Sjoerd02 schreef :
Nog een leken vraag:
Wij hebben boegschroef en elec lieren op de service accu staan. (360 Ah)
De lieren zouden 250A moeten doen de boegschroef 320A
Hoe hiermee om te gaan mbt een BMS.
Moet de BMS dan deze stroom kunnen leveren?
Heb tot nu toe tot 200A gezien en zijn meteen aardig prijzig.
Of geen BMS en alleen low en high voltage relais (moet dan ook 320A kunnen schakelen)?
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Een BMS geeft in dit geval alleen maar ellende. Zelfs als die een relais aanstuurt waarmee niet de stroom van de lieren rechtstreeks wordt onderbroken, maar alleen de lage stroom waarmee de relais van de lieren zelf worden geschakeld. Direct of indirect maakt niet uit, je wilt denk ik niet dat lieren en boegschroef worden gestopt omdat de electronica dat voor je beslist. Belanden in een situatie waarbij je bijv. je anker aan het ophalen bent en dat de ankerlier stopt omdat de BMS low voltage detecteerd lijkt mij niet erg blij makend.
Voor die hoge stromen alleen rechtstreekse kabel verbindingen (zoals nu waarschijnlijk al het geval is), niet via electronica of relais. Alleen circuit breakers.
I.p.v. Een BMS een luid Low Voltage alarm. Als je dat alarm conservatief afstelt, bijv. op 12.5V weet je dat als het afgaat je rustig kunt afmaken waarmee je bezig bent, voor je verdere aktie neemt.
Voor high voltage ook een alarm. Je laders begrenzen het voltage al, maar daar overheen kun je nog een alarm aanbrengen. Je kunt dan nog kiezen tussen een alarm voor het totaal voltage (bijv. op 14V) of 4 aparte alarms voor elke LFP cell 1, elk bijv. gezet op 3.5V. Allemaal geen rocket science.
Verder zul je nodig hebben: 1. Een cell monitor 2. Evt. een balancer en 3. Een accu monitor met Ah. capaciteit meting. Dat laatste heb je waarschijnlijk al.
Het laden van de LFP accu's is weer een apart verhaal, maar daar vraag je (nog) niet naar.