Er zijn plenty externe “smart regulators” ontworpen om het laadprocess meer efficient te maken, zoals een hoger absorption setpoint (14.4, 14.6V), temp compensation, instelbare absorptie tijd, float, equalizing mogelijkheden enz. In vrijwel alle gevallen bestaat de eerste fase van het laden, de Bulk fase uit het dumpen van zoveel mogelijk energie in de lood accu, zonder date er iets geregeld wordt. Domweg zoveel coulombs pompen tot het voltage het absorptie set-point bereikt, vaak 14.4V of 14.6V, afhankelijk van temperatuur en type lood-accu.
Na enkele minuten in de Bulk fase groeit de interne weerstand al tot een niveau waarbij de laadstroom beperkt wordt. Dus natuurlijke beperking door de accu, niet de alternator regelaar. Die doet nog niets op dit punt.

Dan naar LiFePO4 accu's.
Ga je zo'n lood accu regelaar gaat gebruiken om een LiFePO4 te laden dan gebeurt die natuurlijke beperking van de laadstroom pas helemaal aan het einde van het laadproces, als de accu bijna vol is. De regelaar blijft dus erg lang in de Bulk fase hangen, oftewel doet helemaal niets. Daardoor wordt de alternator heet en kan zelfs verbranden. De laadstroom moet beperkt worden om dit te voorkomen.

Waar naar te kijken als je op zoek bent naar een alternator regelaar voor LiFePO4:
Ideaal:
1. Instelbare variabele laadstroombeperking tijdens alle laadfases door een “regeling” waarbij de laadstroom gemeten wordt (door shunt) en als feedback dient voor de regeling.
2. Laadstroombeperking afhankelijk van toerental. Bij laag toerental moet de beperking instelbaar hoger zijn.
3. Temperatuurbeveiliging. Stoppen met laden of terugdraaien van veldstroom als ingestelde temperatuur wordt overschreden. Echt regelen op basis van alleen temperatuur is bijna niet mogelijk vanwege “lag” door vertraging in de hitte dissipatie, vooral als de temp sensor op de casing van de alternator moet worden aangesloten, zoals je bij sommige regelaars ziet.
4. Absorptie (acceptance) met meting van de laadstroom en stoppen wanneer een instelbare tail-current wordt bereikt. Niet alleen absorptie-tijd. Dan stoppen met “stay alive” veldstroom voor alternator W-aansluiting van motor toerenteller.

Minder ideaal, maar werkbaar:
1. Laadstroombeperking in Bulk fase door vaste instelling (percentage laadstroom).
2. Temperatuurbeveiliging met sensor op alternator.
3. Absorptie setpoint uiteraard instelbaar, bijv. 13.8V en bij gemis aan tail current meting voor het stoppen van absorptie alleen instelbare absorptie-tijd. (conservatieve setting, afhankelijk van absorptie setpoint).
4. Float fase uitschakelbaar of zeer laag voltage en NIET re-enter bulk na float complete.
Alle andere toeters en bellen die vrnl voor lood accu's zijn ingebouwd zijn overbodig.

Mijn argumentatie om mijn eigen LiFePO4 regelaar te maken was omdat 'Ideaal' zoals hierboven niet in standaard regelaars was te vinden.

De minder ideale regelaar-eisen zijn wel in een aantal regelaars te vinden, maar als je dan de eis van instelbare absorptie-tijd laat vallen, dan kun je net zo goed alleen een instelbare laadstroombeperking in Bulk fase hebben en gewoon stoppen (veldstroom naar “stay alive”) met hysteresis om bijv. bij 13V weer te starten. Je laadt op die manier de LFP accu tot 95% SOC. Als je solar panels hebt kun je daar als je daar behoefte aan hebt die laatste 5% aan de MPPT solar regelaar overlaten.

Dit is simpeler, goedkoop en betrouwbaar.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 08:47 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 30 nov 2022 22:54 #1441424

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1604
Ik heb gezien dat er wat oudere versies van de beschrijving van de Wally100 in omloop zijn.
Voor de geinteresseerden in alternator materie en LiFePO4 hierbij een pdf van een meer up to date versie.
WB

Bijlage:

Bestandsnaam: Wally100Al...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:2,170 KB
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 03 dec 2022 07:19 #1441866

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 123
WaltB schreef :
Ik heb gezien dat er wat oudere versies van de beschrijving van de Wally100 in omloop zijn.
Voor de geinteresseerden in alternator materie en LiFePO4 hierbij een pdf van een meer up to date versie.
WB

Bijlage:

Bestandsnaam: Wally100Al...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:2,170 KB

Uit deze PDF maak ik op dat je weer een stap verder bent van Reostat -> PWM + thermostat+voltage -> iets met scherm en ik neem aan met programma.

Ik kan je blijkbaar niet overtuigen dat de Weakspeed regelt in de bulk fase, en ik kan het niet meer laten zien daar ik hem niet meer heb (helaas).

Mocht je verder geïnteresseerd zijn kan je hier de arduino sourse vinden.
github.com/AlternatorRegulator/VSR-Source

Als je instructies heb hoe jou versie te kopen (onderdelen of compleet) en te bouwen houd ik me aanbevolen.
Als ik het zo inschat evolueerd je dezelfde kant op.

Uiteindelijk geloof ik meer om wat stroom opwekking bij het begin te beginnen en 90% aan de bron te regelen.
Ipv 10% tbv startaccu opleveren en daar de overige 90% daar dan met een dc-dc weer uit te trekken.

Bedankt voor het delen van je inzichten zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator regelaar (i.c.m. LiFePo4) 03 dec 2022 08:39 #1441878

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1604
Sjoerd02 schreef :
WaltB schreef :
Ik heb gezien dat er wat oudere versies van de beschrijving van de Wally100 in omloop zijn.
Voor de geinteresseerden in alternator materie en LiFePO4 hierbij een pdf van een meer up to date versie.
WB

Bijlage:

Bestandsnaam: Wally100Al...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:2,170 KB

Uit deze PDF maak ik op dat je weer een stap verder bent van Reostat -> PWM + thermostat+voltage -> iets met scherm en ik neem aan met programma.

Ik kan je blijkbaar niet overtuigen dat de Weakspeed regelt in de bulk fase, en ik kan het niet meer laten zien daar ik hem niet meer heb (helaas).

Mocht je verder geïnteresseerd zijn kan je hier de arduino sourse vinden.
github.com/AlternatorRegulator/VSR-Source

Als je instructies heb hoe jou versie te kopen (onderdelen of compleet) en te bouwen houd ik me aanbevolen.
Als ik het zo inschat evolueerd je dezelfde kant op.

Uiteindelijk geloof ik meer om wat stroom opwekking bij het begin te beginnen en 90% aan de bron te regelen.
Ipv 10% tbv startaccu opleveren en daar de overige 90% daar dan met een dc-dc weer uit te trekken.

Bedankt voor het delen van je inzichten zover.

De discussie toespitsen op die Wakespeed lijkt mij verder niet zinvol. Jij hebt er zelf 1 gehad, dus je kent het ding beter dan ik. Het feit dat er een shunt is om veldstroom te meten is op zich al een goed teken, maar ik vind de documentatie nogal warrig en erg tegenstrijdig. Laten we ervan uitgaan dat die vaste veldstroom beperking tijdens de bulkfase inderdaad mogelijk is, dan is dat bij LFP accu’s laden naast temperatuurbewaking eigenlijk het enige feature dat van belang is. Mijn punt is waarom zou men 500+ willen uitgeven aan een apparaat dat boordevol met features zit voor lood-zuur accu’s wanneer je die 2 punten waar het om gaat bij LFP heel eenvoudig kunt oplossen zoals beschreven en dan ook nog bijstelbaar tijdens gebruik voor optimale prestatie.
Wat betreft mijn activiteiten op dat gebied, de Wally100 regelaar is niet geevolueerd uit de simpele oplossing met rheostat of pwm controller (dimmer) maar andersom. Ik heb eerst de Wally100 regulator gebouwd (nu alweer een paar jaar geleden) en beschrijving gepubliceerd omdat ik duidelijk wilde maken wat wat naar mijn idee belangrijk is als je optimaal LiFePO4 accu’s wilt laden. Ik heb het nooit een commercieel product willen maken, puur hobby (ik ben retired). En inderdaad, het is een combinatie van hardware (AVR) en software, wat uit de beschrijving duidelijk moet zijn. Het heeft model gestaan voor diverse andere ontwikkelingen. Het omgekeerde is dus het geval: Omdat ik veel vragen kreeg over wat die Wally100 moest kosten en ik dat traject niet in wilde, heb ik die eenvoudige samenstellingen van bestaande goedkope onderdelen gemaakt die die paar essentiele functies uitvoeren die bij het laden van LiFePO4 accu’s van belang zijn. Ik heb dit ook zelf beproefd en een aantal boaters hebben het nagebouwd. Een kwestie van draadjes aanbrengen om de onderdelen te verbinden.

Ik maak uit je woorden op dat je zelf ook inziet dat direct laden met een alternator veel efficienter is dan de starre DC-DC oplossing met ‘misbruik’ van de startaccu en dat dit ook je voorkeur heeft. Het bijladen van de startaccu is ondergeschikt en is heel eenvoudig op te lossen.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze verhandelingen.

Cheers, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 03 dec 2022 08:48 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.400 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl